Van de week is mn thermostaat vervangen omdat hij erg slecht op temperatuur kwam, duurde lang en bleef regelmatig hangen bij de 70-80 graden terwijl hij altijd netjes op 90 stond.
Goed probleem leek opgelost, alleen had de monteur verzuimd de boel te ontl;uchten dus moest onderweg drie keer stoppen om dr in totaal nog 4 liter bij te gooien (In etappes) omdat het resevoir leeg was en het lampje aansprong.
Vandaag voor het eerst weer een rit gemaakt, leek allemaal goed te gaan tot ik de straat inrolde...
Wéér dat waterlampje wat ging branden, utigestapt motorkap open en rook het al, er moest iets gesprongen zijn, hoorde de slangen borrelen en er drupte koelvloeistof de straat op.
Ik weet niet of het belangijk is om te vermelden, maar toen ik de dop van het expansivat eraf draaide leip het er nóg sneller uit..
Ook als ik de pijlstok en de oliedop op het blok eruit draaide. Dat laatste vond ik wel erg griezelig,
heb ik nu een lekke koppakking? Want vond de radiateurslangen ook erg gespannen staan.
Ik heb iig geen minuut met een kokende motor gereden die heb ik steeds in het vizier gehouden.
Hij lekt dus op de plek waar de thermostaat zit, dus onder de dyname en de stuurpomp.
Iemand een idee? Koelvloeistof en olie zijn nog gewoon schoon.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De lekkage kan zijn dat de afdichtring niet goed zit, daarbij zit deze ook nog niet echt handig om zo even te vervangen zonder brug of put want je moet die rubberen 0-ring wel goed monteren. Waarschijnlijk is door het lekken vanaf het begin de motor toch te warm geworden en de kop misschien krom getrokken of de pakking ertussen uit.
Borrelen er luchtbellen uit het reservoir als de motor loopt?
De koelvloeistof leidingen mogen niet hard of opgeblazen zijn, ze moeten wel nog een beetje ingedrukt kunnen worden.
Heb je ook schuim in de olievuldop zitten?
Bedankt voor je snelle reactie, de auto is gewoon op een brug gerepareerd. Ik heb geen kokende motor gehad, bleef netjes rond de 90 graden steken. Als het vloeistof lampje brandde gooie ik er meteen met draaidene motor koelmiddel in.
Je kon de radiatuerslang idd wel ietsje indrukken niet helemaal.
Heb geen schuim op de olievuldop, pijlstok was nog schoon evenals her koelresevoir, geen mayo.
Maar is het normaal dat zodra je de pijlstok eruit trekt of de vuldop opendraaid je koelvloestof sneller dr uitloopt,
wijst dat op een lekke koppakking?
Of is dat gewoon heel normaal?
16 jaar
[quote=VWgolf3cabrio]Maar is het normaal dat zodra je de pijlstok eruit trekt of de vuldop opendraaid je koelvloestof sneller dr uitloopt,
wijst dat op een lekke koppakking?
Of is dat gewoon heel normaal?[/quote]
Normaal lijkt me dit zeker niet, weet je ook waar hij precies lekt, niet toevallig aan de slang of de pomp zelf?
Broer van me heeft iets soortgelijks gehad vorig jaar met een seat ibiza 1.6, ook met de thermostaat onder de waterpomp. De waterpomp is gaan lekken, dit niet gemerkt, en als er geen koelvloeistof meer komt in de bovenste radiatorslang (waar ook de temp sensor zit) geeft de temp meter op je dashbord niet aan dat de motor te warm is, in dit geval was dus de kop krom getrokken want de koppakking had ik het jaar daarvoor vervangen.
Dat klinkt niet echt hoopvol, heb wel steeds gecheckd of er geen pals onder de auto lag, was allemaal droog.
Ik las wel dat er een x aantal slangen naar het thermostaathuis lopen (Stuk of drie) en dat het belangrijk is dat je die vervangd...Heb dat niet laten doen dat wist ik ook niet.
Laat ik hopen dat de kop niet krom is of de koppakking lek, morgen zal ik het wel horen leuk begin van mn vakantie waar ik zo naar toe leefde.
16 jaar
Van die 3 slangen die op de pomp zitten heb ik nog niet gehoord dat deze vervangen moeten worden, ik heb er nog geen vervangen, wel al genoeg thermostaten bij deze pompen.
Als je het koelsysteem vult tot normaal nivo, dan start, komt er dan een straaltje uit het bovenste slangentje op het reservoir? En zie je luchtbellen in het reservoir?
Ik hoop inderdaad niet voor je dat het de koppakking is, alhoewel, als je een beetje handig bent is dit best te doen, die ibiza wat ik vorig jaar heb vervangen was iets van 300euro materiaal incl kop vlakken en afpersen.
Koppakking set kost rond de 100euro.
Dan distr riem + spanrol gelijk vernieuwen.
Eerst maar een goede diagnose stellen voordat je van het ergste uitgaat.
Bedankt voor je snelle reactie weer :) Ik kan nu dus niet checken of er water door dat slangetje bij het resevoir wordt geperst, daar is hij te leeg voor.
Luchtbellen heb ik niet gezien in het resevoir, was gewoon mooi roze G12 stroomd dat dan echt over?
Ik ga morgen diagnose laten stellen ga maar uit van het ergste dan valt het alleen maar mee, werk zelf in een garage sleutel alleen niet zelf.
16 jaar
Oja mss belangrijk, de bovenste radiateurslang was wel gewoon heet toen ik pech kreeg.
16 jaar
Als je toch in een garage werkt zou ik een co-test doen, dan weet je of er uitlaatgassen in de koelvloeistof zitten.
[quote=Audidriver73]Dan distr riem + spanrol gelijk vernieuwen.
Eerst maar een goede diagnose stellen voordat je van het ergste uitgaat.[/quote]
Dat eerste heb ik 15 000 km geleden al gedaan dus dat hoeft niet meer
we zullen het wel horen één der dezer dagen ga zo naar de garage.
16 jaar
Hallo,het plastic mondje van de thermostaat is maar 1 keer te gebruiken,deze kan dus krom trekken.
Ook had ik bij het vervangen van mijn thermostaat (93 vento 1800) problemen met ontluchten,er schijnt wel eens een luchtbel te blijven zitten bij de thermostaat,probeer door te kijnpen in de slangen de luchtbel weg te krijgen.
Als alle slangen en radiotor even warm zijn en de slangen niet te hard zijn moet hij goed ontlucht zijn.
Beter ontluchten wil ook wel eens helpen door de rechterkantvan de auto wat op te krikken (de luchtbel gaat dan makkelijker eruit)
Succes
16 jaar
Luchtbellen op kritieke plaatsen in de kop kunnen plaatselijke piektemperaturen veroorzaken die de temp.meter niet kan meten.
Dit hoeft niet,maar KAN een lekke koppakking veroorzaken.
Daarom is goed ontluchten altijd een MUST.
16 jaar
gewoon opnieuw ontluchten auto stationer laten draaien met geopende vuldop steeds vloeistof bij blijven vullen misschien dat er bij de kachel aansluiting nog een ontluchting zit .Maar dat weet ik niet bij deze auto als koelfan in slaat heeft die zijn temperatuur bereikt bijvullen dop er op klaar veel fijne km willem4711
16 jaar
Zo auto weer terug, er was een borgveer van een koewaterslang losgesprongen, niets ernstigs dus.
Ik zag die veer al uitsteken bij die slang, dat ratelen is vermoedelijk koelvloeistof op de snaar geweest niet meer gehoord.
Was er op tijd bij dat het gebeurde dus heb geen kokende motor gekend want die hield ik al angstvallig in de gaten.
16 jaar
Gelukkig dan maar.
Viel het toch mee achteraf.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar