close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf III: Andere motor inbouwen, is dit mogelijk?

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Diesel, Motorcode: TD

Beste

Ikzelf rij met een golf 3, 1900 TD van 1995. Een prachtige wagen behalve, in mijn ogen, de motor. Deze is naar mijn mening een beetje passé. Ik doe dagelijks 200 km autostrade. Tegen ongeveer 120 km/u draait de motor aan 3000 toeren met veel lawaai en een hoog verbruik tot gevolg.

Ik heb nu de mogelijkheid om een 90pk TDI blokje te kopen van een golf 3. Deze ombouwen in mijn wagen is mogelijk.
Maar; wat moet er nog aangepast worden & welke onderdelen moet ik nog vervangen voor deze motor in mijn wagen te kunnen inbouwen.

Ik denk dat mijn vraag duidelijk is, ik ben opzoek naar een website, boeken, advies, raad & misschien ervaring van iemand die het ooit heeft gedaan om zo een gedetailleerde lijst/uitleg te bemachtigen voor het ombouwen.

De ervaring en handigheid is geen probleem, kzou alleen willen weten waar ik aan begin, niet dat de halve auto voor weg te gooien is hè!

Alvast bedankt

gegroet.

Geplaatst door

thomashouben (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik denk dat je beter en goedkoper jouw auto verkoopt en een Golf koopt met TDI-motor reeds ingebouwd.

Overigens is het verschil niet zo enorm, ik denk 1l/100 km minder verbruik. Dus tel eens hoe lang je moet rijden om dat te besparen.

Harald4118 0

16 jaar

[quote=Harald4118]Ik denk dat je beter en goedkoper jouw auto verkoopt en een Golf koopt met TDI-motor reeds ingebouwd.

Overigens is het verschil niet zo enorm, ik denk 1l/100 km minder verbruik. Dus tel eens hoe lang je moet rijden om dat te besparen.[/quote]
Een andere wagen kopen is natuurlijk meestal beter, makkelijker en eenvoudiger. Maar deze wagen heb ik gekregen van mijn ouders en de kas ervan is nog in prima staat. Bijna uitzonderlijk voor zijn leeftijd maar hij heeft nergens roest.

Ik wil dit gewoon proberen mits er niet teveel aanpassingen nodig zijn dus... Iemand raad, advies, ...

Toch bedankt...

gegroet

thomashouben 0

16 jaar

Waarom is de motor passe?
Hoeveel heeft ie gedraaid?
Wat is het verbruik?

Een TDI loopt bij 120 km per uur ook geen 1950 rpm hoor......

Santa 0

16 jaar

De D van 47 kW vervangen voor de TD van 55 kW is niet zo veel werk als wat jij voor hebt. De TDI brengt nogal wat elektronica met zich mee. Zie o.a. www.doppel-wobber.de en www.vwgolf-info.nl voor algemene info. Maar het kan:
Een vergelijkbare ombouw wordt weleens gedaan in de Transporter T3, zie als voorbeeld dit afstudeerverslag http://marcus-und-anika.de/Diplomarbeit%... met veel uitvoerige info.

Succes, Thijs

Thijs11395 0
badge

16 jaar

Ik zou alleen de versnellingsbak van de TDI pakken; die heeft als het goed is een langere eindoverbrenging waardoor het toerental lager wordt..... Dat is de enige manier om brandstof te besparen.
en die past er zo in; ook handig.

Een 1.9 TD is een behoorlijk zuinige motor; daar voegt een TDI niet veel aan toe.

audia4 0
badge

16 jaar

[quote=audia4]Ik zou alleen de versnellingsbak van de TDI pakken; die heeft als het goed is een langere eindoverbrenging waardoor het toerental lager wordt..... Dat is de enige manier om brandstof te besparen.
en die past er zo in; ook handig.

Een 1.9 TD is een behoorlijk zuinige motor; daar voegt een TDI niet veel aan toe.[/quote]
Maar de pk's zijn ook mooie meegenomen...

Dus als ik het goed heb is de motor, bijhorende bekabeling, tdi computer voldoende of zijn er nog dingen die ik vergeet...

alvast bedankt voor de reacties

gegroet.

thomashouben 0

16 jaar

Als het je om de PK's begonnen is, kun je ook uit de AAZ nog wel wat meer halen (pompafstelling, LDA-kegel etc.). Begin dan wel met een tussenkoeler, deze motor is thermisch al behoorlijk krap bemeten. Dit samen met de bak van Harry zal veel gemakkelijker zijn dan een TDI overbouwen.

Thijs11395 0
badge

16 jaar

man man man, wat haal je je een drukte op de hals met dit soort motorombouw's....als je td nou kaduuk was..kon ik me er nog iets bij voorstellen...maar als dat ding verder goed loopt...mooi laten zitten..

qua verbruik zal het mekaar niet eens zo gek veel ontlopen, kilometertje of 2 verder op een liter...
daar in tegen, hoelang moet je rijden voordat je de aanschaf van de tdi motor er uit hebt gereden??

wil je persee een tdi,

je td inruilen voor een mooie (gt) tdi...en waarschijlijk betaal je minder bij dan dat een motorombouw je gaat kosten....

arie549 0
badge

16 jaar

[quote=thomashouben][quote=audia4]Ik zou alleen de versnellingsbak van de TDI pakken; die heeft als het goed is een langere eindoverbrenging waardoor het toerental lager wordt..... Dat is de enige manier om brandstof te besparen.
en die past er zo in; ook handig.

Een 1.9 TD is een behoorlijk zuinige motor; daar voegt een TDI niet veel aan toe.[/quote]
Maar de pk's zijn ook mooie meegenomen...

Dus als ik het goed heb is de motor, bijhorende bekabeling, tdi computer voldoende of zijn er nog dingen die ik vergeet...

alvast bedankt voor de reacties

gegroet.[/quote]
uitlaat
luchtfilter
koelsysteem
interkoeler
zekeringkast(weet ik niet zeker kan gelijk zijn)
bak
aandrijfassen
fussee als je pech hebt dat ze van een andere diameterzijn
veersysteem
stuurinrichting (als je stuurbekrachtiging wil)
of wel wat ze hier al aanhalen
veel werk voor weinig resultaat

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Dit wordt problemen ZOEKEN i.p.v. oplossen......
Sluit me helemaal bij Arie en gelijkgestemden aan.

De ombouw is best mogelijk doch financieel absoluut niet interessant.

Santa 0

16 jaar

[quote=arie549]man man man, wat haal je je een drukte op de hals met dit soort motorombouw's....als je td nou kaduuk was..kon ik me er nog iets bij voorstellen...maar als dat ding verder goed loopt...mooi laten zitten..

qua verbruik zal het mekaar niet eens zo gek veel ontlopen, kilometertje of 2 verder op een liter...
daar in tegen, hoelang moet je rijden voordat je de aanschaf van de tdi motor er uit hebt gereden??

wil je persee een tdi,

je td inruilen voor een mooie (gt) tdi...en waarschijlijk betaal je minder bij dan dat een motorombouw je gaat kosten....[/quote]
Toch grappig hoe men kan reageren als je gewoon eens een vraag stelt.
Khad dus een vraag gesteld, geen mening.

Het veschil in verbruik scheelt ongeveer, afhankelijk van de rijsteil, 1,5 liter per 100 kilometer. Ik heb beide motoren in een wagen liggen dus ik kan goed vergelijken. Als jullie weten dat ik een 230 km per dag doe duurt het niet lang eer dit is terug verdient.

Verder iedereen bedankt voor de reacties...

Ik neem het eens in overweging wat ik nu ga doen.

Alvast bedankt.

Gegroet

thomashouben 0

16 jaar

kzou alleen willen weten waar ik aan begin, niet dat de halve auto voor weg te gooien is hè!
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------


om de woorden van santa maar eens te herhalen, je zoekt om problemen...i.p.v oplossen.

arie549 0
badge

16 jaar

Wanneer je de donorauto er ongeveer naast hebt staan is de ombouw goed te doen, deze is dan tenslotte compleet. Wel is de conditie van de carosserie van de auto belangrijk. Verder vind ik de kwaliteit en het verschil in de loopcultuur van de tdi niet te vergelijken met een TD, dit blijkt al uit het thermische verschil tussen beide.

Jos.

jos-br 0
badge

16 jaar

Jep: jij geeft dus de garantie dat de ombouw qua verbruik veel gunstiger zal gaan uitvallen.....???

Geklets in de ruimte............ ik zie geen keiharde bewijzen danwel aanwijzingen............

Santa 0

16 jaar

Haal eens een td met 300000km en een tdi met gelijke km stand uit elkaar en kijk eens naar de slijtage van cilinderwand en klepgeleiders........

Jos.

jos-br 0
badge

16 jaar

[quote=jos-br]Haal eens een td met 300000km en een tdi met gelijke km stand uit elkaar en kijk eens naar de slijtage van cilinderwand en klepgeleiders........

Jos.[/quote]
vertel eens jos wat wil je hiermee aantonen?

en topic starter is met de zuiderzon ................
denk een auto verknallen(of 2)

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

alles is haalbaar...wat dat betreft sluit ik mij bij jos aan....echter waar ben je mee bezig....de golf zal een waarde hebben van rond de 1500,- als het een net exemplaar is.....daar ga je toch geen motor transplantatie mee uithalen...als je eigen torretje goed loopt...tenminste, dit is een persoonlijke mening..

een td zal bij 3 ton indd meer slijtage vertonen dan een tdi....dat is een feit....maar dat wil niet zeggen dat het torretje zijn werk niet goed meer doet....een tonnetje of 4 moet zo;n td je wel kunnen lopen als de krukas poelie goed in de gaten wordt gehouden..
qua verbruik.....is een tdi iets zuiniger...maar om daar nou zoveel capriolen voor uit te halen.

eet wat gaar is, en koop wat klaar is...is mijn persoonlijke mening...als topicstarter er anders over denkt.....is goed mogelijk...de keus is dan ook bij hem zelf....mijn inziens is vragen om problemen...je moet behoorlijk wat kennis van zaken hebben wil je dit soort ombouwen realiseren...en identieke motor ombouwen is nog wel te doen door de hobby sleutelaar...hier komt echter veel meer bij kijken dan alleen ff het torretje omhangen....daar komt bij....het is nog maar de vraag hoe de kwaliteit is van de tdi motor is die er in gehangen moet worden..je zal maar een slechte motor treffen...kun je met een half jaartje nog een keertje ombouwen...moet topicstarter nog langer rijden om het voordeel van 1.5 liter/100km er uit te rijden..

arie549 0
badge

16 jaar

[quote=arie549]alles is haalbaar...wat dat betreft sluit ik mij bij jos aan....echter waar ben je mee bezig....de golf zal een waarde hebben van rond de 1500,- als het een net exemplaar is.....daar ga je toch geen motor transplantatie mee uithalen...als je eigen torretje goed loopt...tenminste, dit is een persoonlijke mening..

een td zal bij 3 ton indd meer slijtage vertonen dan een tdi....dat is een feit....maar dat wil niet zeggen dat het torretje zijn werk niet goed meer doet....een tonnetje of 4 moet zo;n td je wel kunnen lopen als de krukas poelie goed in de gaten wordt gehouden..
qua verbruik.....is een tdi iets zuiniger...maar om daar nou zoveel capriolen voor uit te halen.

eet wat gaar is, en koop wat klaar is...is mijn persoonlijke mening...als topicstarter er anders over denkt.....is goed mogelijk...de keus is dan ook bij hem zelf....mijn inziens is vragen om problemen...je moet behoorlijk wat kennis van zaken hebben wil je dit soort ombouwen realiseren...en identieke motor ombouwen is nog wel te doen door de hobby sleutelaar...hier komt echter veel meer bij kijken dan alleen ff het torretje omhangen....daar komt bij....het is nog maar de vraag hoe de kwaliteit is van de tdi motor is die er in gehangen moet worden..je zal maar een slechte motor treffen...kun je met een half jaartje nog een keertje ombouwen...moet topicstarter nog langer rijden om het voordeel van 1.5 liter/100km er uit te rijden..[/quote]
Allemaal juist wat jullie hier vertellen. De ervaring en handigheid is echter geen probleem. Mijn vader en ik hebben reeds vele wagens met big problems gerepareerd en zelfs enkele een volledige restauratie gegeven. Ik dacht dat het niet zo een groot probleem zou zijn. Het blok wat ik zou kunnen kopen is eentje dat mooie en vlot draaide. Zonder een probleem zit deze nu op 170.000 km. Ook vond ik mijn huidig blokje iets te traag.

Maarja als ik het zo hoor wordt het sterk afgeraden. Dan zit ik met de volgende vraag. Iemand sprak over mijn huidig blokje, de TD, op te voeren. Ik heb echter altijd gehoord van specialisten dat de turbo druk verhogen echt geen aanrader is.

Iemand een idee of mening hierover? Op welke, kwasie gezonde manier, kan ik mijn motortje net dat ietsje vinniger maken...

Merci voor de reacties

gegroet

thomashouben 0

16 jaar

wat wil je
rustig en zuinig rijden(daarvoor heb je een diesel)
of racen en met een GTI meedoen
koop dan een VR6oid
je hebt t steeds over km die n blokje aankan
dan moet je geen (rare)dingen met zo'n blokje uithalen
hett 1 gaat ten koste van t andere

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

ik heb niks meer toe te voegen aan jerry zijn reaktie,

alles gaat ten koste van de levensduur....en.....................niet te vergeten.....bij het kietelen van je td...gaat het verbruik ook omhoog.....!

arie549 0
badge

16 jaar

Als je het Duits een beetje machtig bent, kan ik je http://forum.fueldner.net/index.php aanbevelen.
Nogmaals: begin met een LLK en evt. (extra) oliekoeler.

Thijs11395 0
badge

16 jaar

[quote=Thijs11395]Als het je om de PK's begonnen is, kun je ook uit de AAZ nog wel wat meer halen deze motor is thermisch al behoorlijk krap bemeten. .[/quote]
ik adviseer en spreek tegen????

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

ja ik vat hem ook nie helemaal....

thijs adviseert hoe je de motor het beste kunt tjoenen.....en tegelijk vertelt hij dat je de motor niet kan tjoenen omdat hij thermisch krap bemeten is....
kan aan mij liggen hoor.....dat ik het nie snap..tis tenslotte ook nog maar maandag..

arie549 0
badge

16 jaar

'k zal wel te simplicitie zijn

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Ik heb de AAZ zelf nooit onder handen gehad, dus alles wat ik kan doen is ervaringen van anderen doorgeven. Op het genoemde forum zijn er kennelijk heel wat die 90 pk of meer uit hun AAZ halen. Het kan dus. Maar niet zonder toe te voegen wat er eigenlijk altijd op had moeten zitten: tussenkoeler en oliekoeler. Met die adviezen moet Thomas zelf maar beslissen waar hij zin (goesting) in heeft. We hebben de contouren wel aangegeven.

Thijs11395 0
badge

16 jaar

Ik heb juist die AAZ op 125pk gehad, alleen de themische belasting liegt er niet om. De motor werd ondanks alle maatregelen (oliekoeler,grote tussenkoeler,grotere radiateur)altijd bij vollast te warm.

Jos.

jos-br 0
badge

16 jaar

Bij vollast...........

Dat zegt toch wat over de rijstijl?

Santa 0

16 jaar

hoe oud was die auto ook alweer kosten baten

kleijn 0

16 jaar

en dus toch ik adviseer en
want hij wordt te warm en gaat dus stuk
want woon werk verkeer gaat met 10 pk meer in de spits niet sneller
dus zal er ook een caravan mee getrokken worden
en dan begint t koppel zoals aan gegeven niet bij 1000 rpm maar bij 2000 rpm
endan vollast een berg op ?????
ik snap dat advies nog steeds niet
(en ik ben dus niet alleen)

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Dus, om alles maar even kort samen te vatten: motortje ombouwen KAN wel degelijk, het is aan de topicstarter om te bepalen of hij er de tijd en het geld in wil steken voor het GEVOEL dat hij dan met een TDI rondrijdt....
Indien je er maar voldoende tijd en geld in steekt, is nagenoeg ALLES te realiseren!

Santa 0

16 jaar

zo is dat wie gaat uitmaken wat er gebeurt ?? de topic starter toch zeker groet hij vraagt niet om een discussie >hoewel die beter zou moeten weten < maar of het gaat groet willem2

kleijn 0

16 jaar

(Bijna) ALLES kan............

Alleen heeft dat ALLES wel ff een kostenplaatje........

Vandaar dat de discussie ontstond.

Je kunt er ook een VR6 inlepelen, of een R32. KAN allemaal.

"Kunnen en KOSTEN beginnen allebei met dezelfde eerste letter...".

Santa 0

16 jaar

en Kapot ook

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Iedereen heeft gelijk. Zoals ik het inschat heeft de topicstarter de middelen ervoor en ook plezier in deze ombouw.

Jos.

jos-br 0
badge

16 jaar

er maar een slotje op?

arie549 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.