Volkswagen Golf III: waterverlies,hoge druk in drukvat

Bouwjaar: 1992, Brandstof: LPG, Motorcode: 1400cc

hallo
mijn auto loopt heet na ongeveer 30 km,de druk loopt hoog op waarna de koelvloeistof eruit spuit in de opening van het drukvat
uit het bovenste slangetje komt koelvloestof met veel schuim,als je de dop eraf laat en je gas geeft komt de vloeistof omhoog en loopt eruit,volgens mij zit er geen thermostaat in.
moet ik deze storing zoeken in de koppakking of waterpomp of iets anders
groet jan

j.v.d.looij

Geplaatst door j.v.d.looij (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

28 Reacties

kleijn (0), 15 jaar geleden

kan je koppakking zijn kan ook een lek in je gasconverter wezen dan drukt die het water er ook uit .Dus even langs de dokter voor de diagnose we horen het wel groet willem2

j.v.d.looij (0), 15 jaar geleden

de slangen worden gewoon warm als je rijd geeft hij maar 70/80 graden aan alleen na die 30 km want dan is hij zijn water kwijt,moet er ruim 1 liter bij,als je de dop verwijderd spuit er allemaal witte schuim uit (ik denk vocht met lucht) Is er aan de gasconvecter dan niets te zien zoals lekkage

kleijn (0), 15 jaar geleden

nee als je converter lek is slaat de druk van het gas >en vergis je niet dat is best hoog

audia4 (0) PRO, 15 jaar geleden

dikke kans op koppakking probleem. heeft de wagen veel lpg km's gereden?? dan raak je aan een koprevisie; of de goedkopere oplossing: haal op de sloop een kop van een benzinewagen met weinig km's; dan rijd jij de komende 100.000 km weer zorgeloos rond voor niet teveel euro's

voor deze motoren is in het sloopcircuit zat te krijgen.

kleijn (0), 15 jaar geleden

ja maar is dit de oplossing of een suggestie ik ga voor eerst na laten kijken groet willem2

audia4 (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=kleijn]ja maar is dit de oplossing of een suggestie ik ga voor eerst na laten kijken groet willem2[/quote]
oplossing gebaseerd op ervaring.... Als je wit schuim in de koelvloeistof krijgt is het probleem de koppakking; als het koud niet gebeurd en warm wel is het probleem de koppakking...... Als je LPG rijd en vele km's achter de rug hebt is het niet vreemd dat het volgende onderdeel de strijd opgeeft; de koppakking.......

zou de verdamper lekken naar het koelwaterkanaal doet hij dat zowel koud als warm. ik durf zelfs te beweren dat hij dat koud erger doet dan warm...... (heeft iets met uitzetting van aluminium ten opzichte van stalen bouten te maken)

kleijn (0), 15 jaar geleden

oke ik zou ook voor een pakking gaan als ik alles zou weten kun je een afweging maken maar hoeveel km heeft die weg zie ik nergens staan als ik bij mijn auto als die warm is mijn vuldop er af draai gooit die zijn koelmiddel er ook uit maar die is nieuw vandaar maar ik geef je geen ongelijk wie ben ik om dat te doen zeker niet van achter een pc groetjes willem2

j.v.d.looij (0), 15 jaar geleden

het witte schuim,krijg ik meteen als ik hem start,dus met koude motor uit het dunne slangetje,er komt weinig vloeistof ,kan het dan ook aan de waterpomp liggen.
pas als hij warm wordt gaat de vloeistof in het vaatje stijgen en eruit spuiten

kleijn (0), 15 jaar geleden

ik denk ook aan oplossing 5 al is die radicaal maar zou even langs de garage gaan voor de zekerheid die hebben daar ook d spullen voor greot willem2

audia4 (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=kleijn]ik denk ook aan oplossing 5 al is die radicaal maar zou even langs de garage gaan voor de zekerheid die hebben daar ook d spullen voor greot willem2[/quote]
ach, radicaal.... Het lijkt erger dan het is.... De kop vervangen voor een ander exemplaar, met een nieuwe pakking en eventueel distributieriem (moet toch los) is in een ochtendje helemaal gefixt. Er zijn beroerdere types om aan te sleutelen......

hellbat (0) PRO, 15 jaar geleden

Ook de kilometerstand is gebaseerd op ervaring waarschijnlijk. een 92 er golf op lpg is globaal genomen 16 x 20.000 km, en dus een leuke waarde om een nieuwe kop erop te gaan trekken.

Groeten Marcel

j.v.d.looij (0), 15 jaar geleden

hoi,
ik heb pakkingen besteld,maar had nog een vraag voor ik er aan laat beginnen
als de motor kookt,dus zijn water kwijt is,kan er maar 1,25 liter koelvloeistof in,is dit niet weinig,zou het dan ook nog aan de thermostaat kunnen liggen

kleijn (0), 15 jaar geleden

haal je de thermostaat er uit kijk je wat die doet als het probleem dan weg is heb je veel geld in je zak gehouden
groetjes willem2

j.v.d.looij (0), 15 jaar geleden

hoi,
heb er een nieuwe thermostaat ingedaan,tot nu toe geen water eruit gegooit,ventilator slaat wel heel laat aan ,pas bij 100 graden waardoor de koelvloeistof wel stijgt ,slaat de ventilator aan ,zakt de temp.en ook het vloeistofniveau,kan dus ook nog aan de ventilator liggen
zal nog een paar dagen aankijken.in elk geval vast bedankt voor de moeite
groet jan

kleijn (0), 15 jaar geleden

wat je nu aangeeft vind ik normaal op het moment dat de temperatuur zakt gaat je thermostaat open meters geven een indicatie van de temperatuur vaak niet de echte waarde
maar laten we ervan uitgaan dat het goed is ben je toch weer een gelukkig mens
nu de rest nog kwijt zien te raken wat je gekocht hebt groetjes willem2

j.v.d.looij (0), 15 jaar geleden

hoi,
zou de radiateur ook verstopt kunnen zijn,heb vandaaag meer als half uur file gereden
temperatuur bleef goed maar als ik 100 rijd dan loopt de temperatuur op naar 100 graden dan slaat de ventilator aan en zakt de temp.
maar moet er onder her rijden een ventilator aanslaan met deze temperaturen.
ben geen water kwijt geraakt

j.v.d.looij (0), 15 jaar geleden

hoi,
stond vandaag weer langs snelweg met 110 graden,ventilator draaide,even daarna weer 80 ,zou de voeler kapot kunnen zijn van aanslag ventilator omdat hij zo laat aanslaat

j.v.d.looij (0), 15 jaar geleden

hoi,
kan er ook teweinig vloeistof op de radiateur zitten,alles wordt warm maar heb gisteren de onderste slang van de radiateur gehaald en dan komt er maar 1 tot 1 ,5 liter koelvloeistof vanaf,later systeem afgevult kan er 2 liter bij,(stond al veel te laag) moet deze niet ontlucht worden

kleijn (0), 15 jaar geleden

verbind de voeler van de ventilatuer eens door blijft die wel draaien
maar weet je zeker dat de fan draait
mvg willem2

j.v.d.looij (0), 15 jaar geleden

ja, de fan draat maar begint pas boven de 100 graden en net voor ie aanslaat komt er water uit het overdruksysteemvaatje

j.v.d.looij (0), 15 jaar geleden

ben net nog boodschappen wezen doen 2x 5 km waterpeil is nog goed,zit wel veel druk op de slangen,ga je daarna de snelweg op dan ben je zo een liter vloeistof kwijt,net of hij niet genoeg koelt want is zo 100 graden,en voordat de ventilator aanslaat raakt hij vloeistof kwijt,het is net of er ook veel teweinig vloeistof opzit als je over een snelweg rijd moet toch niet heel de tijd de ventilator aanspringen,er is toch genoeg rijwind.
ik zag vandaag wel wat schuim op de oliedop,de olie is zuiver en pijl van de olie blijft goed.
het nadeel van deze auto is dat hij 16 jaar is en om er dan een hoop kosten op te maken,en dat is vlug een paar honderd euro,heb pakkingen al wel thuis maar durf er zelf niet goed aan te beginnen

kleijn (0), 15 jaar geleden

wat je zelf doet heb je
het eerst verdiend

mvg willem2

hellbat (0) PRO, 15 jaar geleden

rip die kop eraf, zorg dat de zaak zuiver en vlak is ( eventueel kop laten vlakken en afpersen ), regel dat alle pakkingen aanwezig zijn, en ik kom op een avond, voor een kleine onkostenvergoeding de kop eroptrekken, en de distributie er terug opleggen. De rest ( kappen, snaren,slangen etc ) kun je dan weer zelf doen.

Groeten Marcel

j.v.d.looij (0), 15 jaar geleden

hoi,
zoiets had ik niet durven te verwachten,fantastisch,dat dit kan via problemcar
hartstikke goed neem contact op met je
bedankt Jan

hellbat (0) PRO, 15 jaar geleden

Heren.

Even een update. Ik ben vanavond bij Jan geweest om de zaak te inspecteren, nadat hij begin deze week de kop eraf had gehaald. Het probleem bleek dus toch de koppakking te zijn, die op cilinder 1 was doorgeslagen.

De kop en zuigerwanden zagen er voor de km.stand nog verbazend goed uit, dus al met al het opknappen nog best een keertje waard. Volgende week, als alle onderdelen binnen zijn ( waterpomp moet nog komen ) gaan we de kop eroptrekken.

Groeten Marcel

Hans4037 (0) PRO, 15 jaar geleden

Toppie Marcel!!

Hans

j.v.d.looij (0), 15 jaar geleden

hoi
marcel heeft er vrijdagavond nieuwe waterpomp,distributieriem en koppakking ingezet,sinds 400 km verder,loopt en start perfect,allemaal bedankt voor het meedenken en vooral Marcel voor zijn goede daad
Marcel nog heel hartelijk bedankt en zelf heb ik ook nog iets geleerd met het demonteren en helpen opbouwen
groeten Jan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.