Beste allemaal,
Ik heb een Caddy model 3, 2.0 sdi, uit 2005. +/- 140.000 km.
Sinds kort heb ik een metaalachtige tik in de cilinderkop. Dit geluid was goed aanwezig, en zeker als je bij stationair toerental de olie-vuldop er af haalde. Het had een aardig hoge toon. Helaas was ik aardig ver van huis en heb daar toch een paar honderd km mee naar huis gereden. Wel rustig aan uiteraard.
De auto heeft toen zo'n twee weken stil gestaan, en ben toen naar een garage gegaan. Toen ik hem starte was het vrijwel helemaal weg. Toen ik bij de garage aankwam klonk de motor normaal. De monteur heeft gekeken en ook nog even de aflezer er aan gehad, en kon niets vinden, maar hij vertelde dat het mogelijk de verstuivers konden zijn.
Na een paar dagen weer gestart, en nu begint het zachtjes weer terug te komen.
Olie wordt altijd na 10.000 km ververst met een nieuw oliefilter, en ik rij altijd normaal en rustig.
Heeft iemand goede raad voor mij?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Geen klepstoter die het niet naar zin heeft?
Zoiets denk ik ook een beetje, dit is volgens mij een 8 klepper en daarvan wil nog wel eens de nokkenas slijten met ook een defecte stoter als gevolg en de oorzaak ligt dan vaak bij de opvoerpomp op de zijkant van cilinderkop maar hoef ook weer niet zo te zijn. Een goede indicatie dat er wat mis is is als je oliepeil stijgt ipv zakt, als dat zo is dan lekt die pomp inwendig waardoor er diesel bij de olie komt met als gevolg een hoger oliepeil.
Anders moet je het eens filmen als je het weer hoort zodat wij het kunnen horen of je rijdt dan even langs een garage/dealer.
Beste Ricky,
Het oliepeil is nog exact het zelfde, daar vroeg die monteur ook nog naar. En ook het olieverbruik is normaal altijd heel weinig, een kwart tot halve liter per 10.000 km.
Het enigste is dat hij bij de opvoerpomp wat zweet. Dit was al zo toen ik hem drie jaar geleden kocht.
Als ik e.v.t. het klepdeksel weghaal om de nokkenas te controleren, waar moet ik dan speciaal op letten of naar kijken?
12 jaar
Dan moet je goed naar de nokken van de nokkenas kijken of deze niet ingesleten zijn en met name de nokken van de klepstoters. Als er wat mis is dan zijn de nokken stomper of 1 nok is stomper dan de rest van de zelfde andere nokken (nokken van tuimelas zijn anders dan de nokken die de stoters aandrijven).
En als je goed kijkt dan zie je onder de nokkenas de klepstoters zitten (ronde zilvere tonnetjes), als daar wat mis mee is dan zie je dat de bovenkant (daar waar de nok tegenaan komt) gebarsten is of kleine scheurtjes vertoond of een deuk aan de bovenkant erin. Ze horen mooi egaal glad en plat te zijn.
Beste Ricky,
Ik heb het klepdeksel er af gehaald, en alles zag er goed uit.
Nergens zware verkleuring door overmatige warmte. De nokkenas zag er prima uit, zonder slijtplekken. En op de klepstoters kon ik niets ontdekken van barstjes of ingesleten plekken.
Het enigste wat ik zag was een krasje op het rolletje van de tuimelaar van de meest rechtse verstuiver. Maar dit was zo ondiep dat het niet eens te voelen is als je er met je vingernagel overheen gaat.
Zou het kunnen dat het aan de brandstof heeft gelegen? Een tijdje terug heb ik één keer in het buitenland getankt, korte tijd daarna is het begonnen. Hoewel ik zelf denk dat alles zo'n beetje het zelfde is in west-Europa, maar zou het misschien kunnen zijn dat een ander zwavel gehalte de verstuivers negatief heeft beïnvloed?
12 jaar
Zou kunnen maar dan is het nagelen ipv tikken maar is lastig te beoordelen vanachter de pc. Dat krasje maakt overigens niet uit, hebben ze allemaal. Tikt hij nu nog steeds? Zo ja dan toch maar even filmen en op Youtube zetten.
Hoi Ricky,
Op dit moment klinkt je het heel zacht. Ik denk te weinig om goed over te komen op een filmpje. Ik ga een flesje 'injector cleaner' door de brandstof doen en dan even kijken of dit effect heeft, maar zodra het weer harder wordt zal ik het dan zeker opnemen en op You-tube zetten.
Als er iets veranderd zet ik zeker hier weer een reactie neer.
12 jaar
Hoi Ricky,
Het heeft door omstandigheden even geduurd, maar ik heb een stukje opgenomen en op You-tube gezet. Het geluid komt niet helemaal duidelijk over maar je kunt wel horen dat dit niet helemaal lekker klinkt. Met name met de vuldop er af hoor je het vreemde geluid.
http://www.youtube.com/watch?v=B2tyBPHQv...
Een ieder die weet wat het is mag het graag zeggen a.u.b.
12 jaar
Toch nog lastig te zeggen omdat het geluid te dof klinkt maar volgens mij hoor ik wel een regelmatige tik en dat zou dan een klepstoter kunnen zijn. Maar lijkt ook wel alsof je plop plop plop hoort, komt dat vanuit de inlaatslang vandaan? (die geribbelde buis rechts in beeld). Met oliedop los hoor je altijd wel meer geluiden maar het geluid van filmpje is eigenlijk te slecht om wat te zeggen.
Hoi Ricky,
Na de injectorcleaner hoor je bijna geen metaaltik meer, maar nog wel een geluid wat inderdaad als plop plop plop klinkt, en bij verhogen van het toerental ook mee gaat versnellen. Maar kan dit dan ergens bij de luchtinlaat vandaan komen?
Ik heb bij iemand anders bij zijn Caddy geluisterd en daar hoorde je het plop geluid wel, maar héél zachtjes, en alleen als je de vuldop los maakt.
Ik moet donderdag voor de APK en dan ga ik daarvoor naar een VW dealer en wil daar vragen of zij het weten. Dan laat ik het je zeker even weten wat zij er van zeggen.
12 jaar
Nou als je dat hoort vanuit de inlaat en icm dat getik uit de kop dan heb je bijna altijd wel een kapotte klepstoter of afgesleten nokkenas maar is lastig te bepalen vanuit hier. Ik zou idd die dealer even laten luisteren ernaar.
Hoi Ricky,
Het metaalachtig tikken is nu helemaal weg, maar het ploppende geluid is er nog.
Bij de dealer zeiden ze dat het metaalachtige tikken met een hoge, schelle klank, zo goed als zeker is gekomen door de zeer goedkope diesel die ik had getankt. Dit heeft idd te maken met het zwavel-gehalte, en door weer goede diesel te tanken en de cleaner die ik erbij heb gedaan is het vanzelf weer weg gegaan.
Het ploppende geluid kwam volgens hen door de nokken die op de olie filmlaag slaan die boven op de stoters ligt, en dat ik me daar niet druk over hoef te maken. Ik vind het wel een beetje vreemd, maar ik ben geen monteur en zei wel. Het oliepijl blijft wel constant.
Ik ga het maar goed in de gaten houden, en hopen dat zij gelijk hebben!
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Caddy of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar