auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Passat: tikkend geluid voorzijde VW Passat 35i automaat 1991

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Beste technici,

Ik zit met een ontzettend vervelend probleem aan onze passat waar ik niet uitkom. De auto geeft een metaalachtig tikkend geluid afkomstig van de voorzijde van de auto. Het is echt tikken en dus absoluut niet piepen, schaven, schuren of rammelen. Het tikken is snelheidsafhankelijk. Des te harder rijden, des te sneller tikken. Mijn vermoeden is dat de rem de veroorzaker is, want zodra ik de rem intrap is het geluid weg. Zodra we de rem weer loslaten is het meteen terug. Maar mogelijk komt het geluid elders vandaan. Het geluid is alleen weg bij remmen en bij koude start is het voor enkele minuten weg om daarna terug te komen. De auto heeft een automaat, maar het tikken is aanwezig in alle versnellingen vooruit, neutraal en achteruit. Automaat schakelt goed. De rem is recent gangbaar gemaakt, nieuwe schijven, nieuwe blokken en nieuwe voorwiellagers. Alles zit goed vast, geen te lange wielbouten en ook geen aanlopend plaklood. Tikken is begonnen na vervangen voorwiellager aan de bestuurderskant. Sindsdien staat ook het stuur in de auto een beetje scheef. Kan zelf weinig controleren momenteel, ben momenteel met de auto op vakantie in Roemenië. We hebben momenteel 3000km gereden met het getik. Het is niet erger geworden, maar ook niet minder. Het geluid is bloedirritant. Weet iemand waar ik het moet zoeken? Ik weet het even niet meer. Wie heeft de gouden tip?

Geplaatst door

Vincent86c (275)

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo beste Vincent,

ja, goed mogelijk, dat het in de remmen zit, zoals de blokken.
Ik weet dus niet of er een spreidveer tussen de blokken aanwezig is of was, dan zou dit het euvel wel eens kunnen zijn.
Nu ken ik de Passat natuurlijk niet zo goed, en hoe alles zit bij de remmen.

Maar ik had terug gegaan naar de garage die het nieuwe wiellager heeft gemonteerd.
Zij hebben dit probleem geschapen, dus dan moeten zij het ook oplossen.

Heeft u het wiel al eens gedemonteerd, en rond gedraaid en gekeken, of is dan de snelheid niet hoog genoeg.

Succes.

met vriendelijke groet,
Ad

Beste technici,

Ik ben inmiddels een kleine stap verder. Geluid komt niet bij de remmen vandaan maar bij de bak, of de aansluiting aandrijfas-bak. Het gaat om een automaat. Zoals gezegd is het tikken ontstaan na het wisselen van de wiellagers. Tijdens het wisselen van het wiellager aan de bestuurderszijde kregen we de aandrijfas moeizaam vrij van de fusee. Na de paar klappen met de hamer ging het wel. Misschien is daarom de tik ontstaan? We zijn nu 1000km verder en het tikken is voor mijn gevoel niet heel veel erger geworden. Ook ratelt de bak wat bij bergklimmen of zwaar belasten van de bak, maar dat zou ook een rammelend hitteschild kunnen zijn. Iemand ideeën? Ik wil de zaak laten repareren want ben nog 2500km van huis

Goedemiddag, beste Vincent,

Ja, ik sla nooit niet graag tegen onderdelen, enkel als ik zeker weet dat het geen kwaad kan.

In uw geval slaat men de astap uit het wiellager, maar de kans dat die klap door word gegeven aan het differentieel, die kans is dus aanwezig.
Dus dan zou het tikken ook uit het differentieel kunnen komen
Dat ratelen bij belasten van de auto, dat zou ook een gevolg kunnen zijn, van die klap tegen de as tap.
Ik zeg, het zou het gevolg kunnen zijn, van die klap tegen de as tap, dat wil dus niet zeggen, dat het zo ook is.

Maar, als ik u was, dan zou ik dit echt eens laten onderzoeken, of het werkelijk ook in het differentieel zit.
Houd echter nu alles goed in het oog, en dat er geen andere en hardere geluiden bij komen.
Want 2500 km, dat is een rot eind van huis vandaan.

Een hitteschild, jazeker, dat kan ook erg rammelen, soms weet men niet waar men het moet gaan zoeken, en dan is het dat verdraaide hitte schild wat herrie maakt, Misschien is dat hitteschild wel de boosdoener!

Verder wens ik u allen, een hele fijne vakantie toe, geniet er zeker van.

Met vriendelijke groet,
Ad

Beste Ad,

De metaalachtige tik die wij hebben is snelheidsafhankelijk. 1 tik per wielomslag. Des te sneller rijden, des te sneller tikken, echter bij het remmen of ook maar heel licht aanraken van de rem is het tikken meteen weg. Bij rem los is de tik ook meteen weer terug. Ook 's ochtends bij koude start is de tik de eerste paar kilometer niet aanwezig. Is dit te verklaren indien het differentieel de oorzaak zou zijn? En wat zou er dan in het differentieel precies kapot moeten zijn of zou het complete differentieel vervangen moeten worden?

Edit: Misschien is het ook verstandig om te melden dat 1,5 maand geleden de bakolie ATF is vervangen

Goede avond ,beste Vincent,

Erg merkwaardig!

Dan zou je onderhand toch bij de remmen gaan zoeken!
U remt licht of hard, en de tik verdwijnt.

Dan zou ik dus echt in de omgeving van de naaf/remmen gaan zoeken.

Maakt het nog uit, of dit rechtuit is, of naar links of rechts gestuurd.

Dat geeft namelijk weer andere belastingen op de vooras, de remmen en de aandrijflijn, zoals de aandrijfassen.

De tik zit deze specifiek links of rechts?

Nu word het dus echt even nadenken, maar voor elk probleem is er een goede oplossing.
Ik zeg dan ook altijd, het komt altijd weer goed, soms duurt het lang, maar het kan gebeuren dat het in een fluitje van een cent word bedacht.
Maar net hoeveel ervaring we met zijn allen hebben, met dergelijke problemen.

IK zat al te denken aan een bout of spijker in de band, maar dan houd dat getik immers niet op!
Dan gaat de tik dus ook op met de snelheid die gereden word!

Anders eens even checken, wie weet.

Trek nooit een spijker of een bout nooit uit de band, dan loopt deze vaak ineens leeg, en voor de bandenboer is het gemakkelijker om het gat te vinden, als de ijzerwinkel nog in de band aanwezig is.

Ik ga het nog eens rustig over denken.

Misschien, dat er nog andere forum leden bijval willen geven, met een reactie.

Dit Problemcar forum, dat is echt geweldig, er is zo een reactie, terwijl men soms op merk gerichte fora dagen moet wachten, of dat vele al tegenwoordig op Fb zitten.

Maar dat vind ik niet echt geweldig.

Succes, beste Vincent, ik denk er nog over na.

Met vriendelijke groet,
Ad

Het zou ook goed in de binnenste of buitenste homokineet van de aandrijfas kunnen zitten , controleer deze eens op radiale speling.
De naafmoer van de aandrijfas zit voldoende vast , 250 nm

Goede avond beste Ferrie,

Ja, dat had ik ook al gedacht, maar het remmen hard of zacht, en het tik geluid verdwijnt.

Daarom vroeg ik ook, is dit ook tijdens de recht door gang, en tijdens het naar links of rechts sturen. Als het nu gebeurt met het sturen naar rechts, dan zit het getik onder de voeten, en dan is de linker aandrijfas aan vervanging toe.

Dat had ik dus onlangs ook met de Golf 4 van onze dochter, echter dit was een tokkend geluid, misschien iets meer slijtage dan.
Het was dus de linker aandrijf as, en de binnenste homokineet, bij het diff.
Die was behoorlijk slecht trouwens.

Dit euvel, dat moet echt goed onderzocht worden.

Met vriendelijke groet,
Ad

We gaan wel zoeken in de aandrijfassen / homokineten. Ik weet het anders ook niet. Ik moet wel zeggen dat sinds het tikken is begonnen het stuur ook wat scheef staat in de auto. De auto trekt verder niet naar 1 zijde en trilt ook niet echt in het stuur. De stofhoezen van de homokineten zijn verder wel schoon en vrij van scheuren o.i.d.

Wat me ook nog te binnen schiet is dat het nieuwe wiellager mogelijk kapot is door waarschijnlijk onjuiste montage? Doorgaans tikt een lager niet, maar bromt deze. Maar tikken zou wel kunnen komen door speling tussen lager en fusee? Verder is het dan goed te verklaren waarom het getik vrijwel meteen is ontstaan na het vernieuwen van het vorige lager en waarom het tikken verdwijnt bij remmen. Morgenochtend hebben we een afspraak bij een lokale garage. Ik hoop dat we eruit komen.

En weer terug van de garage.. Volgens de monteur waren het de remblokken. Oorzaak: het zouden een B merk remblokken zijn. Meneer heeft de geleidepennen opnieuw gesmeerd met kopervet en het geluid was inderdaad een km of 30 weg. Maar helaas inmiddels al weer terug als vanouds. Ik krijg er helemaal de sch*t van! Wat is de remedie? Blokken zijn inderdaad van een b-merk, namelijk Febi. Maar slechts 1 zijde tikt.
Op onze andere auto's zitten ook febi blokken en heb ik nooit problemen gehad. Heeft de monteur gelijk? Ik trek namelijk zijn advies/conclusie erg in twijfel

Tripodekoppeling al gecheckt?

Goedemorgen, beste Vincent,

Ja, dat u daar horendol van word, dat kan ik me zeker goed voorstellen.

Het ligt dus aan de remblokken.
Het merk Febi, dat is eigenlijk een goed merk, en zeer groot, Febi heeft dus ook wieldraagarmen, en dergelijke voor de ophanging van de assen.
Menig garage bedrijf in Nederland gebruikt dit merk.

Dit is voor mij de eerste keer dat ik een klacht hoor.

Wat zou kunnen, dat de metalen houder waar de remvoering op zit, dat deze iets te klein is, maar dat hoeft maar één mm te zijn, met dat getik tot gevolg.

Dus, eigenlijk zaten we in het begin al op het juiste spoor.

Wat u zou kunnen proberen, monteer of originele remblokken, of wellicht van Brembo, een heel groot remmen merk.

Ik zelf heb alles van Zimmermann, dus de remschijven en de blokken van dit merk.
Ik rijd zelf een BMW 5 serie touring met een lekkere 6 cilinder.
Dat remt echt als een anker uitwerpen!

Hopelijk word dat getik nu verholpen, maar u weet nu dat het weinig kwaad kan.
Het enige nadeel met dat getik, dat kan uitharding van de tikkende remblok zijn, want die raakt volgens mij telkens de remschijf.

Ik ben erg verheugd, dat het tikkende euvel is gevonden, en dat er duidelijk iets aan gedaan kan worden.

Succes, beste Vincent, en geniet nog zo lang het kan van de vakantie, u weet nu immers wat het getik is.
Niets om u druk over te moeten maken.

Met vriendelijke groet,
Ad

Inderdaad. Geleidepennen hebben we goed ingevet, schuine kanten aan de blokken geveild en we gaan er volgende week gewoon terug mee naar Nederland. Thuis maar eens investeren in duurdere blokken. Ad en alle anderen, bedankt voor het meedenken!

Hallo, beste Vincent,

Ik heb u zeer gaarne geholpen, het is dus een grote hobby van mij, om een aantal auto fora te bekijken, en eventuele problemen het hoofd te kunnen bieden.

Ik zou bij eventuele problemen ook heel erg blij zijn, dat ik geholpen word.

Ik wens u nog een hele fijne voortzetting toe van uw vakantie.

Met vriendelijke groet,
Ad

Even nog terugkomen op deze topic.

[url=http://www.transalpclub.nl/forum/index.p...]http://www.transalpclub.nl/forum/index.p...[/url]

IK vond deze link op het www. Het gaat dan wel om een motorfiets en de achteras, maar zijn klacht is exact gelijk aan de mijne. Dat zou dus betekenen dat het nieuwe wiellager stuk is. Vermoedelijk door onjuiste montage. Is het verantwoord om hiermee nog de terugreis naar huis te wagen @ 2000 km? Ook even met in het achterhoofd dat de tik al zo'n 4000 km aanwezig is..

Zou het kunnen zijn , het wordt niet erger , dus .

[quote]wiellager rammelt niet.... dan moeten ze er bijna compleet uit liggen. Zo erg dat het wiel eraan rammelt.... Wiellagers maken een brommend geluid tijdens het rijden... als ze versleten zijn.
Antwoord:
Ja en nee. Het is niet het wiellager dat dan rammelt, maar door een kleine speling op het lager ontstaat er speling tussen de naaf en het fusee. De remschijf heeft dan speling tov de remklauw met de blokken en ja, dat kan echt een vergelijkbaar geluid veroorzaken, weet ik uit ervaring. Er zijn niet heel veel wieldragende delen die fixeren zodra de rem ingetrapt wordt. Dat maakt de rem zelf, de wiellagering of de fuseekogel tot de meest waarschijnlijke verdachten. Maar nogmaals, de combinatie rammelen, voorwielophanging en verdwijnen van het geluid tijdens remmen kan een paar oorzaken hebben, die inmiddels allemaal boven genoemd zijn. Alleen op de brug is daar zekerheid over te geven.[/quote]
Heren,

Hoe kan ik checken of mijn fuseekogel speling vertoont en hoe kan ik checken of er speling zit tussen naaf en fusee?

Zo, gisteren dan met een tikkende Passat toch weer thuis gekomen. Geluid is overigens ondanks de gisteren gereden 1000km niet erger geworden. Ook niet minder. Vandaag de auto even op de brug gehad, fuseekogel en stuurkogel gecheckt op speling. Niet noemenswaardig. Aandrijfas zag er zichtbaar ook nog oke uit, geen gescheurde ashoezen of vettigheid. Dan de remklauw maar eens losgehaald. Remschijven zagen er nog wel goed uit. Geen diepe groeven door aanlopende remmen. Wel vond ik dat de achterzijde van de remblokken er nogal grillig uit zag voor z.g.a.n blokken. Ook zat er wat metaalaanslag (mogelijk veroorzaakt door het tikken??) op de remklauw ter plekke van de zuiger. Dit hebben we weg geklopt met de hamer en schoon gestoken met de schroevendraaier. Zie foto

[img]http://img.photobucket.com/albums/v235/V...[/img]


[img]http://img.photobucket.com/albums/v235/V...[/img]

[img]http://img.photobucket.com/albums/v235/V...[/img]

Verder weinig kunnen ontdekken. Het tikken is ook niet hoorbaar met de wielen in de lucht. Blijkbaar moet de vooras belast zijn om het geluid teweeg te brengen. Ik overweeg nu om gereviseerde remklauwen op de auto te zetten. Ik verdenk de aandrijfassen ook niet echt.

Vincent ; zoals die isolatieplaatjes zitten, is niet goed.

Die remklauw is met geweld op zijn plaats gedrukt (zie de rechtgebogen haakjes) .

Ook raakt dat plaatje de remklauw!!

Monteer een nieuw set blokjes en smeer de raakvlakjes met de klauw in met wat grafiethoudend vet.

Zorg dat de zuigers in de klauw(en ) GOED gangbaar zijn .

Degene die dit gemonteerd heeft moet zijn schoolgeld terug halen.

Groeten.

Punt 65
badge

9 jaar

Het lijkt ook redelijk heet geweest te zijn ?
Controleer wiellager speling en aanhaalmoment van de naafmoer. 250nm

@ Punt: Volstaat het schoonmaken van het remzadel en remklauw niet en daarna het zaakje in het kopervet te zetten? Ik kan de blokken natuurlijk wel vervangen, maar er zit nog ruim vlees op de blokken en als het niet nodig is, wissel ik ze liever niet uit.

@ kaleido : wiellager heeft geen speling. Wiellager is overigens 4 weken terug vernieuwd. Naafmoer kan ik wel lossen, maar mijn momentsleutel gaat maar tot 210 Nm. Om deze op het goede moment vast te zetten moet ik dus naar de garage. Overigens is de laatste persoon die de naafmoer heeft los gehad was de automonteur bij het garagebedrijf die de wiellagers heeft vervangen. Ik mag toch aannemen dat ze bij de garage de juiste aanhaalmomenten hanteren?

OPLOSSING:

Zoals Punt hierboven al aangeeft zijn de isolatieplaatjes op de remblokken verschoven door waarschijnlijk een onkundige monteur bij het terugplaatsen van de remklauwen. Ik heb de isolatieplaatjes van de blokken afgehaald, remmen goed schoongemaakt en netjes in het kopervet gezet en het tikken is weg. Iedereen bedankt voor het meedenken!

Oplossing vermeld

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.