Volkswagen Passat: turbodruk

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0tdi 103kw bkp

Onze passat heeft nu 283000 km gelopen eigenlijk zonder noemenswaardige kosten,pomp verstuivers zijn allemaal onder coulance regeling van VW vervangen.Alleen de turbo is nog niet vervangen,en als het goed is is dit er een met variabele schoepen,nu heb ik mij laten vertellen dat de vervuilen en dat de variabele werking voor een groot deel verloren gaat.De afgelopen vakantie zijn we via de gotthardtunnel naar italie gereden waar wij dus voor die tunnel in de file terecht kwamen,aangezien de weg daar stijgend is,en wij een caravan van 1500 kg erachteraan hebben hangen is dat nogal vervelend rijden.Ik kreeg daarom ook problemen met het optrekken vanuit stilstand,ik moest de motor echt op toeren jagen en met de koppeling spelen om het spul van de plek te krijgen,wat dus een enorme belasting en slijtageslag voor de drukgroep e.d is,als we eenmaal opgang zijn gaat het prima,dan is er trekkracht voldoende voorhanden.Zelfs op hellingen met een stijging van 10% geen probleem als je maar op gang bent.

Mijn vraag is de volgende:
Zouden de schoepen van de turbo zodanig vervuild kunnen zijn dat de turbodruk bij lagen toeren(tussen de 1000-2000 toeren)niet meer of nauwelijks aanwezig is.Zoja wat is dan verstandig,turbo vervangen of demonteren en inwendig schoonmaken(dat heb ik ook ergens in een artikel gelezen??)
Wie kan mij daar een zinnig advies over geven.

bij voorbaat dank en met vriendelijke groet Rob.

rob1953

Geplaatst door rob1953 (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

ron001 (0), 8 jaar geleden

Beste Rob

Om maar gelijk met deur in huis te vallen, hoe is het gedrag van je auto wanneer men er geen caravan achter heeft hangen. meer specifiek wanneer voel je het meeste effect van de turbo, is/was dit gelijk al in het laag toeren gebied van je motor of heb je het idee dat deze passat echt een kick geeft/gaf bij bijvoorbeeld 3500 toeren. dit alles is bepalend of je auto een trekbeest is of meer is van de hoge snelheid...

m.v.g

Ron

rob1953 (0), 8 jaar geleden

beste ron,

zonder aanhanger eigenlijk geen echte problemen turbodruk voel je dan het beste vanaf +/- 2000 tot 3000/3200 toeren,heel soms dan verslikt hij zich ff,hij is niet gechipt ofzo als je daarop doeld.
Ik herinner me wel op een andere vakantie dat na een hele steile klim de turbodruk helemaal wegviel,motor bleef gewoon lopen had ook bij onbelaste motor gas respons maar 0 trekkracht.na +/- 10 min wachten was het effect weg,thuis heb ik hem uitgelezen en bleek dat er een te hoge inlaatdruk was geweest.

gr.Rob

ron001 (0), 8 jaar geleden

Rob

Natuurlijk is ook google mijn beste vriend maar ook het VW forum biedt wel eens uitkomst, kwam dit tegen onder "power loss turbo passat."

Uitvoering kan verschillen, wellicht iemand anders nog aanvullende info ben helaas niet alwetend maar kom vast een eind.
Wat je kan controleren is of de aansluitingen naar druk controle klep (N75) heel zijn (scheurtjes/los/lek)
heb een plaatje bijgevoegd. Als deze turbo ook uitgevoerd is met verstelbare inlaat vanes?? dan is het mogelijk dat vervuiling hiervan de werking belemmerd en er een zwaar punt aanwezig waardoor deze niet optimaal werkt. Dit geldt ook voor de druk ontlastklep op de turbo.
Uiteraard kan inwendige vervuiling (turbine zijde) ook een rol spelen. Dit beïnvloedt de werking van je turbo en vaak is dan ook zwarte rook zichtbaar bij acceleratie ten gevolge van onvolledige/verstoorde verbranding brandstof/lucht mengsel.

Hoop dat dit een zetje is in de goede richting

If i am wrong please correcte me, vast wel iemand op dit forum die er echt los is op VW motoren

linkje naar de pagina om deze klep te testen > https://www.vwt4forum.co.uk/threads/how-...

Suc6

rob1953 (0), 8 jaar geleden

hey Ron,

Die zwarte rook is mij inderdaad wel eens opgevallen met optrekken als ik dan toevallig in de achteruit kijk spiegel keek,dus ik geloof inderdaad aan vervuiling,maar ga eerst de rest controleren.
Bedankt voor je adviezen,wordt vervolgd.

mvrg Rob.

primera p11 (0), 8 jaar geleden

Rob,ga geen problemen maken als ze er nog niet zijn.
Een turbo is geen onderdeel van een paar tientjes,zwarte rook zegt nog niks over de goede/slechte werking van de turbo.
Turbodruk en dergelijke kun je met een datalogger bekijken.

rob1953 (0), 8 jaar geleden

hey primera,

datalogger,dan zal ik me waarschijnlijk moeten wenden tot een dealer,of kan ik ook een KTS200 van Bosch gebruiken hiervoor.Wat is jouw mening trouwens over vervuiling en daarom niet goed werkende variabele schoepen in de turbo?

primera p11 (0), 8 jaar geleden

Je hebt toch geen problemen momenteel met de turbo?.
Daarom zeg ik:geen problemen maken als ze er nog niet zijn.
Ik weet niet of je met KTS2000 rijden een log kan maken van de turbodruk en dergelijke.

ron001 (0), 8 jaar geleden

Beste primera

Rob gaf toch duidelijk aan in zijn reply

Quote" Ik herinner me wel op een andere vakantie dat na een hele steile klim de turbodruk helemaal wegviel,motor bleef gewoon lopen had ook bij onbelaste motor gas respons maar 0 trekkracht.na +/- 10 min wachten was het effect weg,thuis heb ik hem uitgelezen en bleek dat er een te hoge inlaatdruk was geweest" einde Quote

toch een teken dat het niet helemaal gaat zoals het verwachtbaar is.

inderdaad zou een log maken met Diag een goed beeld kunnen geven m.b.t tot gedrag van de turbo onder verschillende motorbelastingen. Geen idee of de KTS 200 deze functie in zich heeft. Zag dat deze een relatief eenvoudige edoch best handige uitvoering is.

Uiteraard is het sleutelen aan een turbo, als er inderdaad iets scheef zit, iets voor een specialist. maar aansluitingen controleren en en de werking van de N75 is volgens mij best nog zelf te doen en niet al te ingrijpend. Bij twijfel uiteraard niet aan beginnen.

Voor Rob:

In ieder geval veel suc 6 verder met het oplossen van je vragen en ogenschijnlijke prestatie probleem van je VW Passat.

sandor1987 (0), 8 jaar geleden

zeer vermoedelijk zitten je schoepen vast van de vnt. noujah vast ze zijn vervuild. met een beetje handigheid is dit zelf makkelijk te doen ;) op youtube staan complete how to's
makkelijkste is even loggen zodat je kan zien wat de turbo precies doet.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.