Hallo,
Ongeveer een jaar geleden heb ik een VW Touran 1.9 TDI uit 2003 aangeschaft. Echter heeft deze Touran
een probleem, waar tot op heden nog geen diagnose voor gesteld kan worden. De garage heeft tot op heden
dit probleem ook nog niet kunnen oplossen.
Het is namelijk zo dat wanneer ik ongeveer 200 kilometer heb gereden de auto inhoudt, waardoor de snelheid op de kilometerteller (ondanks volledig gas) niet boven de 120 kilometer per uur uitkomt. De garage heeft aangegeven dat het hier om een zogenaamde noodloop gaat.
Dit probleem doet zich nog sneller voor als ik een caravan voorttrek met de Touran. Voordat ik hooguit 80 kilometer heb gereden doet zich bovengenoemd probleem voor.
De garage heeft er inmiddels al nieuwe software opgezet, omdat er sprake zou zijn van een te hoge turbodruk. Daarnaast is de luchtdrukmassameter ook al vernieuwd. Dit heeft nog niet mogen leiden tot een oplossing. Komt dit probleem iemand ook bekend voor? Of heeft iemand een oplossing voor dit probleem, dan zou ik graag willen weten wat een (mogelijke) oorzaak van dit probleem zou kunnen zijn en of hier een oplossing voor is.
Mvrgr,
H. Bos
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Waarschijnlijk heb je de storing laaddruk over of onderschreden in het motorregelapparaat staan.
Het probleem kan dan zijn een vacuumslang of laaddrukslang lek
Of het kleppenblok waar ook je laaddrukklep in zit weigert.
Of anders zit je probleem in de turbo zelf.
Het is aan de garage om enkele testen uit te voeren.
Hallo, mogelijk probleem in variabele verstelling turbo agv extreme hitte ontwikkeling in de turbo (uitzetting van het materiaal en daardoor klemming), zoals na circa 200 km rijden (snelweg) of trekken van caravan.
Groet Jan227
Ik heb ook een Touran 1.9 TDI uit 2003 met precies hetzelfde probleem! Het begon op vakantie in de bergen. Eerst werd de druksensor in de turbo unit defect verklaard en vervangen, maar volgens de dealer bleven de turbodrukken te hoog en kon het probleem opnieuw optreden. Dit gebeurde binnen een paar dagen waarna werd geadviseerd om de turbo te vervangen. De dealer heeft toen toch nog wat metingen verricht en kwam tot de conclusie dat het probleem zat in slechte massakabels en /of -punten waardoor de motormanagement computer verkeerde waardes kreeg en de turbo in de noodloop werd gezet. Voor 600 euro zijn toen massakabels en massapunten vervangen en gereinigd, waarna het probleem was opgelost. Ik heb nog een brief geschreven aan PON met een verzoek om een coulance regeling, maar daar gingen ze niet op in. Blijkbaar vindt PON dit normaal nij een 5 jaar oude Touran met 130 000 km op de teller. Ik hoor graag wat er bij jou uitkomt, misschien kunnen we PON samen nog eens benaderen!
16 jaar
Je kunt PON benaderen wat je wilt, ze doen er geen drol mee.
Ze sturen je terug naar de dealer en zeggen dat je het daar maar mee op moet lossen.
Als ik zo de problemen en storingen lees van de verschillende vw types met versnellingsbakken en dubbel massa vliegwielen en noodloop turbo waar geen oplossing voor is en de scheuren in de kop van de 2.0 tdi.
En het zijn ook nog gekende problemen die beaamt worden door de vw monteurs hier op de site,dan zou ik me als fabrikant toch eens wat beter op dit soort zaken gaan richten.
Voor een kwaliteitsmerk, wat vw toch is, valt me dit toch tegen.
Het gaat niet om reparaties van een paar tientjes en bij km standen waar dit niet voor mag komen.
Ik weet ook wel dat er heel veel vw en audi,s weg gezet worden op jaar basis, maar de aanschafprijs schept ook een bepaalde verwachting.
Maar degene die in mijn omgeving rijden met de golf 5 en de touran hebben er behoorlijke troubles mee en de dealer doet het allemaal af als normaal.
Het zijn ook nog eens zaken waar niet 1,2,3, een oplossing voor is, dus ergeren ze zich groen en geel aan een mankement waar een dealer ook geen raad mee weet.
16 jaar
Ook ik heb dezelfde problemen met mijn Touran 1.9 TDI uit 2003 bij het trekken van een caravan. Op vakantie vorig jaar in Frankrijk deden problemen zich voor het eerst voor: Max. 50 km/uur omhoog op autoweg bij Nancy. Tot 3 x toe gestopt en motor afgezet. Daarna gaat het weer een tijdje goed, tot er weer een behoorlijke helling aankomt. VW-garage kon niets vinden. Men kon alleen uitlezen dat er een storing was geweest, maar bij testrit was niets bijzonders aan te merken. Ik moest er maar van uitgaan dat het iets tijdelijks was. Dit jaar in Frankrijk weer zelfde problemen gehad: 2 x op heenweg, 2 x op terugweg !
Familielid heeft exact zelfde model uit 2003. Heeft mijn caravan geleend na mijn vakantie en heeft eveneens deze problemen gekregen, alleen nog een graadje erger.
Moest om 20 minuten auto stil zetten. Hij kreeg tenslotte ook melding op display "abgass" en heeft caravan toen maar op laten halen.
Benieuwd of bij nieuwere modellen problemen ook nog optreden, anders zou men bij VW toch op hoogte moeten zijn van (software?)aanpassing.
16 jaar
Jongens als jullie allemaal in de zelfde topic roepen ik heb het zelfde probleem.
Krijg je alleen verwarring en geen oplossing, maak gewoon een nieuwe topic aan en niet door elkaar kwekkeren. Snap toch niemand meer iets van.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Touran of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar