close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Transporter: Transporten 1.6 D motor loopt minder dan stationair/geen olie dr

Bouwjaar: 1980, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6 D

Na vervanging kapotgelopen motor 1.6 D door exemplaar uit golf 2 (lopend er uit gehaald, anderhalf jaar in schuur gelegen, hydro klepstoters leeggelopen) twee problemen: (1) motor loopt met moeite stationair bij volgasstand + (2) olie komt niet op druk; lampje blijft branden. Is 1 het gevolg van 2 door bv te lage compressie, en/of is 2 het gevolg van 1 door te weinig toeren ? Is er een alternatief om de oliecirculatie op gang te krijgen, zodat de motor niet onnodig slijt, tijdens de startpogingen ? Vullen de klepstoters zich vanzelf weer ? Distributie en pomp staan op tijd. Relais op pomp klikt; dit werkt ook. Diesel staat in de brandstofpomp, verstuivers zijn ontlucht. Oliefilter is gevuld van bovenaf. Het lijkt alsof de motor onvoldoende brandstof heeft. Kunnen verstuivers dicht gaan zitten door stilstand ? Wie heeft tips, of weet waar we zeker naar moeten kijken, wat we zeker moeten doen, bij het in bedrijf nemen van een 1.6 d die lang heeft stil gestaan.

Alvast bedankt voor de reakties.

Geplaatst door

Henan (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heb je wel de oliepomp uit je oude blok overgezet?? de pomp van een liggende 1.6 D uit een transporter T3 is iets anders dan van een staande golf motor.

Brandstofprobleem; lijkt of de instelling van de pomp zelf van slag is, is het deksel er af geweest om b.v. lekkage via de gashefboom op te lossen?

audia4 0
badge

17 jaar

Bedankt voor de reaktie, audio4.

Oliepomp oude blok is inderdaad overgezet. Deksel brandstofpomp is ook overgezet vanaf pomp oude blok, ivm net iets andere constructie gashandel en een betere pakking. Was ogenschijnlijk qua constructie identiek, gewoon weer inhaken, maar wel los geweest dus. We vroegen ons wel af wat de geborgde stift in het brandstofpompdeksel, welke je in of uit kunt draaien, en die een "staande handel" onder het brandstofpompdeksel bedient, voor was. Deze instelling hebben we niet gecontroleerd bij het overzetten. Wat doet dit, en waar eventueel beginnen: helemaal in, of helemaal uit, of is dit werk voor de dieselspecialist ?

Weer b.vb.d voor de reakties.

Henan 0

17 jaar

Probleem duidelijk, die geborte stift is je opbrengstschroef/roetstop

Het kan dat de hevel aan de binnenzijde van de pomp nu niet meer tegen deze schroef rust, het is namelijk een truck om dit in een keer goed te monteren. Je moet even een voelermaat van 1 mm tussen de deling van het deksel doorsteken, de hevel naar achter drukken met deze voelermaat en dan het deksel laten zakken. dan voelermaat er tussenuit trekken en deksel vastzetten. De hevel ligt dan inwendig weer tegen de stelschroef aan.

Het afstellen, doe het maar op gevoel. (is eigenlijk werk voor een testbank, maar lukt meestal zo ook wel)
De motor moet goed trekken, en mag in onbelaste toestand tijdens het gas geven en bij volgas niet teveel roeten. (kom je ook achter middels roettestapparaat bij de apk boer)

Als je een ander deksel op een pomp gezet hebt zul je deze geborgte schroef altijd opnieuw moeten (laten) afstellen.

Oliepomp is mij een raadsel, is het niet een opnemer die de boel belazerd?? Haal het kleppendeksel eens los en check of je wel olie krijgt.

Hydraustoters vullen zodra je oliedruk hebt, hoef je je geen zorgen om te maken.

audia4 0
badge

17 jaar

Nogmaals bedankt audia4,

we gaan aan de slag met de opbrengstschroef door het oorspronkelijke deksel met de voelermaattruck te positioneren. Dan zijn we het dichst bij de oorspronkelijke instellingen. We hebben kleppendeksel er al af gehad, omdat ook wij dachten aan de sensor. stoters waren nog niet opgepompt + met de spuit de nokken ingeolied. Morgen halen we aan de bovenkant het vacuumpotje met tandwiel en sleuf waar de as van de oliepomp in valt, er uit; en drijven we de oliepomp met voldoende toeren even aan met een boormachine + verlengstuk. Kijken of we dan oliedruk kunnen maken. Bij olie verversen loopt ook alles leeg, en moet de pomp op eigen kracht de olie weer aanzuigen, zou je zeggen. Ik post nog wel even hoe e.e.a is afgelopen.

Andere tips nog steeds welkom, b.vb.d.

Henan 0

17 jaar

Om eerder kans op oliedruk te krijgen even het oliefilter vol doen met olie. Alle beetjes helpen.

Gr.

Petje57 0
badge

17 jaar

Als je op de testmethode geen oliedruk krijgt kan het nog dat de pomp beschadigd is door het kapotlopen van de motor. Vastzittende regeldrukplunjer kan ook nog.

Leg hem dan maar even op de operatie/inspectietafel.....

audia4 0
badge

17 jaar

Beste Audia4 en Petje,

bedankt voor de tips. Het is gelukt. Met de boormachine de oliepomp aangedreven, hier was wel oliedruk mee te maken, en de stoters hebben zich ook gevuld. De opbrengst/roetstop instelschroef op het brandstofpompdeksel ca. één mm versteld en de motor liep stationair + er was weer gas te geven. Nu nog een lekkage aan de brandstofpomp verhelpen + fijnafstelling laten doen.

m.v.g, Henk-Jan

Henan 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.