Vanmiddag heeft mijn T4 er de brui aan gegeven net na een file op de ring van Antwerpen.
Ik reed op het linkervak en plots niets meer
Het was geen simpele opgave om veilig op de pechstrook te geraken
Ik heb helemaal geen waarschuwing gekregen of niets abnormaals gehoord, geen krak ofzo van riem die breekt, niets.
De starter gaat normaal rond geen lichtjes hier of daar die branden, maar hij slaat niet meer aan.
We hebben de auto naar huis gesleept en ondertussen heb ik hier en daar wat spullen gechekt.
1e Relais 109 verwisselt met een andere, niets
2e Reservesleutel geprobeerd, noppes
3e De kappen van de riemen verwijderd, niks abnormaal
4e Een leidng aan een verstuiver losgehad en dan gestart, er komt een beetje diesel uit de leiding
5e De afsluiter van de pomp even 12V opgezet en gestart, geen effect
6e Ik weet het nimeer
De auto is van 2002, een 2,5 TDI 102pk met 128000km.
De auto is wel enkele weken geleden gechipt bij Tunex, maar of dat er iets met te maken heeft geloof ik niet.
Wel heb ik gemerkt dat de computer wat los zat.
Ik ben geneigd te denken dat de injectiepomp overleden is.
Er komt wel degelijk een beetje diesel uit de leiding aan de injector, als je deze loszet, maar niet veel.
Er zit blijkbaar geen druk op.
Aan de terugloop na de pomp kwam eigenlijk al niets meer uit bij het starten.
Ik weet verder niet of er wel degelijk iets uitkomt als je enkel maar start in plaats van bij een draaiende motor.
Ik zou denken van wel, maar ja.
Het kan ook zijn dat de computer geen signaal geeft aan de pomp, maar dan zou er eigenlijk helemaal niets uit de leiding lopen.
Als er iemand nog tips heeft hoor ik het graag.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je hem al uit laten lezen?
Nee, nog niet dit weekend komt er iemand langs met een laptop.
16 jaar
UPDATE
We hebben de computer uitgelezen en er verschenen weldegelijk een heleboel fouten.
Ik heb de exacte codes nu niet maar die plaats ik morgen wel.
Het waren vooral fouten tussen de computer en de pomp en tussen de computer en het dashboard.
Maar na het wissen van de fouten en terug uitlezen verscheen er geen enkele foutmelding meer, maar de auto start nog altijd niet.
Daaruit besluit ik dat het toch een mechanisch defekt zal zijn aan de pomp zelf.
Als er iemand is die enig idee heeft laat het dan effe horen.
16 jaar
Komen die storingen niet door jouw zelf?
Want als je met contact aan stekkers gaat trekken,dan creeer je snel storingen in het systeem.
Heeft er iemand nog tips inverband met het controleren van de injectiepomp ?
Wat ik kan doen om uit te sluiten dat het weldegelijk de pomp is die stuk is.
16 jaar
Het kan mogelijk zijn dat de pomp stuk is en wel de veren van de verdeel kop Als dat zo is dan bouwt hij geen hoge druk op Vraag Als je het contact aan zet hoor je dan wel iets bij het boven deksel van de pomp.
16 jaar
Ik heb daarnet nog een leiding losgehad aan de verstuiver en als je dan start spuit er weldegelijk diesel uit.
Ik heb iets gehoord van het feit dat de regeling van de voorinspuiting ook wel eens kapot gaat.
Ik neem aan dat er dan wel genoeg druk opgebouwd wordt in de pomp, maar dat dan de timing volledig verkeerd staat.
Ik heb me ook al voorgnomen van de olie te wisselen als hij terug draait, want als er weldegelijk telkens diesel in de cilynder gespoten wordt kan je daar ondertussen bijna een bad pakken.
Dat kan nooit goed zijn voor de olie en het blok.
16 jaar
Om er zeker van te zijn dat de pomp zoveel druk opbouwt dat hij de verstuver opend is een verstuiver uit het blok te halen en met aan gesloten leiding te starten en dan b v een stukje keuken doek bij de norzel houden Leg wel een andere doek op het open gat van de verstuiver
De ponp timing controleren door uit klokkken van de pomp t o v Top teken van motor Maar als de veren van de kop van de pomp gebroken zijn dan kom je verkeerd uit.
16 jaar
Ik daarnet geprobeerd met brakecleaner de auto te starten en dan slaat hij wel aan.
De kans dat de timing van de riemen fout staat is wel erg klein geworden dan niet ????
Nu moet ik enkel nog wachten op de kabel die ik besteld heb om zelf de computer uit te lezen.
Ik heb daarnet naar een diesel service gebeld hier in de buurt en het schijnt een veel voorkomend probleem te zijn bij de TDI's.
Dat de pompen kapot gaan.
IK heb het probleem uitgelegd en die kerel wist direkt waarover het ging.
Een reparatie zou nog meevallen van prijs.
16 jaar
Hallo,
fouten die er in zaten:
adres 01 : 17656, 17946
adres 17: 01314
adres 19: 01314
16 jaar
01314 - Engine Control Module: No Communications
01314 - Engine Control Module: Check DTC Memory
17656/P1248/004680 - Start of Injection Timing Regulation: Control Deviation
17946/P1538 - Engine Shutoff Solenoid Open/Short to Ground
01314 zou kunnen wijzen op een fout in de ECU. Heb je deze al eens bekeken (corrosie door waterinsijpeling of zo?) De andere zouden hier dan een gevolg van kunnen zijn.
De Shutoff klep is ook redelijk simpel te testen (horen of ze tikt, indien ze niet tikt kan je er eens rechtstreeks een draad naartoe trekken en zien of ze dan tikt).
Anders gaat er inderdaad toch iets aan de pomp schelen vrees ik...
16 jaar
Ronny,
Ik denk hier ineens terug aan een Golf III TDI van een tijdje geleden waar ik ook de combinatie 01314 en 17946 ben tegengekomen. Daar was het een relais die de geest had gegeven. Symptomen waren dezelfde namelijk stilvallen onder het rijden, en foutcodes ivm N109 klep en ECU memory.
16 jaar
[quote=Rosse]Ronny,
Ik denk hier ineens terug aan een Golf III TDI van een tijdje geleden waar ik ook de combinatie 01314 en 17946 ben tegengekomen. Daar was het een relais die de geest had gegeven. Symptomen waren dezelfde namelijk stilvallen onder het rijden, en foutcodes ivm N109 klep en ECU memory.[/quote]
Relais 109, die heb ik getest en die zou moeten werken.
16 jaar
ok en wat voor kleur relais 109 heb je. is ie zwart vervang hem zo wie zo maar. is ie wit heb je nog kans dat ie goed kan zijn. grijs is altijd goed. Mocht je eem zwarte hebben pel hem voor de grap is open zie je ook maar een soldering die gebarsten is zie daar je probleem. Je kan hem ook met een open soldering nog horen tikken maar in werkelijkheid doet ie geen zak. Mocht geen van dit alles je probleem zijn laat het even weten help ik je verder
mvg patrick
Het is een grijze.
Volgens ùij ùoet hij werken want je kan zonder probleem de auto uitlezen.
Dat zou volgens mij niet gaan als de computer geen stroom krijgt.
16 jaar
Dat klopt.
Hoever sta je met dit probleem? ECU al eens kunnen controleren op waterschade?
16 jaar
[quote=Rosse]Dat klopt.
Hoever sta je met dit probleem? ECU al eens kunnen controleren op waterschade?[/quote]
Dat heb ik nog niet gedaan.
Het is waarschijnlijk een probleem met de riem van de pomp.
Ik heb er de kappen afliggen en heb gezien dat geen van beide riemen goed gemonteerd is.
Ze liggen allebei te los.
Ik heb de timing al nagekeken en de riem van de krukas naar de nokkenas ligt nog goed.
Hij ligt enkel te slap, de spanrol is niet goed gemonteerd.
Aan de pompzijde staan de rollen ook niet goed en ligt de riem eigenlijk ook te los.
Het probleem is eigenlijk daar dat ik de timing niet kan nakijken omdat er op het riemwiel van de pomp geen merktekens staan.
Geloof me ik heb me al rot gezocht, ik heb de afbeeldingen bij de hand met wat ik moet zoeken, maar er is niets te vinden.
Het is dus mogelijk dat deze riem één tand versprongen is en de pomp dus niet meer goed staat.
Maar ik kan er geen uitstluitsel over geven nu.
16 jaar
Da's vreemd, volgens elsa zou de pomp toch van merktekens voorzien moeten zijn:
http://www.roelz.be/info/inspuitpomp_ACV...
16 jaar
het merkteken van de pomp staat aan de binnenzijde van de poelie (het gewicht die op het tandwiel zit) deze gelijkzetten met de inkeping op de steun van de pomp. een maar de auto hoeft niet te starten als je hem zo op tijd hebt gezet het is een ongeveer teken en de pomp zal dus verder afgesteld moeten worden met de computer of met een klokje
[quote=klapband]het merkteken van de pomp staat aan de binnenzijde van de poelie (het gewicht die op het tandwiel zit) deze gelijkzetten met de inkeping op de steun van de pomp. een maar de auto hoeft niet te starten als je hem zo op tijd hebt gezet het is een ongeveer teken en de pomp zal dus verder afgesteld moeten worden met de computer of met een klokje[/quote]
Ik weet waar het zou moeten staan, maar het is niet te vinden.
De poeli is ook niet extreem vuil ofzo, het staat er gewoon niet.
Ik heb de poeli ook al licht opgeschuurd, maar niets vinden.
16 jaar
De auto rijdt ondertussen weer.
De riem van de pomp was twee tanden versprongen, dit door foute montage van de spanrol en oplooprol.
De spanrol was zelfs niet gespannen !!
Ook bleek de spanrol van de distributieriem stuk, waarschijnlijk ook door een foute afstelling.
Ik heb dus veiligheidshalve de twee riemen vervangen alsook de spanrol van de distributieriem.
Alles loopt weer perfekt nu.
16 jaar
Dat is goed nieuws. Hoe heb je de pomp nu juist gekregen zonder merkteken?
16 jaar
Ik ben er toch achtergekomen waar het merkteken stond.
In ieder geval niet waar men mij had gezegd, of ook niet zoals op de tekeningen die ik had.
Zo wist ik ook direkt dat hij twee tanden verkeerd stond.
We hebben dan de pomp eerst op tijd gezet met een meetklok en daarstraks heb ik de Vagcom eraan gehad om de fijnafstelling te doen.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar