Ik heb het vermoeden dat mijn aandrijfassen slijtage vertonen maar weet dat niet zeker.
Wat ik merk is dat er trillingen te voelen zijn bij het optrekken van de auto. Hoe feller optrekken hoe meer de trilling. Bij constante snelheid of 'normaal' snelheid verhogen voel ik verder niets.
de auto rijd verder prima.
Zijn dit inderdaad aandrijfas problemen, of alleen de homokineten ?
De auto heeft 483.000 km gereden en is een 1.9 TDI 90 pk.
Ik hoor graag de deskundigheid van anderen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dat zul je echt moeten voelen aan de assen zelf.
Het is een flinke km stand dus dan zal het best versleten kunnen zijn.
Zet de auto met de voorkant omhoog of op een brug en beweeg de assen eens goed op en neer...bij de bak, bij de homokyneet en bij de wiellager.
Ook zet de wielen vrij van de grond en wrik goed kruislings aan het wiel en laat deze draaien met de hand om te zien of je lagerproblemen kan ontdekken.
Dank voor de tips. Zal ik zeker gaan doen.
Als ik wat vind zal ik het laten weten.
12 jaar
krik beide voorwielen van de grond en zet hem in de eerste versnelling met draaiende motor.
Schud de motor dan van links naar rechts dan is waarschijnlijk een binnenste homokineet de dader.
12 jaar
Met de wielen vrij in de lucht maakt de aandrijfas een heel andere hoek als dat hij op de wielen staat dus??
Misschien simpel gedacht maar trillingen bij het optrekken lijkt mij eerder bij de koppeling en drukgroep vandaan komen.
Ik kan me niet voorstellen dat wanneer een homokineetkoppeling onder spanning staat (bij het optrekken) dan trilling veroorzaakt....dan eerder onder het rijden.
12 jaar
Dat kan zeker wel barry.. een aandrijfas kan in onbalans komen en een heftige trilling geven.
Maar jou tip kan het zeker ook zijn, dat is het moeilijke van dit soort problemen, het is een zoekplaatje.
Wanneer de binnenste homokineten stuk zijn kan de auto goed trillen tijdens het optrekken. Controleren kun je eigenlijk alleen door ervaring of door ze uit elkaar te halen en de glijbanen te controleren.
Jos.
heb het ook gehad en ik dacht dat er eerst een velg niet helemaal recht was, maar met de keuring is er bij mij nieuwe draagarm rubbers opgekomen en nieuwe wiel lagers voor aan weerskanten en het probleem is bij mij helemaal weg.
spul had ik sinds ik de auto heb nog nooit vervangen en werd hoog nodig tijd want toen ik de auto terug kreeg stond mijn stuur gewoon bijna een kwart scheef, terwijl de wielen recht staan.
11 jaar
Bert; Je kunt de binnen -homokineet VOOR vervanging even uit elkaar halen . De kosten, wat tijd en een tube vet. De binnenkogelbanen zien er na die jaren vaak niet goed meer uit .
Je begrijpt niet dat het niet veel eerder schuddende reacties had moeten geven! !
Ze zijn los te koop maar een ruilas is naar verhoudig niet eens zoveel duurder.
Succes.
Koppeling was volledig versleten. Doet nu ook helemaal niets meer.
Heb ik toch 505.00 km mee gereden.
Had al even de koppelcylinder vervangen maar dit gaf geen oplossing.
De complete koppeling ( drukgroep, lager en platen zullen vervangen worden.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar