Volkswagen Polo: Trillen/klapperen voorwielophanging

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 16v

Polo maakt een trillend klappered geluid bij het linker voorwiel. Lijkt net of het wiel niet vast gedraaid is.

Het gekke is dat dit deze ene keer duidelijker hoorbaar is, dan de andere keer.

Vanavond trok ik uit stilstand op en maakte een bocht naar rechts, toen begon het weer.

Rond 3000/3500 toeren is dit het meest hoorbaar in de 3e en 4e versnelling.



Wielen zijn al vervangen voor andere, remmen zijn goed loopt nergens aan.

Wiellagers zijn goed, geen speling.

Fuseekogels zijn goed

Zit zelf te denken aan de homokineet, maar hoe kan ik dit controleren?

govers

Geplaatst door govers (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

25 Reacties

Shadowranger (0), 14 jaar geleden

Homokineten slijten doordat het vet eruit loopt als de stofhoes is gescheurd. Het klinkt als een kapot lager en is het beste hoorbaar als je vanuit stilstand bij volledige stuuruitslag optrekt. Ook goed hoorbaar bij het afrijden van een drempel/ op- of afrit (schuin) en optrekken. Als je een "knakkend" geluid hoort is het een homokineet.

Klapperen duidt mij meer op versleten schokbrekers.

govers (0), 14 jaar geleden

[quote=Shadowranger]Homokineten slijten doordat het vet eruit loopt als de stofhoes is gescheurd. Het klinkt als een kapot lager en is het beste hoorbaar als je vanuit stilstand bij volledige stuuruitslag optrekt. Ook goed hoorbaar bij het afrijden van een drempel/ op- of afrit (schuin) en optrekken. Als je een "knakkend" geluid hoort is het een homokineet.

Klapperen duidt mij meer op versleten schokbrekers.[/quote]
hoezen zijn niet gescheurd....lagers zijn ook goed zit namelijk geen speling op.

Ik denk dat het de binneste homokineet is...maar hoe kan ik dit zien?

Ralf_Jensen (0) PRO, 14 jaar geleden

Controleer je schokbrekers eens. En dan met name de linksvoor.

Ralf

govers (0), 14 jaar geleden

[quote=Ralf_Jensen]Controleer je schokbrekers eens. En dan met name de linksvoor.

Ralf[/quote]
Auto veert goed, en zie geen lekkage aan de schokbrekers.

Misschien heb ik het probleem niet juist omschreven, hij maakt een trillende beweging in de voorwiel op hanging (trilling komt voort wanneer het wiel ronddraaid) met name bij het accelereren. Als 80 in zijn 5 of 120 hoort je bijna niet, juist met name bij het accelereren. Bij het intrappen van de koppeling zodat de aandrijving wegvalt, is het ook bijna niet meer hoorbaar.

Buitenste homokineet is het niet denk ik, (die zou dan duidelijk hoorbaar moeten zijn bij het scherp insturen).

Daarom verdenk ik de binnenste homokineet van de korte aandrijfas. Wie weet hoe ik dit makkelijk kan controleren?

Ralf_Jensen (0) PRO, 14 jaar geleden

Als een auto goed veert is dat een indicatie dat de schokbreker niet goed functioneert. Laat iemand op het spatscherm LV drukken, dan moet deze inveren- uitveren bovenin en stil staan. Meer een gevoel kwestie.
Ook zegt het niets als je geen olie ziet.
Laat de schokbrekerts controleren.!!


Ralf

govers (0), 14 jaar geleden

[quote=Ralf_Jensen]Als een auto goed veert is dat een indicatie dat de schokbreker niet goed functioneert. Laat iemand op het spatscherm LV drukken, dan moet deze inveren- uitveren bovenin en stil staan. Meer een gevoel kwestie.
Ook zegt het niets als je geen olie ziet.
Laat de schokbrekerts controleren.!!


Ralf[/quote]
Heb op het voorscherm gedrukt, auto kom terug in bovenstand, auto gaat niet paar keer op en neer voordat deze terug boven komt.

govers (0), 14 jaar geleden

Auto vandaag met zijn voorwielen van de grond gezet en toen de wielen laten draaien in de versnellingen. De onbalans komt duidelijk van de rechterkant af. Wiel is oke (geen onbalans), blijf er nog de aandrijfas over met de twee homokineten. De vraag is welke kapot is?

De onbalans is ook aanwezig wanneer de auto rechtuit rijd, met scherpe bochten hoor je geen knakken van de kineten ofzo.

Verdenk dus zelf de binnenste kineet van de aandrijfas aan de linker kant.

Iemand suggesties dit te controleren?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

voel eens of er speling op de as aanwezig is,anders uitelkaar halen en de spiebanen op slijtage controleren.

Ralf_Jensen (0) PRO, 14 jaar geleden

Voor een goede controle van deze aandrijfas, zou ik deze uitbouwen. Zoveel werk is dat niet, maar heb je wel een goede controle. Beter als vanonder de auto.

Succes.


Ralf

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

vor dat je alles gaat slopen kijk eens even of je rubbers vanje stabilisatorstangen nog goed zijn deze kunnen gruwelijk klapperen als die versleten zijn.

govers (0), 14 jaar geleden

Nieuwe aandrijfas met homokineten is besteld, was maar iets duurder dan alleen de binnenste kineet. (aandrijfas met kineten zijn van SKF)

Weet iemand het aanhaalmoment van de aandrijfas moer?

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

er staat gebruik nieuwe moer, dan los de bouten, er zit maar een moer??

govers (0), 14 jaar geleden

[quote=robby10030]er staat gebruik nieuwe moer, dan los de bouten, er zit maar een moer??[/quote]
Grote moer dus 200 nm aandraaien....

kleine bouten van de kineet 50nm en daarna 45 graden.

Voor de grote moer zeggen ze dus dat je een nieuwe moet gebruiken. (zit misschien al bij de set van de aandrijfas)

govers (0), 14 jaar geleden

korte aandrijfas is vervangen door een nieuwe, het trillen/klapperen is nu opgelost. Echter is nog steeds een klein beetje geluid waarneembaar van een gevleugeld wiel ( om het zo maar te omschrijven)

Dus alleen het geluid, en geen trilling.

Ligt misschien aan de banden? merk semperit?

Of de binnenste kineet van de lange as?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Wat voor defect heb je aan de oude aandrijfas nu gezien ?

Het geluid wat je nu nog hoort kan goed van de banden afkomen.

Indien je nog een set thuis hebt liggen,kun je ze eens omwisselen om te kijken of het dan verdwenen is.

govers (0), 14 jaar geleden

[quote=stefan84]Wat voor defect heb je aan de oude aandrijfas nu gezien ?

Het geluid wat je nu nog hoort kan goed van de banden afkomen.

Indien je nog een set thuis hebt liggen,kun je ze eens omwisselen om te kijken of het dan verdwenen is.[/quote]
Heb het vet van de kineet nog niet verwijdered, om deze te kunnen bekijken.

Aan de binnenste kineet kan ik ook niet veel zien, zit niet abnormaal speling op ofzo....ik denk zelf dat de geleiding van de kogels niet helemaal goed meer is. Zal dit van de week eens bekijken.

Heb de banden ook meteen alle 4 gebalanceerd, heb nog een set thuis liggen kan ik nog wel eens proberen.

Hooghe jozef (0), 14 jaar geleden

als de stofhoezen op de kineten niet kapot zijn en je denkt dat er toch een kineet kapot is dan is het voor 99procent zeker de buitenste kineet . zit uw cardan wel goed vast ? dit zowel binnen als buiten want cardans vervangen zomaar is een dure zaak . Motorsteunen (ophanging motor) allemaal goed? de voorste motorsteun eens controleren

stefan84 (0), 14 jaar geleden

jozef

Een voorwielaangedreven wagen heeft geen cardan-as..

Hooghe jozef (0), 14 jaar geleden

ja sorry bij ons word da gewoon cardan genoemd dus bij zulke wagens heb je een linkse en een rechtse cardan ; hoe noemen jullie dat?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Een cardan heeft bv een achterwielaangedreven auto,tussen bak en diff..

Een aandrijfas/steekas noemen we het hier bij een voorwielaangedreven auto,tussen bak en wielnaaf.

Saluukes..

Hooghe jozef (0), 14 jaar geleden

ja hier zijn er veel franse namen voor auto onderdelen maar we bedoelen wel het zelfde onderdeel

govers (0), 14 jaar geleden

[quote=Hooghe jozef]als de stofhoezen op de kineten niet kapot zijn en je denkt dat er toch een kineet kapot is dan is het voor 99procent zeker de buitenste kineet . zit uw cardan wel goed vast ? dit zowel binnen als buiten want cardans vervangen zomaar is een dure zaak . Motorsteunen (ophanging motor) allemaal goed? de voorste motorsteun eens controleren[/quote]
Motorsteunen zijn goed.

Als de buitenste kineet kapot is moet je dit goed kunnen horen bij het maken van een bocht (tokkelen), maar dat doet hij niet.

Ik had puur onbalans in de aandrijfas (kwam van de binnenste homokineet denk ik)

Na het vervangen van de rechter aandrijfas is het trillen/onbalans weg. Nu is alleen een geluid waarneembaar van een gevleugeld wiel zeg maar (maar de trilling/onbalans voel je niet)

Denk zelf dat de binnenste homokineet van de lange as slechter aan het worden is.

Wat is me afvraag is hoe dit kan bij een auto met 70dkm op de klok.

govers (0), 14 jaar geleden

Oude kineet aan de bakkant uit elkaar gehaald duidelijk sporen te zien dat het binnenste deel wat over de aandrijfas gaat ingesleten is.

Tevens nog andere velgen met MERK bangen gemonteerd en al het geluid is weg.

Probleem opgelost

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor de feedback!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.