Volkswagen Polo: versnellingsbak olie verkeerd

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 sdi

Ik heb een volkswagen polo uit 2003 1.9 sdi
Ik hoorde een ratelend geluid bij de versnellingsbak. Als ik de koppeling intrapte was het weg.
Nu ben ik naar de garage gegaan waar ik hem kocht en die zei dat er bij de onderhoudsbeurt (laat ik doen bij andere garage)
verkeerde versnellingsbak olie was gedaan (dunne ipv dikke) dit veroorzaakte speling tussen de tandwielen.
Nu hebben hun de goede olie erin gedaan, maarhet geluid is nog niet verdwenen. Ze zeiden dat dit na een tijdje rijden weg gaat.
Klopt dit of niet??

prinses20

Geplaatst door prinses20 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Is bij de onderhoudsbeurt ook de versnellingsbakolie gewisseld? Zo ja, dan staat het op de rekening.
Dan staat er waarschijnlijk ook wel welke olie en hoeveel liter erin is gegaan.
Kijk dat eens na en plaats die gegevens dan eens hier.

Welke olie en hoeveel is er nu ingegaan? Moet ook op de rekening staan.

jan T (20) PRO, 14 jaar geleden

de versnellingsbak olie hoeft nooit ververst teworden maar als ze het wel gedaan hebben is dat niet zonder reden geweest dus ja kijk op de rekening of het daar staat zo niet ga terug waar ze het gedaan hebben.

groetjes jan.

Peter087 (0) PRO, 14 jaar geleden

ik denk dat er gewoon een lager in de bak kapot is!

jan T (20) PRO, 14 jaar geleden

ik ben bang van ook hoor peter maar misschien horen we het verloop nog.


groetjes jan.

prinses20 (0), 14 jaar geleden

ik heb op de rekening gekeken (Grote onderhoudsbeurt), er staat wel dat er olie verwisseld is maar niet waar.
er staat 4 liter 05 W 40 synth? ( ik weet niks van auto's).
Als er een lager kapot is is dit dan duur om te laten maken?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Als een lager kapot is,is een ruilbak vaak beter en/of goedkoper.

De olie die erop staat is motorolie,en geen bakolie..waarschijnlijk is die dus ook niet vervangen.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Die olie is in de motor gegaan.
Vraag het eens na of er versnellingsbak olie gewisseld is. Lijkt mij van niet en dus vertelt de verkoper sprookjes.
Heb je nog garantie?

prinses20 (0), 14 jaar geleden

ik heb nog wel garantie tot eind september.
wat kan ik nu het beste doen? bij een andere garage laten kijken wat het is en dan naar de garage van de garantie gaan?
want ik heb het idee dat hun niks willen maken en dat ze me een beetje afschepen met iets wat anders na de garantie me veel geld gaat kosten

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Lijkt erop dat de verkoper diegene is die er verkeerde olie in gedaan heeft, als dat al zo was.
Waarschijnlijk weten ze precies wat er aan de hand was, maar proberen het maar bij iemand die er geen verstand van heeft.

Dit moet juridisch onderbouwd worden onderzocht, anders heb je geen poot om op te staan.
Ben je lid van de ANWB? Vraag daar dan om rechtsbijstand. Of heb je een rechtsbijstand verzekering?
Problemen moeten binnen de garantie-termijn gemeld worden, niet gerepareerd, dus je hebt nog even de tijd.

Laat de ANWB de auto keuren om te zien wat er allemaal wel of niet mee is. Leg het probleem uit en neem alle rekeningen mee die je hebt.
Mocht de bak inderdaad defect zijn, stel dan de verkoper schriftelijk (aangetekend) voor het einde van de garantie-periode hiervan op de hoogte en vermeld dat je dit adequaat opgelost wilt zien.

Of de boel dan echt goed gerepareerd gaat worden? Geen idee, ik denk zelf van niet, maar het wordt een aardig gevecht om je recht te halen.
Alternatief: verlies nemen en een ruilbak eronder laten zetten voor jouw rekening en nooit meer zaken doen met de verkoper.

sjaak10918 (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=prinses20]ik heb nog wel garantie tot eind september.
wat kan ik nu het beste doen? bij een andere garage laten kijken wat het is en dan naar de garage van de garantie gaan?
want ik heb het idee dat hun niks willen maken en dat ze me een beetje afschepen met iets wat anders na de garantie me veel geld gaat kosten[/quote]
de garantie moet je hebben bij het bedrijf waar je de auto gekocht hebt. zij moeten de kans krijgen om het op te lossen. En het gebeurt idd wel eens dat bij een sdi de bak kapot gaat.

De klacht van de versnellingsbak (en evt andere klachten) zul je op papier moeten zetten en dit aangetekend (+ handtekening retour) versturen naar het garagebedrijf voor het eind van de garantieperiode (bewijs !!!!)

Als je denkt aan consumentenbescherming mag je verwachten dat de versnellingsbak van de auto langer meegaat dan 6 jaar.

Wat je ook wel kunt doen, dat is bij meerdere garages informeren wat het kost om een gereviseerde versnellingsbak onder jou auto te monteren, heb je enig idee van wat het kan gaan kosten (mocht je een deel van de kosten moeten betalen), ik zou geen ruilbak eronder monteren, als ze al vaker kapot gaan dan gemiddeld, kan dat met die ruilbak ook makkelijk binnenkort gebeuren.

En ook goed lezen wat oldford adviseert!!

(alleen zijn alternatief moet je zien als een laatste optie, naar mijn mening heb je recht op meer)

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=sjaak10918]Als je denkt aan consumentenbescherming mag je verwachten dat de versnellingsbak van de auto langer meegaat dan 6 jaar.[/quote]
Zo werkt dit niet Sjaak....

Er zitten nog wel wat spelregels aan verbonden: Je moet namelijk aantonen dat er altijd netjes met de bak is omgegaan,
onderhoudhistorie is daar ook een onderdeel van.

Door de regel is het zo.... ''wie eist bewijst''

Durf je het aan ??

Gr. paul

prinses20 (0), 14 jaar geleden

[quote]Er zitten nog wel wat spelregels aan verbonden: Je moet namelijk aantonen dat er altijd netjes met de bak is omgegaan,
onderhoudhistorie is daar ook een onderdeel van.[/quote]
hoe kan je dit aantonen?
ik heb in de 35.000 km dat ik de auto heb een grote en een kleine onderhoudsbeurt gegeven. en de eigenaar voor mij heeft hem ook altyd onderhouden (onderhoudsboekje)

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

De meeste garanties op 2e-hands auto's di ik ken hebben een kilomterbeperking.
Lijkt me erg belangrijk dat je eerst eens de garantie-voorwaarden gaat doorlezen om te zien of je uberhaupt nog recht op garantie hebt.
2e probleem KAN hier zijn dat je onderhoud hebt laten doen bij een ander dan diegene die de garantie gaf.
Ook hier is het erg belangrijk dat je de voorwaarden goed leest.

dutch123 (65), 14 jaar geleden

Volgens mij ligt de bewijslast bij de verkoper zolang de garantie geldig is.
Staat in het wetboek bij consumentenrecht.

pieterp9094 (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik zou eerst eens terug gaan naar de garage waar de auto gekocht is. Neem de rekening van het onderhoud mee waar de motor olie op staat. Bespreek het gewoon, en probeer er in eerste instantie met goed overleg uit te komen. Als je ze direct een aangetekende brief stuurt komt dit ook behoorlijk lomp over. Met goed overleg ga je meer bereiken dan met aangetekende brieven.

BBert (0), 14 jaar geleden

Het hoeft ook niet de versnellingsbak te zijn, het kan hier evengoed het lager ( ook wel butee genoemd) van de drukgroep zijn.
Gr.
Erik.

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=pieterp9094]Met goed overleg ga je meer bereiken dan met aangetekende brieven.[/quote]
Indien er AL overleg heeft plaats gevonden (zoals in dit geval) is het zeer aan te bevelen je klacht nogmaals schriftelijk,
aan de verkopende partij kenbaar te maken. Wat op papier staat is namelijk altijd makkelijk te herleiden,
Sommige verkopers zijn namelijk nogal vergeetachtig.

''Indien je ouder wordt, wordt alles slechter behalve het vergeten dat wordt beter''

Dit alles het liefst aangetekend zodat je zekerheid hebt dat de brief ook is aangekomen.

Het is juist LOMP het niet op papier te zetten wat uiteindelijk de zaak doet vertragen.

Gr. paul

pieterp9094 (0) PRO, 14 jaar geleden

In het hele verhaal blijkt nergens dat er al dit soort overleg is geweest. Ze is in eerste instantie gewoon met een kluitje in het riet gestuurd, dat noem ik geen overleg. Tijd voor fatsoenlijk overleg, aangetekende brieven kan nog altijd als het niet meer te redden is, maar dat blijkt momenteel nog nergens uit.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.