Volkswagen 0: trilling bij dieselmotor

Hallo,

Al enige tijd is bij mijn 2001 Passat TDI 130 PK 4-Motion een trilling waarneembaar die toerental-afhankelijk is ( tussen ongeveer 1800 - 2200 toeren ).
Op de diagnose-apparatuur is er geen foutmelding. De garage heeft, in samenspraak met een monteur van een VW-dealer, het massavliegwiel als oorzaak aangegeven.
Deze dure reparatie is uitgevoerd, echter zonder het gewenste effect. De trilling is er nog steeds.
Graag jullie reactie's.

type4ever

Geplaatst door type4ever (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen 0? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

dierilling is die alleen met rijden of ook stilstaand bij die toeren waarneembaar

type4ever (0), 15 jaar geleden

Goede vraag.
Dat weet ik niet. De auto staat nu bij de garage. Dat kan ik nu niet even proberen. Zal wel de garage dit doorgeven.
De trilling is niet waarneembaar bij vrieskou als je hem start en de eerste kilometers daarna. Als de motor warmer wordt begint het.
Die trilling is in ieder geval véél erger als je hard hebt gereden ( 200 km p.u., natuurlijk in Duitsland) en daarna teruggaat naar normale snelheden.
Ook, ter informatie, gaat de motor soms onregelmatig lopen bij stationair draaien (alleen als warm is) en hoor je hem overslaan. Op zulke momenten is de auto aan het schudden (De motorsteunen lijken goed te zijn)
Ik weet niet of er tussen deze twee zaken een verband is.

type4ever (0), 15 jaar geleden

De auto staat nog steeds bij de garage. Na naar een dealer gereden te hebben en daar mét een vw-monteur gereden te hebben, is men tot de conclusie gekomen dat het misschien aan de EGR-klep ligt.
Nadat deze buitenwerking is gesteld is men gaan rijden en het euvel is nog steeds aanwezig.

Wat doet hij dan. Trillen bij een bepaalde stand van het gaspedaal.

Belast in alle versnellingen bij 1800-2200 toeren, het ergste bij ongeveer 2000 toeren.
Onbelast trilt hij ook, maar dan ERGER bij 1100 toeren en dat ebt snel weg bij ongeveer 1300 toeren. Koppeling intrappen maakt geen verschil.

Het is ook zo dat hij bij stationair lopen af en toe overslaat.

Kan het zijn dat er iets is aan de dynamo? Of icm spanningsregelaar? Dat door het stroomprobleem de dynamo draaiproblemen geeft?
En hierdoor het trillen veroorzaakt wordt?

Graag uw reacties
Ton

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=type4ever].

Wat doet hij dan. Trillen bij een bepaalde stand van het gaspedaal.

Belast in alle versnellingen bij 1800-2200 toeren, het ergste bij ongeveer 2000 toeren.[/quote]
Mijn audi ook een 130pk heeft precies het zelfde probleem, weet wat het probleem is (pompverstuivers) ik doe er niets aan niet eerder dan het erger begint te worden....... ik lig er niet wakker van.

Gr. paul

type4ever (0), 15 jaar geleden

Dat is geen prettig vooruitzicht, wat noem jij erger. Mijn auto is erg onrustig bij de snelheden die je veel rijd, 80 en 100 km per uur. Dan rijd je de genoemde 2000 toeren.

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=type4ever]Dat is geen prettig vooruitzicht, wat noem jij erger. Mijn auto is erg onrustig bij de snelheden die je veel rijd, 80 en 100 km per uur. Dan rijd je de genoemde 2000 toeren.[/quote]
Klopt exact... rond 1800 / 2200 toeren... ik weet wat het is, doe er niets aan..... niet om de kosten, vind het nog niet erg genoeg om er iets aan te doen.

Gr. paul

joëlcotech (0) PRO, 15 jaar geleden

Hallo,
Egr afkoppelen is geen goed idee. Als deze niet volledig dicht gaat door vervuiling, heeft afkoppelen geen zin. Begrijp je? EGR reinigen of vervangen!
Wat je ook kan doen, en minder duur dan nieuwe pompverstuivers plaatsen, is de rubberen afdichtringen en koperen afdichtringen van de verstuivers vervangen. Is verkrijgbaar als setje bij de dealer. Wel de bevestingsbouten van tuimelaaras en ppd mee vervangen en als je toch zover bent, de kabelboom tussen de ppd
vervangen. Heb hier al succes mee gehad, hopelijk jij ook.

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=joëlcotech]Hallo,
Egr afkoppelen is geen goed idee. Als deze niet volledig dicht gaat door vervuiling, heeft afkoppelen geen zin. Begrijp je? EGR reinigen of vervangen!.[/quote]
Begrijp er weinig van ? leg eens uit............ Vervangen en dan met een halfjaar nog eens ?

Gr. paul

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=joëlcotech]als je toch zover bent, de kabelboom tussen de ppd
vervangen. Heb hier al succes mee gehad, hopelijk jij ook.[/quote]
Kabelboom vervangen is hier niet aan de orde, laten we mensen niet onodig op kosten jagen. Kabelboom enkel herstellen indien daar een foutcode op vantoepassing is > cilinderoverslag. Overigens kabelboom hoeft niet vervangen te worden, contacten in de stekkers op de pompverstuivers krapper zetten is ook een oplossing.............

Gr. paul

joëlcotech (0) PRO, 15 jaar geleden

Hoe werkt een EGR-klep??? Waarom vervuilt deze??? Een EGR-klep die door vervuiling (roet en olie maakt brokken...) niet afsluit, EGR werkt alleen in deellastgebied bij warme motor en soms ook een klein beetje stationair, moet je niet afkoppelen. Ze zal nog steeds uitlaatgassen naar de inlaat doorlaten. Ik denk toch dat je bedoelt met afkoppelen, het onderdrukslangetje afkoppelen? Een EGR-klep zal langer goed functioneren als je regelmatig "reinigend" rijdt. Dat wil niet zeggen volgas, maar een slakkenrijstijl doet een EGR geen goed.
Pennetjes dichtknijpen is O.K. Geeft trouwens niet altijd storingen! Een kleine overgangsweerstand kan voldoende zijn om verkeerde inspuitwaarden te hebben en niet in storing te gaan...

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[url=http://imageshack.us][img]http://img504.imageshack.us/img504/6089/...[/img][/url]

Voor de mindergelovenden een kiekje uit de dagelijkse praktijk. Vooral niet afdoppen, gewoon achter de feiten aan blijven lopen en blijven vervangen die kleppen..... Denk aan uw magazijnomzet.

Gr. paul

joëlcotech (0) PRO, 15 jaar geleden

11 jaar praktijkervaring... Maar ik leer nog elke dag bij.
Ik weet het Paul, nog enkele jaren en het dieseltijdperk is over en out.
Heeft alles te maken met de EURO -normen die ons te wachten staan. Diesel kan deze normen nooit halen. Zelfs met een extra DPF lukt het niet meer. Heb dit uit zeer betrouwbare bron... Ingenieur bij BOSCH, maar ik moet oppassen wat ik zeg hier.

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=joëlcotech]11 jaar praktijkervaring[/quote]
Niet om lullig te doen.... Iemand die zijn eigen ervaring uitspreekt zegt mij niets, je kunt het ook 11 jaar verkeert doen ? De EGR-klep is het meest falende onderdeel besproken op deze site.

Gr. paul

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=joëlcotech]Ik weet het Paul, nog enkele jaren en het dieseltijdperk is over en out.[/quote]
Daar ben ik het wel mee eens.................


Gr. paul

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=paulkelder][url=http://imageshack.us][url]http://img504.imageshack.us/img504/6089/...[/url][/url]

Voor de mindergelovenden
Gr. paul[/quote]
eh meo k noa naar de krk op zaterdag acvond

type4ever (0), 15 jaar geleden

Vandaag auto opgehaald.
Hij trilt nog steeds, 2 busjes verstuiverreiniger erin en de EGR-klep afgesloten.
We kijken nu circa 500km wat hij doet.
We gaan ondertussen ook navragen of het inderdaad zo is dat het met het vervangen van de rubberen en koperen afdichtringen etc het probleem uit de wereld is, want 4 nieuwe pompverstuivers is wel erg duur.

Ton

joëlcotech (0) PRO, 15 jaar geleden

Danku Ton! Succes!
P.S. met diagnose apparaat VAS (VAG-dealer) kan je in zelfdiagnose meetwaarden uitlezen waaraan je kan zien welke verstuiver slecht is... Je hoeft ze misschien niet alle vier te vervangen. MWB13 en 23 kan de technieker op weg helpen. Maar nog even afwachten hé.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen 0 of stel zelf een nieuwe vraag.