Volkswagen Polo: trillingen tussen 100 - 130 km/u

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1900

Hey,

Ik ben in het bezit van een VW Polo Classic 1.9 SDI van 1999.
Sinds enige tijd heb ik last van trillingen in het stuur tijdens rijden tegen 120 - 125 km/u.
Er zijn net 4 nieuwe banden gemonteerd en de wielen zijn uitgebalanceerd.

Nu heb ik vandaag nogmaals de wielen laten balanceren.
En nu zijn er ook trillingen bij 105 - 110 km/u en nog steeds bij 120 - 125 km/u.

Ik vraag me af of het probleem dan elders kan zitten dan in de wielen?

Er is wel rechtsvoor een beschermkap in het spatbord beschadigd. (deze hangt een beetje los)
Dit zou ook evt. het probleem kunnen veroorzaken?

Ik ben al terug geweest naar de bandencentrale en men heeft de wielen een 2de maal gebalanceerd, echter zonder resultaat.

Ik heb dus meer trillingen in het stuur van mijn wagen na het balanceren dan ervoor...
Wel een beetje vreemd.
Daarom twijfel ik of het wel aan de beschermplaat in het spatbord ligt?

Weet iemand raad?

Groetjes
Tim

GravenTim

Geplaatst door GravenTim (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

27 Reacties

michielwehkamp (0), 13 jaar geleden

Ik denk dat je eerder moet twijfelen aan die bandencentrale als aan die beschermplaat. Zat er voor die nieuwe banden ook al een trilling in het stuur? Michiel..

C.Jonker (0) PRO, 13 jaar geleden

Onbalans kan vanaf je aandrijfas, je remschijven en je wielen zelf komen.
Is de naaf goed schoon waar het wiel tegen aanligt?
Zit er niet ergens een paar mm vuil of roest tussen?
Speling op de aandrijfas? zowel aan de bakzijde als aan het wiellager?
Merk je ook iets in het stuur met remmen vanaf ± 100km/ uur ?\

GravenTim (0), 13 jaar geleden

Hey Michiel,

Bedankt voor je snelle reactie.
Voordat de nieuwe banden gemonteerd waren, zat er idd ook al een trilling in het stuur.
Toen heb ik de wielen laten balanceren en volgens mij waren er toen geen trillingen meer voelbaar in het stuur...

Kort daarna zijn er nieuwe banden opgezet (omwille van jaarlijkse keuring) en sindsdien is er een (weliswaar lichte) trilling in het
stuur bij 120 - 125 km/u.

Hey Christiaan,

Bedankt ook voor je snelle reactie.

Als het de aandrijfas is, zou er dan geen trilling door de ganse wagen moeten gaan i.p.v. enkel het stuurwiel?
Ik zal alleszins de speling op de aandrijfas eens controleren.

Er zijn geen trillingen tijdens het remmen, dus de remschijven lijken me al uitgesloten.
Er staan gewoon stalen wielen onder de wagen (met wieldeksels).
Ik ga zometeen eens zonder wieldeksels rijden om dit uit te sluiten.

Ik zal ook eens kijken naar vuil of roest aan de naaf.

Bedankt om mee te denken

Groetjes
Tim

GravenTim (0), 13 jaar geleden

Hey,

Ik heb zonet een proefrit gemaakt met de wieldeksels verwijderd en de beschermplaat in het spatbord gedeeltelijk gedemonteerd.
En... de trillingen in het stuur zijn opmerkelijk minder aanwezig. Nog niet helemaal weg, maar opvallend minder aanwezig.

Ik ga dan maar eerst de beschermplaat vervangen en ook de rest van bovengenoemde zaken voor de zekerheid controleren.


Groetjes
Tim

C.Jonker (0) PRO, 13 jaar geleden

Die beschermplaat heeft verder niks te maken met het trillen, die kan hooguit ergens tegenaan lopen maar dat moet dan meer een storend geluid opleveren ipv trillen.

Een aandrijfas kan zeker wel deze klachten geven, meerdere malen gehad in het verleden dat we de oorzaak niet konden vinden en bleek vaak dat je de as ten opzichte van de bak kon bewegen, op hoge snelheid gaat deze dan klapperen en trillen.
Pak de as bij de bak stevig vast en beweeg deze op en neer ook aan de wiellagerzijde.

Een goede bandenspecialist kent ook al deze problemen hoor dus miss moet je hun nog eens laten oordelen.

Succes

GravenTim (0), 12 jaar geleden

Hey Christiaan,

Je hebt inderdaad gelijk.
Gisteren heb ik de aandrijfassen eens goed op speling gecontroleerd.
Blijkt dat degene aan passagierskant behoorlijk wat speling vertoont.

Nu vraag ik me af wat ik allemaal zal moeten vervangen...
Enkel de rechterzijde?
En enkel de homokineet aan de rechterzijde?
Of?...

Alleszins bedankt voor je goede advies!

Groetjes
Tim

Hans4040 (310) PRO, 12 jaar geleden

alleen homokineet rechts...

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

Moderator : Als de as speling vertoond aan de bakzijde is het de complete as en als je pech hebt de aandrijving uit de bak zelf ..

GravenTim (0), 12 jaar geleden

Onlangs ben ik naar de dealer gegaan voor een diagnose.
Een technieker heeft een uitgebreide proefrit gemaakt met de wagen en
beweert dat de trillingen in het stuur niet veroorzaakt kunnen worden door de aandrijfas...
(Tenzij door een contragewicht dat van de as zou zijn geraakt (of zoiets?))

Er zit dus zoals gezegd een beetje speling op de aandrijfas. (dit zou dan normaal zijn?)

Ik heb onlangs ook de wielnaven vooraan wat ontroest. Dit hielp zo goed als niets.
Voorts heb ik een extra set wielen met banden gemonteerd vooraan.
Echter de trillingen blijven aanwezig.

Ik zal mss nog eens proberen de wielnaven machinaal te vlakken.

De technieker van de garage raadde me aan de wagen nogmaals te laten balanceren of uitlijnen.

Als met een andere set wielen vooraan de wagen trillingen blijft vertonen, kan ik moeilijk geloven dat het
probleem met balanceren opgelost geraakt?

Zou uitlijnen nog een invloed kunnen hebben op trillingen in het stuurwiel?

Dank voor alle hulp.


Met vriendelijke groet
Tim

GravenTim (0), 12 jaar geleden

Ik heb de speling op de aandrijfas (aan passagierszijde) gefilmd:

[yt]http://www.youtube.com/watch?v=zNnlHztKx...[/yt]

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

Vind de speling niet schokkend, volgens mij doen al mijn auto's dit wel een beetje.
Als je de as op en neer beweegt wat zie je dan, met name dicht bij het lager en dicht aan de bak... voel je ook speling voor en achter de homokineet?
Dus zit het hier niet in?
Het blijft een zoekplaatje maar we zullen het vinden :D

koert_ahja (0), 12 jaar geleden

je wielen uitbalanceren is NIET hetzelfde als uitlijnen van de wielgeometrie.
meestal is dat trillen van de fuseekogel, of de kogel tussen draagarm en wielnaaf. kost je een paar tientallen euro's.
Maar dan moet je de wagen dus nadien wel laten uitlijnen, en niet de wielen uitbalanceren.

GravenTim (0), 12 jaar geleden

De wagen is enkele maanden geleden nog gekeurd. Indien de fuseekogel versleten is, zou men dat
daar dan niet opgemerkt hebben?

Ik zal er alleszins ook eens naar kijken.

Bedankt voor de tip.


Groetjes
Tim

koert_ahja (0), 12 jaar geleden

zouden ze moeten opmerken ja, maar ga er liever niet automatisch van uit :-/

GravenTim (0), 11 jaar geleden

Ondertussen heeft de wagen nog steeds dezelfde trillingen bij 120 - 125 km/u in het stuur.

Ik heb er zo een hele tijd mee rond gereden.
Onlangs echter heb ik de 2 achterwielen (met band) met de voorwielen (met band) gewisseld en omgekeerd.
En er was sindsdien een afname in trillingen merkbaar.
(Bij 120 - 125 km/u zo goed als geen trillingen meer, enkel bij 110 km/u nog lichte trillingen in het stuur.)

Dus ik dacht: de trillingen worden wellicht toch veroorzaakt door een onbalans in één van de wielen of banden?

Dus heb ik de wielen nogmaals laten balanceren en nakijken bij een andere bandencentrale.
En weeral: na het balanceren zijn er weer trillingen merkbaar bij 120 - 125 km/u
(voorheen nagenoeg afwezig bij deze snelheid)
Bij 110 km/u zijn er geen trillingen meer...

Ik heb ondertussen ook al eens de aandrijfas gedemonteerd. Doch deze bleek nog in orde.
Ik heb ook de trillingsdemper van de aandrijfas verwijderd. (deze zat ietsje los), doch zonder resultaat.

Nu denk ik eraan om 4 nieuwe banden te monteren of anders nieuwe velgen?

Ik vind het vreemd dat de trillingen in het stuur aanzienlijk afnemen bij het wisselen van de wielen van voor naar achter.
Dan verdenk ik toch de banden of wielen?

Iemand anders nog suggesties?


Dank bij voorbaat

Mvg
Tim

koert_ahja (0), 11 jaar geleden

zie mijn antwoord van 10 juni 2011, hier boven;

uitbalanceren van de wielen is absoluut NIET hetzelfde als uitlijnen van de auto:
uitbalanceren is zorgen dat de band aan alle kanten even zwaar is, dit doen ze met loodjes;
uitlijnen is het afregelen van de stand van de wielen ten opzichte van elkaar.

Dit is echt iets helemaal verschillend.

Overigens, wanneer je een nieuwe band koopt, wordt hij altijd uitgebalanceerd; maak je daar gewoon geen zorgen over.
Een versleten gewricht (fusee, stuurgewricht, korte stabilisatiestang,...) kan je, ter info, niet altijd zomaar vaststellen door eens aan het wiel te rammelen, in tegenstelling tot wat vele 'helden' wel denken. Weet je wat de korte stabilisatiestangen zijn? vijs die eens los, is niet veel werk, en controleer de gewrichtjes met de hand: ze moeten taai aanvoelen als je ze beweegt. Hetzelfde geldt voor alle kogels en gewrichten: als je ze héél soepel en vlotjes kan bewegen, zijn ze versleten - reken daar maar op.

Eerste gedacht blijft 'tzelfde: in volgorde van meest waarschijnlijk naar minder waarschijnlijk:
- versleten stab.stangetjes
- versleten kogelgewricht (fusee of stuurgewricht)
- uitlijning
- rotte silentblocs in draagarmen (dat zou je moeten horen bij putjes, drempels, afremmen enz).


K

PS dat je trilling vermindert bij wisselen van banden, is mdat je voor- en achterbanden vermoedelijk van ander merk en/of andere generatie zijn, en zoizo is het loopvlak anders ingelopen; ook je auto kan een soort van X-benen of juist O-benen hebben, dan spreek je van slechte uitlijning. andere banden kunnen zich stroever of juist minder stroef gedragen als je met X- of O-benen rijdt. Om 't een beetje onnozel uit te leggen, maar hopelijk een beetje verstaanbaar.

GravenTim (0), 11 jaar geleden

Bedankt voor het snelle antwoord.

Ik heb zonet nog een paar zaken gecontroleerd aan de wagen.

De stuurgewrichten lijken me nog in orde (geen speling).
De fuseekogels lijken me eveneens nog in orde (geen speling).
De silentblocks in de draagarmen zijn ook nog ok.

Dan zou uitlijnen nog een uitkomst kunnen bieden.
Doch ik dacht dat uitlijnen geen invloed heeft op trillingen in het stuur, maar
wel op de wielvlucht of het "sporen" van de wagen?

Dan zijn er nog de stabilisatiestangen.
De rubbers vertonen alleszins geen speling.

Ik zal nog eens de gewrichten van de korte stabilisatiestangen controleren. (zoals u beschreef)

Trouwens, alle 4 de banden zijn van hetzelfde merk (Uniroyal) en zijn tezelfdertijd vernieuwd.

Alleszins al bedankt voor de tips.

Mvg
Tim

harry4203 (450) PRO, 11 jaar geleden

ik heb zelf ook eens de fout gemaakt om uniroyalbanden onder mijn vw te plaatsen, niet stil te vloeken.

stef22 (0) PRO, 11 jaar geleden

hoi
Je zegt in het begin beschemkap los of beschadigd,heb je dan ergens op of tegen gereden.
Zou dan toch eerst een uitlijning van de wagen doen.
Groeten

kaleido 1 (1620) PRO, 11 jaar geleden

Hoe heb je de diverse kogels gecontroleerd op speling , met de wielen vrij hangend in de lucht , of op de brug met de wielen belast, en hoe heb je de speling gecontroleerd ?

GravenTim (0), 11 jaar geleden

Bedankt voor de antwoorden.

Ik heb de auto 2 jaar geleden zo gekocht (met beschadigde beschermkap)
Dus vermoedelijk zal de vorige eigenaar onvoorzichtig over een drempel of iets dergelijks gereden zijn?

Inmiddels is de berschermkap hersteld.

Ik vind het wel vreemd dat de trillingen in het stuur nagenoeg verdwenen zijn bij het wisselen van de wielen van voor naar achter.
Dan zou ik toch denken dat de banden de schuldige zijn?

Of kan dit toch met uitlijnen te maken hebben?

Ik heb de kogels gecontroleerd met de wielen vrij hangend in de lucht.
Maar de wagen is reeds 2x door de jaarlijkse technische keuring gepasseerd zonder opmerkingen.

Bij mijn vorige wagen kreeg ik opmerkingen over de fusee en de stuurgewrichten op de jaarlijkse keuring.
Dus ik kan me moeilijk voorstellen dat het toch aan de kogels zou liggen. (wordt grondig getest op keuring)

Alleszins al bedankt voor het meedenken.


Mvg
Tim

kaleido 1 (1620) PRO, 11 jaar geleden

Oke dat is dan ook duidelijk, met de wielen vrij hangend in de lucht is het onmogelijk de speling op de diverse kogels en ophangpunten te controleren .
Omdat alles onder spanning hangt.
Dus de auto op de wielen en de diverse kogels ed controleren op de juiste wijze , dus met bandenijzer , grote waterpomptang enz. dus niet even een beetje er aan trekken.
Apk zegt me niks , heb zelf ook mijn papieren en je wilt niet weten wat ik allemaal zie wat goed en onterecht gekeurd wordt.

MWMautos (0), 11 jaar geleden

Hallo Tim,

Probleem ligt hoogstwaarschijnlijk aan je draagarmlagers. Deze zijn niet duur, maar wel even een klus om te vervangen, tenminste wel bij een 2002 polo 9n, maar is goed te doen, ook al zit je niet in bezit van een brug.

De rubbers zijn zeer bekend om te schuren, en is gemakkelijk over het hoofd te zien.

Zeer goed de draagarmlagers controleren, of laten controleren bij bijvoorbeeld je bandenspecialist. Goed controleren gaat stukken makkelijker als je het even op een brug kan zetten.

Succes!

Martin

kaleido 1 (1620) PRO, 11 jaar geleden

Met de wielen belast.

GravenTim (0), 11 jaar geleden

Bedankt voor de tips.

Ik heb wel een mini brug, dus ik zal de eerder genoemde zaken (kogels, ophangpunten, draagarmlagers,...) nog eens grondig nakijken.


Mvg
Tim

MWMautos (0), 11 jaar geleden

Ik zou erom wedden dat je draagarmrubbers aan de achterzijde geschuurd zijn.

Gr.,

Martin

koert_ahja (0), 11 jaar geleden

[quote=GravenTim]Ik vind het wel vreemd dat de trillingen in het stuur nagenoeg verdwenen zijn bij het wisselen van de wielen van voor naar achter.
Dan zou ik toch denken dat de banden de schuldige zijn?[/quote]
Dat is ook uit te leggen: indien nieuwe banden: nieuw rubber, die hebben nog een soupel loopvlak (je moet banden 'hard' rijden). Een soupeler loopvlak gaat veel minder tegenstribbelen dan een band die al karakter gekweekt heeft. Een achterband loopt ook wel anders in dan een voorband (!), dus ook hier weer ander gedrag bij achterbanden op vooras. (Overigens, maak je geen zorgen, uniroyal is een vrij goede band; zal wel sneller slijten dan een michelin maar dat is appelen met peren vergelijken)

Anderen veroordelen hier je techniek om de gewrichten te controleren. Sorry maar ze hebben gelijk :-) Je auto weegt een ton, als die een bocht neemt gaan rubbers en kogels zich wel anders gedragen dan wanneer jij er onbelast even aan wringt.
Ter info, die korte stangen kosten misschien 20euro/st.
Alle gewrichten, draagarmen mét hun rubbers, en de korte stab.stangen vervangen kost je misschien 200-250euro als je piraatstukken koopt. Dit is zeker het overwegen waard (dan wel doen VOOR je hem laat uitlijnen), want dan kan je weer voor 10jaar verder. Maar ik wil je rekening niet maken; ikzelf heb wel die beslissing genomen en et is een wereld van verschil - zo'n nieuwe strakke voortrein.
(ok, nu een aantal nutteloze reacties, dat uniroyal WEL rotzooi is, en dat ik niet weet wat ik zeg met mijn 200euro, blablabla,...).

Veel knutselplezier en laat iets weten ;-)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.