Volkswagen Golf: Turbo druk te hoog

Bouwjaar: 2000, Motorcode: AGR

Ik heb hier een Golf 4 tdi met een AGR Motor, wanneer je een stuk over de snelweg hebt gereden springt hij in noodloop. Ik heb de storings codes uitgelezen de storing was: 17965.
Ik heb de N 75 vervangen maar het probleem blijft. Hoe kan ik zien of deze motor een Turbo met waste-gate of een variabele heeft. En als deze variabel is haalt het dan iets uit om deze volledig schoon te maken I.V.M. variabele geometrie.

Alvast bedankt,
M. v.d. Borne

MvdB

Geplaatst door MvdB (0) PRO , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

23 Reacties

jan T (25) PRO, 17 jaar geleden

michel deze heeft een variabele.
zet de vacuum pomp is op de bedienig van deze en kijk of het asje heen en weer gaat.
het komt nog wel eens voor dat de boel vast gaat zitten.
bij ons wordt dan de turbo vervangen maar misschien kun je hem ook zelf gangbaar maken maar ja als het dan snel terug komt kun je het onder garantie doen.

groetjes jan.

Siem Bijman (170) PRO, 17 jaar geleden

Michel, als het de turbo is, dan kun je hem vervangen, maar reinigen zonder demontage is een goedkopere optie!

erik klijnsmit (0) PRO, 17 jaar geleden

niet vervangen maar reinigen!

regelmatig maak ik het mee dat ze blijven hangen,
je ziet de druk naar 2500mbar gaan terwijl de magneetklep op 90%staat,
dan schiet hij plots terug naar 1500 mbar, en begint hij weer te regelen,
dit komt door koolaanslag op de variabele geometrie,
je kunt de turbo heel eenvoudig uit elkaar halen en heel goed schoonmaken
zet hem wel zonder olie iod in elkaar !!

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=erik klijnsmit]niet vervangen maar reinigen!

regelmatig maak ik het mee dat ze blijven hangen,
je ziet de druk naar 2500mbar gaan terwijl de magneetklep op 90%staat,
dan schiet hij plots terug naar 1500 mbar, en begint hij weer te regelen,
dit komt door koolaanslag op de variabele geometrie,
je kunt de turbo heel eenvoudig uit elkaar halen en heel goed schoonmaken
zet hem wel zonder olie iod in elkaar !![/quote]
de turbo demonteren en uit elkaar halen is geheel overbodig indien het om smeer gaat.


http://www.abconprodukten.nl/N_frame.htm...
paul,

éikeboom (0), 17 jaar geleden

En is het probleem niet te voorkomen door de beruchte egr klep af te sluiten of geheel er tussen weg te halen?


Wicher

erik klijnsmit (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=paulkelder][quote=erik klijnsmit]niet vervangen maar reinigen!

regelmatig maak ik het mee dat ze blijven hangen,
je ziet de druk naar 2500mbar gaan terwijl de magneetklep op 90%staat,
dan schiet hij plots terug naar 1500 mbar, en begint hij weer te regelen,
dit komt door koolaanslag op de variabele geometrie,
je kunt de turbo heel eenvoudig uit elkaar halen en heel goed schoonmaken
zet hem wel zonder olie iod in elkaar !![/quote]
de turbo demonteren en uit elkaar halen is geheel overbodig indien het om smeer gaat.


http://www.abconprodukten.nl/N_frame.htm...
paul,[/quote]
beste Paul,

het gaat niet om smeer , maar om roet, of nog erger: koolafzetting.
de variabele schoepen kunnen daardoor niet meer vrij bewegen .
lap middeltjes als toevoegingen helpen niets,
gewoon demonteren en goed schoonmaken,
en tegen de klant zeggen dat hij wat steviger moet rijden.

groeten erik

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

met smeer bedoel ik juist olie, roet/koolafzetting. @ARJEN, het is misschien een idee het middel ABCON eerst eens te gaan proberen alvorens een conclusie te trekken dat dit middel niet werkt en het een lapmiddel betreft. ABCON is ontwikkelt en een middel dat demonteren van een turbo overbodig maakt. het maakt het tevens mogelijk dat IEDEREEN het kan gebruiken. het demonteren/schoonmaken van een turbo is immers niet voor iedereen weggelegt.........

paul,

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=erik klijnsmit][quote=paulkelder][quote=erik klijnsmit]niet vervangen maar reinigen!

regelmatig maak ik het mee dat ze blijven hangen,
je ziet de druk naar 2500mbar gaan terwijl de magneetklep op 90%staat,
dan schiet hij plots terug naar 1500 mbar, en begint hij weer te regelen,
dit komt door koolaanslag op de variabele geometrie,
je kunt de turbo heel eenvoudig uit elkaar halen en heel goed schoonmaken
zet hem wel zonder olie iod in elkaar !![/quote]
de turbo demonteren en uit elkaar halen is geheel overbodig indien het om smeer gaat.


http://www.abconprodukten.nl/N_frame.htm...
paul,[/quote]
beste Paul,

het gaat niet om smeer , maar om roet, of nog erger: koolafzetting.
de variabele schoepen kunnen daardoor niet meer vrij bewegen .
lap middeltjes als toevoegingen helpen niets,
gewoon demonteren en goed schoonmaken,
en tegen de klant zeggen dat hij wat steviger moet rijden.

groeten erik[/quote]
Zou je nu niet eerst eens horen wat professionals daar over te vertellen hebben?
Wellicht heb jij enorm veel ervaring met het product waarover het gaat, maar voorlopig zijn het wel profs die erover schrijven.
Ik zou toch es de proef op de som nemen en proberen wat er te halen is. Zolang er nog mensen zijn die menen dat een complete motor gereviseerd wordt door een toevoeging, zou het nog best zo kunnen zijn dat een turbo gecleand wordt door dit spul.
Ben anders niet zo gauw overtuigd, maar wanneer collega's mij iets duidelijk proberen te maken haal ik daar niet mijn neus voor op! Zou je denken dat een prof met deze uitspraken daar zijn vingers aan zou branden? Proberen, en dan weer oordelen dunkt me.

Sytze

Fries33 (0), 17 jaar geleden

Heren,

In het verleden heb ik ook al eens een vraag over Abcon Blue gesteld. Helaas niet veel reacties op gehad.

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Is natuurlijk wel een ideale manier om je inlaattraject schoon te maken, maarrr al die opgeloste koolafzeting gaat dan wel door je motor heen. Lijkt mij, als je binnen een uurtje met Abcon Instant Power en Corbon Remover (welke ingespoten worden vlak voor de EGR-klep) er in een korte tijd grote hoeveelheden vuil door de motor gaan. Wat als die opgeloste smurrie tussen je kleppen komt of in je katalysator, hoopt die vettigheid zich dan daar niet op. Ik neem aan dat deze smurrie niet wordt verbrand in de motor.
Het Airway Systeem lijkt mij beter omdat dit veel geleidelijker werkt. Druppelgewijs komt dit achter je luchtfilter en gaat zo mee door je hele inlaat traject, turbo, intercooler, EGR systeem de motor in.

Zijn er hier mensen op dit forum die ervaring hebben met de producten van Abcon?? Heb in het verleden bij 2 auto's alles handmatig schoongemaakt. Leuk karweitje als je van viezigheid houdt.

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik zou die troep niet door het blok willen hebben, dan maar handmatig schoonmaken...

Maar ik heb de EGR klep al 2 jaar+ dicht, en de carter ventilatie omgelegd zodat er ook geen olie meer in dat inlaat traject komt met hete carter ventiolatie gassen.
En een katalisator zit ook niet onder de bus, zo ja, dan was ie snel weg...

Cor

Nico8119 (0), 17 jaar geleden

Demonteren is niet bij iedere motor een optie. Bij mijn auto moet de brandstofpomp worden gedemonteerd. Ik heb de carbon-remover en instant power gebruikt om de inlaat weer schoon te krijgen, maar na een halve bus van beiden had ik er wel genoeg van (takke herrie). En als je teveel inspuit hoor je toch een flinke tik uit het blok komen. Typisch iets om te laten doen.

Als demonteren eenvoudig te doen is, dan zou ik de zooi demonteren en lekker schoonmaken met wat terpentine en daarna alcohol om alles te ontvetten.

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Uw klant komt bij U met de klacht: “ Ik vind dat mijn auto niet meer zo goed trekt als in het begin. Kunt U er eens naar kijken ? ”



Na de diagnose vertelt U hem: “ Wij hebben de auto uitgelezen met de computer en we kunnen niet direkt een oorzaak vinden ……..!


Een verhaal dat U vast zult herkennen!


Het gaat veelal om diesels met 80.000 tot 150.000 kilometers op de klok.
Allemaal uitgevoerd met Egr-klep en een turbo met variabele schoepen.


Het heeft alles te maken met het rijden in de file en het rijden van relatief korte afstanden.
Daardoor vervuilen deze auto's en komen na deze kilometers de eerste klachten.
Schokken, inhouden en noodloop door vastzittende Egr-kleppen en turbo's.
We gaan dan meestal af op de ervaring die we hebben en beginnen dan met het vervangen van allerlei onderdelen, in de hoop het probleem op te kunnen lossen.


Vervanging is een kostbare aangelegenheid, maar dat is nu niet meer nodig. Wij hebben een even eenvoudige als betaalbare oplossing, voor U en Uw klant. Met onze produkten haalt U de sludge weg en voegt U stoffen toe die deze vervuiling voorkomt !!


MET RESULTAAT BINNEN 1 UUR !!!


Hoe we dat doen ?


1. De motor op bedrijfstemperatuur laten komen.
2. Dan 1 flacon ABCON BLEU-M bij de olie voegen.
3. Dan 1 flacon ABCON INJECTIE CLEANER bij de brandstof voegen.
4. Dan starten met de uitvoering van de ABCON INSTANT POWER.
5. Hierna starten met de CARBON REMOVER.


Werkwijze van de ABCON INSTANT POWER en CARBON REMOVER.


* Motor op bedrijfstemperatuur en met 2000 toeren laten draaien.
* De spuitbus ABCON INSTANT POWER goed en langdurig schudden.
* Gedurende 5 sekonden, al schuddend spuiten in het inlaat kanaal, in de buurt van de
Egr-klep, (maar er wel wat afstand van houden ivm betere verneveling).
* De motor zal naar 3000 toeren oplopen tijdens het inspuiten.
* Herhaal dit ca.10 keer.
* Ga nu over tot het gebruik van de CARBON REMOVER ( Schudden niet nodig)
Spuit 5 seconden ook ca.10 keer.
* Wissel het gebruik van INSTANT POWER en CARBON REMOVER af totdat je
van elk produkt de helft hebt ingespoten.
* Rij nu met de auto 5 minuten in de 2e versnelling op hoge toeren.
* Na de rit even het volgende controleren.
* Kijk of de wastegate vlot beweegt.
* Spuit nu in impulsen de rest van de CARBON REMOVER in de opening.
* Vervolg daarna de behandeling met INSTANT POWER ( De bus blijven schudden).
* Geef nu stationair plankgas in impulsen en kijk wat er uit komt.
* Als de reiniging goed is gelukt zal er ca. 20 keer een zwarte rook uit de uitlaat komen.
* Ga een stuk rijden en kijk of de auto ook in noodloop gaat.


Veel succes!


Is er nu geen 100% resultaat behaald dan moet het Airway cleaningsystem toegepast worden.
( Het wordt aanbevolen deze behandeling alleen door proffesionals te laten uitvoeren.)


De combinatie van de ABCON BLEU-M, ABCON INJECTIE CLEANER, ABCON INSTANT POWER en CARBON CLEANER is een garantie op een langdurige werking.


Als het resultaat er is en men wil voorkomen dat er wederom vervuiling gaat optreden, adviseren wij de mensen om telkens bij het tanken ABCON DIESELBOOST toe te voegen: 0,4% bij 50 liter, dwz 200 cc bij een volle tank.
Dit zorgt voor een anti-kleeflaag, een optimale verbranding en daardoor voor een verwaarloosbare roet-uitstoot. Wie veel lange afstanden rijdt kan er ook nog een flinke brandstofbesparing mee bereiken van 3 tot 12%

Dit is overgenomen van de site en niet door mij geschreven, maar ik kan me niet voorstellen dat er hier iemand keihard staat te liegen. De harde resultaten die behaald zouden moeten worden zijn eenvoudig te controleren. Er is vast wel iemand van ons die dit reeds toegepast heeft en de ervaring met ons wil delen.

Sytze

chipservice noord-holland (0) PRO, 17 jaar geleden

beste proffesionals,

een golf 4 met een agr motor heeft geen variabele turbo!
alleen de golf 4 90pk tdi met alh motor is variabel

groeten chipservice

erik klijnsmit (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=sytze]Dit is overgenomen van de site en niet door mij geschreven, maar ik kan me niet voorstellen dat er hier iemand keihard staat te liegen. De harde resultaten die behaald zouden moeten worden zijn eenvoudig te controleren. Er is vast wel iemand van ons die dit reeds toegepast heeft en de ervaring met ons wil delen.

Sytze[/quote]
beste Sytze,

tussen keihard liegen en onhafhankelijke onderzoeken met feiten zit het grote grijze gebied van de verkooppraatjes ;-)

ik heb aardig wat ervaring met vastzittende variabele turbo's.
het probleem is altijd een koollaag die zorgt voor het niet soepel bewegen van de schoepjes.
deze koollaag krijg je echt niet weg met een toevoeging aan de brandstof of door een doseringin het inlaatkanaal spuiten.

ook vervuilde inlaatspruitstukken en egr kleppen krijg je niet schoon met het vernevelen van middeltjes in de inlaat.
wij hebben regelmatig opel 2.0dth motoren die vermogen gaan missen.
dit komt doordat de inlaatkanelen de helft kleiner geworden zijn door de roet/carterdamp combinatie.
ook openen de klepjes van het extra inlaatkanaal niet meer.
di tkun je alleen maaroplossen door alles te demonteren en schoon te maken,
je haalt er echt een koffiebekertje aan rotzooi uit.

maar wie de middeltjes proberen wil moet dat natuurlijk doen,
ik heb ze ook geprobeerd, maar zonder resultaat.

groeten erik

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik zal es aan Siem vragen of hij er iets van af weet........

Sytze

ps. ik heb geen ervaring met dit spul. enkele profs daarentegen wel, dus zal er wel iets waar van zijn lijkt me.

Siem Bijman (170) PRO, 17 jaar geleden

Jongens ik heb de importeur van de Benelux gevraagd om hier op te reageren. Die heeft in Belgie heel veel ervaring op gedaan met reinigen. Dit omdat men in Belgie veel vaker in een diesel rijdt terwijl men weinig kilometers maakt. En het vervuilingsprobleem is daar nog veel groter is dan bij ons. Maar een onafhankelijk onderzoek naar de werking van een bepaald produkt is de beste garantie om iets te kunnen beoordelen. Dus zijn er mensen die een test willen doen, dan mogen ze mij mailen en dan kunnen ze een airway systeem krijgen. (Ik heb er 5 liggen) Voorwaarde is dan wel dat het daadwerkelijk uitgezocht is dat het een vervuilingsprobleem is en niet een lmm of N75 klep (VW). En dan graag ook terugreageren met de bevindingen.

EVKO bvba (0) PRO, 17 jaar geleden

Goedemorgend, het is nu een goed moment om te reageren.
Als invoerder van de Abconproducten kan ik vandaag bevestigen dat een snelle werking (in een uurtje) niet meer voldoende is om met een product langs diverse wegen de variabelen van een turbo grondig te reinigen waar achteraf geen problemen meer onstaan.
We zijn er zelf nu een 2 jaar intens mee bezig en het is niet evident om direct een pasklaar oplossing aan te bieden.
We hebben via verschillende garages testen uitgevoerd vanuit verschillende uitganspunten en met verschillende systemen. Met vallen en opstaan zijn we nu in een fase waar we kunnen stellen dat als de uitvoering juist wordt toegepast we zeker zeer goede resultaten kunnnen boeken met wel als restrictie dat enkel smurie of koolaanslag de oorzaak is van vervuiling of mechanische problemen.
Ik ga deze week werk van maken dat de garages uit Belgie zelf aan het woord kunnen komen die samen met mij de testen hebben uitgevoerd.
Ik denk dat om geloofwaardig over te komen wij u ook de kans moeten geven om te kijken of dit een meerwaarde kan betekenen.
Hoe we practisch te werk moeten gaan zal ik nog even hier bespreken maar dit verhaal wordt vervolgd. Ik tracht tegen vrijdag U van antwoord te kunnen dienen.
Philippe 0032 0473 96 02 85 je kan mij altijd opbellen.

joris revisie (0), 17 jaar geleden

Goedemorgen Heren

Inderdaat wij (invoerder en wij agent abcon)zijn al een tijd bezig met de problematiek van reinigen.Eerst is er gezocht naar een product om een reinigende werking van inlaat tot en met de uitlaat.Toen we het produkt (air way cleaner)hadden moest er gezocht worden om het te doen werken.Al vlug bleek dat de reiniging niet even vlug kon gebeuren en hebben we een soort infuus systeem(air way cleaner) bedacht.Na het bedenken komt het uitvoeren en testen.Om dit te doen hebben we een verkoper van tweedehand auto's gekontakteerd om mee te werken.Wij hebben het toestel en de vloeistof gratis ter beschikking gesteld en gevraagd om zoveel mogelijk verschillende auto's testen.
Dit heeft hij gedurende een jaar gedaan.Het resultaat was na enige korrecties uitzonderlijk goed.De meeste wagens rijden beter ,storingen werden opgelost enz.
Hoe kan dit?
De vloeistof wordt gedruppeld en lost het olie/roet mengsel in het inlaatsysteem op (belangrijk is dat dit traag gebeurt zodat de cilinders geen overmatig vuil in eenmaal binnenkrijgen (vastlopen op vuil)).De inlaat-en egr klep wordt zuiver gemaakt.Gaan we verder komen we kleppen tegen indien deze zuiver zijn gaan ze beter afdichten ook klepsteelvervuiling wordt opgelost(openstaan bij koude start van klep (ford ,rover,....).Beter afsluiten van de klep betekend beter draaien van de motor.In de cilinder gaat een deel van het produkt opbranden,wat het reinigen van de verbrandingsruimte zal verzorgen (als automekaniekers zal je weten dat mensen die lang met een lekke koppakking rijden,een cilinderkop hebben met zuivere verbrandingsruimte.volgens mij is dit te wijten aan het in damp overgaan van vloeistof zodat een stomende werking ontstaat).Een deel van de vloeistof verbrand niet en komt bij de turbo terecht.
We hebben ongeveer 2 type turbo's:Een variable turbo en een waste gate geregelde turbo.Bij de variable turbo (zal in de toekomst het meest gebruikt worden) werkt men met variable schoepen,deze verdraaien dmv. een drukdoos.Na een periode van plus minus 100000km zit er meestal kool (verbrande olie)tussen de schoepen en het huis,en wordt de regeling zwaarder lopen of komt op den duur gewoon vast te zitten.Gevolg: wagen trekt niet of gaat in noodloop (druk te hoog in de inlaat).Nu zullen de niet verbrande reinigingsproduktdeeltje de kool aanvallen en losweken.
Het is een heel verhaal en voor sommige misschien nieuwe materie (dit was het voor mij ook maar toen enkele jaren geleden de roettest in belgie verpicht werd was de eerste reactie het vervangen ven de injectoren wat een goede oplossing was maar eerder duur en altijd niet noodzakkelijk) .Toen zijn wij begonnen met de produkten van abcon en met name de smokeless en indien gereinigt om zuiver te houden injectie cleaner.de resultaten waren zeer possitief en de wagens werden meestal goed gekeurd (op uitzonderingen na met echte mechanische problemen).Toen zijn we een voor een de produkten gaan proberen. startend met fuel system cleaner (reinigen van benzine injectoren),olie stop leak (maakt lekken dicht getest op range rover lekken gestopt (is een weekmaker voor rubber en pakkingen) enz....
Na al deze test hebben we aan de invoerder gevraagd of we lokaal dealer mochten zijn in antwerpen ,wat we ook verkregen hebben.Ook zijn we met abcon in zee gegaan omdat geen enkele andere leverancier hetzelfde breed gama heeft en ook omdat produkten op maat kunnen gemaakt worden.
Daar wij redelijk met motoren bezig zijn is de studie van de vervuiling begonnen.Wij krijgen dagelijks cilinderkoppen binnen en moeten steeds weer vaststellen dat de vervuiling erg is.Geen verwijt naar de motorbouwers daar zij met de rug tegen de muur staan om goede uitlaatcijfers te halen die zeer streng zijn en nog meer zullen worden.
Maar het is aan de huidige mekanieker om keuze te maken hoe en wat te doen.Maar de produkten zijn een oplossing om problemen op te lossen ,ik beweer ook niet alles !!Maar de klant is gebaat met een betaalbare oplossing en met geld overschot om zijn wagen veilig en betrouwbaar te houden.
Wij hebben ook bij verschillende motoren in het verleden het egr systeem afgekoppeld en katalysatoren leeggemaakt maar dit id niet de oplossing voor de toekomst.We zullen de motor in top konditie moeten houden om emissie goed te houden gedurende de gehele levensloop.Indien we dit niet zullen kunnen zal de wagen uit het verkeer genomen worden en op de sloop belanden.Het is daarom zaak de motoren te behandelen met abconprodukten indien er vervuiling is en liefst van te voren.Kijk maar naar de common rail motoren met verstropte injectiegaatjes (kostprijs is hoog voor 4 injectoren).
Ik hoop dat ik sommige mensen een stapje dichterbij een oplossing gebracht heb.
Maar zoals ikgedaan heb, raad ik aan om met produkten te beginnen en de werking van de produkten zelf vast te stellen en niet af te gaan op roddels en andere vooroordelen.Ik beweer ook niet dat altijd alles opgelost zal worden (er is heel wat mechanica en electronica in het voertuig) maar uit de resultaten die wij hadden en hebben kan ik enkel zeggen try and see.Het is wel zo dat elk produkt zijn specifiek ding doet ,dus ga na wat je wil en zoek dan het produkt dat dat doet .
met vriendelijke groeten

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik bedoel maar.........

Sytze

Fries33 (0), 17 jaar geleden

In het verhaal van JORIS REVISIE lees ik dat snel reinigen niet goed is. Ik citeer:

"De vloeistof wordt gedruppeld en lost het olie/roet mengsel in het inlaatsysteem op (belangrijk is dat dit traag gebeurt zodat de cilinders geen overmatig vuil in eenmaal binnenkrijgen (vastlopen op vuil))"

Dus 2 producten van ABCON nl: Instant Power en Carbon Remover kunnen schadelijk zijn voor je motor. Deze hebben een snel reinigende werking volgens hun site. Resultaat binnen een uur.

http://www.abconprodukten.nl/N_frame.htm...

Klik op: een kit nieuw leven.

Lees ik het verhaal van EVKO BVBA dan begrijp ik daaruit dat een behandeling met Instant Power en Carbon Remover niet toereikend is om de turbo te reinigen. Ik citeer:

"Als invoerder van de Abconproducten kan ik vandaag bevestigen dat een snelle werking (in een uurtje) niet meer voldoende is om met een product langs diverse wegen de variabelen van een turbo grondig te reinigen waar achteraf geen problemen meer onstaan."

Persoonlijk zal ik dan ook geen Instant Power en Carbon Remover gebruiken. Risico dat overdadig vuil in je motor komt en het is niet toereikend om je turbo te reinigen.

EVKO bvba (0) PRO, 17 jaar geleden

Ja u hebt het goed begrepen.
Maar de instantpower kan achteraf wel een goed functie hebben als alles gereinigd is omdat deze de vervuiling die vast komt te zitten gaat voorkomen en daarbij een betere rendement geeft.
Blijvende werking voor min 20000 km .
Ik ga hierna geen info meer geven , het is niet de bedoeling om mijn producten hier zo te promoten ik weet alleen dat in België de problemen nog veel groter zijn omdat bijna 80 % met een diesel rondrijdt met maar een 15.000 km per jaar gemiddeld. Zeer korte afstanden. Het is zoeken naar problemen.

jan T (25) PRO, 17 jaar geleden

evens ik heb je schrijven met belangstelling gelezen en ik begrijp dat jullie er al veel mee temaken gehad hebben terwijl bij ons en dan spreek ik alleen voor me zelf er nog niet veel mee temaken heb gehad.
dan is het mooi dat je uitgelegd hebt hoe je tewerk kan gaan als het nodig is.
dit vind ik het mooie van deze site je keert steeds weer.
ik dank je voor de uitleg.

groetjes jan.

Michielrc7825 (0) PRO, 17 jaar geleden

met belangstelling het stuk(je) gelezen,
gebruiken zelf ook reinigingsprodukten en toevoegingen gericht op de olie en brandstof en het heeft resultaat, vooral ook preventief.
heb al meerdere problemen kunnen tackelen met reinigen en zodoende het kostenplaatje lager kunnen houden. tuurlijk zijn er altijd uitzonderingen waarbij je beter handmatig kan reinigen, geval tot geval beoordelen.
groeten michiel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.