Volkswagen New Beetle: Turbo Volkswagen Beetle TDI 1.9

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI

Beste,

Sinds vandaag ben ik in het bezit van een Volkswagen Beetle 1.9 TDI (208000 km). De auto rijdt prima, maar ik heb een vraag over de turbo. De turbo werkt prima, maar wanneer je boven de 3900 toeren komt schakelt de turbo zichzelf uit. Hier moet overigens ook behoorlijk voor worden doorgetrapt. Wanneer vervolgens het contact wordt aan en uitgezet werkt de turbo weer prima. De verkoper heeft de turbo laten uitlezen bij de Volkswagen dealer en zegt dat de turbo goed is. Hij vertelde dat de turbo boven de 3900 toeren in een elektronische beveiliging schiet. Ik wil graag weten of dit correct is.

Alvast vriendelijk bedankt.

Arjan

d_tronic

Geplaatst door d_tronic (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen New Beetle? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

JWJ23 (0), 13 jaar geleden

Noodloop, ik heb dit ook gehad bij mn caddy TDI (ALH) 2 weken geleden, bij mij was een slang slecht, was poreus en de N75 klep was aan vervanging toe. Sindsdien heb ik dik 1000km mee gereden, probleemloos!
Wat ook veel zou voorkomen, daar had ik dus mazzel mee dat dat bij mij niet het geval was, dat de schoepen van de variable turbo(ALH en ASV TDI) gaan vast zitten door koolaanslag. Deze zou dan gedemonteerd moeten worden en schoongemaakt. Bij en AHU, die een turbo met wastegate heeft, zit dan vaak de wastegate vast.
Welke motorcode heb je?

d_tronic (0), 13 jaar geleden

Ik heb geen idee, zal het morgen even opzoeken. Het is een 66 KW motor. Het verhaal dat het normaal is dat de auto in een elektronische beveiliging schiet is dus niet correct?

JWJ23 (0), 13 jaar geleden

Hij gaat in noodloop als er ergens iets mis is, in dit geval zit het probleem in of rond de Turbo. Laat hem maar uitlezen en je zult zien, ik had toen bij mijn Caddy TDI foutcode: 17958 P1550, Charge Pressure: Control Deviation, vertaald: Laaddruk Regelverschil sporadisch voorgekomen storing. Dwz dat de Turbo bij een bepaalde belasting op een bepaald toerengebied te veel of te weinig druk krijgt waardoor er een noodloop optreed. Dit wordt meestal veroorzaakt door: 1 vastzittende schoepen van de variabele geometrie(ALH etc)/vastzittende wastegateklep(AHU etc)
2 N75 klep functioneert niet meer goed of 3 slechte slang/vacuumslang.
Nou vermoed ik dat je de ALH hebt met een variabele turbo, hier is een site met nog wat extra uitleg daarover
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_turbo....

primera p11 (0), 13 jaar geleden

De verkoper heeft dus niks uit laten lezen want dan haddden ze wel een storing gevonden.
Is het een particuliere auto of bij een garage?.
Als het van een particulier is dan moet tie er vanaf vanwege deze storing en is het bij een garage dan zien ze een berg kosten en houden ze je aan het lijntje.
Want deze storing kan een kleinigheidje zijn maar voor hetzelfde geld is de turbo kapot.
Dan ben je maar zo 1500 euro verder.

d_tronic (0), 13 jaar geleden

De verkoper zegt dat die is uitgelezen. De auto is gekocht bij een autobedrijf. De auto gaat zaterdag weer terug voor een week waarin ze zeggen het probleem te gaan verhelpen.

d_tronic (0), 13 jaar geleden

Waar kan je overigens de motorcode vinden? Iemand nog tips hoe ik de reparatie kan controleren. Vind het idd ook vreemd dat is aangegeven dat de auto zou worden uitgelezen en ik nu alweer terug kan.

JWJ23 (0), 13 jaar geleden

Zo een verkoper kan veel zeggen, moet je toch maar met een korreltje zout nemen, hoe eerlijk de beste man ook lijkt. Ik neem aan dat je garantie hebt. Laat hem uitlezen/nakijken zou ik zeggen.

De motorcode vind je normaal gezien op 3 plaatsen:
op de plaksticker in de handleiding van je auto,
op een plaksticker die (meestal) bij het reservewiel zit,
door het kenteken van de auto in te vullen op http://www.autoweek.nl/kentekencheck.php

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Gewoon eens beginnen met uitlezen, desnoods bij een andere garage, dan zie je het zelf en weet je wat er aan de hand is.

Je moet eerst eens weten wat het probleem nu is, anders kun je nog niks en ook niks controleren..

Van die electronische beveiliging klopt wel, anders was in no-time de motor kapot gelopen.

En de turbo uitlezen ?? Je bedoelt vast en zeker de ECU..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen New Beetle of stel zelf een nieuwe vraag.