auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Polo: Twee massa vliegwiel Polo 1,9D

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: Motor: AEF, bak DCH

Hallo,

Ik heb op dit moment de versnellingsbak van mijn Polo 1,9D bouwjaar 1998 (motor AEF, bakcode DCH) uitgebouwd vanwege het bekende lagerprobleem. Dit probleem is waarschijnlijk veroorzaakt door een lekke keerring (vorige eigenaar) waardoor het olieniveau onvoldoende was. De bak wordt gerepareerd (zitten geen gaten in het huis).

Nu de bak er toch af is, heb ik ook maar eens naar de koppeling en het vliegwiel gekeken, en in deze Polo zit het bekende/beruchte twee-massa vliegwiel (DMF) gemonteerd. Ik kan het binnenste gedeelte van het vliegwiel waar de drukgroep/koppelingsplaat op zit gemonteerd heel makkelijk (zonder noemenswaardige veer-weerstand) enkele centimeters heen en weer draaien, en dat zou betekenen dat het DMF-vliegwiel defect is.

De motor loopt start op zich prima, wel zijn er bij stationair draaien (ca. 1000 rpm) de nodige trillingen in het interieur, ondanks het recent vervangen van de achterste baksteun. En ook bij het starten en stoppen van de motor schudt de motor even heen en weer. Verder rijdt de auto prima (afgezien uiteraard van de op dit moment defecte versnellingsbak).

Mijn vragen:

- wat gebeurt er als ik met dit defecte vliegwiel doorrij (zo'n twee massa vliegwiel zit er immers niet voor niets op) ? Afgezien van de trillingen, hoe groot is dan het risico dat er als gevolg hiervan iets stuk gaat in bijvoorbeeld de versnellingsbak of in het blok (krukas ?). En wat zijn de risico's met het vliegwiel zelf ? Gaat dit nog verder stuk zodat er uiteindelijk niet meer mee gereden kan worden of blijft het bij deze trillingen ? Wat zijn jullie ervaringen ?

- ik ben even aan het zoeken geweest naar de opties om het vliegwiel eventueel te vervangen. Ik lees overal (ook op deze site) dat de twee-massa vliegwielen niet alleen erg duur zijn (ca. EUR 400,=) maar ook nog eens erg kwetsbaar. Bij vervanging door een nieuw soortgelijk twee-massa vliegwiel (bijvoorbeeld van Lucas) loop ik dus het reële risico dat binnen korte tijd het vliegwiel weer stuk is. Nu biedt Valeo een interessante vervangingskit voor de DMF aan (de Valeo kit 4P, 826551), die bestaat uit een vast vliegwiel met koppelingsplaat, drukgroep en druklager. Ook prijstechnisch is dit een aantrekkelijk alternatief als dit tenminste een "defnitieve" oplossing is. Wat zijn jullie ervaringen met deze Valeo-kit ? Ben ik daarmee van het probleem af ?

Misschien nog even als toevoeging: de auto wordt met name op de wat langere afstanden gebruikt (snelwegkilometers). De trillingen bij stationairloop zijn weliswaar hinderlijk, maar op zich geen probleem.

Een wat lang verhaal misschien, maar ik hoor erg graag jullie reacties ! Alvast bedankt !

Groeten, Alfred.

Geplaatst door

Kevermotor (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

een tweemassavliegwiel dat stuk gaat kan lawaai gaan maken.
als hij vast gaat zit gaat de motor trillen ook met op trekken.
dat zo n vliegwiel vaak stuk gaat dat is zo maar heel veel merken hebben zo n vliegwiel.
als je een nieuwe monteerd met koppeling moet de boel toch weer zo n 150000 km tot 200000km mee gaan.
en ja je kunt ook gewoon een vast vliegwiel monteren dan ben je er ook van af dan zal hij misschien stationiar iets harder trillen.


groetjes jan.

jan T 155
badge vip badge

14 jaar

Alfred,

Ik heb zelf ook een vast vliegwiel op m'n Bmw ( E36 325 turbo )zitten ipv het 2-masa vliegwiel..

Gelukkig rij ik er niet dagelijks mee, het is totaal geen pretje om er mee te rijden, met optrekken trilt en schud alles met het vast vliegwiel, en dit gezeur vangt het 2 massavliegwiel dus op..

Het zal min of meer op hetzelfde neer komen bij de polo neem ik aan.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Jan en Stefan,

Bedankt voor jullie reacties !

@Jan:
Je hebt gelijk dat zo'n twee massa vliegwiel op veel auto's gemonteerd zit, alleen worden er ook erg veel problemen mee gemeld, en zijn de vliegwielen erg duur. Vandaar mijn zoektocht naar óf alternatieven óf doorrijden met een defect vliegwiel. Trillingen bij het optrekken (en daardoor belastingen op de versnellingsbak) als het vliegwiel helemaal vastslaat verwacht ik inderdaad ook, omdat er dan helemaal geen demping meer is. In de koppelingsplaat die bij het twee-massa vliegwiel hoort zitten namelijk geen dempingsveren.

@Stefan:
Heb jij op je BMW een speciale (Valeo ?) vervangingsset voor een DMF gemonteerd of heb je gewoon een vast vliegwiel van aan andere BMW gemonteerd die "toevallig" paste ? Ik verwacht wel wat meer trillingen bij een vervangingsset met een vast vliegwiel, maar volgens de specificaties van Valeo wordt de benodigde demping bereikt door speciale veren in de koppelingsplaat die de veren in het vliegwiel (deels) vervangen.

Groeten, Alfred.

Kevermotor 0

14 jaar

alfred,
ik heb ooit eens een presentatie van iemand van de firme luk mogen volgen. Deze man vertelde met nadruk dat er indien de bak er al af ligt,zeker een nieuw massa vliegwiel te monteren. Het schijnt dat deze toch op een of andere manier op elkaar inslijten... (verkoop praatjes even buiten beschouwing gelaten) Het plaatsen van een vast vliegwiel zou ik zeker niet doen,hier ben je,zoals stefan al zegt, veel verder mee van huis.
Als ik je een advies mag geven,tast even iets dieper in de buidel,maar rij daarna weer lekker verder met de auto. Goedkoop is vaak duurkoop.
Succes met je keuze!

maarten4874 0
badge

14 jaar

Alfred,

Het vliegwiel dat ik erop heb zitten weet ik even geen merk van, heb er een Sachs (race) koppeling inzitten, met sinterplaat stage 3..

Het 2 massa vliegwiel is al een paar keer 'kapot' getrokken door de 350 Pk, daar dit vliegwiel nu, het heeft meer nadelen dan voordelen om het zo maar te zeggen..Maar om er dagelijks mee te rijden is het echt geen pretje en je bent het na 5 km al beu al dat gerammel, geschok en getril..

Mocht je het vernieuwen zou ik voor die paar euro meer, gewoon een originele monteren, dan ben je ook van het gezeur af..

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Hallo,

Allereerst dank aan Maarten, Stefan en Jan voor jullie reacties ! Ik heb jullie bijdragen erg gewaardeerd en meegenomen bij het maken van mijn uiteindelijke keuze. Met name het door jullie aangegeven trillingsaspect heb ik zwaar laten wegen.

Waar heb ik uiteindelijk voor gekozen.
Na overal zoveel mogelijk informatie te hebben ingewonnen heb ik uiteindelijk toch maar de stoute schoenen aangetrokken, en heb een Valeo vervangingsset (Valeo 4P, 826551) gemonteerd. Een set met een vast vliegwiel dus, maar dan wel een speciale set die is bedoeld als vervanging voor een DMF. Voor de Valeo set betekent dat onder meer een speciale koppelingsplaat (met veren die voor de demping zorgen) en een speciale drukgroep.

De belangrijkste argumenten om voor een vast vliegwiel te gaan waren de prijs (zo'n Valeo set is ca. 20-30% goedkoper dan een vervangings-DMF) plus het feit dat er erg veel problemen met DMF's worden gemeld (ook na vervanging), Ik wilde niet het risico wilde lopen om binnen niet al te lange tijd weer problemen met het DMF te krijgen. Daarnaast hebben positieve ervaringen van anderen ook meegespeeld.

Wat zijn mijn ervaringen met de Valeo set tot nu toe.
Allereerst de montage. Hier kan ik kort over zijn: die gaat prima ! De set wordt helemaal compleet in een doos geleverd (met vliegwiel, drukgroep, koppelingsplaat, druklager, vliegwielbouten, drukgroepboutjes, en een zakje met vet) en de set paste exact. Een montagehandleiding is bijgevoegd, en montage gaat eenvoudig en kostte niet meer tijd of moeite dan montage van een DMF. Wél even er op letten dat je de drukgroep op een bepaalde stand t.o.v. het vliegwiel monteert (ze zijn waarschijnlijk als paar in een bepaalde stand gebalanceerd), maar door de paspennetjes in het vliegwiel kan dat eigenlijk niet fout gaan. Koppelingsplaat goed centreren op de drukgroep (!) is belangrijk, waarna de bak vlot gemonteerd kon worden ondanks de erg beperkte ruimte in en onder de Polo.

En dan uiteindelijk starten en rijden, daar ging het immers om ! Alhoewel ik natuurlijk geen direct vergelijk kan maken tussen deze set en een nieuwe (goed werkende) DMF, vallen de trillingen heel erg mee. De 1,9 dieselmotor loopt mooi rond (ook stationair) en staat zeker niet overmatig te trillen of te schudden. In het interieur hoor je uiteraard wél dat het een diesel is, en ook daar blijft bij stationair draaien een duidelijke brom/trilling hoorbaar en voelbaar aanwezig, maar dat schijnt nu eenmaal een eigenschap van deze Polo diesels te zijn. Het interieurlawaai bij stationair draaien (ca. 1000 rpm) is nu in ieder geval veel minder als voorheen met het defecte DMF. En eenmaal op toeren (> ca. 1200 rpm) verdwijnt de trilling en de brom geheel, en blijft alleen het geluid van de dieselmotor over. Koppelen, ontkoppelen, schakelen, optrekken en afremmen gaat soepel en geeft geen hoorbare of voelbare belastingen/trillingen.

Kortom: so far so good !
Uiteraard weet ik niet wat de effecten op wat langere termijn zullen zijn en of er nu toch extra belastingen op de (gereviseerde) bak of de motor ontstaan.

Zijn er dan nog nadelen ? Ongetwijfeld, en een daarvan is dat je bij vervanging van de drukgroep/koppelingsplaat gebonden bent aan Valeo (als je tenminste niet het vliegwiel vervangt) omdat alleen een speciale Valeo vervangingsset past. Maar gezien de leeftijd van de auto gaat de huidige set voor mij nu hopelijk dusdanig lang mee dat ik de koppeling/drukgroep niet weer hoef te vervangen.

Hopelijk hebben jullie wat aan dit verhaal, en op het moment dat ik onverhoopt problemen krijg zal ik jullie op de hoogte houden.

Groeten, Alfred.

Kevermotor 0

14 jaar

Kijk Alfred, goed omschreven en toch mooi om te horen..

Hopen dat het zo blijft en je geen problemen meer ondervind met deze set.

Bedankt voor de feedback!

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.