364 bezoekers online

Volkswagen Golf IV: Uitlaatgas waarde niet goed en epc lampje gaat branden als je sn

Bouwjaar: 2001, Brandstof: benzine, Transmissie: handmatig, Motorcode: AXP, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 55

VW Golf 4 1.4 16V 55kW 75PK bouwjaar 2001 (mei) Benzine en LPG (G3 Necam) Motorcode AXP KM-stand 345.000

Probleem: Uitlaatgas waarde niet goed en EPC lampje gaat branden als je ineens snel optrekt.
En: ik zoek een werkboek in het Nederlands voor dit model Golf.

Augustus 2015 brandde het EPC lampje. Garage kon de oorzaak niet 1-2-3 achterhalen. Dacht dat er één cilinder niet meedraaide. Auto liep niet goed op benzine. Kort daarna met pech langs de kant. Bobine moest vervangen worden. EPC lampje brandde nog steeds. Monteur heeft eerste injector vervangen. Probleem niet verholpen. Compressiewaarden cilinders: 1= 15 bar 2= 14,5 bar 3= 14,5 bar en 4= 15 bar. Monteur vermoedde dat inlaatspruitstuk gescheurd was en valse lucht zoog. Inlaatspruitstuk vervangen. Bleek overbodig. Injectiereiniger bij de benzine gedaan om motor en kleppen te reinigen. Vervolgens ontdekt dat er geen spanning op de eerste injector stond. Oorzaak: draadbreuk. Auto liep daarna goed op benzine, maar EPC lampje brandde nog steeds. Kort daarna APK. Uitlaatgas waarde niet goed. Monteur heeft bougies, bougiekabels en lambdasonde vóór vervangen. EPC lampje brandde niet meer. De bougies stonden overigens onder de olie, doordat kleppendeksel pakking lekt of ontbreekt. Uitstoot niet goed. Wel door de APK (...)

Half jaar later: EPC lampje gaat branden als je snel optrekt en blijft branden totdat de motor wordt uitgeschakeld. Als je rustig rijdt gaat het EPC lampje niet branden. De auto trekt slecht. Weer drie maanden later (maart 2017) brandt ook het ABS lampje. Min of meer continu. Afgelopen jaar 20.400 km gereden. Bougies (dus) weer vervangen. Uitlaatgas waarde niet goed. Als de airco of de ventilator wordt ingeschakeld, gaat de auto anders lopen. Het lijkt of hij inhoudt. De temperatuurmeter heeft twee keer bij een lange rit op de snelweg laten zien dat hij van 90 graden terugloopt naar 80 graden. Als je echter stilstaat loopt de temperatuur weer op naar 90. Thermostaat of sensor???
Uitlezen ECU via Mega Macs 42 (Hella Gutmann Solutions):
1) foutcode 16684 Verbrandingsuitschakeling (Verbrandingsuitval vastgesteld. Sporadische storing);
2) foutcode 16685 Verbranding cilinder 1. (Verbrandingsuitval vastgesteld. Sporadische storing);
3) foutcode 17584 Lambdacorrectie na kat bank 1. (Regelgrens bereikt. Sporadische storing);
4) foutcode 17950 Gasklepsteller-Potentiometer. (Signaal niet in orde. Sporadische storing);
5) foutcode 16605 Gasklepsteller-Potentiometer. (Signaal niet in orde. Sporadische storing);
6) foutcode 16523 Lambdasonde bank 1 sensor 2 (Sonde veroudering. Sporadische storing);
7) foutcode 18010 Voedingsspanning continu plus (kl. 30). (Spannings-/stroomvoorziening te laag. Sporadische storing);
8) foutcode 16804 Werkingsgraad katalysator cilinderrij 1 (Werkingsgraad onder minimum. Sporadische storing);
N.B. foutcodes 16585 (injector 1) 16587 (injector 3) 16588 (injector 4) en 16586 (injector 2): "Kortsluiting/Onderbreking in stroomcircuit" kunnen volgens mij vervallen, want zijn een gevolg van het vervangen van de bougies. Als de ECU opnieuw wordt uitgelezen, zullen deze foutcodes er waarschijnlijk niet meer op staan.

Wie weet hoe ik de uitlaat waarde goed krijg en waardoor het EPC lampje gaat branden als ik snel optrek?

Marco17G4

Geplaatst door Marco17G4 , lid sinds 2 jaar geleden

0 Reacties

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.