Hallo allemaal,
Ik ben in bezit van een VW Lupo 1.4 16v uit 1999. De afgelopen twee jaar heb ik mijn uitlaatspruitstuk(spaghetti) al 2 maal moeten vervangen (2e-hands), ivm een scheurtje aan de de binnenkant van het spruitstuk. Vanaf gister begon ik weer het hardere getik van de motor te horen en de benzinelucht kwam weer naar binnen.
Na een snelle controle zag ik dat er weer roetaanslag zat aan een van de uitlaten van het spruitstuk, conclusie is dus dat er weer een scheur in zit volgens mij.
Nu vraag ik mij twee dingen af:
Hoe kan dit bij 3 uitlaatspruitstukken op 2 jaar tijd gebeuren, kunnen hier andere zaken mee te maken hebben?
Is lassen een optie? (ik wil namelijk geen nieuwe kopen en later erachter te komen dat het probleem ergens anders zat waardoor deze scheurden)
Bedankt voor jullie hulp!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je 2de handse blijft monteren, zul je toch moeten. Ik dacht dat er een verbeterde versie is. Kan gewoon vervangen worden door het nieuwe type.
Lassen is geen optie, tijdelijke oplossing.
Hallo,
Bedankt voor je antwoord. Weet jij of je deze alleen bij de dealer kunt bestellen of ook nog ergens anders?
Mvg
11 jaar
Alleen dealer.
Is het dan niet een beetje raar dat de scheuren die op de afgelopen drie spruitstukken zijn gekomen, allemaal op dezelfde uitlaatpijp (als je voor de auto staat, de meest rechter pijp) zijn gekomen?
Ik vroeg me namelijk af of dat niet een andere oorzaak kan hebben, dat die scheuren gaan. Straks bestel ik een nieuw uitlaatspruitstuk bij de dealer voor 300 en dan gaat die me weer op dezelfde plek scheuren.
Alvast bedankt..
11 jaar
Weet je wel zeker dat het een scheur is? En niet bijv. een uitlaatpakking die niet geheel is verwijderd? Daardoor de flens wat onder spanning gemonteerd?
Je zegt dat je dit vermoedt; c0ntroleer dit eerst, voordat je onnodig onderdelen gaat bestellen.
Ja de laatste keer dat het spruitstuk is vervangen, is ook de pakking (metaal) ook vervangen (deze was nieuw gekocht). Verder zit er ook een of andere vloeibare pakking (of kit-achtig) tussen (kleur is rood).
Ik zal nog eens naar het spruitstuk kijken en kijken of ik een scheur kan constateren of tenminste bepalen waar die zou lekken. Anders zal ik hem van het weekend demonteren.
Ik hou je op de hoogte
11 jaar
Wat veel mensen vergeten bij het lassen aan een spruitstuk is hem daarna vlakken.... alleen dan is het probleem voorgoed einde en is hij BETER!! dan een nieuwe die vaak lang niet spanningvrij zijn.
Haal een nieuwe maar eens na een paar duizend km los en leg een rij over de aanlegvlakken, dan weet je genoeg...
Wat ook nog belangrijk is het ding met de momentsleutel op het juiste moment en met beleid vast te zetten..
@audia4
Ik kan me toch niet voorstellen dat de spruitstukken zo aangeleverd worden van de fabrikant?
Weet jij toevallig of ze dit bij de dealer doen als ik daar de auto voor reparatie zou brengen? Het liefst doe ik het zelf aangezien ik zo heel erg in de kosten kan besparen. Dus ik moet een momentsleutel hebben en iemand hebben die me het spruitstuk kan vlakken.
11 jaar
dealer vervangt alleen voor nieuw.
Als je de aanhaalmomenten tot nu toe niet gerespecteerd hebt zal daar jouw probleem in zitten.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Lupo of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar