Volkswagen Golf: Uitlijning golf 4 tdi met 195/65 wel goed met 225/45 niet goed

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: ATD

Hallo,

Ik heb een vraag,

Als ik zoals afgelopen winter op mijn winterbanden (195/65 R15) met originele stalen velgen heb gereden dan slijten deze banden netjes recht af.
Nu rij ik weer op lichtmetaal (225/45 R17) en slijten de banden niet mooi recht af, de binnenkanten van beide voorbanden slijten sneller weg. (De achterbanden slijten ook niet mooi recht af maar dit schijnt een bekend probleem te zijn bij de golfjes, deze wissel ik dan ook wel eens om met de voorste banden.)
Waar kan dit aan liggen????

Mvgr René

René Dankelman

Geplaatst door René Dankelman (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

ricky (0) PRO, 15 jaar geleden

Wel de juiste et waarde van de velgen?
En hoe zie je na 1 winter/zomer de slijtage van de banden? Of merk je dit op na een aantal winters/zomers?
Je kan hem voor de zekerheid laten uitlijnen,dan weet je dat de afstelling goed is.
Maar versleten draagarmrubbers kan ook,dan beweegt het wiel teveel naar vooren/achteren tijdens gasgeven en remmen.

audia4 (0) PRO, 15 jaar geleden

ach, dit is een configuratie van meer velg dan band..... Het resultaat laat zich raden; een auto die konstant aan het spoorzoeken is. En, wat banden gaat vreten.

Het hele handeltje is gemaakt op een bepaalde bandenmaat, vanuit het draaipunt (fuseekogel) is een bepaalde hoeveelheid uitspoor gegeven. Maak je de banden breder dan wordt het uitspoor automatisch groter (niet in hoek, wel in afstand; beetje wiskunde), en dat geeft slijtage.

Ik ben er mee gestopt auto's proberen goed te krijgen op dit soort banden; om de simpele reden dat het compromissen zoeken is; maar gewoon niet goed te krijgen is.

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Het is een absurd brede band voor deze auto.
Dit kan toch onmogelijk nog lekker rijden.
Voor de rest sluit ik me bij Harry aan.

arie549 (0) PRO, 15 jaar geleden

volgens mij leverde vw ze ook als optie op de golf 4, de 225-45-17 incl alu velg. dus het zou geen problemen moeten opleveren.
qua rijgedrag wordt het indd een ander verhaal en het fijne is der wel af met deze bandenmaat..

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

een fabriek kan dat wel als optie leveren
maar dat is geen garantie(geven ze ook niet op slijtage)dat t ook goed is
en wie levert de optie
de fabriek?? of de importeur
of de dealer

sjaak10918 (0) PRO, 15 jaar geleden

Als de banden niet geheel haaks op het wegdek staan , komt er meer druk aan 1 kant van de band dan aan de andere kant (in jouw geval de binnenkant). De 195/65 R15 is smaller en heeft een hoger wang (195 * 0.65 = 126.75) dan de 225-45-17 (225 * 0.45 = 101.25) . De brede band vervormd dus minder makkelijk en slijt daardoor eerder aan de binnenkant. Dit is vaak het geval als de auto verlaagd is.
Dit nog los van het feit dat ze breder zijn en waarschijnlijk verder naar buiten steken dan de winterbanden.

Santa (0), 15 jaar geleden

Ooit atleten zien rennen op extreem brede sportschoenen....?

audia4 (0) PRO, 15 jaar geleden

ach, je kunt hier maanden over schrijven....

in een aantal landen zijn de banden die vrijgegeven zijn voor het type vermeld op het kenteken (duitsland o.a) Ik heb zelf een duitse transporter, daar staat in de orignele brief keurig netjes welke bandenmaat en uitvoering (v.b. C band in T snelheid)toegestaan zijn bij dit type. Daar moet je je aan houden wil je de TUV gutachten zijn waarde laten behouden. Deze vrijgegeven types banden zijn door de fabrikant getest en goed bevonden; waarbij de auto zijn eigenschappen houd zoals ontworpen.

vrijgaves van banden zijn b.v. bij bmw zo terug te vinden op internet, hoe het bij vw is weet ik niet, maar zal ook wel ergens staan.

Alles wat je verder aan banden toevoegt, breder, minder hoog rubber, andere uitwendige diameter, et waarde al dan niet verbredingsflensen en weet ik veel wat nog meer blijft knoeiwerk wat in nederland helaas oogluikend wordt gedoogd.

Motivatie: reken maar eens constructief door wat er gebeurt met de wielophanging; als een bredere band, of een andere velg offset (ET waarde) gemonteerd wordt. Het draagpunt dus verder naar buiten komt, kracht maal arm op de fuseekogel, stuurhuis en het wiellager en veerpoot.......

Ik denk dat al je vragen beantwoord zijn; wat je zelf doet moet je zelf weten, deze maten op dit type auto is gewoon niet ideaal.

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=Santa]Ooit atleten zien rennen op extreem brede sportschoenen....?[/quote]
wel met kunst voeten(benen)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.