Hoi, ik heb (nog steeds)problemen met mijn 91'er golf, onder het rijden valt er (vooral met vochtig weer) soms een cilinder weg. Ik heb pas (vorige week) nieuwe bougies, bougiekabels, en verdelerkap+rotor vervangen. Wat kan dit wezen en hoe los ik het op?
P.S. het is een 91er 1.6 met motorcode PN
Alvast Bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De elektrische voorverwarming onder het inspuitgebeuren (wordt ook wel egel genoemd) zou best niet kunnen werken. waardoor de handel bevriest. Meestal veroorzaakt door de temperatuursonde die hem aanstuurt (de rode in het watermondje op de cilinderkop). ffe meten of er spanning op de egel komt bij een koude motor. (aansluitkabel met enkelpolige platte stekker, in de buurt van het spruitstuk. ik dacht een roze of rode kabel)
Controleer ook eens of de onderdrukslang van de rembekrachtiger ter plaatse van de aansluiting in het inlaatspruitstuk niet gescheurd is. dit geeft ook wel eens problemen van motoren die op 3 cilinders lopen.
Succes
hmmm probleem nog niet gevonden.... Als ik m'n rem intrap(motor draait stationair) en vervolgens m'n rem weer los laat "verslikt" de auto zich wel even, in de vacuum kabels zijn geen beschadigingen te zien...
20 jaar
dus goede kans dat de rembekrachtiger of de slangen hiernaartoe stuk zijn. Heb zelf aan de hand gehad in duitsland dat mijn motor (1.8 golf II)op 3 pitten ging lopen en zich verslikte. Bleek dat er een scheur in de slang van het spruitstuk naar de rembekrachtiger zat. Precies waar de slang over de tube in het spruitstuk geschoven was, aan de onderkant. Niet eens zichtbaar van boven af. Was te constateren door met draaiende motor aan de slang te rommelen. Bogen we de slang dan sloeg de motor gewoon af. Als het de vacuumtrommel van de rembekrachtiging is, zou dit te testen zijn door de slang hiernaartoe los te nemen en af te blinden. Let op! je hebt dan geen rembekrachtiging meer.
Nog een punt om te bekijken is de voetpakking onder de carburateur/ inspuitfabriek. deze gaan ook nog al eens stuk. Is te testen door flink te morrelen aan de carb terwijl de motor draait. Variatie in toerental of verslikken geeft aan dat er lekkage is.
Ik heb even gekeken. bedoel jij de rode kabel achterop mijn inlaatspruitstuk?? Als ik die door meet met een koude motor, staat daar geen spanning op??? IK ben nu opzoek naar het relais. Volgens mij zit het niet in het zekeringenkastje. Waar kan ik die dan vinden??
Dag mensen, ik heb exact hetzelfde probleem. Ik ga binnenkort ff die temp sensor meten. Heb ook al aan dat probleem gedacht, bevriezing. Heb ook al vanalles gedaan: bougies/kabels/verdelerkap/rotor/bobine/voetpakking/carburateur. Het rare bij mij is, dat als ik hem uitzet en ff wacht hij het gewoon weer doet.....Zou bevriezing kunnen zijn. Door het stilstaan ontdooid de boel weer even.
Waar zit die sensor nou percies? en wat is percies een watermondje?
alvast bedankt
maarten
De sensor zit bij deze auto in het waterverdeelmondje dat voor op de cilinderkop boven de stroomverder gemonteerd zit. (loopt een slang van de radiateur heen) Er zitten zeker 2, soms 3 sensors in.
zwart: voor de aanduiding van de temperatuurmeter op het dashboard
Blauw: voor de temperatuurmeting van de inspuitregelunit
Rood: Bimetaalschakelaar voor de voorverwarming van het inlaatspruitstuk.
Bij enkele motoren zit de rode sensor in een kunststof mondje aan de zijkant van de cilinderkop, boven de versnellingsbak.
De rode senor moet bij motortemp onder de 20 graden volledig contact maken, motor op temperatuur is hij volledig isolerend.
succes
Ik heb van de week m'n carburateur en de hall-gever schoongemaakt, hall-gever was niet zo vies, carburateur wel! Sindsdien heb ik het niet meer gehad... Maarja, het kan nog want het gebeurde maar afentoe. Bij mij is het probleem idd, ook weg als ik de motor ff uitzet... De vacuum van de rembekrachtiger kan ik mee rommelen wat ik wil, maar die lekt echt niet....... nu maar hopen dat het probleem weg is (en blijft) Groeten RIk
20 jaar
Ik heb ook al 2 keer mijn carburateur schoongemaakt. Heeft niet geholpen bij mij.
Ik weet welke sensoren je bedoelt. Ik heb er twee sensoren inzitten. Die derde zit idd aan de zijkant op mijn motorblok. Maar daar zit 1 draadje aan, dat klopt lijkt mij. Ik zal eens kijken of ik hem na kan meten. IK moet ook eerlijk zeggen dat ik sowieso problemen heb met mijn tempmeter in dashboard. Die valt soms helemaal uit. En daarna komt hij weer op. Denk een draadbreuk ofzo.
Ik hoop echt dat het dat sensortje is. Hoe kan ik de voorverwarming nameten?? Hoe werkt die voorverwarming eigenlijk??
de sensor van de voorverwarming heeft twee aansluitdraden, en zal dus een van de twee aan de voorkant van de kop zijn. die met een draad aan de zijkant is waarschijnlijk van de temperatuurmeting voor het dashboard.
Relais stuk lijkt mij onwaarschijnlijk, verwarming zelf ook. Is 9 van tien keer de sensor die het opgeeft
De aansluitdraaden zijn waarschijnlijk lila met zwarte streep en geheel zwart. Als je deze losmaakt en je mulitmeter aansluit op de pootjes van de sensor moet hij contact maken (doorpiepen) bij een koude motor. Zo niet, op naar de dealer voor een ander.
De sensor voor de meting in het dashboard zijn Geel met rode streep, massa haalt hij van het motorblok of evt. met bruine draad. (hangt van uitvoering af)
Sensor voor de computer heeft blauw met geele streep draad en witte draad.
De voorverwarming is overigens een ordinaire weerstandspiraal zoals die in een straalkachel zitten, maar dan verpakt in een aluminium huis.
Dag Harry, Ik heb gister gekeken. Maar volgens mij is een van de 2 sensoren in dat watermondje voor mijn dashboard. Als ik die kabel daar uittrek dan gaat mijn metertje naar beneden. Heb ze wel alle twee door gemeten. Ze zijn allebij niet 0 Ohm. Had gister niet echt veel tijd en moest in het donker werken. Dus heb niet alle kleuren goed kunnen zien.
bedankt, Maarten
Ik denk dat het probleem bij mij in de voetpakking zit tussen de carb en het inlaatspruitstuk, alhoewel ik het niet meer heb gehad na het schoonmaken van de carb en hall gever, maar ik heb toch zo'n vermoeden dat het wel weer terugkomt, de carburateur is namelijk gemakkelijk heen en weer te bewegen, dat lijkt mij niet echt normaal, toch?! Ik denk dat ik die voetpekking maar gewoon vervang, die zullen ook geen vermogen kosten neem ik aan....
Groeten Rik
20 jaar
Ik vraag me af of het bij jou in de voetpakking zit. Dan zou het probleem moeten terug komen als je je carb beweegt. Dit carb kan je idd redelijk makkelijk heen en weer bewegen. Daar zou ik me niet zoveel zorgen over maken. Kosten van die voetpakking dacht ik rond de 50 euro. Redelijk duur ding.
Hoe heb jij je hall-gever schoongemaakt?? Ben ook ff aan het denken omdat te doen, of te vervangen....
maarten
als je de verdeler kap erafhaalt en dat plastic kapje eronder komt de hallgever gelijk mee, ik heb hem voorzichtig met een doekje met remmenreiniger schoongemaakt, daarna ingespoten met van dat anti vochtspul, weet ff niet meer hoe het heet, maar ik betwijfel of dat het probleem was, want hij was bij mij eigenlijk helemaal niet echt vies, of het moet aan die sensor liggen, die erin zit, maar dan zou die altijd rot moeten lopen lijkt mij... Was het nog glukt met temperatuur sensor? groeten rik
20 jaar
nou ik ben erachter. De sensor die aan de zijkant van mijn blokzit is een oliedruk sensor. Dat betekend wel dat ik maar 2 sensoren in mijn watermondje heb zitten. Daarvan is er 1 voor mijn dashboard en 1 voor mijn boardcomputer. Ben me nu aan het afvragen waar dan de 3e is? Of zou 1 van de meters gewoon 2x gebruikt worden via de boardcomp???
groeten
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar