close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf 1997: valt in noodloop

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorinhoud (cc): 1900

Bij het rijden in de bergen bij heel steile stukken (op ongeveer 1500m hoogte) en vrij hard doortrekken valt de motor in noodloop,bij ongeveer 3200 tpm valt de trekkracht weg en er moet gestopt worden,de motor moet stil gezet worden en overnieuw gestart en daarna gaat het weer goed in nederland geen last ook niet bij extreme belasting motor.

Geplaatst door

ron9753 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Is dit niet het standaardprobleem van de 110 pk TDI-motor, namelijk het vast gaan zitten van de variabele turboschoepen door koolaanslag? Ik denk dat het nog niet zo erg is dat het op vlakke weg op zeeniveau ook optreedt.

Succes, Thijs

Thijs11395 0
badge

20 jaar

relais 109?

arie549 0
badge

20 jaar

Dit is geen relais 109 probleem. De motor valt dan helemaal uit.
Turbo lijkt logisch. Als je het storingsgeheugen uitleest moet er iets als 'turbo druk afwijking' of 'pressure deviation' gegeven worden. Omdat hij in noodloop gaat, zal er zeker iets in het geheugen staan.
Als de schoepen het probleem is, zou je eens kunnen kijken of ze inderdaad vast zitten. Je kunt aan het stangetje trekken bij de turbo. Pas wel op: alleen als de motor koud is! De turbo wordt erg warm.
Ander mogelijk probleem is de vacuum sturing van de turbo.

dutch123 165

20 jaar

Komt mij bekent voor. Lucht massa meter al nalaten kijken ?. Weet bijna zeker dat je probleem dan is op gelost.

Mitchell

mitchell 0

20 jaar

ben met mitchell eens , lijkt wel veel op luchtmassa meter.

arie549 0
badge

20 jaar

nee....!! géén luchtmassameter...! turbo of wel relais 109,..!! ik heb er laats ook één gehad met het zelfde.. bij deze was de turbo wel goed.. maar heb 109, vervangen...!! heb er ook niks meer van gehoord..!! ( test 109, maar eens..!! even een brug maken tussen de contakten )( dan kost het je niks )

paul,

P. Kelder 0
badge

20 jaar

Relais 109 voorziet het motormanagement van stroom. Als deze hapert, valt de motor uit zonder dat er een foutcode opgeslagen is. Als de motor in noodloop gaat, kan het daarom geen 109 probleem zijn (IMHO)
Luchtmassa is het ook niet. Die geven nooit een foutcode tenzij ze helemaal stuk zijn. Maar dan herstelt zich dat niet na opnieuw starten. Luchtmassa's geven na verloop van tijd een lager signaal zodat de gemeten luchthoeveelheid minder is. Hierdoor vermindert de trekkracht. Het maakt dan niet uit of je in de bergen rijdt of ergens anders.
Ik denk nog steeds dat Thijs de oplossing heeft gegeven.

dutch123 165

20 jaar

relais 109 is trouwens heel simpel te testen, er even uit halen en der even aan ruiken. stinkt ie branderig is ie kapot. ben met dutch eens dat hij dan helemaal uit moet vallen. maarja wonderen zijn de wereld nog niet uit.

arie549 0
badge

20 jaar

nou....!! ruiken.... ze verbranden niet hoor het probleem zit hem in het soldeerwerk..!!( binnen in ) te zacht tin... ( ze worden te warm )( slecht kontakt ) ze hebben ze nu van een andere fabrikant nu zijn ze goed.. pss je kunt de oude wel doorsolderen maar hoe lang gaat ie dan mee..??


paul,

P. Kelder 0
badge

20 jaar

Heel lang als je het goed doet: soldeer even een paar dunne koper draadjes mee welke je om de pootjes van de relais draait. (eerst oude soldeer verwijderen)
Als je het nog beter wilt doen, moet je het relais ook een drupje lijm geven aan de componenten kant van de print (dus niet soldeerkant)
Het probleem met soldeer is, dat het niet sterk is. Het scheurt na verloop van tijd los, zeker als het warm wordt. Met een beetje lijm wordt het veel sterker.

dutch123 165

20 jaar

mensen... wat een werk.. ( mierenneuken ) ( tijd ) ze kosten maar 9 euro gaan we daar over zeuren....?? of zijn we weer aan het beunen..?

paul,

P. Kelder 0
badge

20 jaar

In de tijd dat ik naar de dealer heen en weer rij, heb ik de relais al lang opnieuw gesoldeerd:
Kapje open peuteren 20 sec., soldeerbout opwarmen 30 sec., solderen 1 minuut, kapje weer dicht 10 sec.
Da's dan 9 euro in 2 minuten ofwel 270 euro per uur. ;-)


dutch123 165

20 jaar

rechtsvoor zit er een ventiel dat je waste gate aanstuurt dit gaat ook wel eens kapot,deze turbo's hebben nog geen variabele schoepen dus die kunnen niet vastzitten. Ook komt het wel eens voor dat het slangetje van de map=sensor verdroogd, deze loopt van het inlaatspruitstuk naar de computer onder de paravan, zou hier eerst maar eens naar kijken.

tinus11481 0

20 jaar

Heb probleem dat er geen trekkracht was en ook dat die uitvalt: Heb dan Turbo verangen (kost enorm veel) dus hielp niets, heb ook LMM verangen deze was blijbaar stuk, ok deze is in orde maar motor valt nog steeds uit. Is het definitief relais 109 of is dat bv de temperatuursensor of leidingen die niet goed vastzitten, want na stilvallen en als wagen warm is 90graden start hij niet direct maar moet zeker 5 a 10 min wachten vooraleer die daim fxxking Golf 4 start

TurboNepper 0

20 jaar

ron van overveld heb de dealer er na laten kijken deze zegt dat de turbodruk te hoog oploopt 2,5 bar en dat hij dan bij extreme belasting in noodloop valt dit is op te lossen door een nieuwe turbo te laten plaatsen kenners wat is hierop jullie mening.

ron9753 0

19 jaar

dat is een beveiliging volgens mij anders zou je de turbo en de motor ernstig overbelasten als je in een steile klim veel vermogen vraagt, climatronic stopt er dan ook mee

Onzin om een nieuwe turbo te plaatsen volgens mij. Het ding kan prima druk opbouwen alleen er is niets wat de druk limiteert.
Als het ding een waste-gate heeft, wordt deze blijkbaar niet geactiveert zodra de druk te hoog oploopt. Je krijgt dan inderdaad dat hij in noodloop gaat en en foutmelding in het motormanagement.

dutch123 165

19 jaar

Heb de magneetklep vuldrukbegrenzing (N75) vervangen(bij bepaalde toerentallen bleef deze even hangen) heb nu veel trekkracht terug.Daarvoor de LMM vervangen gaf ook al wat verbetering.Dit gevonden op de site http://www.gerritspeek.nl/vag-com_n75.ht... Nu nog afwachten of de turbo nog in noodloop gaat in de bergen.

Nogmaals bedankt voor de reackties en hints.

ron9753 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.