Beste
Ik zit dus met een vervelend probleem in de winter.
Mijn ventilator en verwarming werken allemaal perfect, maar de knop die de stand van de richting bepaald (voeten, gezicht, voeten + gezicht ...) werkt niet.
Of ik hem nu helemaal naar rechts draai of naar links, het maakt niks uit. Als ik de weerstand verminder, dan hoor je verluchting wel degelijk aanslaan.
Alleen komt er nergens lucht uit. Precies of die in het dashboard zelf blaast.
Ook is dit probleem soms wel gevaarlijk, want met die damp op de ruiten zie je echt geen steek!
Verder had ik ook graag de dashboardverlichting (tacho, verwarmingselement en lichtelement) willen veranderen. Ik heb al wat zitten zoeken maar tevergeefs.
Ik geraak er niet aan uit welke lampjes ik precies nodig heb om het vb te veranderen naar blauw.
Dus had graag geweten, welke en hoeveel?
Alvast bedankt voor de antwoorden!
mvg
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De knop kan "dol" zijn. Hij neemt dan niet de as mee die de kleppen bediend.
Als je het paneel met de draaiknoppen los neemt kan je kijken of de mechanische verbindingen die de knop
mee neemt wel vast zitten.
[quote=Cordoba BBY]De knop kan "dol" zijn. Hij neemt dan niet de as mee die de kleppen bediend.
Als je het paneel met de draaiknoppen los neemt kan je kijken of de mechanische verbindingen die de knop
mee neemt wel vast zitten.[/quote]
Heb dit alreeds gedaan.
En zitten 2 kabels aan die knop verbonden, deze zijn allebei goed bevestigd en gaan ook in en uit de gaine.
14 jaar
Als het goed is werkt de standenschakelaar met vacuum, waarschijnlijk heb je ergens een vacuumlekje waardoor het systeem niet functioneerd.
Onder de motorkap zit een vacuumreservoirtje die zorgt dat je vacuum'hoeveelheid' groter worden. Het reservoirtje is een bolletje van een cm of 8 doorsnee, groen van kleur en bevindt zich onder de motorkap, als je hier het slangetje vanaf trekt kun je cotroleren of er goed vacuumgezogen word.
Wat betreft de lampjes is een beetje moeilijk uitleggen zonder op zijn minst een plaatje te hebben.
[quote=scott10811]Wat betreft de lampjes is een beetje moeilijk uitleggen zonder op zijn minst een plaatje te hebben.[/quote]
http://www.tachoringe.eu/ebayauktion/img...
http://www.tachoringe.eu/ebayauktion/img...
Zoiets dus.
En met de tacho zijn het oranje knopjes die je moet uitdraaien, zo'n stuk of 6.
14 jaar
Die lampjes kun je gewoon kopen bij de betere automaterialenzaak, zijn gewoon blauwe lampjes incl fitting voor de tellerklok..Blauw schijnt het wel, maar het beeld word er niet beter op, de originele lampjes schijnen feller.
14 jaar
voel je weerstand als je aan de knop voor je kachelbediening draait? gaat het zwaar of superlicht? De kabels knappen bijna nooit, maar er zitten van die klemmetjes op die je buitenkabel vasthouden. Soms wil de buitenkabel er nog wel eens overheenschuiven. Dit zit achter het paneel met de 3 knoppen, en onder bij de klep in je kachel.
De teller kun je voorzien van blauwe lampjes het zijn meestal 2watt lampjes, meestal led. autostyle heeft ze bv in het programma. deze zijn te krijgen bij een beter autozaak. Wil je alle schakelaars ook doen, dan zul je aan het solderen moeten. Dit is veel en precies werk maar wel mogelijk
14 jaar
[quote=peter139]voel je weerstand als je aan de knop voor je kachelbediening draait? gaat het zwaar of superlicht? De kabels knappen bijna nooit, maar er zitten van die klemmetjes op die je buitenkabel vasthouden. Soms wil de buitenkabel er nog wel eens overheenschuiven. Dit zit achter het paneel met de 3 knoppen, en onder bij de klep in je kachel.
De teller kun je voorzien van blauwe lampjes het zijn meestal 2watt lampjes, meestal led. autostyle heeft ze bv in het programma. deze zijn te krijgen bij een beter autozaak. Wil je alle schakelaars ook doen, dan zul je aan het solderen moeten. Dit is veel en precies werk maar wel mogelijk[/quote]
Het voelt niet zwaar of licht aan, maar je hoort wel degelijk dat er "iets" verzet wordt.
De kabels zijn niet geknapt, daar ben ik behoorlijk zeker van. De klemmetjes die de buitenkabel tegenhouden zijn ook nog inorde.
Enkel vind ik de klep van mn kachel niet om het daar te controleren?
En met die lichtjes, hoe krijg ik precies die units open? Solderen is geen probleem maar zou het niet graag willen breken (vb die schakelaar om je lichten aan te zetten).
14 jaar
Gebruik google eens, daar vind je wel wat om die schakelaars open te violen voor die blauwe verlichting.
Over je verwarming, als de kabel niet kapot is, kan er best een klep niet meer functioneren, als je de kabel volgt kom je vanzelf bij de klep uit, kijk eens heel goed of de klep zelf ook mee beweegt en niet alleen het armpje onderaan bij de kachel..
14 jaar
hier een site met alle how to's voor je interieurlampjes
http://www.ck222.de/
14 jaar
[quote=peter139]hier een site met alle how to's voor je interieurlampjes
http://www.ck222.de/[/quote]
Super bedankt!
Zal morgen even zien of ik die klep aldaniet zie bewegen
14 jaar
Goed nieuws.
De ventilator is terug vermaakt!
Het lag dus niet aan de standenknop maar aan de schakelaar die de snelheid regelt (1-2-3-4).
Ik draaide van 1 tot 4 en de ventilator bleef op dezelfde stand draaien.
Dit wordt geregeld door een kabel met gaine rond en die gaine werd gewoon naar achter geduwd.
Heb nu de gaine met een spanbandje rond de andere kabel gelegd zodat deze vast blijft. En de kabel dus "erin" geduwd wordt.
Dit was de oplossing ervoor.
14 jaar
Dan heb je het ons dus niet goed verteld, je zei :
* ventilator en verwarming werken allemaal perfect maar de knop die de stand van de richting bepaald (voeten, gezicht, voeten + gezicht ...) werkt niet *
En nu bleek de ventilator op dezelfde snelheid te blijven draaien ongeacht waar je de knop heen draaide ?
Maar oke, het is dus verholpen..
14 jaar
[quote=stefan84]Dan heb je het ons dus niet goed verteld, je zei :
* ventilator en verwarming werken allemaal perfect maar de knop die de stand van de richting bepaald (voeten, gezicht, voeten + gezicht ...) werkt niet *
En nu bleek de ventilator op dezelfde snelheid te blijven draaien ongeacht waar je de knop heen draaide ?
Maar oke, het is dus verholpen..[/quote]
Hm toch niet. Ik vertelde gewoon wat ik ondervond.
Als ik aan de knop draaide die de richting bepaald, gebeurde er ook gewoon niks.
Dus ik dacht dat de klep gesloten stond en dat er zo nergens lucht kon uitkomen.
Had gewoon niet echt op het geluid van de ventilor zelf gelet..
Btw, ben al blij dat het probleem is opgelost. Want in de garage wou men hiervoor mn hele dashboard demonteren!
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar