Volkswagen Transporter: Ventilator slaat nooit aan + temperatuurmeter defect

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine

Ik heb dus een VW Transporter uit ´91, met benzine motor. De motor wordt te warm en de ventilator slaat nooit aan. Ook de temperatuurmeter op het dashboard werkt niet, wijzer blijft altijd volledig beneden.

Ik heb een kapotte zekering gevonden waar de batterij zich bevindt, daar zitten 2 zekeringen van 50A. Eén was kapot (mooi clean doormidden geknipt precies). Die heb ik vervangen dus, maar nog steeds werkt de ventilator of temperatuursensor niet. Nu werkt wel het verklikkerlampje dat de temperatuur van de koelvloeistof te hoog is, iets wat voorheen ook niet werkte dacht ik.

Na wat lezen (ik ben een leek op vlak van auto's, maar zeer leergierig :) ), dacht ik dat het misschien een kapot thermocontact zou kunnen zijn. Ik heb geen werkplaatshandboek, dus ik moet een beetje gokken waar dat zit. Links op de radiator zit een grote zeskant met 2 aansluitingen. Bij uitmeten van de twee draden (er zijn trouwens 3 draden, maar één zit weggemoffeld in de kabel) zit er 12V op 1 aansluiting en is de ander verbonden met de massa. Klopt dit? Is dit het thermocontact? En mag ik deze dan overbruggen om te testen of de ventilatoren werken?

Indien je nog andere suggesties hebt om dit probleem op te lossen, laat het me aub weten, ik hou teveel van dit busje :) Vroeger was het een lijkwagen, nu een camperbusje, veel te tof dus :)

HyperBaton

Geplaatst door HyperBaton (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Transporter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

31 Reacties

Jan227 (5) PRO, 15 jaar geleden

Hallo, is het zo dat de motor aan de kook komt ? Dit vraag ik me af omdat je aangeeft dat de temp. meter niet werkt, maar wel wordt de motor te warm. Inderdaad zit de thermo schakelaar in de radiateur. Deze heeft normaal gesproken drie aansluitingen volgens mij. Waarschijnlijk is dit ook ooit zo geweest, omdat je aangeeft dat er 3 draden in de kabelboom zitten.

Volgens het stroomloopschema dat ik hier heb zijn de draadkleuren : Rood/Zwart, Zwart/Rood en Rood; verbind je Rood en Rood/Zwart aan elkaar dan moet stand 1 aanslaan; verbind je Rood en Zwart/Rood aan elkaar dan zou stand 2 moeten aanslaan (snelle stand).

Als je dit probeert, pas dan wel op met loshangende kleding en je vingers e.d, dat ze niet in de ventilatoren komen. Verder is zekering 19 van de aansturing van de ventilatoren. Dicht bij de plek waar de 50 ampere smeltstrippen zitten, zitten ook de relais voor de aansturing van de ventilatoren.

Mogelijk is er een keer een andere thermoschakelaar ingezet die er eigenlijk niet in hoort.

Geeft de brandstofmeter wel goed aan trouwens ?

Groet Jan227

HyperBaton (0), 15 jaar geleden

[quote]Hallo, is het zo dat de motor aan de kook komt ?[/quote]
Ja, de motor oververhit wel degelijk (nare ervaring mee gehad in de file in Bordeaux).

[quote]Volgens het stroomloopschema dat ik hier heb zijn de draadkleuren : Rood/Zwart, Zwart/Rood en Rood[/quote]
Ik heb rood (12V op aanwezig), rood/wit (verbonden met massa) en de weggemoffelde draad is rood/zwart. Dit is weldegelijk de thermoswitch neem ik aan dan? Maar ik snap niet waarom één van de draden met de massa dan verbonden is? De thermoswitch is gewoon een contact toch om 12V door te geven?

[quote]Geeft de brandstofmeter wel goed aan trouwens ?[/quote]
Gek dat je het vraagt. De brandstof meter werkt ook amper. Hij werkte helemaal niet al een poos lang. Nadat ik die 50A zekering vervangen heb aan de batterij werkt hij wel weer heb ik de indruk, alhoewel hij af en toe weer uitvalt, dus ik weet niet of die betrouwbaar is enigszins.

Bedankt voor de hulp alvast, ben weer serieus wat wijzer geworden, dat is feit.

HyperBaton (0), 15 jaar geleden

Okay, ik heb wat meer info.

Ik heb de thermoswitch overbrugd en de ventilatoren slaan aan! Victorie dus (enigszins). Rood naar rood/wit is volle snelheid en rood naar rood/zwart is trager (dat was die draad die niet aangesloten was).

Mag ik dus stellen dat deze thermoswitch kapot is en moet vervangen worden?

Dat lost natuurlijk het probleem van de temperatuurmeter zelf niet op. Waar bevindt de temperatuurmeter zich in deze oudere T4?

erik007 (0), 15 jaar geleden

heb je niet toevallig een massa probleem in het dashboard
je zegt nl dat je brandstof meter ook niet goed werkt
want dan gaan je meters van de tank en temp ook raar doen
heb ik zelf gehad met een transporter van 92

gr erik

HyperBaton (0), 15 jaar geleden

Dat zou dan zijn ivm de temperatuurmeter? Want voor de thermoswitch maakt dit niet uit neem ik aan? Zelfs als de meters niet werken in het dashboard zouden de ventilatoren echt wel moeten aanslaan.

En met een massaprobleem, bedoel je dan ergens een slecht contact in het dashboard?

erik007 (0), 15 jaar geleden

ik dacht dat de meters dezelfde massa draad gebruiken en dat daar de fout in zat
hoe dit precies werkt weet ik niet
ik weet wel dat de tank vaak nog halfvol zat en dan gaf de meter leeg aan
en dat de temp meter ook vaak spontaan naar beneden ging terwijl er niks aan de hand was

HyperBaton (0), 15 jaar geleden

Okay, dat bekijk ik dan ook eens, alvast bedankt voor de tip.

Mijn grootste zorg voor de moment is dus echter de ventilatoren, mijn ouders willen dit busje volgende week gebruiken voor een korte vakantie en ik wil niet dat ie weer oververhit. Mag ik een nieuw thermocontact halen of moet ik alvorens nog iets extra checken?

erik007 (0), 15 jaar geleden

ik denk dat je de temp sensor zeker moet vervangen want die zal stuk zijn
gr erik

Jan227 (5) PRO, 15 jaar geleden

Hallo, waarschijnlijk is inderdaad de thermovoeler defekt in de radiateur. Voor wat betreft de meters, dit kan een defekte spannings stabilisator zijn in het instr. paneel (is los vervangbaar), of er zijn contactjes in de printplaat gebroken(kun je weer aan solderen). Brandt het olielampje wel bij op contact zetten ?

Temp. voeler van de temp. meter is 4 polig en zit in watermondje voorzijde cilinderkop. Je kunt de meter testen, je moet dan op de juiste aansluitingen van de 4 polige temp. zender een regelbare weerstand aansluiten en de meter aflezen. Welke aansluitngen weet ik zo niet, maar kan het wel voor je opzoeken.

Groet Jan227

HyperBaton (0), 15 jaar geleden

[quote]Brandt het olielampje wel bij op contact zetten ?[/quote]
Soms wel, dan flikkert het op een regelmatig tempo, soms helemaal niet. Als het niet brandt en ik sla even hard op het dashboard, dan gaat het ledje heel eventjes aan... Slecht contact dus misschien?

Ik heb het stuur en de cover van het instrumentenpaneel verwijderd en kan nu dus aan de wijzertjes zelf, maar hoe kan ik aan de printplaat zelf geraken?

En die temperatuurmeter, is dat die blauwe vierkante connector? 2 bruine draden, een grijze (denk ik) en een rood/gele. Juist daarboven zit nog een connector met 2 draden.

Jan227 (5) PRO, 15 jaar geleden

Hallo, denk dat het probleem losse contactjes is achter op de prinplaat, zoals je zegt werkt het weer (tijdelijk) nadat je een klap op het dashboard geeft. Om de printplaat te verwijderen moet je in ieder geval de spannings stabilisator los schroeven (klein schroefje).

Ook zit de printplaat als het ware geklikt op de plaats waar de grote stekker achter op het instr. paneel zit. Mogelijk moet je op een andere plek nog iets loshalen, weet het niet meer zo precies, is al een tijd geleden dat ik zo'n instr. paneel los heb gehad.

Als je een digitale foto van de achterzijde printplaat op problemcar zet, kan ik je wel aangeven welke contacten meestal het probleem zijn.

Groet Jan227

HyperBaton (0), 15 jaar geleden

Okay, ik heb een probleempje bij het demonteren van het instrumentenpaneel. Er zitten 2 connectors aan, de ene links is een multi-pin connector die direct loskwam. De andere is een ronde witte connector in het midden van het paneel, met een serieus stugge kabel aan. Is dit de kabel van de tachometer? Ik weet niet direct hoe ik deze connector kan lossen, en ik ben niet meteen fan van het sleuren-en-trekken-tot-het-kapot-is-principe :)

Jan227 (5) PRO, 15 jaar geleden

Hallo, kunstofdeel samendrukken en dan losnemen.

Instr. paneel uit elkaar nemen : plexi glas plaat los schroeven, knopje dagteller terugstelling verwijderen, tank/temp. meter en toerenteller/analoge klok naar voren uit paneel verwijderen. Verder weet ik het niet helemaal precies maar het wijst zichzelf.

Groet Jan227

HyperBaton (0), 15 jaar geleden

Mooi, bedankt voor de gedetailleerde info, ik heb de printplaat mooi kunnen demonteren. Ik trek morgen een deftige foto ervan en post hem hier.

HyperBaton (0), 15 jaar geleden

Okay, hier is de foto van de printplaat alvast:

[url]http://sw.dommel.be/printplaat.jpg[/url]

Ik heb een nieuw thermocontact besteld, ik kan er vandaag nog achter. Ik neem aan dat de simpelste methode is om de koelvloeistof volledig af te laten, contact vervangen en koelvloeistof verversen?

Maar kan iemand me wat begeleiden bij deze stappen?

johndoornbosch (0) PRO, 15 jaar geleden

de omcirkelde solderingen controleren/doorsolderen

HyperBaton (0), 15 jaar geleden

Okay, even een update.

Ik heb vandaag dus het thermocontact vervangen en de koelvloeistof ververst. Na lang spanned wachten begonnen de ventilatoren op volle toeren te draaien! Ik ben al zeer tevreden hiermee, maar dit betekent wel dat de aansluitingen nog verkeerd zijn, en dat kan op vrij veel verschillende manieren in feite. Heeft iemand een goeie methode om dit uit te zoeken zonder het thermocontact weer te moeten verwijderen? Gemakkelijk (en logisch) zou zijn dat de 12V in het midden moet, maar ik heb er geen idee van. En nog een extra vraagje hierover: Als in het thermocontact het contact voor de "snelle" stand schakelt, blijft het contact voor de "trage" stand dan geschakeld? Ik zou denken van wel, vanuit een puur fysisch standpunt bekeken.

Ik heb ook de printplaat gecontroleerd bij de aangeduide soldeeraansluitingen van de spanningsregelaar. Die soldeerpunten zagen er inderdaad niet al te schitterend uit en ik heb die opnieuw gesoldeerd. Ik heb de indruk dat de brandstofmeter nu consistenter is. De T4 heeft een volle tank nu en hiervoor gaf de meter soms een halfvolle tank aan. Hopelijk blijft deze nu goed.

De temperatuurmeter werkt nog helemaal niet.
Ik heb de wijzer zelf eens getest door er 5V op te zetten en dan gaat hij tot net voor het streepje "110", dus de wijzer zelf werkt.

Maar zeer goeie vooruitgang dus, bedankt voor de hele deskundige hulp alvast!

HyperBaton (0), 15 jaar geleden

Goed, vandaag heb ik het contact eens met trial and error getest. Ik heb deze methode gebruikt: Ik liet de motor warm laten lopen tot de onderste slang van de radiator begon warm te worden. Dan stak ik de 12V en de draad van de trage stand van de ventilatoren constant op andere aansluitingen van het thermocontact tot de ventilatoren plots begonnen te draaien. Toen dit gebeurde, wist ik dat de aansluiting die NIET in gebruik was, de aansluiting was van het bimetaal om de ventilatoren op volle toeren te laten draaien. Dan was de vraag nog of het eerste bimetaal zou geschakeld blijven als het tweede bimetaal schakelde. Dus ik stak de draad voor de snelle stand op de juiste aansluiting (want deze wist ik al) en ik trok de draad voor de trage stand opnieuw uit. En nu stak ik de 12V afwisselend op de 2 overige contacten tot de ventilatoren op volle toeren beginnen te draaien, dat is teken dat het tweede bimetaal ook heeft geschakeld. Dan stak ik de 12V nog eens op de andere aansluiting en de ventilatoren begonnen opnieuw te draaien. Met andere woorden, het eerste bimetaal blijft geschakeld als het tweede bimetaal schakelt en er zijn dus 2 goede manieren van aansluiten op het 3-polige thermocontact.

Ik heb eventjes een tekening gemaakt om het wat duidelijk te maken, hopelijk heeft er ooit nog iemand nut aan :)

[url]http://sw.dommel.be/thermocontact.jpg[/url]

[img]http://sw.dommel.be/thermocontact.jpg[/img]

Goed, enkel nog de temperatuurmeter dus, die beweegt nog altijd geen millimeter.

Jan227 (5) PRO, 15 jaar geleden

Hallo, het kan zijn dat de temp. voeler in het watermondje van de cilinderkop defect is. Let op, er zitten er volgens mij 2 in het watermondje, je moet in ieder geval de 4 polige hebben.

Je kunt door een regelbare weerstand aan te sluiten op de juiste pennen van het losgenomen stekkerblokje testen of de meter juist is. Pen nummers en weerstandwaardes zoek ik morgen even voor je op.

Werkt je olielampje nu continu goed ?

Groet Jan227

HyperBaton (0), 15 jaar geleden

Ja, het olielampje flikkert consistent als ik het contact aan leg. Nog geen echte driving test mee gedaan, maar dat zal wel okay zijn.

Ik heb hier een paar regelbare weerstanden liggen, als je die gegevens zou kunnen geven test ik het zeker uit.

Jan227 (5) PRO, 15 jaar geleden

Hallo, in ieder geval moet je de regelbare weerstand aansluiten op de Rood/Gele en bruine draad van de temperatuur sensor. De waarden van de weerstanden ben ik nog naar op zoek. Laat het je zsm weten.

Groet Jan227

HyperBaton (0), 15 jaar geleden

Okay, ik heb de aansluitingen getest. Op de rood/gele draad komt mooi de 10V van het instrumentenpaneel toe. De bruine draad is de massa. Met een weerstand van 150 Ohm er tussen gaat de meter naar iets onder "70" en met een weerstand van 50 Ohm gaat hij naar iets boven de "110". Dus tenzij deze waardes er heel ver van zitten, lijkt mij alles in orde.

Dan zou het probleem dus de temperatuursensor zelf zijn?

Jan227 (5) PRO, 15 jaar geleden

Hallo, lijkt er wel op dat sensor probleem is . Had het even nagezocht : 50 ohm ongeveer 110 graden. Het volgende weet ik niet 100 % zeker, maar 35 ohm temp. meter ver boven 110 graden, led knippert.

Groet Jan227

HyperBaton (0), 15 jaar geleden

In orde, bedankt voor het opzoekwerk. Dat komt wel ongeveer overeen met wat ik dus krijg.

Het vervangen van de temperatuursensor zelf, kan die er uit zonder de koelvloeistof af te laten? Want ik heb die natuurlijk nog maar net vervangen toen ik het nieuwe thermocontact gestoken heb. En wat kost dat ongeveer? Ik heb er geen flauw idee van.

Jan227 (5) PRO, 15 jaar geleden

Hallo, vermoedelijk kost zo'n sensor rond de 40 euro ex btw. Wel de oude meenemen, kleurcode van de sensor is bepalend.

Koelvloeistof zou ik wel aftappen, anders wordt het een klieder boel. Sensor zit vast met een soort plastic clip.

Over de versnellings bak loopt een stalen buis, deze loopt ook aan de voorzijde van de motor langs. In de onderzijde zit een m8 aftapboutje, hier zou je de koelvloeistof kunnen aftappen in bv een emmer. Als hij erg verroest is draai hem dan niet los, grote kans dat hij afbreekt, dan evt koelvloeistof aftappen via onderste radiateur slang.

Groet Jan227

HyperBaton (0), 15 jaar geleden

Aha, okay. Ik dacht dat die sensor niet rechtstreeks in de koelvloeistof zat, blijkbaar wel dus. Mag ik die koelvloeistof hergebruiken na het plaatsen van een nieuwe sensor? Er is nog geen enkele kilometer mee gereden :)

En hoe zit het met het ontluchten in feite bij deze Transporter? Verleden keer heb ik gewoon koelvloeistof in gedaan en de motor laten draaien tot ik echt niets van luchtbelletjes meer zag in de expansietank. Os is er een betere manier?

Jan227 (5) PRO, 15 jaar geleden

Hallo, koelvloeistof kun je gewoon hergebruiken; als er bij het aftappen zand oid in komt moet je het even filteren voordat je het er weer ingooit. Als je de koelvloeistof aftapt en daarna de sensor er uit haalt, kan er nog steeds koelvloeistof uit het watermondje komen als je de sensor eruit trekt. Ook nieuwe o ring monteren.

Ontluchten gaat het beste door na afvullen, motor te starten en dan met kachel op warm, het plastic boutje in de slang die naar het kachelblok (slangen lopen achter koelvl. tankje door schutbord) gaat eruit te draaien tot er koelvloeistof uit het gaatje stroomt; boutje weer monteren en motor warmdraaien met koelvl dop er af, tot koellucht ventilator aanslaat en tussendoor iedere keer bijvullen tot max. pijl. (Temp. meter in de gaten houden).

Groet Jan227

Lukt het niet eenvoudig om het plastic ontluchtings boutje los te draaien, dan niet forceren, dan knapt hij af. Waarschijnlijk ontlucht hij ook wel goed zonder dit boutje te verwijderen.

Groet Jan227

HyperBaton (0), 15 jaar geleden

Okay, super goede info, bedankt! Vraagje nog uit interesse... Waarvoor dient de licht grijze aansluiting op de temperatuursensor? De rood/gele is de sensor zelf die ik uitgemeten heb, maar ik heb geen flauw idee wat die andere is. Er zit 12V op als het contact aan ligt.

Jan227 (5) PRO, 15 jaar geleden

Hallo, is ook een temp. meting, alleen dit is info voor de motorelektronica tbv koudstart, en evt aansturing koelvl. naloop pompje (weet niet of deze auto ook zo'n pompje heeft ).

Groet Jan227

HyperBaton (0), 15 jaar geleden

Gisteren heb ik de nieuwe temperatuursensor gemonteerd en de meter werkt weer perfect!! Alles is dus opgelost: ventilators, brandstofmeter en temperatuurmeter... Schitterend :) Enorm bedankt Jan, John en Erik, jullie zijn een immense hulp geweest. Ik heb hierdoor ook veel van mijn auto leren kennen, daar ben ik ook zeer blij mee.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.