Volkswagen transporter t4: olie lampje gaat steeds branden

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5 tdi

hallo wie kan het raadsel oplossen
mijn t4 heeft het volgende probleem wanneer ik ga rijden en de temp komt op 90graden gaat bij 17a1800 toeren mijn olie lampje branden en hij geeft tevens een geluids siniaal nu heb ik het volgende al gedaan
nieuwe olie en filters(wel een orgineel filter)
sesor van de olie druk vervangen onder (zit maar 1 op)
tempt sesor vervangen
blauwe draad gecontroleerd van dynamo
druk gemeten is wel iets te laag dan word voorgeschreven maar waneer ik de draad van de druk censor er af haal hou ik de zelfde storing dus dat is het niet
wel heb ik gemeten dat mijn dynamo 14,2 volt stroom laad zou dit het misschien kunnen zijn?
maar waarom doet hij het niet wanneer de motor nog koud is?
hij is ook al uitgelezen door de comp en geeft verder geen storing aan
misschien is er iemand die mij verder kan helpen of heeft het zelfde ook al eens gehad ik ben best wel wijs op mijn busje maar hier wordt ik gestoord van

roel 1

Geplaatst door roel 1 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Transporter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

Tiguan (0) PRO, 15 jaar geleden

Ik weet het niet zeker maar ik denk dat het probleem in je Instrumentenpaneel zit.

roel 1 (0), 15 jaar geleden

kan je mij vertellen hoe ik hier achter kom zonde eerst een nieuw instrumentenpaneel aan te schaffen

Tiguan (0) PRO, 15 jaar geleden

instrumentenpaneel even testen met actuatortest met diagnose kast

roel 1 (0), 15 jaar geleden

hallo
ik heb het laten testen maar het zit ook niet in mijn instrumenten paneel dus mocht je nog meer sugesties hebben alles is welkom

Tiguan (0) PRO, 15 jaar geleden

Ik zou het ook niet gauw weten maar
heb je de motorkapschakelaar rechts gecontroleerd die kunnen ook voor problemen zorgen

Jan227 (5) PRO, 15 jaar geleden

Hallo, welk lampje brandt er eigenlijk , de gele of de rode ? Ik denk dat je de rode bedoelt. Brandt het lampje alleen in het toerengebied 1700-1800 ? Of brandt hij continu vanaf dit toerental ? Valt de toerenteller dan ook uit ?

Groet Jan 227

roel 1 (0), 15 jaar geleden

hallo Tiguan en jan
ja inderdaad het rode lampje in het begin alleen bij 17 1800 toeren en als ik dan door trok in toeren dan ging hij wel weer uit maar zakte hij dan weer af beneden de 2000 toeren dan begon hij weer nu blijft hij echter door knipperen de toerenteller valt ook niet uit de schakelaar van de motorkap heb ik ook gekontroleerd is echter niets mis mee even zo de deur schakelaars
ik tast echt in het duister waar kan ik het nog zoeken

gr roel

Jan227 (5) PRO, 15 jaar geleden

Hallo, ik vermoed toch dat je een probleem met de oliedruk hebt. Zoals je zelf ook al aangaf dat de druk te laag was toen je deze gemeten hebt. Niet meer mee rijden dus voordat je een oorzaak hebt gevonden. Dat de oliedruk te laag wordt bij koude motor komt doordat de olie veel dunner wordt bij het warm worden.

Hoe hoog is de oliedruk bij koude/warme motor ; stationair en "op toeren" gemeten ?

Is de oliedruk inderdaad te laag dan kan dit veroorzaakt worden door verschillende dingen. Je zult dan toch de carterpan moeten demonteren, waarna je de oliepomp/zeef er af kunt halen en ook enkele lagerkappen van krukas/drijstangen om de lagers te beoordelen. Ook kan het overdruk ventiel in de pomp problemen geven.

Heb in het verleden wel eens mee gemaakt dat als je de oliepomp eraf haalt , binnen in het oliepomphuis bij de meenemer, de boutjes losgelopen waren, hierdoor te lage oliedruk.

Wat is trouwens de kilometerstand van de auto ?

De olielamp begint normaal gesproken ongeveer stationair bij 0.3 bar of lager te branden en boven de 2000 rpm bij een druk lager dan circa 1 tot 2 bar (weet het niet helemaal precies). Als je de oliedruk meet, dan moet de gemeten druk hier een behoorlijk stuk boven liggen.

Dat de oliedruk lamp blijft branden terwijl je de stekker van de olidruksensor af haalt, zegt niet zoveel, gezien de schakeling van de sensor bij deze motor.

Groet Jan 227

roel 1 (0), 15 jaar geleden

hallo jan
(Is de oliedruk inderdaad te laag dan kan dit veroorzaakt worden door verschillende dingen. Je zult dan toch de carterpan moeten demonteren, waarna je de oliepomp/zeef er af kunt halen en ook enkele lagerkappen van krukas/drijstangen om de lagers te beoordelen. Ook kan het overdruk ventiel in de pomp problemen geven.)

dat wat je hier boven beschrijft is vorige week allemaal gecontroleerd we hebben de caterpan gedemonterd en alles na gekeken geen mankementen ook niet aan de plunjer in de olie pomp kunnen ondekken er zat zelf geen troep of slurie in de caterpan het filter was schoon ook geen ijzer deeltjes of iets waar wij uit konden af lijden dat er iets niet goed was
ook is er een lager kap gedemonteerd en geen slijtage of schade aan te zien
ik heb er daar na nog zeker 300km mee gereden en ook aan de motor is niets te vernemen hij neemt geen olie en rookt ook niet de motor loopt als een zonnetje en trekt ook goed dus wij zoeken het niet zo zeer meer op het motor gebied
dus zeg het maar ik weet het eigenlijk ook niet meer
o ja de auto heeft nu 250dzn gelopen
en ja klopt hij moet met een warme motor(bedrijfstemp) 2 bar druk hebben bij 2000 toeren die van mij had 1,6bar maar volgens vw dealer mag dit geen probleem geven omdat veel auto,s niet de voorgeschreven druk halen

gr roel

Jan227 (5) PRO, 15 jaar geleden

Hallo, tja dan ga je toch inderdaad denken dat het probleem in het instrumentenpaneel zou kunnen zitten. Enigste manier om dat uit te sluiten is dan nog uitwisselen van het instr. paneel; proberen een 2e handse te kopen. Heb ze de laatste dagen nog wel zien staan op de diverse sites voor minder dan 100 euro. Wegrijblokkering aanpassen is niet nodig, zit bij deze auto niet in het instr. paneel.

Succes verder.

Groet Jan227

klapband (0) PRO, 15 jaar geleden

Jan ik zou je toch aanraden om even de oliepomp eraf te pakken. Wat namelijk veel voorkomt is dat de schroefjes die de tandwieltjes van de pomp op zijn plek houden los lopen. Of en dat heb ik ook al een paar keer meegemaakt dat je overdruk ventiel af en toe blijft hangen.

Succes Patrick

roel 1 (0), 15 jaar geleden

oke
bedankt alvast voor jullie reacties ik heb eerst weer genoeg stof om over na te denken en om te sleutelen mocht ik er binnen kort achter zijn wat het probleem is zal ik het hier wel even op de site uit de doeken doen in ieder geval bedankt allemaal

vrgr Roel

roel 1 (0), 15 jaar geleden

een beetje late reactie
Patrick je had gelijk bij mijn t4 waren inderdaad de 6 boutjes losgelopen van de pomp een beste klus maar de boutjes opnieuw vast zetten en klaar is kees aanrader is wel om ook gelijk distrieb riem spanrol en waterpomp te vervangen omdat alles er toch af moet al met al heeft dit klusje mij ongeveer 500 euro armer gemaakt (valt op zich nog mee als je bedenkt dat een nieuwe pomp 280 ex btw kost)

mocht iemand nog vragen hebben dan hoor ik het wel
gr Roel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.