Beste mensen,
Mijn auto verliest in hoge mate koelvloeistof, maar nog steeds is niet duidelijk waar. De volgende zaken kan ik constateren:
- verliest een liter kvs per 60km, indien goed warm en op tempo op de snelweg gereden wordt
- nergens vocht te zien onder de auto, bij de slangen, radiator of om het blok
- geen verminderd vermogen of witte rook en start goed
- verbruikt ook vrij veel olie (liter per 500km)
- geen water op oliedop of peilstok
- wel zwartige mayonaise onder kleppendeksel, en vocht
- geen verhoogde druk in koelsysteem (slangen worden niet hard)
Je zou zeggen, een scheur in de kop of lekke koppakking. Nu komt echter het verwarrende: een vorig motorblok kende hetzelfde probleem, is uiteindelijk overleden door te weinig smering (terwijl ik genoeg bijvulde en het lampje nooit brandde), en met een ruilblok ervaar ik nu dus weer dit verlies aan koelvloeistof, in dezelfde hoeveelheid.
Kan het nog iets anders zijn dan een scheur in de kop / lekke koppakking?
groeten
Jeroen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zijn je koel-water-buizen niet doorgeroest van de motor naar de radiateur.
Olie verbruik kunnen de klepsteel-rubbers zijn.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar