Ik was onlangs een canyon aan het volgen en dan bergop in Spanje met heet weder(35°), en de T4 volgeladen met campingset ed...
Bijna ber boven (ik vermoed 20° klimmen), begon het temp ledje te branden en de motortemperatuur ging naar 110° toe ( of d'r boven)...
Gelukkig was er geen verkeer op die weg en heb ik de wagen aan de kant gezet en motorkap open: geen ventilator draaide!!!???
De batterijafdichting losgeschroefd en die lange wijs parallel over de schroeven van de stripzekering gehouden.
Bij de bovenste zekering was het bingo: de ventilatoren draaiden aan hoogste snelheid...
Gezien het slechte kontakt was de vijs rap warm...
Ik heb zolang de temp tot 95° was de fans laten draaien, en dan de 2 stripzekeringen van 30A genomen uit het 2de batterijcircuit voor campingdoeleinden, en die d'r in geschroefd.
Later naar Barbastro in een VW garage er een van 50A gehaald en die d'r in.
2.500 km later draaien de fans nog steeds perfekt en geen problemen meer gehad!
Nu mijn vragen:
1/ Waarom vliegt een 50A zekering "zomaar" door?
De hoogste fanspeed wordt niet zoveel gehaald, wel de eerste snelheid.
2/ Als de hoogste snelheid het niet doet(zek door), dan zou je toch verwachten dat de lagere snelheid het nog doet??? (Positieve veiligheid) maar ook die lag uit, terwijl er 2 zek in het dooske boven elkaar zitten????
3/ Expansievat heeft wel wat water(20CC) verloren, maar verder niks gemerkt... Zou ik motorschade kunnen hebben?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo, wat zou kunnen is, dat de zekering niet doorgebrand is, maar doormidden getrilt; hoe zag de defekte strip eruit ? Vaak worden deze strips verkeerd gemonteerd, namelijk met het schroefje direkt op de strip, ipv het kabeloogje op de strip, bij aandraaien van het schroefje tordeert dan de smeltstrip en staat onder spanning. Na een tijdje scheuren ze dan doormidden agv trilling.
Was alleen de zekering van de tweede trap defekt, of beide ? Als de zekering van trap 1 wel heel was, had deze wel in moeten schakelen; er zal mogelijk een probleem in de sensor,bedrading, relais ( ook bij startaccu) zitten.
Als je direkt gestopt bent toen het ledje knipperde en de temp. niet boven de 110 graden is geweest, heb je een goede kans dat de schade aan de motor wel mee zal vallen, de tijd zal het leren.
Groet Jan227
De zekering was "gescheurd"!
En voor m'n vertrek heb ik die gechecked, door de stekker op de radiator (sensor) af te trekken en 1&2 en 1&3 door te verbinden, en beide snelheden werkten...
Ik heb enkele maanden voordien vastgesteld dat de fan aan bestuurderszijde wat stroever draaide(gromde en bolde na stilvallen niet uit zoals de 2de), en heb die opengemaakt en met silicinenolie de "borage" of lagering besproeid, en sindsdien draaide die soepel (ook nu nog), ook de beide diafragma's heb ik gereinigd (zandkorrels ertussen en die gingen stroef open, nu OK)
De zekering van trap1 was OK, en als trap1 werkt, en de temp stijgt neemt trap2 over en valt 1 uit???
Vraag is natuurlijk hoe dit checken?
Wel ik heb sindsdien 2.500 km gereden en geen waterverbruik, en vele bergpassen gedaan, dus zware belasting, en altijd 110 gebold op autobanen.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar