auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen 0: Verbuik Polo 1000cc benzine

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1000cc

Beste.
Ik heb een Polo van 92 met een 1000cc benzine motor erin.
Echter verbuikt deze momenteel met Euro98 12L per 100km.
In nederlandse termen is dit 1l op 8km.
Dit is toch veel te veel lijkt me ?
Kan iemand mij vertellen wat hij ong. zou kunnen verbruiken ?
Soms heb ik ook startproblemen.
De ene keer start hij direct, en de andere keer moet ik echt lang doorstarten. ( warm of koud heeft ie deze kuren )
De choke lijkt het alvast wel goed te doen !
Deze is dicht als hij koud is en staat volledig open indien hij warm gedraaid is.
De motortemperatuur staat na een rit van 20km amper 70 graden. ( warmer word hij niet, tenzij ik stil ga staan )
Ik ben werkelijk radeloos en hij rijdt voor de rest niet onaardig. ( beejte inhouden als ie koud is dat wel )
Maar ik schrok echt van deze zuipketel.
Dacht een klein zuinig autotje te kopen, maar hij heeft een verbruik van een zware benzine motor met 180pk.
De olie en oliefilter is reeds vervangen met Total 10w40.
Kan het zijn dat een jandoedel er een te grote sproeier in de carburateur heeft gezet ?
Kan ik eventueel iets zien aan de bougies ?, mogelijk deze vervangen ?
Ben echt radeloos.....

Geplaatst door

rekal (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

laat je koelsysteem maar eens controleren volgens mij is de thermostaat niet goed meer (motor komt niet goed op bedrijfstemperatuur) en meteen even een 4gasmeten en evt uitlezen
volgens mij zit er een monopoint injectie op

gr gerjan

gerjan1980 0
badge

16 jaar

GEEN monopoint injectiesysteem maar een carburateur !

"4gasmeten en evt uitlezen"
wat is 4gas of wat bedoel je eigenlijk ?
Wat is de bedrijfstemperatuur van dergelijk motortje ?
Heb op dit forum gelezen dat 70 graden wel kan....... ?

rekal 0

16 jaar

Moet gewoon 90 graden zijn. Vervang de thermostaat maar.
- Verder kun je even kijken of het luchtfilter (+rest inlaat) niet verstopt/vervuild is.
- Doen alle cilinders wel lekker mee? Kapotte verdelerkap, bougiekabels, bougies etc?
- Compressietest

dutch123 235

16 jaar

Vandaag volle tank leeg gereden ( 40l ) totaal en 300km verder is ie LEEG.
13.5l op 100km verbruik dus.
In nederlandse termen 1l op 7km.
Vrij kostelijke bedoeling.
Ik ga op zoek naar een nieuwe thermostaat, want de motor word max 70 graden en is gemiddeld 63 graden tijdens het normale rijden.
Als ik 6min stil sta, dan loopt hij wel vrij vlug op naar de 100 graden, maar dan springt de Fan aan en koelt hij weer af.
Kan het dat de motor temperatuur zoveel te maken heeft met de verbranding dan ?
En wanneer dien ik de bougies te vervangen ?, om de hoeveel km ong ?

rekal 0

16 jaar

Met 1:7 is er meer aan de hand dan de thermostaat alleen lijkt me.

dutch123 235

16 jaar

een polo 1000 cc van '92 met carburateur kan niet !!!!
of er is mee gerommeld of het is een mono point injectie

Ernst Tempel 0
badge

16 jaar

Als het een Belgische polo is kan het wel denk ik.

Hendrik4290 0
badge

16 jaar

Maak je nou een grapje ? ( lol ? )
ik heb even wat foto's gemaakt.
Hoop dat iemand mij kan zeggen om welk systeem het nou gaat...

[url]http://www.rekal.be/INTERNET%20FILES/Pro...[/url]
[url]http://www.rekal.be/INTERNET%20FILES/Pro...[/url]
[url]http://www.rekal.be/INTERNET%20FILES/Pro...[/url]
[url]http://www.rekal.be/INTERNET%20FILES/Pro...[/url]
[url]http://www.rekal.be/INTERNET%20FILES/Pro...[/url]
[url]http://www.rekal.be/INTERNET%20FILES/Pro...[/url]

Heb zelf ergens gelezen dat als je een slang van het uitlaatspruitstuk heb lopen dat het dan om een carberator zou gaan,, weet niet of dat op deze auto van toepassing is ?
loopt deze slang dan terug naar de lucht inlaat, of waar dient die voor ?

rekal 0

16 jaar

Is een geregelde carburateur.
Die slang die jij bedoeld is die ene met dat blauwe tape erop,die zorgt ervoor dat de motor warme lucht krijgt vanaf het uitlaatspruitstuk bij een koude start,anders bevriest de carburateur.Word geregeld dmv vacuum en een klep.
Zou bij jou ook de thermostaat gaan vervangen,meter moet tijdens rijden op bedrijftemp. op de helft staan.
Misschien iets in de carburateur defect,laat eens een uitlaatgastest doen,dan zie je wat meer.

ricky 10
badge

16 jaar

Vandaag nieuwe thermostaat erin gezet ( 12.50€ )
Ook maar direct 4 nieuwe bougies gezet ( 22.00€ ) ( Ngk BUR 6 ET )
De motortemperatuur loopt nu tot ong 92 graden tijdens het rijden.
Zoals het hoort dus,,,, ik hou jullie op de hoogte zodra ik een eerste verbruik resultaat heb kunnen meten.
Tot nu toe alvast bedankt voor jullie inzet en tips.

rekal 0

16 jaar

Zal wel een stuk schelen,rijdt nu niet meer op choke zeg maar.

ricky 10
badge

16 jaar

Heb een meeting gedaan bij de lokale garage.
De auto stond op 0.18% vol en 153 Hc rpm
Nu is hij alsvolgt afgesteld 1.50% vol en 206 Hc rpm
De motor lijk vinniger te reageren op plots gas geven en valt minder terug in toeren dan voorheen.
Op welke afstelling hoort deze eigenlijk te staan ?
de meeting gebeurde enkel op statonair draaien.
Heb het idee dat hij nu wel veel beter start, slaat direct aan zeg maar.

Daarna de auto helemaal vol getankt tot op de rand.
Dus nu kan ik een mooie tekening maken ivm. het nieuwe verbruik bij volgende tankbeurt > ben benieuwd

Hou jullie op de hoogte !

rekal 0

16 jaar

Het "zuipprobleem" blijft aanhouden.
Alleen is er nog een ontstekingsprobleem bij gekomen.
Hij valt zomaar onder het rijden met normale toerentallen uit.
De auto is dan niet meer te starten...
Na een half uurtje start hij weer van de eerst draai aan de sleutel. ( heel vreemd )
Toch geeft hij geen ontsteking op het moment dat hij niet wilt starten of lopen.
Ik heb een 2de polo van bouwjaar 84 erbij gekocht ( 50€ ) welke een werkende bobine erin heeft.
De motor lijk heel veel hetzelfde enkel staan de bougies toch iets anders.
De voorlichten zijn rond en hij is echt 1 generatie ouder, dashbord is ook anders.
Ook heeft deze een handchoke.
Weet niet of de gehele motor eventueel met versnellingbak om te bouwen is ? ( is misschien wel de belangrijkste vraag op dit moment )
Het is ook een 1000cc blokje met carberator en 4-bak.
Volgens autoweek is deze wel 5pk minder ( slechts 40pk totaal ).
Het zou ook een simpel condensator probleem kunnen zijn heb ik gehoord van een monteur.
Morgen ga ik proberen de gehele bobine om te ruilen.
Heb nog steeds geen idee wat het verbruik probleem zou kunnen zijn.
Hier maak ik me meeste zorgen over.
300km = 37l dure benzine.......

reactie's meer dan welkom

rekal 0

16 jaar

Het lijkt er toch op dat de originele motor er niet meer in zit.
Een Polo 2F (bouwjaar 1990-1994) is niet meer met een carburateurmotor geleverd, ook niet in Belgie ;-)
Er zit zo te zien ook geen mechanische benzinepomp op de cylinderkop, maar die zitten vast nog (zoals het hoort bij een injectie-motor) in de tank en bij de achteras? Alhoewel die laatste (=drukpomp) weggehaald zou kunnen zijn ivm "ombouw" naar carburatiemotor.

Een 1000cc motor zou motorcode "AAU" moeten zijn, met monopoint-injectie.
Welke motorcode staat er op de sticker onder de tilrand van de bagageruimte?
En welke motorcode staat er op het blok? Is te vinden op het onderblok, nét boven de dynamo.
Ik gok dat er nu een "HZ" motor in zit.
Met elektronische ontsteking trouwens, dus een condensator zit er niet op.
Het uitvallen zou een defecte hall-gever kunnen zijn, die zit in het onstekingshuis.
Die kan er zo ineens mee ophouden, en even later weer doen alsof er niets aan de hand is.
Totdat hij het opeens helemaal niet meer doet...

Een 1.0 uit een '84er is trouwens weer helemaal anders...
Dan heb je nog de mechanische cylinderkop en contactpunt-onsteking, waarschijnlijk motorcode "GL".

Zie ook hier voor de identificatie van de motor: [url=http://www.polo86c.nl/smf/index.php/topi...]klik[/url]

Denman 0

16 jaar

Een geweldige response met al de info waar ik van kon dromen.
SUPER bedankt voor de tijd te nemen, heb hier echt wat aan !

Ik woon zelf in Belgie en vermoed dat je met gall-gever een vise platinee bedoeld ? zo zeggen de Belgen dat.
Deze worden vanavond op verzoek gecontroleerd.
Wat betrefd de motorcode's weet ik ook straks te vertellen.

Nogmaals hier heb ik wat aan, hartstikke bedankt voor je bijdrage tot hier toe !

rekal 0

16 jaar

Hallo,

ik heb het nog even nagekeken: in 1991 en 1992 zijn toch nog ongeveer 70.000 HZ motoren gebouwd.
En nu ik beter de foto's bekijk die ik dat er toch een benzinepomp op de cylinderkop zit.
Dus het toch goed de originele motor kunnen zijn :)

vise platinee zouden de kontaktpuntjes moeten zijn, maar die heb je er niet in zitten.
Het gaat om de sensor waar de 3-polige stekker van is die op het onstekingshuis.

Denman 0

16 jaar

volgens mij moet je die blauwe tape vervangen door zwarte,dan is het probleem opgelost

Er zit inderdaad een HZ blok in.
En er zitten GEEN vise platine's in nee.
De vraag van mijn kant is nu of ik die hall gever dien te vernieuwen ? ( dan doe ik dat )
Welke is de waarde die de co2 meting zou moeten aangeven ?
Hoe controleer ik de ontsteking afstelling ? en welke zou deze moeten hebben.
Is dit te controleren zonder iets open te schroeven of loopt dit weer hoog in de kosten allemaal ?
Ik lees iets van een stroboscoop lamp ?
Want de garage hier doet alles maar op het gevoel. ( bv. die co2 meting doet ie op gevoel ergens tussen 1 en 1.5 zegt ie )
De bobine is dit jaar nog vernieuwd. ( of hoe heet dat ding, heeft 1 draad naar de delco kop lopen )

kan het ook dit probleem zijn ?
"Een lek in de vacuumslang heeft tot gevolg dat de ontsteking niet de juiste vervroeging meer heeft. M.a.w., het ontstekingstijdstip is niet meer juist afgesteld op mementen dat je gas geeft. Op dat moment trek je een vacuum, waardoor meer brandstof in de cylinders komt. Hierdoor verzuipt de motor. Door het ontstekingstijdstip te vervroegen, wordt een snellere ontbranding veroorzaakt, waardoor de auto accellereert"
Bij mij is het benzinetoevoersysteem absoluut niet vacuum.
Ik zie duidelijk dat het benzinefiltertje soms zogoed als leeg is en soms ook vol zit voor 80%.

rekal 0

16 jaar

Ik heb de volgende gegevens gevonden.
Morgen ga ik kijken welke carb. ik erop heb en dan weet ik de co2 afstelling.

CO-percentage:
Weber 32 TLA: Vol. 2,0 +-0,5
Pierburg 1B3: Vol. 3,0 +-0,5
Pierburg 2E3: Vol. 3,0 +-0,5

Ontstekingstijdstip Gr. 5° +- 1° BDP
Bij 1/min 800 +-50
Onderdrukslang: Losgetrokken
Ontstekingsvolgorde: 1-3-4-2
Bougies: Bosch W7DTC
Beru 17-7DTU
Champion N7BYC
Elektrode afstand: mm 0,70-0,90



Gegevens HZ-motor (bron: Haynes Service And Repair Manual VW Polo, 1996)

Inhoud: 1043cc
Boring: 75 mm
Slag: 59 mm
Compressieverhouding: 9:5:1
Vermogen: 33kW (45 pk) bij 5600 tpm
Koppel (max.): 74 Nm bij 3600 tpm
Compressiedruk: Nieuw 10 tot 15 bar
Slijtlimiet 7 bar
Maximaal verschil tussen cylinders 3 bar
Olie-inhoud: 3,0 l (zonder filter)
3,5 l (met filter)
Verschil min/max op oliepeilstok: 1,0 l
Maximale afmeting cylinderkop: 135,6 mm
Kleppen:
Diameter
Inlaat: 36,0 mm
Uitlaat: 29,0 mm
Lengte
Inlaat: 98,9 mm
Uitlaat: 99,1 mm
Zetelwijdte: 2,2 mm
Kleptiming:
Inlaat
Open: 12 graden ATDC
Dicht: 28 graden ABDC
Uitlaat
Open: 25 graden BBDC
Dicht: 9 graden BTDC

rekal 0

16 jaar

Beste.
Na afstelling blijkt de auto nog steeds 1 op 8 te rijden ( 12l op 100km )
Dit is me veel te veel en heb hem dan ook verkocht.

Ben nu aan een Opel kadett 1.7d van 91 begonnen. > hoop werk om hem in Belgie door de keuring te krijgen.
Roest aan dorpels en randen ( word plaatwerk lassen en verven ).
Maargoed ik hoop zonder iets bij te leggen over te kunnen stappen naar de kadett op Diesel.

Toch bedankt voor de vele reactie's !
Ik heb het 1 keer gewaagd ( Benzine ) maar dat komt er hier NIET meer in.

rekal 0

16 jaar

ik heb het thermostaat huis met nieuwe thermostaat vervangen en heb nog steeds 2 problemen

probleem 1 volgas geven bij warme motor pakt hem niet direct tenzij ik rustig of sloom optrek en hij verbruikt warm zeer veel brandstof

probleem 2 heb hem achter de kast gehad en het blijkt dat als mijn motor warm is en de temperatuur meter aangeeft dat hij 90 graden is of 70 maakt niet uit dan geeft de computer aan dat het -31 graden is dus ik denk dat dat probleem 1 ook zal oplossen als ik weet wat probleem 2 is oftewel mijn computer krijgt de verkeerde gegevens van de motor waardoor ik een verkeerde verbranding krijg en daarom houd hij in als hij warm is en zuipt hij als een alcoholist bij koude motor geen problemen.

rarara wat kan dat zijn mijn auto is een lupo van 1999 1.0

jodecy 0

16 jaar

@Rekal: jammer dat je het probleem niet op hebt kunnen lossen. Succes met het laswerk ;-)

@Jodecy: ik denk dat je het beste een nieuw topic kunt starten voor jouw probleem.

Denman 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen 0 of stel zelf een nieuwe vraag.