Hallo,
Eerder postte ik hier al 'es een probleem met mijn Volkswagen Polo. Dat was in oktober. Ondertussen zijn we 3 maanden en bijna 1000 euro reparatiekosten later en nog steeds is het probleem niet opgelost. Ik beschrijf het effe:
In oktober ging de motor, nadat ik bvb stilstond voor de verkeerslichten, constant in noodloop. Ik kon toen max 50km/h rijden in 5e versnelling & het gele krulletje van de voorverwarming knipperde constant.
Garage had computer uitgelezen: conclussie was gaspedaalsensor. Kost: 650
2 weken later. Opnieuw van dat. Opnieuw zelfde symptomen. Garage besluit dat het aan de temperatuurvoeler ligt. De stuurdoos wordt omgeven door plastic om waterinsijpeling te vermijden. Kost: 200
Net voor kerstmis wil ik naar huis rijden. Op de oprit van de autosnelweg valt plotseling het toerental terug: draait enkel nog stationair. Op de pechstrook leg ik de motor uit: wagen start nog wel maar slaat niet meer aan. Naar garage gesleept, conclussie garage = motortoerentalsensor. Kost: 200.
Ik ga de wagen afhalen bij de dealer: diezelfde avond rij ik op een gewone baan 50km/u en plots valt de wagen volledig uit. Proberen te starten maar lukte van geen kanten. Opnieuw naar garage gebracht en zij bellen mij vandaag op om te zeggen dat opnieuw de toerentalsensor en enkele stekkertjes moeten vervangen worden. Kostprijs: 300.
Afgezien van 't feit dat ik garantie heb op die toerentalsensor had ik toch graag geweten wat jullie analyse is.
Ik heb zo de indruk dat er meer achter zit dan enkel maar sensoren die stukgaan. Iets 'algemeen' aangezien de sensoren maar blijven vallen, één voor één. Ik las hier al het één en ander over 'relais 109'.
Zou het deze simpele oplossing zijn (die de VW-dealer over 't hoofd gezien heeft?!)
alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Alles kan.Toch ook maar tweede opinie vragen bij andere garage.Moeilijk iemand anders werk te beoordelen van hieruit,maar 650 e voor gaspedaal?
Probleem is dat de wagen niet wil starten en als hij dan al start, dan kan ik er amper een paar km mee rijden. Bij het stoppen voor een kruispunt of dergelijke valt hij ook meteen uit.
Een andere garage opzoeken is dus niet zo makkelijk, deze staat bij een officiele VW-dealer in Ternat.
Wat kost zo'n relaistje?
16 jaar
Zit er soms ergens bij de motor in de buurt een veelpolige connector? Volkswagen / Seat heeft dat bij z'n benzinemotoren in ieder geval wel. Kan me voorstellen dat ze bij 'n diesel uitvoering toch min of meer dezelfde constructie aanhouden vwb verbinden motor met ECU etc. Kijk eens of die connector niet geoxideerd is of een beetje los zit. Gaf bij een Seat van mij vroeger ook allerlei spectaculaire diagnoses. Gelukkig had de monteur in de gaten dat hij de stekkerverbinding moest hebben. Uiteindelijke kosten waren NLG 0,00.
suc6
Peter
16 jaar
Relais 109 kost niet zo veel(dacht 9a10 euro),maar eerst deftige diagnose (laten)stellen voor er onderdelen vervangen worden.Controle massa verbindingen-stekker aan ecu(dacht onder afdekking aan ruitenwissers)
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar