Volkswagen Golf IV: verliest vermogen op snelweg 120 km/ph!

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 66 EG2 AGR

hallo ik ben Michael

Ik heb een golf 4 TDI 1.9 89pk/66kw had bijna 2 ton gelopen en toen ineens was mn turbo kapot op de snelweg en ging in noodloop anwb erbij en je kent het wel, nou die vent wist volgens mij niet echt waar die mee bezig was, tig keer starten klonk niet gezond! Auto naar de garage toe nieuwe orginele turbo erop gezet liep eventjes perfect en ja hoor motor vastgelopen.

Inmiddels andere motor erin bijna alles vervangen om de motor goed te laten lopen (goede motor) heeft wel 150.000 km gelopen rijdt perfect inmiddels een paar maanden verder de eerste mankementen; mn auto houdt in en heeft niet de volle vermogen, de stekker van mn LMM was kapot gedrukt door een medewerker VW garage, nieuwe stekker erop gezet, maar dat was niet de oorzaak, daarna nieuwe LMM erop gezet de auto trok wel sneller op Maar nog steeds niet het volledige vermogen!

Dat merk ik als ik op de snelweg 120 km/ph rijdt, als ik harder dan 120 wil neemt vermogen af en trekt ie van versnelling 1 t/m 5 niet normaal op ik lijk wel een bejaarde! En als de auto stil heeft gestaan een uurtje of zo dan doet ie het weer perfect totdat ik weer harder dan 120 wil gaan en begint het weer van voor af aan! Maar ik moet er wel bij zeggen dat mn eerste motor gechipt was naar 120 pk, ik denk dat mn chip nu niet overeen komt met mn motor? het lijkt of ie bij 120 km/ph een soort klep dicht gooit waardoor ie niet de gewenste druk krijgt voor de turbo?

Wat zal het probleem zijn en heeft iemand daar een verklaring voor.

alvast bedankt voor je reactie Michael!

Michael86

Geplaatst door Michael86 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

Benny Vee (0) PRO, 14 jaar geleden

Is er wel dezelfde motor geplaatst ?
Motornummer gelijk en bouwjaar ?

Michael86 (0), 14 jaar geleden

mn auto is van 1999 en de nieuwere motor 2000
ik heb de motorcode opgezocht in de kofferbak op het chassis en daar stond in 66 EG2 AGR en dat is de nieuwere motor ook Benny Vee

Michael86 (0), 14 jaar geleden

ik heb denk ik de oplossing gevonden omdat mn vorige vastgelopen motor gechipt was en de motor die ik nu erin heb liggen dat niet is,
dus staat de software van mn chip nog ingesteld op de oude motor dus komt het niet overeen met de motor van nu en wordt er max branstof ingespoten dus is ie snel in het optrekken maar bij de 120 km/ph haalt ie zn volle vermogen (topsnelheid) niet meer. erslaat iets dicht en dan verzuipt ie en valt ie terug en moet echt veel moeite doen om bij iedere versnelling op te trekken.
en naar een tijdje stil gestaan te hebben een uurtje ofzo en ga dan rijden doet ie het perfect maar, totdat ik weer de snelweg opga begint het weer van voor of aan!
ik laat em uitlezen en bekijk het verder of ik chip de motor zodat de waardes, chip en motor weer overeen komen.

of ik heb nog een powerbox liggen die heb ik erbij gekregen toen ik de auto kocht met dezelfde software/instellingen als de chip?

corrigeer mij als ik het fout heb en wat kan ik het beste doen nu

Michael86

Snip-TDI (0), 14 jaar geleden

Als de motor die erin gekomen vrijwel gelijk is aan die die erin zat, gaat ie niet ineens max inspuiten hoor.

De chip zal wel niet meer perfect afgesteld staan, maar daarom mag hij niet ineens max gaan inspuiten, er staat gewoon in de software geschreven wat hij moet inspuiten, ook bij je nieuwe motor met (als het goed is) dezelfde turbo en verstuivers...
Uiteraard kan het dat je nieuwe motor er anders op reageert, maar ineens extreem anders inspuiten doet ie niet hoor.

Ik zou denk ik even met een tuner overleggen om een standaard AGR programma erin te ploffen en kijken of hij het dan weer doet, of je huidige chip even na te laten kijken...


Kijk ook even alle druk slangen na van en naar de turbo, vacuumslangen e.d, lees ook even foutcode uit.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Michael

Ik zou eerst eens even de auto uitlezen en de waardes bekijken..

De powerbox zou ik niet gebruiken,maar aan de muur als versiering hangen.

Maar hoe of waarom is die oude motor vast gelopen ? Was er iets van de turbo afgebroken dat de motor in gekomen is ? of hing de distributie op kwart voor half 3 ?

Groeten Stefan

Audidriver73 (0) PRO, 14 jaar geleden

En als je dan toch fouten gaat uitlezen, controleer ook of de pomptiming goed staat.

En powerboxen ben ik ook geen voorstander van.

Michael86 (0), 14 jaar geleden

bedankt allen voor jullie reactie

nou dat ik weet wat een powerbox allemaal kan veroorzaken ben ik er ook geen voorstander van.

nou ik heb mn auto vandaag laten uitlezen bij een VW garage en daaruit is gekomen: Storing uitgelezen - Laaddrukregeling overschreden.

nou kan dat natuurlijk alles zijn! maar om mn hele motor na te laten pluisen ben je natuurlijk wat euro's lichter.
Nou heb ik denk ik 3 opties: 1=alles nalaten pluisen. 2=naar een Tune bedrijf gaan en een standaard chip erin laten zetten.
3= ook naar een Tunebedrijf gaan en daar mn auto op de test bank (rollerbank) testen + Tunen naar 140 pk!

Ik vind optie 3 wel goed klinken! en als het 3 wordt dan ben ik van plan om het bij JD Engineering te laten doen!

iemand anders nog een beter advies?

alvast bedankt Michael86

Audidriver73 (0) PRO, 14 jaar geleden

Bij JD zit je zeer zeker goed, daar heb ik mijn S3 ook laten chippen en ik ken genoeg mensen die daar naar uiterste tevreden hun auto hebben laten chippen, het kost wel wat maar dan heb je ook wat zal ik maar zeggen.

De storing laaddruk kan veel zijn, defect N75, defect vaccuumslangetje, turbo waar schoepen van vastzitten.

Was de fout laadddruk te hoog of te laag ?????

Snip-TDI (0), 14 jaar geleden

K zou toch echt eerst laten testen en je probleem oplossen voor je weer gaat tunen!

Tuner als JD heeft vag com en kan ook rijdend uitlezen, anders misschien iemand bij je in de buurt die het kan met vag com (VCDS) ?

Misschien kom je met de gegevens van het rijdend uitlezen wel een heel eind verder, dit kijkt naar je inspuiting, luchtmassameter en turbodruk verloop en werking van je N75 klep

Michael86 (0), 14 jaar geleden

ik heb mn auto uitlaten lezen vandaag en wat daaruit kwam is Laaddruk overschreden dus te hoge druk.
en ik heb JD gebeld en mn verhaal verteld en ik ben er nog wijzer van geworden en hebben me geadviseerd om er eerst een standaard chip/software erin te zetten dus weer orgineel , ook om te kijken of ie dan zn vermogen terug krijgt, maar ik wil later toch meer pk's!

ik had het over testen op de testbank maar dat heeft geen zin zei JD want mn vw gaat bij 120 in zn noodloop en dan de testbank ook.
en ik moest ff achterhalen welk tunebedrijf mn chip heeft geplaatst/software erop gezet

Snip-TDI (0), 14 jaar geleden

Probeer anders iemand in de buurt te vinden die met vag com je auto rijdend uit kan lezen, kun je in ieder geval de waardes bekijken en misschien iets vinden waardóór hij in de noodloop gaat... maar als je iets met jd kunt regelen naar originele software en evt later weer opnieuw chippen als je dan geen problemen meer hebt, is dat ook een optie uiteraard...

Michael86 (0), 14 jaar geleden

Snip-TDI er bestaan verschillende soorten VAG-COM's dus welke is goed en beste voor de auto? en wat kan je precies ermee?

Michael86 (0), 14 jaar geleden

ik zat te denken volgens mij is mn N75 kapot, als je N75 luid tikkend geluid maakt zal er vast iets mee zijn

heeft iemand daar ervaring mee? en wat een nieuwe kost
en hoe je een nieuwe monteerd alvast bedankt

Michael86 (0), 14 jaar geleden

mn probleem is opgelost de dealer kon nix vinden en toen ben ik maar zelf eens gaan kijken onder de motorkap en alle slangetjes nagelopen en ja hoor mn vacuumslang was gescheurd! envervangen en nu rijd ie weer als een tierelier! bedankt allemaal voor jullie wijze raad!

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor de feedback!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.