Volkswagen Passat: verminderd vermogen

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 Tdi

Sinds enige tijd mis ik een deel van mijn vermogen. Normaal als ik gas geef, krijg ik op "het eind" nog een stoot extra vermogen. Nu heb ik dat niet meer. Hij rijdt nu als een diesel van 20 jaar geleden; Hij trekt niet meer snel op en het inhalen op de snelweg gaat ook een stuk langzamer.

Ik heb eerst de lunchtmassameter vervangen, maar daar lag het blijkbaar niet aan. Vervolgens heb ik hem uit laten lezen bij de dealer.
Hier gaf hij aan:

00522 030
Voeler koelstoftemeratuur-G62
Onderbreking/kortsluiting met plus
sporadisch voorgekomen storing

01262 031
Magneetklep laaddrukbegrenzing-N75
Onderbreking/kortsluiting met massa
sporadisch voorgekomen storing

De voeler koelstoftemperatuur heb ik ter plakke laten vervangen en de magneetklep heb ik zelf vervangen.
Dit alles echter zonder resultaat....

Wie weet waar het nog meer aan kan liggen. Kan het zijn dat de turbo kapot is of rijdt hij dan helemaal niet meer??

jeronimo33

Geplaatst door jeronimo33 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Santa (0), 16 jaar geleden

Welk motortype heb je? 90 pk of 110 pk?

De 110 pk versie heeft verstelbare schoepen in de turbo. Wanneer deze vastzitten, heb je ook vermogensverlies.

Zijn alle vacuumslangetjes nog dicht?

In extremere gevallen kan ook de katalysator dichtzitten.

Adalim (0), 16 jaar geleden

De probleem heeft ie al uitgelezen, de N75, namelijk voordat je de luchtmassa meter vervang hoor je eerst naar deze als bobine werkende N75 te kijken meestal is dit de oorzaak bij Vw Tdi's , wat erg veel voorkomt.

Namelijk als je vermogensverlies hebt bij het opterkken oftewel lagedruksvermogen op is de meeste oorzaak de N75.
Als je auto moeilijk boven de 120 km/u komt dan pas is het hoogst waarschijnlijk je luchtmassa meter.

En nadat je deze vervangen hebt moet je hem zowieso laten uitlezen om de fout te reseeten in je ecu, laar dan gelijk ook je inspuiting nakijken.

Succes Adalim....

jeronimo33 (0), 16 jaar geleden

[quote=Santa]Welk motortype heb je? 90 pk of 110 pk?

De 110 pk versie heeft verstelbare schoepen in de turbo. Wanneer deze vastzitten, heb je ook vermogensverlies.

Zijn alle vacuumslangetjes nog dicht?

In extremere gevallen kan ook de katalysator dichtzitten.[/quote]
Ik heb de 90 PK versie.....
De vacuumslangetjes van de N75 zijn ook vervangen...

jeronimo33 (0), 16 jaar geleden

[quote=Adalim]De probleem heeft ie al uitgelezen, de N75, namelijk voordat je de luchtmassa meter vervang hoor je eerst naar deze als bobine werkende N75 te kijken meestal is dit de oorzaak bij Vw Tdi's , wat erg veel voorkomt.

Namelijk als je vermogensverlies hebt bij het opterkken oftewel lagedruksvermogen op is de meeste oorzaak de N75.
Als je auto moeilijk boven de 120 km/u komt dan pas is het hoogst waarschijnlijk je luchtmassa meter.

En nadat je deze vervangen hebt moet je hem zowieso laten uitlezen om de fout te reseeten in je ecu, laar dan gelijk ook je inspuiting nakijken.

Succes Adalim....[/quote]
Kan ik hem zelf ook resetten? (accu loshalen of zoiets). Ik ben er niet zo happig op om weer 60 euro te betalen om hem even aan de computer te laten hangen bij de dealer waarna blijkt dat het misschien nog niet werkt.....

rjm69 (0), 16 jaar geleden

Heb hier ook problemen mee gehad met mijn passat 2001 110pk.

Vorig jaar heb ik er een nieuwe turbo in gekregen, koste wat maar ja dan heb je ook wat.... na 8 maanden was mijn vermogen ineens weer vertrokken!! (moet eerlijk zeggen dat ik al die tijd wel wat pk's miste...)
Ik ben diverse keren bij de dealer geweest en elke keer was er een storing in de onderdruk.
Heb uiteindelijk de luchtmassameter, magneetklep, vacuumpomp en alle vacuumslangen moeten vernieuwen (in diverse keren dat het vermogen ineens weer was vertrokken). De auto resette nog wel na 1x uit- en aangezet te hebben.
Na al deze vernieuwingen heb ik ca. 1 maand probleemloos gereden en pats.... weer het vermogen weg.

Bij de dealer weer dezelfde storing uitgelezen!

Uiteindelijk hebben ze van een passat uit de werkplaats (zelfde type) de motorstuurcomputer in mijn auto gezet en jawel... ineens een stuk meer vermogen en alles werkte normaal!

Einduitslag:
Motorstuurcomputer kapot!!!!!! Dit geintje kost evenveel als een nieuwe turbo dus reken maar uit.
Met alle tussendoor reparaties en vernieuwde onderdelen + de turbo + de motorstuurcomputer was ik meer dan € 5000,00 kwijt!
Maar rij er nu al 6 maand probleemvrij mee en heb een stuk meer vermogen! (Denk dus dat het al die tijd aan de computer heeft gelegen en dat de turbo vorig jaar niet eens kapot is geweest...)

Laat voor je allemaal geld gaat uitgeven eerst die computer nakijken! Kan je heeeeeel veel geld schelen.

mvg
Roelof

rjm69 (0), 16 jaar geleden

Uit ervaring weet ik dat als je turbo kapot is je er ca. 500 meter over doet om op de 80 km/h te komen. Op de snelweg wil hij niet sneller meer dan ca. 115 km/h.
Moet je niet een brug oprijden want dan gaat het weer wat langzamer, kortom, zonder turbo absoluut geen snelheid en trekkracht.

mvg,
Roelof

jeronimo33 (0), 16 jaar geleden

Probleem is opgelost; het bleek een los contactje te zijn van het stekkertje van de Magneetklep laaddrukbegrenzing.
Raar dat ze dit niet bij de dealer hebben opgelost; de storing gaf aan: onderbreking/kortsluiting met massa.
Had dan toch wel een belletje moeten gaan rinkelen voor die 55 € per uur die ik daar moet achterlaten, niet?

Enfin, bedankt allemaal........

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.