close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf V: Vermogensverlies, magneetventiel N75 vervangen.

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 tsi GT

Goedemiddag,

Ik zit met een probleem.

Ik heb een auto die van het ene op het andere moment vermogensverlies had.
Daar ging ook meteen een soort van zacht geroffel geluid mee gepaard. Dat geluid doet hij alleen bij volgas bij ongeveer
2800 toeren tot 3300 toeren. Heel apart. Als ik bijvoorbeel in de 6de versnelling 120 rij dan zit ik rond de 3000 toeren, dan volgas hoor ik het heel goed.
Heel vaag, de dealer zegt dat het niet erg is en die merken het vermogensverschil niet omdat ze elke dag in een andere auto rijden.

Na dat vermogensverlies wilde ik de volgende dag de auto starten en dat deed hij. Hij ging toen wel op en neer in de toeren en de auto begon een beetje te schudden. Toen ik ook maar een beetje gas gaf sloeg hij af.

Bij een Bosch garage uitgelezen en toen kregen ze de foutcode van het magneetventiel N75 en hebben die vervangen. De auto reed weer, maar het vermogensverlies en het geluid zijn gebleven.

Nu heb ik als eerste de vraag waar het aan kan liggen?
Kan een auto starten, maar vervolgens bij een beetje gas steeds uitvallen door een kapot magneetventielN75?
Als een slangetje bij dit ventiel het probleem is dan geeft hij toch ook aan dat het het ventiel is?
Is het niet raar dat het geluid alleen bij volgas bij een bepaald toerental ondstaat?
Kan een chip in een auto na een half jaar toch voor problemen zorgen?

Ik hoop op jullie hulp!

Geplaatst door

jpak47 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

O ja,

Ik heb ook gereden zonder de stekker in het nieuwe magneetventielN75 en dit gaf precies hetzelfde vermogen als met de stekker erin.
De stekker heeft wel stroom, want op het moment dat ik zonder stekker ging rijden kreeg ik het motorstoringslampje in mijn dashboard.

jpak47 0

15 jaar

Is het niet een blazend geluid? Dan de drukslangen controleren op lekkage.
Die magneetklep gaat vaker stuk met vermogensverlies als gevolg,deze hoeft niet direct ook een storing op te slaan.
De omloopklep op de turbo gaat ook wel eens stuk.
Ook een softwareupdate kan verbetering geven,kun je bij de dealer laten controleren.
Wat ook voorkomt is een defecte turbo,en onderdeelnummer gaat al over dus die zijn ook verbeterd door de fabriek.
Over die magneetklep en omloopklep en update is een schrijven van die van de importeur komen,dus deze problemen zijn bekend bij de dealer.
Het gaat over de blokken met compressor en turbo en alleen een turbo.

ricky 10
badge

15 jaar

Bedankt voor je snelle respons.
Ik begrijp alleen niet helemaal wat je met de laatste 3 zinnen bedoeld. De turbo is verbeterd door de fabriek?
Ik heb inderdaad een compressor en turbo, wat bedoel je met dat schrijven van de importeur?

Kan een chip na een half jaar problemen geven?
Kan een auto totaal stilvallen door een kapot ventiel?

Een symptoon is inderdaad dat geluid wat echt alleen bij het genoemde toerental optreedt en alleen bji volgas. Zijn er gegevens bekend dat als er iets stuk is dan kan dat een symptoon zijn.

jpak47 0

15 jaar

Dat schrijven is een schriftelijke oplossing van de fabriek (HST) voor bepaalde problemen die vaker voorkomen bij bepaalde type auto's.(soms is een probleem moeilijk te vinden en de fabriek geeft dande oplossing).Voor dit blok is dat o.a. inhouden/schokken e.d.

De turbo gaat nog wel eens stuk bij dit type blok dus als dat te vaak voorkomt (ook met andere onderdelen) dan gaat de fabriek deze verbeteren zodat hij niet meer stuk gaat,dat staat dan ook vaak vermeld in dat HST.

Hoe bedoel je chip? Is hij getuned?
De auto kan door zoveel gebreken stilvallen,maar niet door die magneetklep,als die stuk is dan heb je alleen vermogensverlies.

Maar hoe klinkt dat geluid dan?? Blazen/rammelen/ratelen/ringelen enz enz enz.

ricky 10
badge

15 jaar

Ok,

Ik heb modeljaar 2007, dus dan zou ik een verbeterde turbo moeten hebben.

Hij is wel getuned ja, wordt dit weekend naar gekeken, maar het lijkt mij stug dat chippen na 6 maanden pas problemen opleverd.

Maar in hoofdlijn had ik 2 problemen, de auto met vermogensverlies en de volgende dag kom ik hem alleen starten en toen met beetje gas viel hij uit.
Toen hebben ze het magneetventiel bij een Bosch garage om de hoek vervangen. Door een storing die zij hadden uitgelezen kwamen ze bij dit ventie terecht, maar ik heb begrepen dat als het aan een slangetje ligt bij het magneetventiel dat ook het magneetventiel de schuld krijgt. A fin, zij hebben het ventiel vervangen en de auto rijdt, maar nog steeds vermogensverlies. Dus dat hij starte en uitviel is gerepareerd, maar het vermogensverlies niet. En jij zegt dat een magneetventiel er niet voor kan zorgen dat de auto na het starten uitvalt... dus wel apart dat het meganeetventiel is vervangen.

Kan ik het magneetventiel op een of andere manier meten zonder dat hij in de auto zit?

Wat vind je ervan dat ik met of zonder elektronisch stekkertje in het magneetventiel geen vermogensverschil merk??? En dat terwijl de aansturing wel goed is omdat ik alleen toen ik de stekker er niet in had een storingslampje in mijn dashboard kreeg.

jpak47 0

15 jaar

O ja en dat geluid is een zacht geroffel zeg maar. Moeilijk uit te leggen, geen hoge of harde tonen o.i.d.

jpak47 0

15 jaar

Denk eigenlijk eerder dat die verbeterde turbo pas veel later kwam,maar door die stekker eraf te trekken heb je stoingen geceeerd,dus ik zou hem nu als eerste de storing laten wissen en dan gaan rijden en kijken welke storing terugkomt.
Wat ik ook al eerder zei is dat een softwareupdate (dealer) ook uitkomst kan bieden,maar die van jou is getuned dus kun je hem nu niet updaten.
Zou dus eerst storing laten wissen en laat dat geluid even aan de dealer horen,vraag of iemand ff mee kan rijden.

ricky 10
badge

15 jaar

Mijnes heeft al een software update gehad.

Dealer heeft geluid gehoort, maar geconstateerd dat het niet erg is.

Kan ik het magneetventiel op een of andere manier meten zonder dat hij in de auto zit?

Wat vind je ervan dat ik met of zonder elektronisch stekkertje in het magneetventiel geen vermogensverschil merk??? En dat terwijl de aansturing wel goed is omdat ik alleen toen ik de stekker er niet in had een storingslampje in mijn dashboard kreeg.

jpak47 0

15 jaar

Zijn er nog mensen die ideeen hebben hoe het kan dat mijn auto precies hetzelfde vermogen heeft met of zonder stekkertje in het magneetventiel?

Kan het stilvallen van de auto echt niks te maken hebben met het magneetventiel?

jpak47 0

15 jaar

dit is exact het probleem waarvoor op dit moment mijn auto voor de tweede keer bij de dealer staat...ook ik heb een 1.4TSI 125 kw, een van de eerste modellen.

Bij mij doet het verschijnsel zich ook voor bij vollast, maar alleen als de motor goed warm is, dus na een 25km rijden oid. Bij een motor die net op temperatuur is, rijdt ie prima, is de overgang van compressor/turbo naar alleen turbo niet merkbaar en geeft de motor vermogen als vanouds.

Volgas, en bij 3300TPM valt de compressor merkbaar af, die overigens veel luidruchtiger is dan vroeger (het "mixer"-geluid) en rijdt ie verder met een stuk minder vermogen. Was ook bij mij van het ene op het andere moment. Inmiddels is de omloopklep vervangen. Ben benieuwd of vanavond ook de magneetklep is vervangen.

De auto is ongechipt.

maaikgollef 0

15 jaar

Ik heb bij mij het idee dat het ook nog niet ceht opgelost is hoor. En inderdaad bij een warme motor heb ik het probleem.
Ik ga binnenkort al mijn waardes laten uitlezen en kijken of die kloppen.

Is bij jou heel erg merkbaar of heb je gewoon het idee dat hij net even wat minder geeft?

jpak47 0

15 jaar

Het is wel degelijk merkbaar. In lage versnelling merk je pas echt dat ie inhoudt. Die dip bij 3300 is duidelijk een schok, waarna het geluid verandert als de compressor stopt, en de auto minder vooruit komt.

Op de snelweg, in hogere versnellingen merk je het als volgt:
a) terugschakelen levert minder vermogen op dan blijven zitten in hogere versnelling, als de motor rond 3000tpm draait vóór terugschakelen
b) door-accelereren duurt aanzienlijk langer
c) topsnelheid wordt bij lange niet meer gehaald.

vooral dat eerste levert irritante- , zo niet gevaarlijke, situaties op bij inhalen. De overgang is wel voelbaar, maar niet echt storend zoals in lage versnelling.

net gebeld door de garage, ze gaan N75 ook nog vervangen. Het VAG rondschrijven dat hierboven door Ricky wordt aangehaald werd net letterlijk geciteerd.

Vanavond ophalen, morgen zetten ze m er in en gaan ze weer testen. Als ik m morgen terugkrijg met hetzelfde probleem , ga ik vragen of ze m aan de dynamometer hangen. Dan zie je pas objectief of en wat ie inlevert. Als het wel gerepareerd en opgelost is, zal ik het natuurlijk ook melden.

Owja, als je je golf nog eens wilt / moet voorzien van een nieuwe turbo , moet je eens kijken bij B&B autotechnik in duitsland. met een andere turbo en wat softwareupdates voor ik meen 1900 euro, heb je meteen 210pk uit je 1.4. Daar kunnen ze zelfs 240 van maken, maar dan ben je wel je Cat kwijt. En een hoop meer centjes.

maaikgollef 0

15 jaar

hij doet t weer helemaal. inderdaad N75 en N249 vervangen. Auto rijdt weer als vanouds.

mocht je overigens nog problemen bovenin hebben, moet je eens V-power proberen. Ik vind m er een stuk prettiger mee rijden.

maaikgollef 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.