Volkswagen Vento: Vermogensverlies TDi 66KW 1Z motor

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1Z

Hallo, probleempje met m`n Vento TDi,
Na het 'warm' rijden iets meer gas gevende een relais-tik gehoord, vervolgens onstaat er een niet meer vooruit te branden Tdi. Hiervoor een nieuwe N75 gemonteerd gehad, probleem bleef.
Een nieuwe LMM gemonteerd en wat slangetjes die er slecht uitzagen vervangen, hierna ging het 14 dagen goed.
Nu is het vermogensverlies weer aan de orde. Vanavond hoorde ik een relais schakelen (tik) waarna de auto 'inzakte' en geen fut meer had. Na snel het contact te schakelen is na deze het volle vermogen weer terug.
Ik verneem hier graag de oplossende reacties!
BVD, Roelof.

Rayon82

Geplaatst door Rayon82 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Vento? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

gerrit1981 (0), 16 jaar geleden

ik zou als de storing er weer in komt direct even langs een garage rijden en hem uit laten lezen

roel10182 (0), 16 jaar geleden

Ik zou de auto nu sowieso uit laten lezen bij een garage want de storing melding blijft erin zitten totdat iemand hem weer terugzet in de basis afstelling

Rayon82 (0), 16 jaar geleden

Prima, bedankt voor het advies.
Ik had alleen gehoopt dat iemand het probleem herkende en mij hiermee kon verwijzen naar het defecte/ haperende onderdeel zodat ik die kan vervangen. Het zal nu naar alle verwachting op een dealer bezoek uitdraaien. Indien de storing bekend is zal ik het hier vermelden.

Rayon82 (0), 16 jaar geleden

Hallo, zoals beloofd een terugkoppelling m.b.t. de TDi vermogensverlies storing.
Na nog een paar maal na het vorige schrijven een vermogensterugval te hebben meegemaakt en dat de startonderbreker een aantal malen ingeschakelde (sleutel eruit en opnieuw starten geen probleem) heb ik op 6 maart 2008 de Vento laten uitlezen bij de plaatselijke garagist met een Boschservice testkast. Voor deze test nog het lucht, brandstoffilter en een aantal vacuum/ druk slangetjes vervangen. Er kamen geen foutmeldingen uitgerold, alles wat te meten is, b.v. het inspuitmoment, was in orde. Na een testrit melde de monteur dat tijdens het acceleren/optrekken wel een golfende beweging voelbaar was, de motor roete ook vond hij. Hij weet het aan wellicht aan 1 of meer druppelende verstuivers wat kon resulteren in het omschakelen naar de noodloopfunctie (moet toch te zien zijn in een foutrapport m.i.) Op zijn advies een reinigingsmiddel aan de brandstof toegevoegd heb ik voldaan. Nu dit maar weer even aanzien.

Ary (0) PRO, 16 jaar geleden

Deze auto heeft waarschijnlijk de laadruksensor in het motorregelapp.zitten. Zit het slangetje die daar naar toe gaat niet dicht met olie ?
Gr. Ary

Rayon82 (0), 16 jaar geleden

Dag Ary,
Klopt, het slangetje naar de sensor geplaatst achter op het motormanagement heb ik vervangen voor de test, onder het paravan was deze aangetast (de mantel ervan). Ik moet het (blauwe) slangetje van de 'N18' naar de wastgate (rond blikken potje) onder op de turbo nog vervangen, op de gate aansluiting is deze gerafeld zag ik. Volgens de monteur kon dit niet de oorzaak zijn van de door mij genoemde storingen.
Groet, Roelof.

Rayon82 (0), 16 jaar geleden

Vw TDi 1Z `96 foto`s motormanagement en aansluitingen volgen.

Ary (0) PRO, 16 jaar geleden

Complimenten voor de duidelijke foto`s. Maar bij de foto`s met de klep N18 en N75 staat dat het allebei turbodruk ventielen zijn. Dit is niet juist. 1 ervan is de EGR regelklep. Je noemt dat je de N75 vervangen hebt maar de foto die erbij staat is van de EGR regeling. Deze ventielen worden vaak met elkaar verwisselt. Dit kun je contr. door de slangen te volgen. Bij de dealer staat in Etka dat het beide magneetventielen zijn. Hier is niet duidelijk waar het presies voor staat. Ook hier dienen ze de slangetjes te volgen........

Gr. Ary

Rayon82 (0), 16 jaar geleden

Het vermogensverlies is nog aanwezig, deze week na het starten rustig weggereden.
Vervolgens wilde ik het volle vermogen aanspreken, de TDi reageerde slecht en was niet voorruit te branden.
Ik miste de turbo power op dat moment. Ik verwacht zelf een storing in het mechanische deel van de N18 turbodruk regel solenoide. Ik ga deze vervangen voor een nieuwe. bevindingen zal ik hier melden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Vento of stel zelf een nieuwe vraag.