Volkswagen Polo: Verschil tussen uitlijnen en uitbalanceren?

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Hallo,

Weet iemand het verschil tussen uitbalanceren en uitlijnen? En welke is het belangrijkst?

Omdat er 4 nieuwe banden onder komen lees ik dit vaak bij garages.

Thanx.
Hans

Sedan

Geplaatst door Sedan (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

uitbalanceren ishet verschil in gewicht(grammen) van de band velg combinatie gelijk maken
uitlijnen is het in de juiste stand zetten van de wielen ten opzichte van de lengte richting van de auto
dus het rechtuitrijden of naar links of rechts gaan als je het stuur rechtuit vasthoud zo afstellen dat de auto ook werkelijk recht uit rijdt

stefan84 (0), 17 jaar geleden

en zijn beide even belangrijk..

bij ongebalanceerde banden gaat de auto trillen en bij een niet goed uitgelijnde auto staat de wielen niet mooi recht,dus staat er een of 2 wat meer naar binnen of buiten toe wat resulteerd in een slijtage aan de zijkant van de banden en ga zo verder...

balanceren kost +/- een € 7,- a € 8,- per band,uitlijnen is een stukje duurder.

Stefan

Santa (0), 17 jaar geleden

Uitlijnen loopt al gauw naar de 70 euro.
Nieuwe banden zijn duurder...................

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

Balanceren zit meestal in de prijs van montage meeverrekend.

Uitlijnen is misschien wel verstandig, als je problemen hebt met rechtuitrijden, of onregelmatig afgesleten banden.( zijkanten meer afgesleten dan middenvlak enz.)

Indien het slijtagepatroon van je banden normaal is, en je geen problemen hebt met rechtuitstabiliteit en stuurgedrag, kun je overwegen om het uitlijnen achterwege te laten.

Groeten Marcel

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

zou toch zeker 1 X per jaar sporing laten controleren
kost iets van €50 maar kan 2 banden dubbele levens duur geven
spaar je een set uit en dat is meer dan de controle

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

Geldklopperij.

Ik rijd zelf 4 jaar op een set banden, x50 euro is 200 euro.

twee nieuwe banden kosten mij 160 euro, dus wat schiet ik ermee op om hem te laten uitlijnen.

Bij zulke kilometers die ik op een band kan zetten ( 80 tot 100.000) en geen onregelmatige slijtage en stuurgedrag, durf ik hardop te beweren dat uitlijnen geen enkele toegevoegde waarde heeft.

Groeten Marcel

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

wat denk je van de extra slijtage aan onderdelen als stuur en fuseekogels
draagarm rubbersstuurhuis
schokdempers en
DE VERKEERSVEILIGHEID

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

die onderdelen lijden het meest van onbalans, en niet van slechte uitlijning.

Nogmaals, als er geen enkele indicatie is dat er iets mis zou zijn, is het weggegooid geld.

Je gaat toch ook niet elk jaar een kop lostrekken om de koppakking preventief te vervangen. Want een slechte koppakking is niet gooed voor de motor, en vooral HET MILIEU.

Groeten Marcel

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

maar een slechte sporing heeft ook een verhoogde rijweerstand
dit kan een verbruik van 1% verhoging creeren
en reken uit wat dat kost
maar ok ieder moet dat zelf bepalen
en et is maar net wat je voor auto rijden over hebt
en ja het is misschien weggegooid geld
maar dat is onderhoud ook
je kan je remmen ook oprijden tot op het ijzer
en je koppeling tot hij echt niet meeer rijd
je bougies laten zitten tot ze echt kapotgaan
je klepspeling niet af stellen tot je verbrande kleppen hebt
alle storing lampjes negeren tot de auto stopt
in noodloop verder rijden tot je portomonee leeg is
enz. enz
wat wil je
mvg jerry

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

ik deel de mening van hellbat... als er geen klachten zijn qua rijden, en bandjes slijten mooi recht......is uitlijnen niet noodzakelijk......

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

jullie hebben allemaal wel gelijk
ik wil alleenmaar zeggen dat onderhoud nietalleen af en toe een nieuw filtertje en olie is
dan kan je ook zeggen geen probleem met rijden dan maar niets doen

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=CARS&MOTORS]jullie hebben allemaal wel gelijk
ik wil alleenmaar zeggen dat onderhoud nietalleen af en toe een nieuw filtertje en olie is
dan kan je ook zeggen geen probleem met rijden dan maar niets doen[/quote]
En DAT is nou net de filosofie, waar ik, en vele JAPPENrijders met mij zich al JAAAAAAAAAAARENLANG aan houden. Als er niets aan de hand is, doe dan ook niks.

Werk perfect.

Groeten Marcel

Santa (0), 17 jaar geleden

Vinger op de zere plek, Hellbat?
Of een zere plek op je vinger...............???

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

zal wel op een blaar zitten

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.