close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Passat: Versnellingbak kapot

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6. FSI

Wij hoorden een rammelend geluid bij de auto als hij stationair draaide. Met dit geluid zijn we naar de VW dealer gegaan. Daar hebben ze de auto gehouden omdat het geluid van de versnellingsbak kwam. Ze hebben de versnellingsbak helemaal uit elkaar gehaald en ons verteld dat de versnellingsbak dusdanige schade heeft dat deze vervangen moet worden. Op onderdelen vervangen zou meer dan 4000 euro kosten! Eerste beraming kwam op €3500, uiteindelijk komen de reparatiekosten op €2200 uit. Ze hebben een gereviseerde versnellingsbak erin gezet.

Omdat de auto slechts 70.000 km op de teller heeft staan, 3,5j oud is vonden wij het een heel raar verhaal en hebben we om een oorzaak gevraagd.
De garage heeft een expertise bureau ingeschakeld, de aanleiding van de schade zou zijn dat er met een te lage snelheid in een te hoge versnelling is gereden We hebben het onderzoeksrapport nog niet in ons bezit, dit hebben we telefonisch gehoord. Waarop de garage dus concludeert dat het een gebruikersfout is.

Nu rijden we volgens het nieuwe rijden, heb nog eens de richtlijnen van het nieuwe rijden doorgenomen en daar wordt juist geadviseerd om rond 2500 tpm te schakelen, en zo lang mogelijk in de hoge versnelling te blijven rijden. En zo rijden we ook. We rijden echt geen 50 in onze 5de, maar wat googelen maakte dat ik ook nog las dat sommigen hier wel in slagen!, maar zo rijden we niet.
Mijn vraag aan jullie is, kan een versnellingsbak stuk gaan door met een te laag toerental te rijden? Hoe laag moet het toerental dan zijn? kennen jullie rapporten/onderzoeken hierrond. Dus zou het advies van het nieuwe rijden dan slecht zijn voor je versnellingsbak?

Alvast bedankt voor de informatie. En natuurlijk houden we jullie op de hoogte hoe dit verder gaat zodra wij meer informatie hebben.

Geplaatst door

sbaets (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

problemen met auto's in den lande zijn vaak in het buiten land niet aabn de orde
het nieuwe rijden is een leuk itenm maar ook een sloper
het meest gunstige teoren tal is in de boekjes te vinden
kom niet onder het toerental waar het koppel 1/3 van het max is en schakel over op max koppekl toeren
bij de meeste auto's is dit tussen de 1500 en 2500 toeren
dat nieuwe rijden is in het buiten land en met name in heuvel achtig gebied zelfs uit den boze door het overbelasten van de motor en aandrijflijn
daarom hebben de meeste hollanders in de bergen met een zwaardere auto of caravan een probleem

CARS&MOTORS 0
badge

14 jaar

Met dank aan de overheid......
Het nieuwe rijden zou je ook het langzaam aan slopen kunnen noemen.

80 in z'n 5, dat zal zo,n 2000 toeren zijn, even wat gas d'r af, wegzakken naar 70 65, dat is dan 17 a 1800 toeren. dan moeten we weer naar 80 en nee, er wordt niet teruggeschakeld en dus zeker de nieuwere auto's met allemaal 90 of meer pk's trekken die grote overbrenging kapot. in de hoogste versnelling bij de berg op op de fiets lukt ons niet maar tom Boone wel.... en als ie doorzet knapt de ketting. Dat gebeurd ook in de versnellingsbak met het nieuwe rijden. Helaas betaalt postbus 51 niet je versnellingsbak, maar misschien kun je de "Dukes uit Hasselt" aansprakelijk stellen? Die " misleiden" de boel ten slotte........

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

14 jaar

of ze denken door
eerder stuk
nieuwe(re) auto
is BTW= betalen en tot weerziens

CARS&MOTORS 0
badge

14 jaar

[quote=sbaets]Wij hoorden een rammelend geluid bij de auto als hij stationair draaide. Met dit geluid zijn we naar de VW dealer gegaan. Daar hebben ze de auto gehouden omdat het geluid van de versnellingsbak kwam. Ze hebben de versnellingsbak helemaal uit elkaar gehaald en ons verteld dat de versnellingsbak dusdanige schade heeft dat deze vervangen moet worden. Op onderdelen vervangen zou meer dan 4000 euro kosten! Eerste beraming kwam op €3500, uiteindelijk komen de reparatiekosten op €2200 uit. Ze hebben een gereviseerde versnellingsbak erin gezet.

Omdat de auto slechts 70.000 km op de teller heeft staan, 3,5j oud is vonden wij het een heel raar verhaal en hebben we om een oorzaak gevraagd.
De garage heeft een expertise bureau ingeschakeld, de aanleiding van de schade zou zijn dat er met een te lage snelheid in een te hoge versnelling is gereden We hebben het onderzoeksrapport nog niet in ons bezit, dit hebben we telefonisch gehoord. Waarop de garage dus concludeert dat het een gebruikersfout is.

Nu rijden we volgens het nieuwe rijden, heb nog eens de richtlijnen van het nieuwe rijden doorgenomen en daar wordt juist geadviseerd om rond 2500 tpm te schakelen, en zo lang mogelijk in de hoge versnelling te blijven rijden. En zo rijden we ook. We rijden echt geen 50 in onze 5de, maar wat googelen maakte dat ik ook nog las dat sommigen hier wel in slagen!, maar zo rijden we niet.
Mijn vraag aan jullie is, kan een versnellingsbak stuk gaan door met een te laag toerental te rijden? Hoe laag moet het toerental dan zijn? kennen jullie rapporten/onderzoeken hierrond. Dus zou het advies van het nieuwe rijden dan slecht zijn voor je versnellingsbak?

Alvast bedankt voor de informatie. En natuurlijk houden we jullie op de hoogte hoe dit verder gaat zodra wij meer informatie hebben.[/quote]
Ik vind het maar een onzin verhaal.
Bakken van vw gaan gewoon soms spontaan stuk,met name de lagers en de synchromessen,en bij de oudere type's vaak het differentieel.

ricky 10
badge

14 jaar

ricky
een onzin verhaal of niet
waarom zie je elk jaar weer dat de meeste buitenlandse pech gevallen hollanders zijn
en allemaal op de zelfde afstand
heetlopers
koppelingen
en ik heb al diverse bakken gehad allemaal net in of na de vacantie periodes
waarom kan die duitser met caravan wel 120 en redden die hollanders dat niet of met veel moeite
denk toch dat de hogere toeren net dat verschil maken
zeg maar eens tegen een diesel rijder dat ie met een carravan en op de
a bahn in de klimdaar bij munchen in zn 4 of 3 met 4500 toeren kan trappen naar boven
rollen zn ogen uit zn hoofd
verklaard ie je voor gek
zegt dat ie dan zn motor opblaast
dus
?onzin verhaal?????

CARS&MOTORS 0
badge

14 jaar

Zoals Jerry omschrijft..

De meeste verklaren je voor gek als je tegen ze zegt dat je hoge toeren moet draaien een berg op, om zo juist de boel heel te houden.

Bij lagere toerentallen word de kracht op krukas en bak zwaarder bij flink trekken, dat kan je zelf een proberen met je fiets met versnellingen.

als je sneller trapt in een lage vernelling de berg op, hoef je minder kracht op de trappers te zetten, wat weer slijtage van de lagers trapperas verminderd..

met een hoge versnelling moet je vaak zelfs op de trappers gaan staan om de heuvel op te komen, terwijl je in een lage versnelling kasn bijven zitten omdat er minder gewicht opcde trappers gezet hoeft te worden..


Dit ervaar ik ook als Vrachtwagen chauffeur welke het met niet al te veel vermogen hoeft te stellen, ik kan dan wat kracht betreft beter de motor laten werken met 2500 toeren om de berg omhoog te rijden (geel gebied op toerenteller, dan blijft de motor ook op een lagere temperatuur als dat ik een halve of hele trap cdoorschakel en op 1800 (groen gebied op toerenteller) of 2200 (net uit groen gebeid) toeren omhoog gaat..

Zelfs de verbruiks meter geeft dan op 2500 toeren een betere score dan op 1800 of 2200 toeren..

dit alleen omdat er minder kracht nodig is..

te lage toerentallen brengen dan vaak ook nog nare resonanties (trillingen) met zich mee wat vaak de slijtage van het mechaniek ook niet ten goede komt.


daar komt bij dat de gemiddelde nederlander begint te zweten als zijn toerental boven de 3500 toeren komt (diesel) of 4500 / 5000 toeren (benzine). omdat deze bang is dat zijn motor uit lekaar springt.

ik heb het iedergeval de mensen om mij heen geleerd liever een ietsd te hoog toeren aan te houden dan te laag, om slijtage te verminderen..

dat zelfde geld voor warm rijden, er zijn mensen die zeggen dat je dan beter niet boven de 2500 toeren uit kan komen, terijl ik met mijjn auto's liever 3000 toeren draai en minder motor vermogen vraag, dan dat ik de boel moet laten trekken bij 2000 toeren...

dan is er nog het probleem interne motor vervuiling bij 'het nieuwe rijden'binnen nederland. motoren worden niet goed warm meer omdat ze erg rustig bereden worden, dar zorgt weer voor het niet goed verbranden van koolafzetting en een vervuiling van het veel voorkomende EGR verhaal..

rijdr regelmatig lekker door, en je verminderd deze problemen aanzienlijk, wat dan ook weer scheelt in onderhouds en reparatie kosten..

en dit vaak goedkoper is dan een superzuinig verbruik.. en hogere onderhouds en reparatie kosten..



Willem

Willem12089 0
badge

14 jaar

Dank jullie wel voor het meedenken. De schade kan dus ontstaan door met een laag toerental te rijden, maar langs de andere kant het is niet zo dat we altijd met zo'n laag toerental reden. We hebben nog een andere auto (Opel Astra), waar we echt niet anders mee rijden en daar rijden we al 12,5 jaar mee. En daarvoor ook met andere auto's gereden (Audi), en nooit zo'n schade gehad.

VW heeft ook meegewerkt aan een onderzoek van TNO m.b.t. het nieuwe rijden en je leest niets terug over het gevaar voor mogelijke schade aan de versnellingsbak. M.a.w. mag je als koper van een auto niet verwachten dat de versnellingsbak wel het nieuwe rijden aan moet kunnen? (maar misschien is dat geen vraag voor op dit forum ;-)

sbaets 0

14 jaar

[quote=sbaets](maar misschien is dat geen vraag voor op dit forum ;-)[/quote]
Klopt.

moderator 0
badge

14 jaar

Ik geloof gewoon niet dat de bak stuk kan gaan als je in een laag toerental veel gas geeft,de motor heeft immers z'n hoogste koppel bij een bepaald toerental en daar zou de bak tegen moeten kunnen.
Ten tweede vraag ik me af hoe ze kunnen constateren visueel aan de onderdelen van de bak dat jij met een te laag toerental zou hebben gereden.
Ik denk eerder dat de bak stuk kan gaan door eigen schuld als je te snel en lomp schakelt en als je alleen maar volgas rijdt.
Wat was er eigenlijk precies stuk in de bak?

ricky 10
badge

14 jaar

Moet ik eerlijk zijn??

Ik heb meer bakken stuk gehad van rustige rijders als van jakkeraars (zit dan wel in de opels daar gaan de bakken zowiezo niet zo vaak stuk), zo ook bij de oude opel 1.8i C18NZ daar liepen de drijfstang lagers kapot door te laag toeren rijden (Vectra / Astra in Combinatie met TE LANGE bak verhoudingen, en keurige rustige bestuurders)..

Ikzelf rijdt over het algemeen ook lekker door en in toeren, maar nooit problemen mee gehad..

Dit zijn mijn bevindingen hoor, kan bij andere anders zijn natuurlijk

en bakken gaan kapot door lomp schakelan maar als alles op elkaar is afgesteld niet door hard rijden.

Willem

Willem12089 0
badge

14 jaar

[quote=ricky]Ik geloof gewoon niet dat de bak stuk kan gaan als je in een laag toerental veel gas geeft,de motor heeft immers z'n hoogste koppel bij een bepaald toerental en daar zou de bak tegen moeten kunnen.
Ten tweede vraag ik me af hoe ze kunnen constateren visueel aan de onderdelen van de bak dat jij met een te laag toerental zou hebben gereden.
Ik denk eerder dat de bak stuk kan gaan door eigen schuld als je te snel en lomp schakelt en als je alleen maar volgas rijdt.
Wat was er eigenlijk precies stuk in de bak?[/quote]
Beste allemaal,

Het heeft even geduurd, maar we hebben nu het expertiserapport ontvangen.

In de versnellingsbak is er een schade ontstaan aan het tandwiel en de lager van de vijfde en zesde versnelling. men spreekt van een overmatige slijtage, het lager en diens drager waren ingesleten. de drager van de lager zijn dusdanig belast geweest dat de naalden hierin waren afgedrukt.

men geeft aan dat er twee mogelijke oorzaken kunnen zijn:
1. een gebrek aan smering de de vijfde en zesde versnelling achter het compartiment van de versnellingsbak zijn gemonteerd, waardoor de aanwezige smeerolie niet via de dooropening kon worden aangevoerd naar deze delen. Maar de garage heeft de afgetapte olie niet bewaard en dus is deze bewijsvoering niet meer te maken. heeft het in hun eerste analyse wel over gehad dat het lijkt alsof er te weinig olie in de versnellingsbak zat, maar dat ze geen lekkage hebben kunnen vinden.
2. op enig moment een forse belasting van het lager en tandwiel van de vijfde en zesde versnelling als gevolg van het rijden met een te laag motortoerental in een te hoge ingeschakelde versnelling. (nog steeds geen idee hoe laag het toerental dan zou moeten zijn... En hoe vaak je dit dan zou moeten voorhebben. We hebben ook niets kunnen vinden in handleiding over minimale toerentallen, anders dan de invloed op je motor, nooit m.b.t. een versnellingsbak)

Wat nu raar is dat we nu met een gereviseerde versnellingsbak rijden en dat de motor met een hoger toerental rijdt. Bijv. 120km/u met 3500 tpm, voorheen was dit rond de 3000 tpm. Dit ook al aan de garage gemeld, maar daar kunnen ze niets mee. Ze zeggen dat de auto nu goed afgesteld staat maar zijn wel bereid de auto nog eens na te kijken. Hebben jullie nog enig idee?

Alvast bedankt voor het meedenken,

sbaets 0

14 jaar


dit kan door een modificatie komen
een ander type bak(ook een modificatie>
of een ander diferentieel
op zich niet verkeerd dat ie iets meer toeren maakt
dan heb je voor een deel al wat hier tersprake kwam
lage toeren en overbelasting is dan minder snel aan de orde

CARS&MOTORS 0
badge

14 jaar

En toch..Mijn mening is dat rijden met een te laag toerental slechter is voor de motor dan voor de bak.

Een tandwiel loopt ook niet vanzelf kapot, te weinig olie of gebrek aan smering kan een oorzaak zijn, of lomp schakelen / beginnend bestuurder kan een oorzaak zijn geweest ( niet persoonlijk bedoelt hoor )

Of heeft de vorige eigenaar iets gedaan wat je misschien zelf niet weet ?

Een hoop oorzaken kan het hebben, waar je niet meer achter zult komen waarschijnlijk, het blijft een ¿?¿

Jammer dat het een hoop geld gekost heeft..

stefan84 0

14 jaar

<> hoe laag
jij denkt meer aan trucks die al een laag toeren tal notor hebben
uit mijn trucker tijd was 3500 rpm al hoog

CARS&MOTORS 0
badge

14 jaar

En toch hoe dan ook laag of hoog toerental,en we hebben het hier nu over een 1.6 die eigenlijk zo traag is als stront,daar zou de bak tegen moeten kunnen.
En omdat dit wel vaker gebeurd bij VW en bij verschillende motortype's blijf ik erbij dat de oorzaak in de constuctie ligt en niet hoe ermee gereden wordt.
Een lager kan veel hebben,maar een synchromeshring is grotendeels afhankelijk van diegene die hem bediend (de bestuurder dus).

ricky 10
badge

14 jaar

Als het toerental niet hetzelfde is, is volgens mij een andere bak gemonteerd.

Maar 3.500 is geen verkeerd toerental voor een 1.600 bij 120.

Mijn BMW 518 (1800, 113 pk) doet 3.500 bij 120.

Houd een benzinemotor zonder turbo tussen 2000 en 3000 omw/min, zeker niet minder dan 2000, tenzij je echt geen kracht vraagt. Wil je wat sneller, dan meer toeren (tussen 3000 en 5000).

Dit gaat bij mij al 20 jaar heel goed. De versnellingsbak is gemaakt om de motor op het juiste toerental te houden.

Harald4118 0

14 jaar

vergeet dat gehannes met nieuwe rijden
doe zoals vroeger
20/40 60
en onder die snelhei gewoon 1 gang terug
dus onder de 60 in 3
onder 40 in 2
en onder 80 in 4
en met die mooie nutteloze 6
pas boven de 140 in 6

en met de glad heid
weg in 2????
laat rustig zonder gas in 1 de koppeling opkomen en de auto tractie laten vinden zonder gas
rolt ie eenmaal dan zonder gas in 2 en gas geven en bij spinnen iets lossen en weer tractie laten vinden

CARS&MOTORS 0
badge

14 jaar

Hoezo nieuwe rijden?Wat denk je van al die onverbrande brandstof die je er in pompt?Zuinig?Tikkie terug Jaap.We hebben toch vroeger ook geleerd:50 in 3 en niet in 4.Ging je automatisch harder rijden.En dan heb ik het nog niet eens over de schade aan het mechaniek door die lage toerentallen.Heb medelijden met kleppen en zuigers.

lukas jansen 0

14 jaar

Voordat deze discussie over dit onderwerp 3 pagina's lang wordt en de TS toch geen duidelijk antwoord zal krijgen op zijn oorspronkelijke vraag, is de topic gesloten.
Over alle voor- en nadelen van "het nieuwe rijden" kan dan beter een nieuwe topic geopend worden.

moderator 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.