auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Polo: Versnellingsbak olie

Bouwjaar: 2000

Ik heb een polo sdi uit 2000 (6n2) waar ik de versnellingsbak olie van gaan wil verversen .Nou weet ik dat er een 75w90 olie in moet maar nu is mijn vraag kan ik zomaar van elk merk olie , olie er in stoppen zolang het maar 75w90 is ???

Geplaatst door

bassie980 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

waarom verversen? de vulling van de bak is goed voor de levensduur, indien er tijdens het schakelen geen problemen zijn, niet verversen...

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Elke autofabrikant zegt dat de olie voor zijn leven lang erin zit ... maar het is beter de olie om de 100.000 km te vervangen en aangezien de polo nogal een verleden heeft met bak problemen wilde ik mijn olie uit voorzorg verversen ...

bassie980 0

18 jaar

problemen met dit type bak.. heeft totaal niks uit te staan met olie.. of het niet optijd gaan verversen..

indien je tussen oren gevoelig bent? en graag 16,- per liter kwijt wilt voor iets wat totaal geen zin heeft.. dan hollen naar de dealer.. 75w/90 zit er standard niet in, vraag jou dealer naar het juiste soort..

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Dat die problemen niks met de olie te maken hebben ben ik het niet helemaal mee eens ... mijn vorige polo heeft ook bak problemen gehad daar bleek een lager versleten te zijn . Versnellingsbak olie verversen kan die problemen verminder of zelfs voorkomen...

En al voorkomt het naar uw mening dan niet de bakproblemen , eens in de 100.000 km de bak olie verversen heeft wel degelijk nut op de schakelkwaliteit van de bak

bassie980 0

18 jaar

VW G50 of Castrol TAF-X

Hendrik4290 0
badge

18 jaar

Verversen is inderdaad reinste flauwekul

Benny1078 0
badge

18 jaar

ach slechter zal het er nooit van worden

erwinvn 0
badge

18 jaar

Nee, slechter wordt het niet, maar beter evenmin!

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

Wil je echt veel km rijden dan is verversen wel een optie, tenminste als je de juiste olie gebruikt. Zie de artikels van Paul Klaver in AMT.
Paul weet waarover hij spreekt als het over smering en autotechniek gaat.
Als je toch eens jouw versnellingsbakolie aflaat dan kijk maar eens hoeveel metaaldeeltjes er in zweven. Het kan niet dat die geen lagerschade veroorzaken bij de vooral bij diesels grote versnellingsbakbelasting door het zeer hoge koppel.
Als verversen geen zin heeft waarom reageert men dan totaal in de andere richting als het over motorolie gaat. Dan kan de olie niet duur genoeg zijn en de verversingstermijn niet kort genoeg voor sommigen.

Hendrik4290 0
badge

18 jaar

Hendrik, een verbrandingsmotor kun je NIET vergelijken met een versnellingsbak. Bij een verbrandingsmotor komen veel hogere temperaturen vrij en vervuilt de olie ook veel sneller door afvalstoffen van het verbrandingsproces. Vooral bij diesels door roetdeeltjes. Daarom heeft een verbrandingsmotor ook zo'n uitwendig oliefilter en de versnellingsbak NIET. In een motor hoeft de olie GEEN tandwielen te smeren.
Een versnellingsbak is GEEN verbrandingsmotor. Er vindt dus geen verbandingsprincipe plaats in de bak. Hierdoor hoeft de olie dan ook alleen maar te smeren maar in een versn. bak zitten WEL tandwielen. Het is dan ook een olie die voor een totaal andere gebruikswijze gefabriceerd is, al naargelang het soort gebruikte tandwielen (hypoid, conisch, etc.)
Een versnellingsbak kun je dus WEL vergelijken met een differentieel van bijv. een Opel Manta. Dit hoef je in principe ook niet te vervangen.
Olie verversen kan geen kwaad maar zal NIET als Haarlemmerolie voor versnellingsbakproblemen moeten worden gezien. Structurele versnellingsbakproblemen moeten derhalve door revisie c.q. vervanging verholpen worden.
Kleine irritaties willen nog wel eens verholpen worden door de minerale versn. bakolie te vervangen door een vol synthetische olie, maar verwacht hier geen wonderen van.

Santa 0

18 jaar

ik denk dat je meer hebt aan het rustig en normaal 'goed' schakelen van de bak..dan steeds die olie te gaan vernieuwen..dan heb je er het langst plezier van en hoef je ook niet allerlei hulpmiddelen bij de olie te gooien,wat je lagers e.d. nog een beetje in takt houden ;-)

heb zelf een 3-serie 328i en heb nog nooit de olie van de bak ververst!deze heeft inmiddels 268000 gelopen!en schakelt als een zonnetje,maakt geen geluiden,maar gewoon zoals het hoort!



stefan84 0

18 jaar

Nou Bas, het antwoord lijkt me duidelijk.
Er geven hier ook een aantal profs het antwoord dat je die bakolie niet hoeft te vervangen.
Alleen het peil wel af en toe controleren.
En idd als er wat met de bak is, dan helpt nieuwe olie ook niet meer.

primera p11 0

18 jaar

Santa, dat een motor en een versnellingsbak niet met elkaar te vergelijken zijn dat weet ik ook wel, maar ik weet ook dat alle sleetdeeltjes in de olie blijven en zo op de duur schade veroorzaken, vooral aan lagers. Als je met een auto maar 100.000 km rijdt dan hoeft er zeker geen olie ververst te worden in de bak maar wil je meer dan 300.000 km rijden dan kan je een revisie uitstellen of vermijden door wel te verversen. Die keuze moet ieder voor zich maken.
Ik heb in ieder geval nog nooit een bak kapot gereden of moeten reviseren en mijn bakken schakelen altijd perfect en huilen niet. Voor die 2 liter olie neem ik geen risico.

Wat betreft motorolie: Durf jij de motorolie 50.000 km laten zitten zoals sommige merken voorschrijven. Ik niet, zelfs met de duurste LL olie doe ik dat niet. Lange verversingstermijnen zowel van motorolie als versnellingsbakolie zijn alleen maar uitgevonden om de kosten te beperken voor de lease firma's. Wat naderhand met die auto misgaat kan hen geen reet schelen.

Hendrik4290 0
badge

18 jaar

Wie versnellingsbakolie wil gaan verversen, moet dat zelf weten. Kwaad kan het zeker niet maar of je daardoor een ton langer met een bak kunt doorrijden zul je nooit weten....
Daarvoor heb je wetenschappelijk onderzoek nodig.
Ik gebruik geen longlife olie en ververs dus gewoon elke 15000.
Ik ververs dus 2 keer per jaar. Met die longlife olie spaar je dus per 30.000 km. een oliefiltertje uit.
N.b.: kwaliteitsspecificatie van de olie EN de rijstijl van de bestuurder bepalen in hoge mate de slijtage van een motor, NIET de intervalstermijn....

Santa 0

18 jaar

Klopt!

Hendrik4290 0
badge

18 jaar

en toch was het mooi weer vandaag ;-)

stefan84 0

18 jaar

Nou ten eerste bedankt voor alle (verschillende) reactie's sta hier van te kijken !!

Heb de verschillende meningen zitten lezen en sluit me volledig bij de reactie van hendrik aan (en dan vooral de een na laatste ) .Ik ga mijn bak dus gewoon eenmalig verversen al is het maar voor de schakelkwaliteit ...

Nogmaals bedankt

bassie980 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.