Volkswagen Golf IV: versnellingsbak tanden poetsen

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Hallo,

Ik rij hier op Curacao een made in Brazil golf 4.
Als ik opschakel en terugschakel naar de 2de versnelling als de motor warm is gaat het niet zonder metaal geluid, je hoort hem er echt in knallen, een knarsend geluid.
Hij doet het niet als ie koud is en ook niet altijd als hij warm is, als ik het met laag toeren doe hoor je niets en vaak ook niet als ik "dubbelclutch"

Wie heeft een vermoeden wat het kan zijn en kan het kwaad? ik schakel vaak van 1 naar 3 en neem alle bochten in zijn 3.

alexhozee

Geplaatst door alexhozee (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

Sloopkogel (0) PRO, 13 jaar geleden

Klinkt alsof er een paar synchro-mesh ringen versleten zijn in je versnellingsbak.
Enige oplossing is de bak te reviseren, ofwel te vervangen door een gereviseerde of 1 van de sloop.

succes

alexhozee (0), 13 jaar geleden

bedankt voor je reactie, niet waarop ik op gehoopt had eigenlijk haha.
Hoe lang en wat zijn de gevolgen indien je ermee door rijdt?

Hij doet het alleen in de 2, verder niet.

Sloopkogel (0) PRO, 13 jaar geleden

Oh gaat lang goed hoor, gewoon een beetje poco aan doen met dat ding.
en zorgen dat er genoeg olie in de bak zit.

Sloopkogel (0) PRO, 13 jaar geleden

Oja, doe ze de groeten op landhuis brievengat!

alexhozee (0), 13 jaar geleden

ik zal zeggen dat sloopkogel de groeten doet hahaha.

Is het trouwens een idee om andere olie in de bak te doen, ik heb wel stukken gelezen dat lui met versleten ringen andere olie erin doen en het minder wordt. zeggen ze.
Even heel simpel gedacht, als hij "koud" is, voor wat dat hier waard is, doet ie het niet. Dan is de olie dikker.
Als ik nu een dikkere olie erin doe zou hij het theoretisch gezien minder moeten doen.

denk ik nu goed of.............

Sloopkogel (0) PRO, 13 jaar geleden

Mwah.... niet echt.
Het heeft een beetje met de stroefheid van de olie te maken, normaal gesproken heb je wat metaaldeeltjes in de olie door slijtage in de bak, dat maakt de olie wat stroever dus daarom ververs je een manual bak eigenlijk nooit.
Wel kun je een toevoeging bij de bakolie doen die de olie stroever maakt, als je de olie ververst gaat er nieuwe "gladde" olie in en schakelt hij waarschijnlijk helemaal niet meer naar de 2e versnelling.
Er bestaat een toevoeging van het merk Forté die best goed is, ik weet niet of je die daar kunt krijgen?
Mocht je het daar niet kunnen krijgen kan ik wel eens kijken of ik het hier voor je kan halen en dan stuur ik het wel op.

alexhozee (0), 13 jaar geleden

Duidelijk verhaal.

Ik zal is ff bij Napa kijken, die hebben alles wel wat in de states ook te krijgen is.
Zo niet hoor je van me.

Alvast bedankt voor de moeite!
Alex

Sloopkogel (0) PRO, 13 jaar geleden

Bon Bini

P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=alexhozee]Duidelijk verhaal[/quote]
Zo duidelijk is het verhaal anders niet.

[i]* stroefheid van de olie

* wat metaaldeeltjes in de olie

* toevoeging bij de bakolie doen die de olie stroever maakt

* als je de olie ververst gaat er nieuwe "gladde" olie in[/i]

Leuk uitgelegd aan de borreltafel, maar in werkelijkheid werkt dit toch iets anders.

Gr. paul

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Volgende keer kom ik even wat koffie lurken Paul, de koek neem ik zelf mee :)

Ben de laatste tijd wel geregeld in de buurt..

Gr Stefan

alexhozee (0), 13 jaar geleden

Paul,

ik weet ook dat metaaldeeltjes in de olie niet goed zijn voor de slijtage vd onderdelen.
Wat is jouw mening over hetgeen hierboven is beschreven?
Mijn kennis over versnellingsbakken is helaas erg klein om te weten hoe het precies zit.

Alle informatie is welkom.

Ik hoor graag van je.

Alex

ricky (0) PRO, 13 jaar geleden

Als hij het alleen maar in die ene versnelling doet en NIET in de andere versnellingen dan is vervangen van de synchromeshring(en) van die versnelling de enige goede oplossing.

Sloopkogel (0) PRO, 13 jaar geleden

Leuk dat je mijn "borrel" verhaaltje ondermijnt, maar het komt op het zelfde neer.

Gewoon zorgen dat er zat olie in de bak is en liefst niet verversen, anders gaan je synchro-mesh ringen er helemaal aan.
Voor het gemak kan je een toevoeging (dope) gebruiken.

Probeerde het alleen in lekentaal uit te leggen.

P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=Sloopkogel]Probeerde het alleen in lekentaal uit te leggen.[/quote]
Probeer het toch iets duidelijker te omschrijven, zelfs een leek blijft zo een leek.

Gr. paul

Sloopkogel (0) PRO, 13 jaar geleden

ok, hoop dat het zo duidelijker is

alexhozee (0), 13 jaar geleden

auto verkocht en zo het probleem ook opgelost

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.