Hallo medetechneuten,
Mijn auto had een "dreun,rammel"in de buurt van de versnellingsbak,na deze gedemonteerd te hebben bleek dat
klinknagels van de koppelingsplaat loszaten evenals het hart van de plaat ,nu achteraf is dit vermoedelijk al lang zo geweest want bij het op laten komen van de koppeling "sprong"de auto wat,maar hier wen je aan en ontwikkelt een rijstijl waardoor je dit niet meer merkt.
Door dit trillen(vermoedelijk) heeft het lager van de ingaande prise-as speling gekregen.(Dat lager welk direct achter de keerring zit).
Nu wil ik een en ander vervangen,maar zit met het volgende;het koppelinghuis is al een paar millimeter los van de bak en ik probeer met een nylon hamer deze verder los te krijgen maar het wil nog niet lukken,de bak staat in vrij of heeft dit geen invloed en houdt het lager gewoon het huis vast en moet ik blijven slaan?
Voorzichtig opwarmen van het huis met de verfstripper helpt niet.
Houten (kunststof) wigjes er tussenslaan wanneer ik meer speling krijg is een optie?
Moet ik met nog meer zaken rekening houden bij demontage van de bak ?
De Caddy heeft bijna twee ton gelopen en de bakolie kwam er mooi helder uit , is al eens ververst .
Aangezien ik de"trap-leeftijd" al even achter de rug heb is de caddy nooit echt mishandeld,wordt eerst warmgereden en draait uitsluitend afstanden,dit alleen even ter informatie.
Vraag twee is:welk vet moet ik gebruiken voor de homokineten wanneer ik alles weer terug in elkaar zet ?
Het is naar ik meen een 020-bak.
Groet,Jan.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het is een 02A bak, dat huis krijg jij er niet zo vanaf, bak moet totaal uit elkaar.
Wat je nu aan ruimte gemaakt hebt moet je er weer uit halen; anders kans dat je de bak niet vrij krijgt.
Schakelwals uitbouwen, bak moet in vrijstand staan!!
Kopdeksel uitbouwen, 5e versnelling uitbouwen, Flens aandrijfas loshalen (staat onder zware veerspanning), huis er af persen, met speciale trekker of persbrug, Achteruitversnelling loshalen, Tandwielen van de assen uitbouwen, Daarna kan de primaire as tezamen met de secundaire pas uit de bak.
Ik wil je niet ontmoedigen, maar het lager van de priseas aan de koppelingskant draait zo op de as; het is een naaldlager. Als deze ruimte heeft is het lager nog heel maar de as ingelopen..... Priseas nieuw kost ongeveer het zelfde als 3 vervangende versnellingsbakken van schadewagens en of slopers.
Bak uit polo of seat ibiza met SDI motor is ook prima bruikbaar.
Voor een kenner een prikkie werk. (bak is in een uurtje een kruiwagen vol onderdelen) Heb je het nog nooit gezien kun je een aardig tijdje zitten etteren.
Bedankt voor je reactie audi , ik ga me beraden op wat wijs is,wat kost een sloopbak grofweg ?
Groet,Jan.
16 jaar
150 moet je er zeker wel eentje kunnen scoren.
Aanvulling op dit verhaal; koppelingsplaat inclusief drukgroep is vervangen en een sloopbak gemonteerd,deze begint echter na de nodige kilometers, in de vijfde versnelling wat te "zingen", het bekende "whoem,whoem"geluid,
zijn niet de beste versnellingsbakken,ook niet de beste auto,s die vw,s (mijn eerste en mijn laatste)maar zoals zovele mooi reclame makende merken weten ze een mooi imago op te houden; Schone Schijn, volgend maal ga ik weer voor een pajanner of korea-automobiel.
15 jaar
[quote=Guevara]Aanvulling op dit verhaal; koppelingsplaat inclusief drukgroep is vervangen en een sloopbak gemonteerd,deze begint echter na de nodige kilometers, in de vijfde versnelling wat te "zingen", het bekende "whoem,whoem"geluid,
zijn niet de beste versnellingsbakken,ook niet de beste auto,s die vw,s[/quote]
De eerste eigenaar had toch een hele andere mening.
Veelal worden en zijn Caddy's goed gebruikt...., daarvoor ze ook bedoelt zijn.
Meestal wordt een gebruikte Caddy al aangeschaft met een hoge km-stand. Een gebruikte caddy in combinatie met een al hoge km-stand kan malheur geven, is niet uitgesloten.
Dit alles opgeteld geeft zo een vertekend beeld en wordt dit type Caddy als waardeloos geheel onterecht gekenmerkt...
Gr. paul
Zonder hierbij in een negatieve "welles,nietes" discussie te willen geraken;valt het mij nogal op dat bij meerdere modellen ernstige problemen optreden,gaten die in differentieels ontstaan is toch niet niks,door het afschuiven van klinknagels(uit oogpunt van kostenbesparing gemonteerd i.p.v.bouten) , wat mijns inziens geen slijtage oorzaak heeft maar een constructiefout is.
Voor de meeste mensen die geen sleutelruimte,kennis of vaardigheid hebben is dit een zeer dure, zo niet onoverkomelijke tegenvaller in het bijzonder wanneer het ook nog eens het onmisbare familie-autootje betreft.
Ik heb de indruk dat de auto,s uit het oosten niet zulke ernstige mankementen vertonen,waarbij ik wel weet dat het merk welke grote aantallen verkoopt daardoor ook meer probleemmeldingen oplevert,maar toch...
Ook kan ik aangeven dat mijn caddy geen halve ton aan materialen vervoert,geen trekhaak heeft en ik zo een rijder ben die elke versnelling erin legt en de bak niet als een aan/uit schakelaar ziet ,bij elke verkeersdrempel afremt,de caddy is met een lage km-stand aangeschaft en al weer enige jaren in mijn bezit,krijgt regelmatig onderhoud maar had voor iedere apk wel een reparatie nodig.
Dit is niet willens en wetens "afzeiken", maar gewoon realiteit.
Groet,Jan.
15 jaar
de klinknagels past vw al een paar weken toe hoor.... (af 1974) en met succes.....
wat is de oorzaak dat ze stuk gaan?? kan ik je haarfijn uitleggen, de SDI motoren hebben onvoldoende vermogen om de wielen bij brusk optrekken volledig te laten slippen. Maar ze "stuiteren" wel..... Dat laatste is moordend voor de totale aandrijving. van koppeling tot en met buitenste homokineet. Frixiplaten waar het verende binnendeel uit is losgereten komt ook nog al eens voor bij dit type.... Gek genoeg heeft dezelfde koppeling met meer vermogen er op er geen last van....
Doe je altijd normaal met deze wagen waar hij voor gemaakt is (en op beproeft is) dan gaan de bakken niet stuk. Maar heeft de caddy een couriersleven achter de rug is het vaak kapotgeragt. zo ook de golfjes en polo's die bij een petjeverkeerdom zijn beland. De zwakste schakel geeft het als eerste op.....
Heldere en duidelijke uitleg Harry; ik kan me hier inderdaad bij voorstellen dat het zo in elkaar steekt.
Bedankt voor je uitleg !
Groet, Jan.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Caddy of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar