close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Passat 35i 1,9 TD: vervangen cilinderkop

Bouwjaar: 1993

Ik heb afgelopen week mijn cilinderkop vervangen.
toen bleek dat mijn waterpomp lek was, had ik die daarbij ook vervangen

nu heb ik daar 3 vragen over.

ik heb begrepen dat wanneer men de cilinderkop vervangt, deze na een aantal kilometer nog een keer moet worden aangedraaid met een momentsleutel.

Na Hoeveel kilometer moet dat gebeuren?
En met welke kracht moet dat gebeuren? (hoeveel Nm?)

mijn laatste vraag is meer een probleem:
sinds het vervangen van de cilinderkop heb ik er nu 500km mee gereden. Maar hij blijft telkens een beetje warm lopen.
temperatuur hangt rond de 92graden (op de teller), en dat terwijl ik dan zeer rustig rijd met 80 a 90 in de 5e versnelling. (voordat mijn kop was vervangen was de temperatuur constant net onder de 90).
Nu hoeft er maar een klein hellinkje komt op de snelweg (net voor een grote brug) of ik ga naar de 100kmph, en dan zie ik mijn temperatuur al stijgen richting 100graden. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?

alvast vriendelijk bedankt voor de antwoorden.

Geplaatst door

Hisham (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Thermostaat overleden, deze ook vervangen

audia4 0
badge

19 jaar

Volkswagen Passat benzine- en dieselmodellen 1991-1993 3. Dieselmotoren 3.4 Cilinderkoppakking vervangen


Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)
Cilinderkopbouten*


fase 1 40 (4,0)
fase 2 60 (6,0)
fase 3** + 180° (halve slag)

fase 4, na warmrijden**+ 90° (kwartslag)

*Cilinderkopbouten altijd vernieuwen.
**In één keer met starre sleutel verder draaien.

Beunhaas 1085
badge vip badge

19 jaar

Dit is volgens mij niet (meer) juist. Vrijwel zeker heb je nu een stalen koppakking (MLS)geplaatst. Daarbij worden de kopbouten in twee fasen aangetrokken op 40 resp. 60 Nm. Vervolgens nog tweemaal 90 graden. Dit alles met koude motor. Daarna worden de bouten niet meer nagetrokken.

Audifreak763 0
badge

19 jaar

harry, bedankt dat zal ik morgen gelijk even controleren

kees, ik snap niet precies wat je bedoelt met die fases. moeten die meteen na elkaar gebeuren of zitten er bepaalde kilometers lopen tussen?

en mijn cilinderkopbouten heb ik ook niet vernieuwd, is dat schadelijk?

Jan, ik heb nu inderdaad een stalen pakking (tenminste hij lijkt van staal). en als ik het goed begrijp is het dus eerst 40nm. daarna nog een keer 60nm. en daarna ook nog twee keer 90graden zonder momentsleutel. en dit alles zonder te rijden?

alvast bedankt voor de info...

Hisham 0

19 jaar

hisham..

de bouten hadden wel vervangen moeten worden! het zijn namelijk rek-bouten! (indien mogelijk dit alsnog vervangen)

het aantrekken van deze bouten gaat in 4 fasen

1, 40 nm, (momentsleutel)

2, 60 nm, (momentsleutel)

3, 90 graden kwart (klok) slag rond.

4, 90 graden kwart (klok) slag rond (nogmaals).

dit alles bij een koude motor! dus zonder rijden...

paul,

P. Kelder 0
badge

19 jaar

Paul, ik weet niet hoe de klok in Ommen tikt, maar 90 graden is toch echt een kwartslag. Als jij jouw eigen werkbeschrijving volgt, trek jij kopbouten 360 graden na.

Audifreak763 0
badge

19 jaar

sorry jan! het was laat gisteren! ;^))

paul,

P. Kelder 0
badge

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.