Geachte lezers,
Ik heb 3 vragen:
1)
Kan iemand mij vertellen wat de invloed is op de motorolie als men een (ontvettende(?)/kool verwijderende) brandstofsysteemreiniger gaat gebruiken; b.v. van het merk Valvoline Professional Serie?
(Er komt ook uiteindelijk altijd een zeer klein deel van de (verbrande/onverbrande) benzine via de zuigerwanden in de motorolie terecht; dus er zal ook een klein deel van de brandstofsysteemreiniger in de motorolie terecht komen...).
2)
Kan dit kleine deel van de brandstofsysteemreiniger wat bij verbranding in de motorolie terecht komt, (uiteindelijk) schade aanrichten in de motor zelf?
3)
Kan een brandstofsysteemreiniger schade aanrichten aan (motor)onderdelen van een auto? Denk b.v. aan leidingen, de brandstofpomp en de benzine-injectoren?
Bij voorbaat dank voor het antwoord,
met vriendelijke groet,
Mike
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Waarom wil je dat gebruiken dan?.
Heb je problemen met de auto?.
Wat jij zegt maakt helemaal niets uit, paar keer per jaar zo'n flesje erin kan altijd.
Maar als je het over vervuiling wilt hebben dan is het enige dat je juist niet moet doen is luisteren naar "het nieuwe rijden"...
Gewoon 1x in de paar dagen een keer volgas tot 5000 toeren en dan komt alles goed, zeker als je dsg hebt.
Onzin , als dit allemaal zou kunnen gebeuren wat jij denkt , was deze firma al failliet geweest van de schadeclaims.
Af en toe een blikje erin kan geen kwaad en af en toe flink toeren maken helpt nog beter.
Hallo Primera,
Dank voor uw reactie!
Eerste gebruiksjaar van de Polo TSI-1.2 auto, (na 12.000 kilometer) geen enkele probleem!
Daarna bij rustige lineair optrekken af en toe (1 a 2 seconden) een stotterende/inhoudende motor bij een toerental van ongeveer 1600-1800 RPM; getankte benzine euro 95.
Hierna bij hetzelfde tankstation euro 98 getankt en onder precies dezelfde omstandigheden, zoals o.a. 1600-1800 RPM, zelfde weg, zelfde bandenspanning, zelfde temperatuur, luchtvochtigheid en weersomstandigheden geen 1 moment korte stotterende/inhoudende TSI-motor...?
Wat hiervan de oorzaak is...? Ik denk deels licht vervuilde injectoren, maar weet hier te weinig vanaf.
Ook na de eerste 2 jaarlijkse dealer servicebeurt; nog steeds dezelfde korte stotterende/inhoudende TSI-motor op euro 95 benzine.
Groet,
Mike
Heb begrepen van experts(?) dat TSI (1.2-)motoren gevoelig zijn voor interne (kool)vervuiling.
11 jaar
Vergeet niet dat deze motoren erg zijn benepen i.v.b met de strenge emissie-eisen.
Het blijven zenuwachtige motoren wat je er ook aan doet....
Advies: maak er een leuke bloembak van [url=http://postimage.org/][img]http://s8.postimg.org/jmmntwhr5/clown.gi...[/img][/url]
Gr. paul
Hallo Ricky,
Ook u weer bedankt voor het meedenken!
Ik heb een DSG en gebruik nooit de automaat, omdat die boven de 3de versnelling systematisch ondertoeren maakt.
Schakel na de 3de versnelling handmatig op en zorg dat er geen ondertoeren ontstaan.
Schakel handmatig bij een vlakke weg op bij 2000 toeren en kan dan geen ondertoeren waarnemen.
Elke dag als ik naar mijn werk ga, trek ik als de motor volledig bedrijfswarm is in de 5de versnelling op tot 3000 toeren; rijd nooit korte stukjes waardoor de motor niet bedrijfswarm wordt.
Zal uw advies gaan opvolgen om regelmatig nu de motor door te trekken naar 5000 toeren. Zal het uit gaan proberen.
Groet,
Mike
11 jaar
Hallo Kaleido,
Ook u bedankt voor het antwoord.
Als ik ergens te weinig/geen verstand van heb, vraag ik het eerst aan experts zodat ik geen onnodige (motor)schade aanricht.
Groet,
Mike
11 jaar
Hoi Paul,
Ja, exact wat u zegt!: "Erg zijn benepen i.v.b met de strenge emissie-eisen".
Met een Polo TSI-1.2. DSG rijd je b.v. 55 kilometer per uur op een vlakke weg in de 7de versnelling; wat hoorbaar vrij grote ondertoeren veroorzaakt.
Bedankt voor het antwoord.
Groet,
Mike
P.S.
Aan iedereen die er wat vanaf weet:
Algemeen: Is het beter om tijdelijk euro 98 te tanken als je een fles brandstofsysteemreiniger in je tank gooit in plaats van euro 95 te tanken?
11 jaar
Tja, dat is wat ik versta onder dat "nieuwe rijden".
Ik zelf kom met een benzine-motor eigenlijk niet onder de 2000 toeren.
Mike
Het toevoegen van een middel aan de brandstof heeft enkel zin indien je kunt uitsluiten of er daadwerkelijk wel een probleem is of hebben we hier te maken met bepaalde eigenschappen van dit product / type motor ?. Ik verwacht zelf het laatste.
Gr. paul
Hallo Oldford,
Corrigeer mij s.v.p. als ik niet de juist informatie heb:
Hangt het aantal toeren waarbij de minste interne motorvervuiling optreedt niet af van de grootte van de benzinemotor?
Wat ik (voorlopig) heb begrepen van automotor-experts is dat elke benzine-motor een bepaalde hoeveelheid toeren moet maken om de benzine zo volledige mogelijk te verbranden, waardoor motoronderdelen zo min mogelijk vervuilen.
Een te laag toerental geeft extra vervuiling/slijtage, net zoals een te hoog toerental of (veel) te snel optrekken.
Waar het optimale toerental ligt zodat er zo min mogelijk motorvervuiling optreedt voor een klein motortje zoals de 1.2 TSI weet ik nog niet?; maar als ik rustig lineair overschakelt op 2000 toeren loopt de motor zo soepel als een "naaimachine".
Overschakelen op een hogertoerental veroorzaakt hoorbaar een onrustiger motorgeluid.
Groet,
Mike
11 jaar
Hallo Paul,
U bedoelt dat de 1.2 TSI motor pas na (ongeveer) 12.000 kilometer af en toe (1 a 2 seconden) een stotterende/inhoudende gedrag vertoont als je euro 95 tankt?
(Voor die 12.000 kilometer had ik dit stotterende/inhoudende gedrag niet).
Dan blijft ik met de vraag zitten waarom de 1.2 TSI motor (nog) geen stotterende/inhoudende gedrag vertoont als ik euro 98 tank?
Groet,
Mike
11 jaar
Heb je de auto al eens uit laten lezen?.
Zit de laatste software versie erin?.
Wat zegt de dealer?.
11 jaar
De grootte van de motor maakt tegenwoordig niets meer uit. Je hebt de 1.8 en de 2.0 tsi's en die willen nogal vaak dichtkolen, er hangt dan een brok kool van een halve cm aan de klepsteel, is goed te zien als je inlaatspruitstuk verwijderd en in de meeste gevallen ook goed te reinigen op deze manier zonder demontage van de cilinderkop bij deze motoren. Laat ik het zo zeggen: het komt deels door het nieuwe rijden en deels door de geknepen toestand, maar dat kan je goed tegen gaan door af en toe gewoon lekker sportief door te trekken (dus naar een dikke 5000-6000 toeren) ondanks of je kleine of grote motor hebt want ze zitten allemaal in hetzelfde schuite, namelijk de strenge belachelijke emissie eisen....Als jij altijd doet wat je zegt, dus bij 2000 toeren schakelen dan kan je hem net zo goed in z'n D zetten en dan ga je geheid problemen krijgen kwa vervuiling als je dat altijd zo zou doen.
En een dsg wil eigenlijk alleen maar het liefst en zo snel mogelijk naar z'n 7e versnelling wat natuurlijk perfect is voor de emissie eisen (in nieuwe staat dan) maar als je dit 50000km blijft doen dan hangen de brokken kool overal waardoor hij alleen maar slechter gaat lopen maar dat maakt weer niet uit voor de emissietest want die geldt alleen in nieuwe toestand, dan komt hij wel door de test. Ze testen sowieso niet zoals het hoort, zoek maar eens op 1 van de laatste uitzendingen van Radar dan zie je waarom en hoe ermee gesjoemeld wordt en dat nieuwe rijden is net zo fake. Gewoon gevarieerd rijden ermee.
Bekend probleem, heb er laatst ook eentje even een uurtje mishandeld. liep 100% beter daarna. Met de kleinere TSI motoren is dat nog wel te doen in Nederland. Als je een audi met een dik blok hebt, en die hebben er ook last van, dan heb je echt een probleem. Waar kan je zoiets nog eens flink de sporen geven....
Wat die dsg betreft, die kan echt wel serieus toeren maken hoor. Vloer het gaspedaal maar eens.
Hallo Primera,
Ja, auto laten uitlezen, niets gevonden.
Of de laatste software versie erin zit?; wordt dealer onderhouden dus dat zal wel(?)
Op mijn vraag of de DSG (tegen forse betaling van mijn kant) kon worden ingesteld op (veel) hoger opschakelen in de toeren was men zeer beledigd... en moest ik moeite doen om de verstandhouding weer te normaliseren...
Reactie VAG: Met de DSG is helemaal NIETS mis en ik had er geen bal verstand van!
(Werd niet letterlijk gezegd, maar daar kwam het wel op neer).
DSG schakelt met 55 kilometer naar de 7de versnelling en je hebt vanaf de 4de versnelling altijd zware ondertoeren...
Aankomende zomer zal ik maar naar de DSG-dokter gaan om een goed schakelende auto te krijgen...
Groet,
Mike
11 jaar
Hallo Ricky,
Bedankt voor het advies!
Zal het gaan opvolgen.
Ja, uitzending van Radar gezien: testauto's o.a. zonder buitenspiegels, banden op 3.5 atmosfeer en alle naden afgeplakt...
Groet,
Mike
11 jaar
Hallo Audia4,
Als je de DSG in de S-stand zet klimt die ook hoog in de toeren, maar of een (volgens kenners(?) kwetsbare) DSG-bak daar regelmatig tegen kan is de vraag?
Groet,
Mike
11 jaar
Sorry jongens,maar het is toch geen rijden als je het ding tot 5000 omwentelingen door moet gaan trappen.
Dat vind ik niet comfortabel rijden en ik kan me ook niet voorstellen dat dat nou heel erg goed is voor een auto om zo op die manier te gaan rijden.
Ik denk idd ook dat de bak van zulke acties te lijden heeft.
Wat je idd kunt doen is als de auto uit de garantie is de schakel momenten laten verleggen bij de DSG dokter.
En ja,je zult moeten leven met het feit dat ze zo afgeknepen zijn dat het ook weleens tot een niet helemaal lekker lopende motor lijd.
Als het nieuw is werkt het allemaal prima,is het ingelopen leid het tot lichtjes inhouden,niet lekker aan het gas hangen.
Een zuinig verbruik heeft invloed op de driveability van een auto.
Een zuinig verbruik moet nou eenmaal ergens gewonnen worden.
En vergis je niet,schakelmomenten verleggen doet het verbruik met tientallen procenten toenemen,hou daar rekening mee!.
Ik rij zelf een diesel,schakel eigenlijk nooit onder de 3000 omwentelingen,ik rij dan ook geen 1 op 18 maar 1 op 14/15 hooguit.
En in de winter is zie ik ook weleens 1 op 12/13 voorbij komen.
Ik mag aannemen dat de je met de aanschaf van de auto wel met een schuin oog naar het verbruik gekeken hebt.
Dat dat wel degelijk je keuze bepaald heeft.
Ga je aan de karakteristieken van de auto sleutelen gaat het verbruik maar zo naar 1 op 11/12.
Het is immers maar een klein motortje.
11 jaar
Hallo Primera,
(Als andere forumleden antwoord weten dan graag een reactie!).
Voor de zekerheid, ik ben geen automonteur of automotor-expert en wil graag (bij)leren.
Auto is uit de garantie.
1)
Het stotterende/inhoudende motorgedrag begon pas na ongeveer 12.000 kilometer, daarvoor reed de auto prima zolang ik na de 3de versnelling handmatig schakelde.
Wat mij opvalt is, dat als in euro 98 tank er (nog) geen stotterende/inhoudende motorgedrag merkbaar is; tank ik euro 95 dan is dat stotterende/inhoudende motorgedrag er na verloop van tijd wel weer... Wat kan dat betekenen; een beginnende vervuiling van 1 of meer van de benzine-injectoren?
Volgende vraag:
2)
Motor rustig bedrijfswarm gemaakt: Als ik rustig lineair optrek, zeg op ongeveer 2000 rpm opschakelen, dan loopt de 1.2-TSI motor als een "zonnetje"; haal ik na deze rit van 45 (snelweg)minuten mijn vinger door de uitlaat dan zit er geen of nauwelijks roet aan mijn vinger.
Zet ik de DSG-bak in de S-stand (motor trekt dan in allle versnellingen door tot 3500 rpm) NADAT de motor bedrijfswarm is en ga precies dezelfde 45 (snelweg)minuten rijden in de S-stand en haal hierna mijn vinger door de uitlaat dan is mijn vinger pikzwart... Wat kan dat betekenen; als je roet aantreft in de uitlaat, dan zal dit roet toch ook (eerder) neerslaan in b.v. de motor(onderdelen) zelf?
Groet,
Mike
P.S.
De DSG dokter zet zelf op zijn site dat de aanpassingen aan de DSG-bak op vele manieren kan:
Ik zal, in overleg met de DSG dokter (waarschijnlijk) gaan kiezen voor de optie dat de DSG-bak iets hoger in de toeren gaat opschakelen, waardoor goed hoorbare ondertoeren tot het verleden behoren.
Mij is verteld dat als je een automotor regelmatig ondertoeren laat maken, dit leidt tot extra motorvervuiling, verhoogd benzineverbruik en een verhoogde slijtage van de motor en versnellingsbakonderdelen.
11 jaar
Hallo Ricky,
Heb nagedacht over wat u hebt gezegd.
U zei:
"Je hebt de 1.8 en de 2.0 tsi's en die willen nogal vaak dichtkolen, er hangt dan een brok kool van een halve cm aan de klepsteel".
Zou je dit dichtkolen kunnen voorkomen/verminderen door b.v., ik zeg maar wat; bij elke 3(?) tankbeurten een fles brandstofsysteemreiniger in de benzinetank te gooien?
Graag!, als ik dit mag vragen, uw gedachten over mijn bericht wat ik op: 18-10-2013 om 14:43 naar Primera heb gestuurd.
Groet,
Mike
11 jaar
@Mike,
als je wilt reageren op een bericht, tik dan jou antwoord in het vlak hier onder "Antwoord direct" en klik 1x op Verzenden.
Niet op citeren, want het voorgaande hebben wij al gelezen en voegt niets toe.
mvg.
Moderator Problemcar.
@ mike:
ik heb er een met een 1.4 TSI 125 pk. die past het schakelmoment feilloos aan op de rijstijl. als je het ding de sporen geeft schakelt hij laat. en gaat idd gewoon naar 5000 rpm. S stand gebruiken ik nooit.
De bakken zijn niet echt slecht te noemen. tuurlijk gaat er wel eens wat stuk. Dat is nou eenmaal een eigenschap van alles wat mensen maken. Houd in je achterhoofd dat de zwaarste motor die achter deze bak hangt 150 pk geeft met veel meer koppel dan de 1.2. Vooral bij die motor/bak combinatie kunnen het zorgenkindjes zijn.
Meestal eindigt dit dan in de discussie dat hoge bomen veel wind vangen. van een miljoen geproduceerde wagens kan een paar procent stuk gaan, als die dan allemaal het internet opzoeken lijkt het veel. Koop een auto waar er 3 van in nederland rondrijden, die vind je op internet niet met defecten.... Is voor de bladen ook niet boeiend om er iets over te schrijven.
Tussen continu het uiterst opzoeken of zo af en toe de auto eens op de staart trappen met gevoel voor de techniek zit overigens een groot verschil....
Heb je dit probleem met de dealer besproken en heb je hun er naar laten kijken.
Hebben hun een oorzaak aangegeven of hebben ze niks gemerkt.
Dat kan ik even niet terug vinden in de topic.
je zegt alleen dat de auto delaer onderhouden is,dat is wat anders als een probleem aangeven bij de dealer.
11 jaar
1)
Het stotterende/inhoudende motorgedrag begon pas na ongeveer 12.000 kilometer, daarvoor reed de auto prima zolang ik na de 3de versnelling handmatig schakelde.
Wat mij opvalt is, dat als in euro 98 tank er (nog) geen stotterende/inhoudende motorgedrag merkbaar is; tank ik euro 95 dan is dat stotterende/inhoudende motorgedrag er na verloop van tijd wel weer... Wat kan dat betekenen; een beginnende vervuiling van 1 of meer van de benzine-injectoren?
Waarom is er verschil in tanken van Euro 95 en Euro 98 vraag je hier.
Wel, de koolaanslag verkleint de compressieruimte en dus gaat de motor pingelen met Euro 95. De 98 is duurder oa omdat hiervan de zelfontbrandingswaarde hoger ligt en daarom dus meer druk kan verteren voordat hij begint te zelf-ontbranden dan de euro 95. Dus als de motor vervuild raakt gaat de compressieruimte langzaam kleiner worden en op den duur pingelen op euro 95 en (nog) niet op 98.
@ Hans4040,
Sorry, oké begrepen.
Groet,
Mike
11 jaar
@ Audia4,
Ja, precies wat u ongeveer zei ga ik ook proberen: Af en toe, als de motor goed bedrijfswarm belasten met beleid.
Bedankt voor het antwoord.
Groet,
Mike
11 jaar
@ Primera p11,
Het probleem is dat ik het stotterende/inhoudende motorgedrag niet kan veroorzaken op het moment als ik dat wil.
Ik heb het wel aangegeven bij de aanvang van de onderhoudsbeurt en gevraagd wat het eventueel kon zijn; men noemde een aantal dingen op en zeiden dat zij de autocomputer zouden gaan uitlezen.
Na de onderhoudsbeurt gevraagd of er wat gevonden was; dat was niet het geval...
Groet,
Mike
11 jaar
@ Siem Bijman,
(En/of andere forumleden).
Na het tanken van Euro 98 tank (nog) geen stotterende/inhoudende motorgedrag merkbaar:
Wat kan dat (eventueel) betekenen; een beginnende vervuiling van 1 of meer van de benzine-injectoren of wat anders?
En ik heb deze vraag nog:
Motor rustig bedrijfswarm gemaakt: Als ik rustig lineair optrek, zeg op ongeveer 2000 rpm opschakelen, dan loopt de 1.2-TSI motor als een "zonnetje"; haal ik na deze rit van 45 (snelweg)minuten mijn vinger door de (eerst schoongemaakte) uitlaat dan zit er geen of nauwelijks roet aan mijn vinger.
Zet ik de DSG-bak in de S-stand (motor trekt dan in alle versnellingen door tot 3500 rpm) nadat de motor bedrijfswarm is en ga precies dezelfde 45 (snelweg)minuten rijden in de S-stand en haal hierna mijn vinger door de (eerst schoongemaakte) uitlaat dan is mijn vinger pikzwart...
Wat kan dat betekenen; als je meer roet aantreft in de uitlaat, dan zal dit roet toch ook (eerder) neerslaan in b.v. de motor(onderdelen) zelf?
Zou "het af en toe bedrijfswarm flink in de toeren trekken" om de motor schoon te houden dan niet gelden voor een 1.2 TSI ?
Groet,
Mike
11 jaar
Of de roet/kool aanslag komt dan/daarna pas in de uitlaat zichtbaar omdat je een x toeren maakt in z'n S, in D blijft het in de motor.... Nee we gaan nu te ver met denken e.d. Gewoon paar keer per jaar zo'n flesje en paar x per week volgas geven dan moet het goed komen, dus niet altijd 5000 toeren gaan rijden...en de dsg bak zelf kan dat wel aan (is immers 2 in 1 bak met dikke assen/tandwielen) maar de koppeling zelf weer vaak niet vanwege slechte productie makelaardij, maja is ook een reden dat het lampje is gaan branden bij die VW hersen/bedenkers en nu weer een natte koppeling gaan bouwen in deze constructie's...
Zelfde lampje als eerst de ketting en nu toch maar weer terug naar de riem..
Ja,een riem.
Waarvan ze bij vw beweren dat die een autoleven mee moet gaan.
De eerste zullen wel weer hier verschijnen met toch een gebroken riem.
Zolang vw van die prutstoeleveranciers blijft goedkeuren zal het niet goed komen.
11 jaar
Geachte heren,
Ik dank u allemaal voor uw reacties!
Stotterende/inhoudende motorgedrag is (voorlopig?) opgelost en niet meer merkbaar na gebruik van de reiniger.
Groet,
Mike
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar