Onlangs een 2e hands Passat tdi uit 2006 gekocht. Deze passat heeft een climatronic. Ik merkte dat er geen warme lucht uit de verwarming kwam. Vloeistofpeil gecheckt, leek in orde. Paar uur later gaf de dashbord diagniose aan dat koelvloeistofpeil te laag was en dit was inderdaad het geval. Bij het openen van de deksel, kwam de vloeistof op peil (logisch) en hiernaa kreeg ik wel warme lucht uit de blower. 's Ochtend was vloeistofpeil weer ingezakt, maar bij het openen van de deksel komt die weer op peil.
Wat kan het probleem zijn???
Groet,
Ilker
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bij koude motor moet het peil aan max staan anders bijvullen.
Als het peil toch zakt moet het systeem afgeperst worden en kijken of je uitwendige lekkage hebt.
Wat verwarming bereft, laat de climatoric eens uitlezen op storingen. Werkt de verwarming wel goed bij uitgeschakelde airco ?
Bij de dealer kunnen ze ook alle stelmotoren en temp. voelers interactief testen.
Ik heb me laten vertellen dat het ook wel kan liggen aan de thermostaat. Als die defect is, wordt het water niet rondgecirculeerd doordat die de niet opent. Hierdoor blijft het warme water in de motor en hierdoor zakt de vloeistofpeil in het vat. De buizen bij de radioator waren inderdaad koud. Kan dit het probleem zijn?
15 jaar
Daar kan het vloeistofpeil niet van zakken.
Als de thermostaat open blijft staan wordt de kachel niet warm maar dan loopt de koelvloeistoftemperatuurmeter ook niet genoeg op.
Als de thermostaat dicht blijft staan loopt de temperatuur te hoog op maar dit komt zelden voor.
Het duurt heel lang bij een diesel voordat de themostaat open gaat maar dit is normaal.
Ga denken aan een defecte waterpomp.
Ik heb de waterpomp laten controleren en die draait gewoon, de schoepen zitten er nog op. Ook de thermostaat laten vervangen, maar euvel blijft. Ik heb de auto even flink op zijn staart getrapt en resultaat..... motortemp. liep ineens op naar ca 120 graden. Motorkap open... vloeistof uit het vat geperst. Ik denk dat of de koppaking niet goed is of dat er een scheur in de kop zit. Oeiiiii.....
//Ilker
15 jaar
Hoe heb je de waterpomp gecontroleerd,hoe weet je of de schoepjes er nog aan zitten?
Een vriend van mij is automonteur... hij heeft de thermostaat eruit gehaald en met zijn vingers gecontoleerd of de waterpomp wel draaide (motor laten starten). Hij kon voelen dat de schoepen ronddraaiden.
15 jaar
Het zat hem in de koppakking........
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar