Volkswagen Polo: Volkswagen polo slaat af en start niet meer

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 45aev

Ik heb een Lastig probleem met deze polo. Hopelijk kan iemand hier mij adviseren.
Het gaat dus om een 6n1 polo met 45aez motor. Bj. 1994.
In het kort: auto rijdt goed en in 90% van de gevallen is het ook starten en lopen. Echter, soms slaat de auto met koude motor aan En blijft vervolgens nauwelijks stationair draaien. Bij gasgeven slaat ie af en start vervolgens niet meer.
Ook gebeurt het soms dat de motor bij bedrijfstemperatuur afslaat en start dan vervolgens ook niet meer. Na enige tijd (enkele uren) start ie weer.
In eerste instantie verdacht ik de ontsteking.vooral ook omdat het probleem zich meestal voordoet bij vochtig weer. Rotor,verdeelkap en bougies vervangen. Kabels en bobine op lekkage getest door een draaiende motor in het donker te besproeien met water. Niets. Geen geknetter. Motor blijft lopen en ik zie geen overspringende vonken. Denk ook eigenlijk niet dat het de ontsteking is,want als de motor afslaat geeft de bobine nog steeds een krachtige vonk.
Vacuumslangen gecheckt en brandstoffilter vervangen. Gasklephuis ziet er helemaal niet vervuild uit. Nog geen storing uit laten lezen. Garage had geen tijd. Dit wordt nu 1e helft van volgende week gedaan.
Ik ben even door mn mogelijkheden heen. Alle suggesties welkom!..

1977liftback

Geplaatst door 1977liftback (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

kaleido 1 (1680) PRO, 9 jaar geleden

Wat dacht je van een benzine probleem ? je zegt als hij het niet doet de bougies wel vonken , maar krijgt hij ook brandstof ?
Contactblokje , wil nog wel eens voor problemen zorgen , maar kijk eerst eens of er wel brandstof komt , pompwerking controleren bv.

1977liftback (0), 9 jaar geleden

Hallo ferrie,

Bedankt voor je reactie.
Ja,een brandstofprobleem lijkt voor de hand liggend. Ik ga morgen de werking van de brandstofpomp controleren.
Het lijkt echter meer of de motor verzuipt dan dat ie geen brandstof krijgt.
Wat is het contactblokje? Ik heb ook al diverse keren gehoord dat het met de koelvloeistof temperatuursensor te maken kan hebben.
Vandaag bij doorstarten gemerkt dat de auto telkens de neiging lijkt te hebben om aan te willen slaan op het moment dat ik de sleutel loslaat.

kaleido 1 (1680) PRO, 9 jaar geleden

Met het contactblokje wordt bedoeld , het electrische gedeelte onderaan je contactslot.
Temperatuursensor is ook een optie , maar dan geeft dat vaker problemen met warme motor.
Het ding kost niet veel , wel origineel halen , als je niets kunt vinden is dat natuurlijk het proberen waard.

1977liftback (0), 9 jaar geleden

Hallo ferrie (en anderen natuurlijk)

Vandaag motor gestart. Geen probleem,maar slaat na ong. 5 minuten lopen af.
Er gebeurde echter iets bijzonders. Ik kwam met mijn hand tegen de bobine en kreeg een flinke schok.
Het lijkt dus of de behuizing onder spanning staat oid. Ik heb het maar geen 2e keer geprobeerd. Zo'n schokje komt lekker aan hoor. Gaat mijn verdenking toch weer uit naar de ontsteking.
Het gekke is dat ik de ontstekingsdelen al div. Keren nat heb geneveld met een draaiende motor. Er slaat echt nergens vonk over en het knettert ook nergens.
Ik weet dat de massa van deze bobines soms wat matig wordt,dus die is al opgefrist.
Ik ga de weerstand van de kabels maar eens meten. iemand hier die weet hoeveel weerstand de bovengrens is?

1977liftback (0), 9 jaar geleden

Weerstand kabels met koperkern mag max zijn 6.5k ohm. Meet op alle 4 rond 5.9 k ohm. Weerstand aan de hoge kant misschien?
Als ik een (goed geisoleerde) dikke schroevendraaier tegen de bobine houdt dan trekt ie door de behuizing heen 1cm lange vonken. Nevel ik hem goed nat gebeurt er niets.

1977liftback (0), 9 jaar geleden

Voor wie het interesseert;
Storingen uitgelezen. Hall gever stond er als storing in. De monteur heeft deze storingsmelding gewist.
Hij zegt dat deze niet stuk is,want anders doet de auto het helemaal niet meer.
Hij zegt na zien van de vonken die overspringen van de bobine naar een schroevendraaier die er tegenaan gehouden wordt dat dit 99% zeker de oorzaak is. Hij had geen idee of de weerstand in de kabels misschien wat hoog is. Zijn advies: bobine vervangen. Ik ben het wel met hem eens...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.