Beste collega's,
Wij hebben een Polo 1.4 (motor AEX) staan die stationair op 3 à 3 en halve cilinders loopt. De auto presteert voor de rest goed. Onder het rijden merk je niets. Het volgende hebben wij al gedaan:
Uitgelezen: storing stationair limiet bereikt (lijkt mij logisch omdat de auto niet op 4 cilinders loopt)
Bougies vervangen (NGK)
Rotor - kap en kabels vervangen
Kop gedemonteerd (niets vreemds te zien) nieuwe in-, uit- en koppakking + distributie snaar
Lektest uitgevoerd met remreiniger
In de uitlaat hoor je de motor duidelijk ploffen stationair. Het lijkt alsof de auto toch valse lucht krijgt, alleen de lambda waardes zijn correct. Ook het inlaatspruitstuk en de slangen vertonen geen scheurtjes.
Het is duidelijk de 4e cilinder (bakzijde) die stationair maar half mee doet. Trek je een bougiekabel los of de injector stekker, dan merk je maar minimaal verschil. Op toeren is alles oké.
Heeft iemand dat al een eerder meegemaakt?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
is het ontstekingshuis zelf al vervangen even kijken of er geen speling op het asje zit wil wel vaker gebeuren
gr.marco
controleer de rembekrachtiger incl slang op lekkage
John: Rembekrachtiger + slang zijn helemaal afgekoppeld geweest, maakt geen verschil (uiteraard aansluiting op inlaatspruitstuk afgedopt).
Marco: kan speling op het asje van het ontstekingshuis effect hebben op maar één cilinder? Ik zal het in ieder geval proberen.
Ik heb zelf het gevoel dat het iets is met de kleppen of timing van de 4e cilinder. De compressie van alle vier de cilinders is overigens goed. Allemaal rond de 13 bar.
Ik probeer het asje, en houdt jullie op de hoogte. Bedankt.
aan je kleppen kun je niet veel verkeerd doen en bovendien is de compressie goed ontsteking moet tussen de 4 en de 8 graden voor het bdp staan
gr.marco
Zit er gebroken klepveer in?
Hans
dan is je compressie toch ook niet goed?
of zie ik dat verkeerd
Met compressie meten is het start toerental laag dan duwt de veer de klep wel dicht,bij stationair toerental lukt dat minder goed en loopt de motor niet meer rond.
Hans
zuigerhoogte controleren en kijken of de kleppen van de 4e cilinder op tijd sluiten
Is hier al niet een keer een topic over geweest zoiets staat mij bij en ik meen te herinneren dat er iets met een klepstoter was.
Hans
ja zal kunnen komt niet vaak voor maar je weet t nooit natuurlijk
De nok van de uitlaatklep vertoond wel een kleine afvlakking. Ik denk toch dat er niets anders opzit dan de kleppen los te halen. Een klep stoter zou kunnen, maar we hebben de kleppen wel gecontroleerd toen de kop los was en ze gingen goed open en dicht. Neemt niet we dat bij een lopende motor het heel anders kan zijn. Op de werkbank haal je geen 2.000 omw. per minuut. Ik ga morgen de kop maar weer demonteren. Bedankt alvast!
Collega's,
Wij hebben de oorzaak gevonden. De 4e cilinder deed niet goed mee omdat de klepstoter was ingedeukt. Dit heb ik zelf echt nog nooit meegemaakt. De oorzaak laat zicg raden, want voor de rest was de klep en de veer goed. Nieuwe klepstoter gemonteerd en de auto loopt weer als vanouds. Iedereen bedankt.
[quote=autototaalhouten]Collega's,
Wij hebben de oorzaak gevonden. De 4e cilinder deed niet goed mee omdat de klepstoter was ingedeukt. Dit heb ik zelf echt nog nooit meegemaakt. De oorzaak laat zicg raden, want voor de rest was de klep en de veer goed. Nieuwe klepstoter gemonteerd en de auto loopt weer als vanouds. Iedereen bedankt.[/quote]
Mooi dat het opgelost is, dit komt vaker voor zie bericht #10.
Hans
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar