Volkswagen Passat: vonk niet

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0E, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 84

Passat vandaag uitgevallen. Geen vonk meer.
Begon vanmorgen na een ritje van 10 km op de parkeerplaats bij mijn zoon uitgevallen.
begon met sputteren tot deze uitviel. Accu leeg gestart, aangebeld en auto het vak ingeduwd.
Accu onder de lader. Verdelerkap geïnspecteerd schoongemaakt.
Na 3 uur klussen bij mijn zoon. Stap in de auto start en loop als een zonnetje.
Aanhanger er aan en na 10 min rijden weer hevig sputteren en uitgevallen.
Auto naar huis gesleept en even gekeken. bobine kabel uit verdeler starten maar geen vonk.
Morgen eerst maar meten of ik spanning op de bobine heb.
Maar was al eerder opgevallen dat als de auto warm was dat deze niet lekker stationair liep.
Stond al in de planning voor een kleine beurt. Maar verdenk de bobine dat deze de geest geeft.
Kan ik de bobine rechtstreeks spanning geven van de accu om te checken dat deze vonkt.
Moet wel vermelden dat ik maanden vochtproblemen heb gehad.Twee weken terug de voorruit laten vervangen, deze was lek.

jorini

Geplaatst door jorini (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

Tiguan (0) PRO, 8 jaar geleden

op de ontsteking module verdeler, kan je meten of je 5v aansluiting aanwezig.
als je de bobine kabel los maakt bij verdeler ergens bij massa vasthouden en via stekker op de ontsteking 5v met puls verbinden naar massa controleren of de bobine kabel vonkt.
als die vonkt dan stroomverder module defect.

succes

jorini (0), 8 jaar geleden

Vanmorgen starten en lopen. Na 5 min uitgezet voor koffie.
Na koffie auto starten nopes.
eerst gecontroleerd op vonk.
Bobine ohms doorgemeten. (drie draads) 1 en 15 = 0,7 ohm 15 en hoogspanning =3 k ohm..
Op de stekker de buitenste aansluitingen 12,7 V
Op de stekker ontsteking buitenste aansluitingen 12,7 V.
de middelste draad zal de pulsdraad van de hal gever zijn?
op de middelste aansluiting van de bobine een dunne draad tussen stekker en bobine gestoken.
Met multimeter op spanning gecontroleerd niets ook niet tijdens starten..
bobine en ontsteking eruit gehaald. Hoe kan ik de losse delen controleren.
Probeer morgen op de sloop een bobine en ontstekings unit te halen.

jorini (0), 8 jaar geleden

omdat ik de bobine en ontstekingsunit eruit heb volgende geprobeerd.
Bobine met 12 volt verbonden de min aan het huis en 12 volt op zwarte draad .gemeten op de groene draad t.o.v massa 11volt.
Bobinekabel met bougie op huis gelegd en met groene draad tegen massa getikt .Geen vonk.

ontstekings unit op 12 volt aangesloten. op de middelste is geen spanning te meten.

de stekker van stuurapparaat los gehaald dit is een 2 maal 19 polige. zie alleen geen nummers dat is lastig meten.

jans1961 (0), 8 jaar geleden

Is je halgever niet stuk als hij warm word ?

jorini (0), 8 jaar geleden

zou kunnen, maar is dit te vervangen?

Tiguan (0) PRO, 8 jaar geleden

Ja, Halgever zit in de stroomverdeler module, er is een los reparatieset halgever

jorini (0), 8 jaar geleden

heb inmiddels een vonk.
Vanmiddag op de sloop een bobine van een polo en ontstekings unit van een 1800 gehaald.
ontstekingsunit past niet deze heeft een kleiner tandwiel.
Maar kon zowel testen door met de hand te draaien.
oude bobine met originele ontsteking geen vonk
oude bobine met de 1800cc ontsteking geen vonk.
nieuw bobine (polo) met de originele ontsteking geen vonk
Nieuwe bobine(polo) met de 1800 cc ontsteking wel vonk.

Toen op een andere sloop een ontstekingsunit van een 2,0 gekocht.
Getest ja deze vonkt.
Na schoongemaakt zijn de nummers wel iets anders.Door het dikke vuil was het eerst niet te lezen.
originele= Z415/ 0237520040/ 037905205Q
sloop bobine= Z415/ 0237520061/ 037905250
ziet er wel identiek uit en past ook.
Ingebouwd op merkteken vliegwiel en rotor op merkteken eerste cilinder.
Helaas nog geen muziek.
Kan het zijn dat ik 180 graden verkeerd zit.

jorini (0), 8 jaar geleden

Tiguan,

die reparatiesets waar zijn deze te koop?
De sloop ontstekingsunit heeft twee uitsparingen in plaats van vier uitsparingen daarom werkt het niet.
Zit dus ook verschil in de 2.0 literblokken van de VAG groep.
Heb geprobeerd om de pen onder bij het tandwiel eruit te tikken maar dit zit muurvast.

Tiguan (0) PRO, 8 jaar geleden

waar je het kan kopen, dat weet ik niet meer, dat is lang geleden voor mijn. (vraag het bij een auto onderdelen zaak) of Mr google.

jorini (0), 8 jaar geleden

Opgelost auto doet het weer..
Inmiddels heb ik de fout gevonden.
originele verdeler = Z415/ 0237520040/ 037905205Q
sloop verdeler Z415/ 0237520061/ 037905250
In de originele zitten vier uitsparingen voor de hall sensor en die ik van de sloop gekocht heb zit maar 1 uitsparing.
Heb beide verdelers uit elkaar gehaald en het hoedje van de originele in de sloop overgezet..
In eerste instantie startte die nog niet. De boel 180 graden verdraaid en jaaaaaaaaa auto doet het weer.
Toen de oude bobine er weer in, maar deze is echt stuk.
Dus een kapotte hall gever en een kapotte bobine.

geïnformeerd bij automaterialenzaak maar orginele nieuwe onderdelen zijn zeer duur en geen optie voor een auto van 26 jaar.
Heb inmiddels ook op ebay.de een imitatie verdeler gekocht ,deze komt zaterdag binnen.

jorini (0), 8 jaar geleden

auto heeft inmiddels weer ruim 1500 km gereden zonder problemen.
Een ieder bedank voor de antwoorden.

groet,
Johan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.