Volkswagen Golf III: vr6 wordt niet warm,en verliest koelvloeistof

Brandstof: Benzine, Motorcode: 2,8 i vr6

heb een vr6 uit 1993 sinds kort.
al veel nwe onderdelen erop gekocht.

nu wil het volgende: als ik rij met de auto,wordt de motorolie niet warmer dan 72 graden volgens de boortcomputer.
mijn tempratuur meter blijft ook links dood in de hoek liggen.
maar als ie paar minuten stationair heeft gedraaid,komt de meter iets omhoog ten de 70 graden wijst ie aan,verder niet.
de vin slaat ook niet aan.
moet geregeld wat koelvloeistof bijvullen,ongeveer een koffiemok vol,ik vul deze tot het maximum,maar paar dagen later is ie gezakt tot net beneden het minimum,en zakt niet verder.
heb verder geen lekkages waargenomen,alles is kurkdroog.
baart me wel zorgen,want kachel wordt ook niet echt warm op lange ritten,zat zelf te denken aan nwe thermostaat,maar dat verandert niets aan het feit dat ik steeds wat koelvloeistof verlies.
wie heeft er enig idee waar we het moeten zoeken?
alvast bedankt

freddie30

Geplaatst door freddie30 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

ATi-VR6 (0), 16 jaar geleden

Je eerste probleem is de thermostaat (gewoon vervangen) deze zit als je voor de auto staat aan de rechterkant van de motor (thermostaathuis)
wat betreft de temperatuurmeter, als de thermostaat open blijft staan koelt de motor te veel af, dus hij komt nooit op bedrijfstemperatuur
het mooie van een VR6 en een GTi is dat ze een olietemp sensor hebben, dus kun je er dus vanuit gaan dat het de thermostaat is die open blijft staan (sluit dus niet als de motor koud is)

dat bijvullen kan een probleem zijn aan een slang die lek is, kachelradiateur (in de auto) of die lek is of in het ergste geval een lekke koppakking

het probleem bij de VR6 is de gevoeligheid van de koppakking! als de motor niet op 90 graden is (olie 90 graden) en men geeft de auto op zijn donder, gaat 9 van de tien keer de koppakking eraan, meestal veroorzaakt door de auto te starten en dan gelijk naar 6000 toeren doortrekken

weet jij wat voor bestuurder die auto heeft gehad?

ikzelf heb ook een VR6 uit 96 210.000KM, deze lekt/verbruikt totaal geen koelvloeistof, alleen consumeert hij wat meer olie dan normaal (300 ML op de 1000 KM)
oorzaak, verleten gelijders of klepseals (dat is bij mij het probleem) meestal de 1e cilinder en of de 6e die problemen veroorzaken
in mijn geval het goed bijhouden van het oliepeil, maar bij koelvloeistof verbruik/lekage wel naar laten kijken!!!
als de koelvloeistof in de olie komt (ergste geval) dan is de smering minimaal! dus slijt het blok harder (binnenkant)

dus ik zou als ik jou was een druktest uit laten voeren bij een koude motor op het koelsysteem

tip

een Golf GTi of VR6 (elke auto of motor natuurlijk) moet je altijd eerst warm rijden (dus onder de 3000 toeren houden) als de motor op bedrijftemp is
(kan 20 min tot 30 min zijn gelang de buitemtemp) als de motorolie 90 graden aangeeft dan pas kan je gaan ''trappen''
je kan nooit van de koelvloeistof temp uit gaan op je daschboard (meeste maken die fout wel) ze denken hij staan mooi in het midden > dus warm genoeg, niet dus! je zal zien als die meter in het midden staat, de temp van de olie net de 55 graden heeft gehaald dus is de motor nog niet op temp, ik heb een GTi gehad (Golf 2 GTi 16v) deze heeft de 325.000 gehaald zonder problemen aan de motor! alleen puur omdat ik hem rustig warm ging rijden, later ben ik aangerden > tote los verklaard... vandaar nu een VR6

freddie30 (0), 16 jaar geleden

mijn vr6 komt bij de vr6 specialist weg uit aalten.
rij de auto altijd lang genoeg warm,de vorige eigenaar ook.
heb net koelvloeistof gecontroleerd,is nu weer op peil bij koude motor.
wat betreft de lekkages,heb niets wargenomen ook niet in auto zelf(ramen beslagen niet,en bekleding is niet nat enz)
zal gewoon eerst de thermostaat vervangen en het huis,want die 3 inbusjes breken in de meeste geval af.
zal dat eerst gaan vervangen,dan maar es weer kijken.
he dinsdag hem een grote beurt gegeven,nwe multiriem,dynamo,alle spanrollen vervangen,olie filters,verdelerkap,bougies enz.
toen wou ik al de thermostaat vervangen,maar die 3 inbusjes zaten dus muurvast.

ATi-VR6 (0), 16 jaar geleden

Ja die boutjes zitten inderdaad goed vast (eerste montage waarschijnlijk)
soms wil de expansievat-dop ook wel eens de boesdoener zijn > kun je zien aan kalk aanslag rondom het vatje
woon je in de buurt van de vr6specialist?

freddie30 (0), 16 jaar geleden

nee helaas niet woon in groningen.expansievat is vorig jaar vervangen.
ook geen aanslag waarneembaar,op de dop.
heb ook de oliedop ff bekeken,ook geen bijzonderheden,dus denk dat het gelukkig aan thermostaat ligt.
tis maar een klein en goedkoop onderdee,maar ozo belangrijk voor de motor.

ATi-VR6 (0), 16 jaar geleden

Meestal gaat ie daar wel lekken (het huisje wordt gaar naar gelang de leeftijd) maar het lekken kan zo minimaal zijn dat het niet opvalt!
verder kan ook het hulpwaterpompje lekken!! dit was bij mij het geval 2 jaar terug
controleer deze ook even

plek hulpwaterpomp (zit als je voor de auto staat rechterkant achter de DIS bobine) > afdekplaat even losnemen rechterkant en je ziet hem zitten

succes

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.