Ik heb 3 dagen geleden een golf 4 tdi gechipt 115 pk van een particulier gekocht met KM 252.000. Ik heb het gevoel dat er een probleem met de koppeling is, bij het optrekken trilt de auto en vooral bij het fileparkeren heb ik er last van. Ik geloof niet dat de koppelingsplaten versleten zijn, stationair trilt de auto niet en de auto rijdt als een trein.
De oude eigenaar heeft het ook laten zien aan een garage maar die konden niets vinden, die hebben alleen de koppeling ontlucht ofzo, hij heeft er bijna 3 jaar met deze koppeling rond gereden.
Heeft iemand nog suggesties voor me.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het kan in de koppeling zitten, koppelingsplaat of drukgroep of misschien het 2-massavliegwiel..
Het gevoel dat de koppeling nog in orde is, kan komen doordat deze hydraulisch werkt en niet met een kabel.
Gr Stefan
Bedoel je dan dat de koppeling ed vervangen moeten worden, auto schakelt goed en trekt goed op alleen jammer dat ie bij het optrekken trilt, koud heb ik er bijna geen last avn.
15 jaar
heb je m al laten uitlezen?
mischien een vervuilde egr klep. dat kan dit probleem ook wel eens geven.
15 jaar
Na 4 dagen rijden ben ik er achter gekomen dat ik op koude motor niet veel last van heb, als ie warm gedraaid is het een ander verhaal.
Ik zal hem ook even uitlaten lezenm, EGR klep, is dit makkelijk schoon te maken en is dit jouw misschien ook overkomen?
15 jaar
Ik zou eerst even kijken wat er bij het uitlezen tevoorschijn komt en noteer even de storingscode hier.
Maar trilt hij puur bij het oplaten komen van de koppeling, of trilt / bokt hij als de koppeling al is los gelaten en je gaf geeft om te versnellen ?
15 jaar
Hij trilt alleen bij het oplaten komen van de koppeling, tijdens het rijden is er niks aan de hand en reageert direct op het gaspedaal. Als de koppeling op was, zou dit niet het geval zijn, toch?
15 jaar
De veren in de koppelingsplaat of drukgroep kunnen dit veroorzaken..
De voering op de koppelingsplaat kan dus nog wel voldoende zijn..Anders zou hij gaan slippen en waarschijnlijk bedoel je dat.
15 jaar
Ik zal hem morgen bij een garage laten zien, ik laat jullie wel weten wat de monteur adviseert.
15 jaar
Zowel het 2-delig vliegwiel als de koppelingsset zelf kunnen hier de veroorzaker van zijn. Hangt wel btje af van soort trillingen, maar dat is via een forum moeilijk aan te voelen. Uiteindelijk vrees ik dat ie toch eruit moet. Optisch is een koppeling ook beter te bekijken om dan diagnose te stellen.
Overigens verkort je de levensduur van de koppeling en met name het 2-delig vliegwiel wel met dat chippen (tenzij je de extra pk's niet gebruikt;))
Ben benieuwd wat de garage zegt
ja dit gooi ik zonder meer op je koppeling of indien aanwezig 2 -massa vliegwiel,vaak als je gaat chippen moet je ook op een andere plek chippen en wel bij de bank
15 jaar
Gelukkig niet bij de DSG Bank....:)
15 jaar
de koppeling en het vliegwiel is meestal inderdaad de eerste verdachte maar ik heb het inderdaad meegemaakt dat de EGR klep dit alles veroorzaakte.
even uitlezen en dan weet je het.
15 jaar
Probleem is opgelost, er zit een nieuwe koppelingsset in. Trillen is voorbij, vliegwiel was in orde.
14 jaar
Bedankt voor de feedback!
14 jaar
Wat mankeerde er nu precies aan de koppeling?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar