Laatst een VW Touran gekocht. Tijdens het proefrijden brandde opeens het motormanagementlampje. Deze was eerder uit.
Touran bij de plaatselijke VW garage laten uitlezen. Hieruit bleek dat de NOX sensor mogelijk defect is, storingscode onbekend bij mij. Volgens VW was de auto daar al eens eerder mee in de garage geweest. Men had het gereset, een toevoeging bij brandstof gedaan daar er ALLEEN maar zeer korte stukjes mee gereden werd. Vervuiling was waarschijnlijk het probleem.
Wederom gereset. Heb Forte toevoeging bij brandstof gedaan. Na dikke 1000 km gereden te hebben, voornamelijk lange stukken, brandde het lampje opeens weer bij het starten. Nu is mijn vraag of de NOX sensor vervuild kan zijn en deze schoongemaakt kan worden en dit de oorzaak van het probleem kan zijn. Vind het vreemd dat het zo lang heeft geduurd.
Indien deze vervangen moet worden, zal er een of andere module meevervangen moeten worden volgens VW. Klopt dit? Totale kosten zouden circa 675 Euri betreffen...
Gr. Rene
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Noxsensor zit achter de katalysator en zit vast aan een regelapp.
Vervangen is de enige juiste optie en laten ze gelijk even de software stand controleren van het motorregelapp.
Benny Vee,
Bedankt voor je snelle antwoord! Kun jij, als professional, zeggen of dit via toeleverenaciers te krijgen is of dat dit beter via VW kan. Wat ik altijd hoor van sensoren is dat er vaker problemen ontstaan met niet-originele.
Gr. Rene
12 jaar
Ik ga altijd voor orgineel en dan is de dealer de beste keus want die kunnen dan ook gelijk je software online updaten want dit kan alleen bij de dealer.
Klopt wat benny zegt,laat dit niet vervangen door en universeel want er zit een update aan vast.
12 jaar
Vandaag maar eens naar een Duitse VW garage gegaan. Volgens hen lag het niet aan de NOX sensor. Gaf aan dat er een te arm mengsel na de kat gemeten werd. Foutcode [4860] P2096. Letterlijke tekst: Bank1, Lambdakorrektur hinter Katalysator Regelgrenze uberschritten. Unterer Grenzwert unterschritten. Fehler Testzyklus vollstandig durchlaufen. Statischer fehler. Fehler wurde das Aufleuchten einer Warnlampe versuchen.
Wisten hier niet direct raad mee en moeten terugvallen op een helpdesk... Hoop dat iemand hier iets meer weet.
12 jaar
Ik snap niet wat het verschil is met uitlezen in duitsland.
Alleen de taal is anders,de storingscode hetzelfde.
Ze weten te zeggen dat het niet aan de NOX sensor ligt,maar wat het dan wel is weten ze ook niet.
je bent dus geen hol opgeschoten.
Je komt er bij het proefritje al achter dat het lampje brand,dan maak je toch de afspraak dat dat eerst gemaakt moet zijn alvorens tot koop over te gaan.
Je kunt van garage naar garage rijden,uiteindelijk zal dat ding vervangen moeten worden of het nou in het nederlands,duits of chinees is.
12 jaar
@ Primera,
Dat snap ik. De storingscode is hetzelfde. Alleen zeggen ze in NL dat het aan de NOX ligt en in Duitsland dat het hier niet aan ligt. Heb met de aankoop uiteraard genoeg van de prijs gekregen om wel even te kunnen "dokteren".
12 jaar
Oke,dat werpt een ander licht op de zaak.
Is die duitse dealer al wat verder gekomen met de helpdesk?.
12 jaar
Nee, nog niks gehoord. Kan me niet voorstellen dat ik de eerste met deze foutcode ben... Zal morgen een bellen of er iets bekend is.
12 jaar
Nox sensor laten repareren en update laten uitvoeren. Storing is weg. Bedankt voor reacties.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Touran of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar