Betreft Passat Variant 2.0 benzine uit september 1996, met als opties climatronic en cruise-control, en met 230.000 km op de klok.
Probleem: na enige tijd rijden slaat motor plotseling af. Toerenteller schiet naar nul. Motor draait nog wel, want auto rolt en staat in versnelling, maar toerenteller geeft dus 'nul' aan. Conclusie: ontsteking werkt op dat moment niet.
Zolang auto nog met een voldoende vaartje rolt is motor weer aan de gang te krijgen door contactsleutel terug naar 'uit' te draaien en direct weer in 'contactstand' te zetten. Op dat moment springt de toerenteller weer omhoog, en werkt de motor weer.
Ernstiger is het wanneer het gebeurt wanneer je bijna stilstaat (filerijden of voor stoplicht). De auto heeft dan te weinig vaart om de motor weer te laten aanslaan door de sleutel snel heen en weer te draaien, en de auto komt dus helemaal stil te staan. Je kan dan vervolgens de accu leegstarten, de motor slaat niet meer aan (startmotor draait dus wel probleemloos rond; accu is verder ook in prima conditie). Pas na een minuut of 10 wachten slaat de motor weer aan, en dan ook direct en probleemloos.
Probleem doet zich onregelmatig voor. Soms dagenlang niet, soms 10x op 1 dag. Omstandigheden waaronder het gebeurt zijn ook zeer wisselend: stilstaand voor een stoplicht, op de cruise-control op de snelweg, bij afremmen op de motor, bij terugschakelen voor een kruising, bij accelereren, het is volstrekt willekeurig en onvoorspelbaar (lijkt het voor mij tenminste). Ook maakt het geen verschil welke van de beide meegeleverde sleutels je gebruikt.
Auto is afgelopen anderhalf jaar al drie keer naar de garage geweest. Eerst is een draadbreuk in een drie-aderig kabeltje verholpen dat voorlangs de oliepeilstok loopt, ik meen dat het van de BDP-sensor komt maar weet het niet zeker. Vervolgens is tot twee keer toe het electrische gedeelte van het conctactslot vervangen, maar in beide gevallen heeft dat maar een paar weken soelaas geboden.
Ook de ANWB is er een keer bij geweest, en die constateerde en verving een kapotte bobine (drie maanden geleden). Achteraf denk ik dat het toeval is geweest dat de bobine (nog) niet vonkte toen de ANWB hem testte, en (weer) wel toen de wegenwacht hem vervangen had. Waarschijnlijk was toen net de electronica 'het weer gaan doen'. Wel zat er een scheurtje in de oude bobine.
Na wat speurwerk op dit forum en op het VW Passatforum verdenk ik de startblokkering het meest. Daarom wil ik jullie de volgende vragen voorleggen:
1. wie denkt de oorzaak en de remedie (zeker) te weten, en zo ja, wat zijn die dan?
2. hoe kan ik de startblokkering helemaal uitschakelen?
Toelichting op 2: in een ander topic las ik dat de wegenwacht bij iemand met een draad een doorlus had gemaakt om de startblokkering te omzeilen. Zoiets wil ik dus ook. Gezien de leeftijd en de kilometers (en de kleine blikschades op drie plekken) ben ik er totaal niet bang voor dat iemand ons oude beestje nog zal willen stelen. Maar wij willen er wel graag ongestoord mee kunnen rijden!
Bij voorbaat zeer veel dank voor jullie gewaardeerde hulp, en alvast prettige jaarwisseling!
Dick
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De ene startblokkering is de andere niet. Een achteraf ingebouwde zal inderdaad in verhouding vrij simpel te omzeilen zijn maar een originele met een chip: dat kun je eigenlijk vergeten. De motorelectronica zal dit niet toestaan.
Omdat je schrijft dat de toerenteller wegvalt, zal naar mijn idee het probleem dus in de ontsteking zitten.
Volgens mij is deze motor voorzien van een verdeler met een halgever, bobine en vonkversterker.
Met name de halgever gaat nog wel eens stuk als ook de vonkversterker.
Ik zou eerst deze eens (laten) vervangen alvorens heel moeilijk te gaan doen met zaken zoals startblokkering, want daar zit m.i. de fout niet.
Gr.
Dank voor je antwoord Petje57, mijn auto heeft inderdaad een startonderbreking af-fabriek (leesring rond het contactslot, chip in de sleutel).
Een verdeler, bobine en HAL-gever heeft deze ook inderdaad, een vonkversterker weet ik niet (waar zit die en hoe ziet die er uit?). De bobine zit overigens niet geïntegreerd IN de verdeler als je dat soms bedoelde(?), maar zit vlak onder de voorruit tegen het schutbord aan gemonteerd. Vanaf de bobine loopt dan een hoogspanningskabel naar de verdeler. De verdeler zit vlakbij de cilinderkop gemonteerd.
ik zal eens op zoek gaan naar de HAL-gever en de vonkversterker, en zal nog laten weten of die het was/waren (kan een tijdje duren, heb niet veel tijd).
Groeten, Dick
16 jaar
[quote=DvdG]ik zal eens op zoek gaan naar de HAL-gever[/quote]
Hal-gever zit verwerkt in de verdeler.
Gr. paul
Betreft Passat Variant 2.0 benzine uit september 1996
Mijn auto heeft precies dezelfde klacht.
Auto bij de dealer uitgelezen en daar kwam uit dat het probleem in de ontsteking zou zitten.
hal-gever/bdp/bobine al vervangen zonder resultaat helaas.
De startonderbreker is het iig niet bij mijn weten. De transpondersleutel geeft alleen maar de blokkering vrij tijdens het starten. Dit is makkelijk te testen door de transponder ( klein blokje in sleutel) uit de sleutel te halen en de auto te starten met en de transponder bij de sleutel te houden en daarna met de transponder bij de auto weg te lopen. Motor blijft gewoon lopen!
Gr manuel
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar