Mijn Passat 2.0L 8v. aut. 2001 die maakt soms een vreemd geluid achter het dashboard.
Het geluid onstaat altijd ergens rond de 2000 a 3000 toeren bij het gasgeven tijdens het rijden en heel af en toe doet ie het ook als je stilstaat met 2000 a3000 toeren.
Het geluid kan ik omschrijven als:
Kleine kiezelsteentjes die door trillingen/ luchtverplaatsing zich hard voortbewegen in een buis/huis.
Ik heb het dashboardkastje gedemonteerd en ik zie daar achter een aantal zwarte ventilatiebuizen zitten evenals achter de radiounit.
Ik heb het vermoeden dat het geluid daar ergens weg komt.
Komt iemand dit bekend voor en hebben jullie nog tips?
Ik heb geprobeerd om de unit waar de schakelaars en de radio inztten te demonteren, onderaan zitten 2 torxen, nadat die loswaren kon ik de hele unit iets lostrekken aan de onderkant maar helaas kwam de bovenkant nog niet los. Hoe gaat ie er helemaal uit?
bvd
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik denk dat je een soort geborrel geluid hoort, zoja dan is dat lucht in het koelwatersysteem voor je interieurkachel. Is toevallig laatst iets vervangen van het koelsysteem? (radiateur of waterpomp e.d.).
In princiepe is op de juiste manier het koelsysteem ontluchten dan de oplossing.
Er is eigenlijk niks veranderd in het koelwatersysteem.
Het lijkt zeker niet op borrelen, het is echt een geluid zoals ik heb omschreven.
13 jaar
De kleppen van de climatronic die zich stellen?
johan
13 jaar
Zitten die dan ook achter de radio en/of de draaischakelaars van de verwarming?
En wat is er dan kapot als ze dat doen. Hij heeft het in ieder geval daarvoor nooit gedaan, dus het geluid is sowieso niet goed.
13 jaar
Deze kleppen zitten inderdaad achter je dashbord links en rechts en in het midden maar die ga je niet opeens rond de 2000-3000 toeren horen als je gasgeeft, daarom dacht ik aan koelcircuit want op dat toerental begint het dan meestal te borrelen.
Ik begin te denken dat het resonantie van iets is wat je hoort maar dat is moeilijk te zeggen vanachter de pc. Misschien kun je het eens filmen en op Youtube zetten? Of rij even langs een garage/dealer.
Ik heb er een poosje geen aandacht aan geschonken, ik dacht misschien gaat het vanzelf over en misschien wordt het erger zodat het makkelijker zoeken wordt. Helaas, het is hetzelfde gebleven.
Vraag 1) Ik kan het koelsysteem voor de zekerheid gaan ontluchten, maar je schrijft op de juiste manier, wat is de juiste manier dan?
Vraag 2) Weet iemand hoe en of de lucht roosters verwijderd kunnen worden in het midden van het dashboard? Misschien kan ik dan zien of er iets onderin ligt.
Vraag 3) Ik heb geprobeerd om de unit waar de schakelaars en de radio inzitten te demonteren, onderaan zitten 2 torxen, nadat die loswaren kon ik de hele unit iets lostrekken aan de onderkant maar helaas kwam de bovenkant nog niet los. Hoe gaat ie er helemaal uit?
Vraag 4) Ik begrijp overigens dat er G12 koelvloeistof ophoort, heeft ie altijd een kleurtje? Wat er nu opzit is redelijk neutraal van kleur? Of hoe kan ik nog meer testen of er wel G12 opzit?
13 jaar
Noot: ik heb de ventilator er even uit gehaald, als je in dat gat kijkt dan zie je de verwarmingsradiator zitten, het geluid lijkt nog verder naar het midden te zitten, in die grote zwarte bak die je daarachter ziet, dus zelfs zonder ventilator aan geeft ie dat geluid.
Noot: Ik heb mijn fototoestel gehouden in de bak waar de verwarmingsradiator in zit, ik zie daar in allebei de uiterste hoeken 2 bruine.......zitten, komt iemand dat bekend voor, hoort dat er te zitten? het lijkt wel op iets wat de radiator beschermd tegen de plastic bak. helaas kan ik er net niet bij met de hand. Nader 3-8-2011: De radiator die je ziet is van de airco, de verwarmingsradiator zou er direct achter moeten zitten.
Volgens mij is het behoorlijk veel werk om de hele zwarte unit eruit te halen, klopt dat?
13 jaar
[quote=Passat 2.0L 8v. aut. 2001]Ik heb er een poosje geen aandacht aan geschonken, ik dacht misschien gaat het vanzelf over en misschien wordt het erger zodat het makkelijker zoeken wordt. Helaas, het is hetzelfde gebleven.
Vraag 1) Ik kan het koelsysteem voor de zekerheid gaan ontluchten, maar je schrijft op de juiste manier, wat is de juiste manier dan?
Vraag 2) Weet iemand hoe en of de lucht roosters verwijderd kunnen worden in het midden van het dashboard? Misschien kan ik dan zien of er iets onderin ligt.
Vraag 3) Ik heb geprobeerd om de unit waar de schakelaars en de radio inzitten te demonteren, onderaan zitten 2 torxen, nadat die loswaren kon ik de hele unit iets lostrekken aan de onderkant maar helaas kwam de bovenkant nog niet los. Hoe gaat ie er helemaal uit?
Vraag 4) Ik begrijp overigens dat er G12 koelvloeistof ophoort, heeft ie altijd een kleurtje? Wat er nu opzit is redelijk neutraal van kleur? Of hoe kan ik nog meer testen of er wel G12 opzit?[/quote]
1). Lauwe motor,paravanplaat verwijderen (onder de voorruit daar waar de accu onder zit,gewoon naar vooren trekken nadat je het rubber hebt verwijderd), dan zie je naast de accu of 2 slangen of een geribbelde hoes die eroverheen zit,deze wegtrekken en dan zie je bij 1 slang een gaatje zitten die vrij komt als je de slang er bijna aftrekt,de slang dus iets wegtrekken zodat het gat vrijkomt en dan met lauwe motor en de koelreservoir dop los de motor op 1500-2000 t/pm houden (door iemand anders) en dan wachten totdat er geen lucht meer uit komt,(kan een hoog straaltje worden), dan alles weer vastzetten en het peil corrigeren en dan met een tuinslang de koelvloeistof uit de paravan wegspoelen.
2). Deze kan je eruit trekken recht naar achteren toe met een plastiek schroevendraaier oid gelijkmatig rondom iets wrikken zodat hij gelijkmatig los komt,maar daarachter zul je je probleem niet gaan vinden denk ik.
3).Dacht eerst het afdekplaatje om kachel verwijderen en dan nog een paar torxjes.
4). G12 is roze van kleur en smaakt heel zoet haha
Maar zoals ik al eerder zei neem het eens op zodat wij het kunnen horen wat je precies bedoeld.
Ik heb een filmpje gemaakt met geluid.
Je hoort het erg duidelijk.
13 jaar
Denkt u nog steeds aan koelwater, het lijkt mij erg onwaarschijnlijk?
[yt]http://www.youtube.com/watch?v=C6OBvx_gz...[/yt].
13 jaar
Ik weet niet precies hoe makkelijk je bij een passat erbij komt maar.. Zou je de kachelradiateur niet tijdelijk even om kunnen leiden? Pijpje tussen aan en afvoerende slang. Mocht het lucht zijn wat je door de kachelradiateur hoort, hoor je dat dan vanzelfsprekend even niet meer. Proberen waard?
13 jaar
Zet je kachelkraan maar eens helemaal dicht en probeer opnieuw. Dan helemaal open en proberen. Of anders, wat hieronder al gemeld wordt; een van de slangen even dubbelknikken, zodat er geen koelvloeistof stroming meer door je kachel gaat.
Neem aan dat een 2001 passat geen kachelkraan meer heeft maar een omloopklep?
13 jaar
Wel apart dit.
En toch zou het lucht in het water kunnen zijn maar weet het niet zeker omdat ik het nu ook hoor over hele slechte goedkope speakers (ben niet thuis).
Wel eens een paar weken op vakantie geweest en als je dan de kraan voor de 1e keer open zit hoor je ook lucht in de leidingen, kan ook een tikkend geluid geven.
Anders inderdaad 1 van de 2 slangen afsluiten door er een platte klem oid omheen te doen.
Hoor je het ook als je stil staat en dan hem een tijdje op toeren houden?
P.S. Deze wagen heeft idd geen kraan maar gewoon luchtkleppen in het kachelhuis die door stelmotoren worden aangestuurd.
Als de wagen stilstaat en dan gas geeft dan heeft ie het net zo vaak als dan dat je rijd, de ene keer wel en de andere keer niet dus.
Maar meer keer niet dan wel.
Iemand nog ideeën?
13 jaar
heb je de kachelradiateur nu al eens omgeleid? Denk nog steeds dat het lucht is.
13 jaar
Ik verneem geen verschil in tikken als ik de verwarmingsdraaiknop op koud of warm heb.
Ik ga er van uit dat als ik de bediening op koud heb dat er toch ook geen koelwater doorheen gaat??
13 jaar
Zoals hierboven al eerder vermeld, er stroomt altijd koelvloeistof door je kachelradiateur. Het enige wat je met de draaiknop van de verwarming beweegt is een omloopklep waarmee je de luchtstroom wel/niet door de kachelradiateur stuurt.
13 jaar
Yep
okee
13 jaar
Probeer het eens met een lauwe motor (het moment als de meter begint te bewegen) en het kan soms wel iets van 30 sec duren of langer voordat er wat uitkomt en als het er uit komt dan nog heel even doorgaan.
En een iets hoger toetental, maar pas wel op, het kan er opeens uitkomen/spuiten dus goed je hoofd opzij houden. Daarna met een tuinslang oid de parafan schoonspuiten.
Wel, mijn nieuwe bevindingen na vandaag:
Ik heb de auto nogmaals proberen te ontluchten, nu van lauwe tot erg warme motor aan toe. ditmaal weer het kleine gaatje vrij gehouden en 2 a 3000toeren, op een gegeven ogenblik kwam er water uit en toen weer niet en toen weer wel en zo een paar keer totdat er constant water uitkwam(het straaltje was bij ongeveer 2000toeren een 15cm hoog) toen de slang er weer op. (Ik heb het idee dat als dat als de moot iets warmer is dat het iets beter gaat)Toen gaan rijden en helaas gelijk weer het geluid.
De volgende stap was voor mij een klem om beide slangen gezet, zodat er geen water meer door de kachelradiator kon gaan. Ik heb meer dan 1.5uur gereden en geen enkele keer het geluid gehoord. Toen de klem eraf gedaan en gelijk bij de eerste meters begon ie weer hetzelfde geluid te geven. het vreemde is wel dat ik daarna eigenlijk het niet meer gehoord heb (half uurtje)
Mijn conclusie tot nu toe: het geluid zit toch in het koelwatersysteem/kachelradiator.
Er blijven een aantal opties over, ik kom op het volgende:
Er ligt iets los in de radiator wat dus af en toe in beweging komt en dat geluid veroorzaakt..
Er zit toch lucht in het systeem
Er ontstaat lucht in het systeem door .........??
Al met al ben ik zeer nieuwsgierig hoe het de komende dagen gaat, normaal hoor je hem elke 15 minuten wel.
Ik het verloop van dit koelsysteem niet maar kan het ook door een defecte thermostaat komen, ik bedoel, zal er dan mogelijk te weinig water kracht komen richting de kachelventilator en dat er lucht ontstaat in het systeem??
Als er nog iemand is met andere theorieën dan zijn die welkom.
13 jaar
Je denkt wel in de goede richting moet ik zeggen hahah.
Er kan alleen niks losliggen in de kachelradiateur, zijn alleen maar kleine kanaaltjes waar het water doorheen gaat. maar je zei eerder dat je koelwater omhoog kwam, ik begin stiekum aan een defecte waterpomp te denken, het schoepenrad wil nog wel eens loslaten waardoor je een verminderde circulatie krijgt dus dan gaat het ontluchten via dat gaatje ook langzamer/slechter en doordat je te weinig circulatie hebt dan stijgt de temp. van het water en later komt het dan omhoog in reservoir. Je weet nu wel in ieder geval dat het aan lucht in het systeem ligt. Toen het water en wel/niet uitkwam, bleef dit zo doorgaan of kwam het er later wel constant uit? Dus zonder tussenpozen zeg maar.
Ik weet dat er 35.000km geleden een nieuwe waterpomp in is gezet, het "nieuwe type" is mij toen gezegd bij de koop, maar dat hoeft op zich niks te zeggen natuurlijk. (dat kwam toen te sprake omdat we de werkplaats bonnen bekeken bij de koop.)
Het koelwater kwam iedere keer dat ik hem ontluchte omhoog in het reservoir bij 2000t/min. en meer. daaronder niet. Dit is overigens ook al bij koude/lauwe motor!
En het koelwater kwam ook alleen bij 2000t/min. en meer omhoog uit het kleine gaatje.
Het straaltje kwam op een gegeven ogenblik constant en toen heb ik direct de slang erop gedrukt.
Als het water te langzaam rond wordt gepompt dan wordt de motor eerder te heet zoals je al zei, maar daardoor zou de ventilator moeten gaan draaien, de ventilator gaat niet draaien, overigens is mijn temperatuurmeter altijd constant 90 graden, dit lijkt dus goed.
13 jaar
Pffff, vanmorgen weer gereden en gelijk weer het geluid.
Zojuist met warme motor de motor op 3000toeren gezet met reservoir dop eraf, toen slang eraf gehaald tot gaatje zichtbaar was, er kwam weer geen water in het begin, dit duurde best wel lang, maar uiteindelijk kwam er water. toen de slang er weer op. echter het geluid ontstond weer heel snel.
Ik heb ook nog met dealers gebeld, deze zeggen me dat ze eigenlijk nooit hoeven te ontluchten......
Is het trouwens normaal dat er bij hogere toeren, vanaf 2000 het water omhoog komt, zo verlies ik erg veel water iedere keer met ontluchten, dat is jammer.
Kan ik de dop er niet op houden?
13 jaar
Indien u wilt reageren op de laatste reactie, doe dit dan in het tekstvak ONDER de laatste reactie waar antwoordt direct boven staat en NIET via de button citeren.
Het herhalen van de laatste reactie heeft geen enkele toegevoegde waarde.
Zoals aangetoond in de afbeelding gaat de ene slang naar de bovenkant radiator en de andere slang naar de kachelradiator (daar waar de problemen zijn.)
Ik heb net de auto gestart en beide slangen worden even snel warm, (na 1 a 2 min.) ik heb gevoeld daar waar de zwarte stip is aangegeven. Is dit normaal?
Tevens valt me op dat de linker ventilator van radiator gelijk langzaam meedraait met koude motor, hoort dit?
13 jaar
Mijn nieuwe bevindingen:
Bovenstaande foto is gewoon een verdeelblokje dus de slangen moeten en krijgen dus tegelijk doorstroming.
De thermostaat zit tegen het blok aan het einde van de onderste radiatorslang, (direct achter de waterpomp)
Vanmiddag gedaan:
De kachel radiatorslangen eraf gehaald, 1 losse lange slang aan de aanvoerkant gedaan met uitloop in een emmer. en een korte slang op de uitgaande kant van de kachelradiator en daar de tuinslang op gehouden, het resultaat was een aantal "steentjes" die meekwamen, zie onderstaande foto. tevens was de doorstroming goed al het aangevoerde water kon ie makkelijk er aan de andere kant weer uitgooien.
Het ontluchten volgens de voorschriften is als volgt: Koude motor en motor uit, nu kachelslang met gaatje vrij laten komen en dan reservoir vullen en net zo lang wachten tot dat er koelwater uit het gaatje komt (is het hoogste punt) dan slang erop en dan dop er weer op en dan 2min. 2000toeren laten draaien en zo nodig later weer bijvullen.
Dit is hoe de dealer het voorschrijft, trouwens ook veel veiliger dan bovenstaande manier, want als je de motor te warm laat worden en als er dan iets uit het gaatje op je hand of erger je gezicht komt dan ben je dus echt verbrand!!
Alles valt zo wel op de plek, alleen nu maar hopen dat het geluid over is, morgen proefrijden......
13 jaar
Opmerkelijk, dat jij dit geluid precies zó hebt omschreven op 15 mei jl. Blijkt dus te kloppen.
Hoop voor je dat het nu over is.
Dus het geluid is nu weg gebleven?
P.S. Daarom zei ik ook met lauwe motor (het moment als de meter begint te bewegen) en dus niet hete motor want dan verbrandt je inderdaad...
Excuus voor het late antwoord, maar ik was gelijk daarna op vakantie gegaan.
Helaas, het geluid zit er nog steeds. Misschien "iets" anders dan daarvoor maar in grote lijnen hetzelfde. (misschien doordat het een combinatie was van steentjes en wat anders, misschien lucht, en nu zijn de steentjes weg.)
Op vakantie heeft de auto geen slag verkeerd gegeven 4000km richting en door de alpen, de motor bleef altijd netjes 90graden, geen zichtbaar koelwater gebruik.
Ik zat nog aan de volgende punten te denken die ik nog kan doen:
-Een potje erin doen om het koelsysteem te reinigen.
-koelsysteem af te persen om te kijken of ie ergens iets verliest (iemand een idee tot hoever ik mag gaan met de bars?)
Iemand nog tips?
13 jaar
Misschien toch nog resten van dat gruis, in je systeem. Id. doe eens een goed spoelmiddel in het koelsysteem. Rij de voorgeschreven aantal km´s, en dan koelvloeistof/ spoelvloeistof verversen.
Beste mensen,
6 jaar later ben ik er achter gekomen. Mijn auto begon koelwater te lekken. En een paar jaar daarvoor verloor ik heel iets koelwater door de maanden heen, maar dat was niet zichtbaar als lekkage.
Nu die lekkage dus zichtbaar begon te lekken rechts achterop de cilinderkop leek het alsof de cilinderkop lek was, want daar zag ik het koelwater. Dit was gelukkig niet het geval. Iets verder aan de achterkant van de cilinderkop zit een plastic verdeelhuisje waarop 2 of 3 slangen zitten (maanden geleden vervangen, weet het aantal niet meer zeker) en er zit een sensor in. Het bleek dat het plastic verdeelhuisje lekte. Na montage van een nieuw huisje was het geluid achter het dashboard ook weg.
Mijn conclusie, al die jaren heeft er toch enige ruimte bij dat plastic verdeelhuisje gezeten, zodat er lucht gehapt kon worden en dat geluid hoorde ik dus in de auto. Blijf het wel een beetje vreemd vinden omdat er druk op het systeem zit, voor mijn gevoel kan er dan geen lucht gehapt worden, maar mss zie ik dat wel verkeerd.
Ik hoorde later van een VW monteur dat die verdeelhuisjes veel vaker lek zijn. Ze kunnen krom trekken of uitdrogen of de O-ring dicht niet meer af.
Ik wil iedereen hartelijk bedanken voor zijn input!
Gr, Jeroen
6 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar