Hallo iedereen,
Ik heb namenlijk een vw bora 1.9 tdi van het bouwjaar 1999 met 255.000 km. Ik heb een 9000/10000 km mijn oliepijl niet in het oog gehouden en vorige week had ik er eens naar gekeken en het zat onder het minimum en men waarschuwingslampje brande niet (dat is al iets wat ik niet normaal vind). En dan heb ik deze zondag terug bijgevuld tot juist aan maximum (met 10w40 longlife, maar heb zonet gelezen dat longlife geen goede olie is voor deze motoren, omdat de motor dan een hoger olieverbruik heeft omdat de olie te dun is, is dit juist?), en heb er sinds maandag mee naar men werk gereden en dit is een 6 km van bij mij thuis, dus heen en weer is 12 km per dag en dit zijn telkens korte afstanden. De motor staat nog niet op bedrijfstemperatuur en ik moet de motor al afzetten (na 6 km dus), dus een hoger olie verbruik is dan al wat normaal denk ik. Maar het oliepijl is ondertussen weer wat gezakt, niet veel maar toch 3mm ofzo onder het maximum, dus vind ik dit een redelijk hoog olieverbruik. En als ik 's morgens men auto start is er een heel zware blauwe rookwolk, het is nu wel overdreven koud maar is dit normaal? En moet dan namenlijk even doorstarten (toch wat langer dan normaal).Of zou het ook kunnen zijn dat er één van de gloeibougies defect is? En hoe kan ik deze dan uitmeten, voor eens na te zien.
De motor heeft ook al wat kilometers dus dit is ook wat normaal dat deze wat meer olie drinkt, maar zoveel vind ik toch maar niet echt normaal..En het zou ook kunnen dat men olieschraapveren verstopt zitten en dat ik er een product bij kan doen? maar dit is niet zo goed voor sensoren enz. heb ik gehoort. Klopt dit?
weet iemand iets meer en kan me helpen?
alvast bedankt
mvg anthony
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zulke korte afstanden rijden is sowieso al niet jofel voor je motor............
Tel daar zijn leeftijd en km's bij op, misschien niet goed werkende gloeiertjes en verkeerde motorolie en lage temperaturen en de chaos is compleet....
Ben je zelf handig of moet je alles laten doen? En hoe kom je er bij om er longlife olie in de gooien?
Ik heb autotechnieken gestudeerd op school, maar ik ben nu zelfstandig in autobanden samen met men vader, maar verder doe ik alles aan men auto, en auto's van vrienden..En hoe zou ik de gloeiertjes kunnen uitmeten? Maar normaal gaat het lampje toch beginnen pinken als er een gloeiertje kapot gaat, ofniet? En ik moest met men auto verder en had aan een paar mensen rondgevraagt welke olie erin moest en sommigen zeiden 10w40 en andere 5w30 (nu weet ik nog steeds niet welk de juiste olie moet zijn..) maar ik had dus nog wat 10w40 longlife staan van men vader zijn auto en heb dat erin gedaan, het was ook tenslotte een zondag..Maar het duurt ook een hele tijd voor hij op zijn temperatuur komt..dat is al sinds ik deze wagen heb. Ze hebben me al verteld (op problemcar) dat er iets is dat u koelvloeistof opwarmt voor als je motor koud is voor deze sneller op temperatuur te krijgen, en dat deze mogelijk defect zijn, maar ik weet de positie niet van deze dingen en hoe je ze moet uitmeten..Als je motor lang koud blijft is dit ook niet goed voor brandstof-en olieverbruik..Dus zou ik dit ook eens willen controleren..
alvast bedankt
mvg anthony
12 jaar
10w40 longlife bestaat niet......
Gr. paul
ja sorry ben juist naar de bus gaan zien en het is 10w40 maar voor motoren met meer dan 100.000km van valvoline.
mvg anthony
12 jaar
[quote=anthony92]Ik heb autotechnieken gestudeerd op school, .... En hoe zou ik de gloeiertjes kunnen uitmeten?[/quote]
Wat leer je dan tegenwoordig op school bij autotechnieken?
Weet iemand hoe je de gloeiertjes kan uitmeten? en welke olie doe ik er in het vervolg maar beter in?5w30 ofzo dan? en ik heb nog een powerbox liggen, kan dit kwaad om deze te steken? Mijn bora is namelijk een 90pk en die powerbox geeft 25/30 pk extra, die heeft er lang opgezeten maar sinds ik de auto heb gekocht heb ik deze erafgehaald, voor te leren rijden..zou ik deze er weer mogen opsteken of liefst niet?
alvast bedankt
mvg anthony
12 jaar
[quote=oldford][quote=anthony92]Ik heb autotechnieken gestudeerd op school, .... En hoe zou ik de gloeiertjes kunnen uitmeten?[/quote]
Wat leer je dan tegenwoordig op school bij autotechnieken?[/quote]
Hoe ze een auto moeten aansluiten op diagnose apparatuur....
Kennelijk, Hans. Antwoord geven op vragen dan weer kennelijk niet.
En dan maar hopen dat ze ieder geval leren wat de goede diagnose apparatuur is en wat de slechte of minder geschikte.
Ik leerde er wat vanalles, maar dat is maar 2 jaar, ik heb mijn 5de en 6de autotechnieken gedaan maar ik heb geen zevende jaar gedaan omdat ik nu samen met men pa werk..die kans kon ik niet laten liggen..je leert er veel maar op 2 jaar weet je niet alles tot in de puntjes..je leert er dingen zoals remmen, ophanging, uitlaat, koelsysteem, smeersysteem, distributie vervangen, uitlezen van een auto en nog veel van deze dingen, in allemaal verschillende projecten..en heb voor men Geïntegreerde Proef een motor op statief moeten zetten, en dat is het zowat..
Maar kan iemand me helpen? Hoe meet je de gloeiertjes uit?
alvast bedankt
[quote=oldford]Kennelijk, Hans. Antwoord geven op vragen dan weer kennelijk niet.
En dan maar hopen dat ze ieder geval leren wat de goede diagnose apparatuur is en wat de slechte of minder geschikte.[/quote]
12 jaar
Stekker koelvloeistof lostrekken en dan een amperetang om het begin van de gloei kabelboom doen (dus voor de 4 gloeiers) en dan contact aanzetten en je moet dan iets van 40-50 Ampere meten.
ok hartelijk bedankt, morge eens proberen..
alvast bedankt
12 jaar
Sorry voor het late antwoord, maar had niet veel tijd gehad..heb zojuist de koelvloeistof stekker uitgetrokken (aan het koelvloeistof reservoir) en dan voor de eerste gloeibougie amperetang errond gedaan en dan door iemand anders contact op laten zetten maar er gebeurt niets..het blijft gewoon op nul staan..maar hij gloeit zoiezo voor..want als ik niet laat voorgloeien moet ik heel lang doorstarten en als ik laat voorgloeien start hij sneller, met dit weer nu onmiddelijk.. maar toen het zo hard vriesde duurde het 3 seconden ofzo voor hij starte..maar voor alle zekerheid wil ik eens controleren..dus ik weet niet of ik het slecht gedaan heb of is er een andere manier..?
alvast bedankt
mvg anthony [quote=ricky]Stekker koelvloeistof lostrekken en dan een amperetang om het begin van de gloei kabelboom doen (dus voor de 4 gloeiers) en dan contact aanzetten en je moet dan iets van 40-50 Ampere meten.[/quote]
12 jaar
Heb je de Ampèretang misschien op wisselstroom staan?!
Anthony, je moet id niet afdwalen. De waarschuwingslampjes signaleren een lage oliedruk, géén olieniveau. Doe er eens juiste olie in, en daarna het verbruik volgen. Wellicht DENK jij alleen maar aan een hoog olieverbruik. Dus geen dingen zoeken die er niet zijn.
Succes
Jongens,van een paar kapotte gloeiers krijg je geen olieverbruik.
En dan had tie gewoon niet gestart bij die -15 van een week of twee terug.
Boven de 5 graden word er niet gegloeid.
Gaat de olie niet via je turbo as eruit?.
12 jaar
[quote=anthony92]..heb zojuist de koelvloeistof stekker uitgetrokken (aan het koelvloeistof reservoir)...[/quote]
Volgens mij is dat niet de stekker die bedoeld wordt volgens mij. Stekker op het reservoir is van niveauschakelaar.
Je moet de stekker hebben van de sensor die de koelvloeistoftemperatuur meet, vaak zit die in het thermostaathuis of in de cylinderkop.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Bora of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar